Wednesday, August 15, 2018

5 Beranak Terus Kembara Berbasikal Ke Mekah. Rakyat M'sia Ada Peluang Begitu?


BUKIT MERTAJAM – Setelah dua hari berehat melepaskan lelah, sebuah keluarga lima beranak yang berasal dari Jakarta, Indonesia, hari ini meneruskan kembara berbasikal ke tanah suci untuk mengerjakan umrah.

Muchlis Abdullah, 47, berkata, beliau dan keluarga bakal menyusuri lapan hingga 10 negara dan dijangka tiba di Jeddah pada Januari atau Mac tahun depan.

“Saya menjangkakan kami tiba di Jeddah dalam masa lima hingga tujuh bulan lagi,” kata Muchlis kepada
Hasil carian imej untuk 5 Beranak Teruskan Kembara Berbasikal Ke Tanah Suci
Hasil carian imej untuk 5 Beranak Teruskan Kembara Berbasikal Ke Tanah Suci
Bernama ketika ditemui di perkarangan Masjid Papan, Permatang Pauh di sini hari ini. Kembara yang dinamakan ‘Ziarah Qudsiyah Tanah Suci 2018’ keluarga itu bermula pada 11 Julai dengan Muchlis dan anak sulung mereka, Mirza Hakim, 15, bertolak dari Jakarta manakala isterinya Julianti Husin, 47, dan dua lagi anak mereka, Ahmad Zaki Hafiz, 11, dan Oliva Yumna, 6, bertolak dari Medan.


Keluarga itu tiba di Malaysia pada 30 Julai dengan memasuki Melaka menggunakan perkhidmatan feri sebelum menyambung perjalanan berbasikal ke utara tanah air melalui Selangor, Perak dan Pulau Pinang. – Bernama


Sekeluarga rakyat Indonesia membaca doa sebelum berlepas dari Masjid Papan Kampung Permata Permatang Pauh sebelum meneruskan kayuhan basikal sejauh 13,000 kilometer untuk menunaikan umrah di Makkah Arab Saudi.
 Muchlis Abdillah, 47, (kanan) dan isterinya Juiianti Husin, 47, (dua, kanan) bersama tiga orang anaknya, Mirza Hakim, 15, (kiri) Ahmad Zaki Hafiz, 11, (dua, kiri) dan Oliva Yumna, 6, (tengah). 
(mStar)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ramai yang bertanya, rakyat Malaysia adakah peluang berbuat begitu? Sila berkongsi idea..

12 comments:

Anonymous said...

Suami isteri berbasikal ke Makkah sudah lepasi 11 negara, tinggal 1 negara untuk sampai destinasi

11/1/2017 22:33 Update: 11/1/2017 23:21
Oleh: NURULKHASANAH AGOST
A
A+
BERITAMediacorp: Sepasang suami isteri Melayu yang sedang dalam perjalanan menunaikan ibadah umrah dengan sekadar mengayuh basikal sahaja, bakal mencapai hajat mereka tidak lama lagi setelah mengembara sembilan bulan lamanya.

Ya, pasangan rakyat Malaysia itu – Encik Ahmad Mohd Isa, 27 tahun dan isterinya Noradilah Mohd Sapie, 28 tahun memilih untuk mengayuh kenderaan dua roda itu sahaja ke tanah suci.

Sebelum ini, pasangan itu dilaporkan nekad mencabar keupayaan mereka melakukan ekspedisi berbasikal ‘Kembara Memburu Hikmah’ (KMH), dengan mengayuh basikal dari Malaysia ke Makkah sejauh 17,000 kilometer.

Setelah bertolak dari Malaysia, mereka perlu melalui 13 buah negara lain dalam tempoh sembilan hingga 12 bulan – iaitu Thailand, Myanmar, India, Nepal, Pakistan, China, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Uzbekistan, Afghanistan, Iran, UAE, sebelum menjejakkan kaki ke Arab Saudi selaku negara ke-13.

Anonymous said...

Berbasikal ke Makkah
Oleh Noorazura Abdul Rahman
cnews@nstp.com.my
Share

Tweet

Share
KUBANG PASU: Selepas dua tahun berlatih, bapa kepada enam anak, Suliman Abd Lah, 47, dari Padang Serai, Kulim, hari ini memulakan kayuhan solo ke Makkah bagi menunaikan ibadat haji.

Beliau akan menjelajah lapan negara dengan kayuhan sejauh 10,000 kilometer (km) bermula dari Changlun di sini, dan dijangka tiba di Makkah pada 16 Julai tahun ini.

Katanya, berbekalkan peralatan, sedikit makanan dan senaskah al-Quran, masjid di sepanjang perjalanan akan menjadi tempat persinggahan selain akan mengkhatamkan kitab suci itu sepanjang kembaranya.


"Saya menyimpan hasrat ini sejak tujuh tahun lalu, hari ini cita-cita saya tercapai selepas dua tahun menjalani latihan dengan tunjuk ajar golongan profesional

Anonymous said...

Puak2 taliban pas memang miskin pengetahuan ...tu lah sebabnye mudah ditipu lobai pas yg tonggang islam...

ted manoff said...

Khabarnya mokhtar senik akn berbasikal pergii danok thai..🚳©©

Anonymous said...

Mamat 6:23 am...insaf lah

cik siti said...

T.kasih!

Kejora Bapuk Bodo August 15, 2018 at 6:15 AM
Anonymous August 15, 2018 at 6:21 AM

Kerana membantu tambah maklumat. Yang lain tu menyebuk saja.

Anonymous said...

Kau pun tak ada menyumbang apa-apa. Sekadar sampaikan apa yang orang tahu mana satu maklumat yang bagus dan mana satu kata-kata yang tak bagus.

Anonymous said...

Ko yg blm insaf lagi...mangsa tipu lobai tak pernah sedar...orang asli kelantan pon tahu lobai tipu..

Anonymous said...

pergi naik basikal la siti.. jd nasi tambah basi buat apa. hujah tkde.. dahlah kau tu lgbt

Anonymous said...

hj hadi akn berbasikal roda tiga ke nippon. itu bukti peejuangan hadi.

Anonymous said...

walaun hnya berpengetahuan bab lgbt.. tu pun bab tandas je.

Anonymous said...

dia dh insaf la tu yg dia komen pas tu.. masa blum insaf dulu dia sokong pas hj hadi. masa tu hujahla apa pun dia xtrima.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails