Monday, August 13, 2018

Yakini Kebangkitan Islam, Biar Diganyang, Tetap Berjuang. -Presiden PAS.


GOMBAK: Umat mesti meyakini kebangkitan semula Islam, tetapi bukan dengan menunggu kemenangan percuma, sebaliknya berjuang bersama jamaah menggunakan segala kebijaksanaan dan kelebihan pada diri.
Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyeru agar tidak bersikap putus asa dan lemah semangat seolah-olah tiada harapan lagi untuk orang Islam, sedangkan agama ini dijaga dan dipelihara Allah S.W.T.
Pun begitu peringatnya, setiap pejuang wajib menjadi hamba Allah dan bukannya memperhambakan Allah dengan duduk sahaja meratib di rumah, menunggu Allah menangkan Islam atau menanti kedatangan Imam Mahdi.
“Ini satu langkah yang salah. Kita hamba-hamba pada Allah Taala. Tunaikan perhambaan kita untuk menegakkan Islam,” nasihat beliau ketika menyampaikan Kuliah Dhuha Perdana di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad, Taman Melewar, di sini hari ini.
Tegas beliau, Islam tidak boleh dijual beli atau disembunyikan di mana umat tetap bertanggungjawab menegakkannya menyambung perjuangan para Nabi dan Rasul secara berjamaah walaupun tidak dipersetujui kaum Musyrikin.
Katanya, walaupun sifat manusia hari ini iaitu benar, amanah, tabligh dan fathonah serta ketinggian akhlak tidak sama dengan para Nabi dan Rasul atau Khulafa’ ar-Rasyidin dan para Imam Mazhab yang hebat, tetapi Islam dipelihara secara jamaah.
“Kelebihan yang ada pada diri masing-masing, dicampurkan menjadi satu kekuatan mengganti kekuatan Nabi dan Rasul, kekuatan Imam yang hebat di zaman dahulu. Ini cara memelihara Islam. Selagi kita tak mati, tunaikan kewajipan ini,” ujarnya membangunkan motivasi.
Tuan Guru mengupas mengenai ibadah Haji di Makkah al-Mukarramah sebagai bukti kehebatan Islam di mana ia dilaksanakan Muslim dari seluruh dunia, termasuk dari negara yang Kerajaan Islam pernah dijatuhkan seperti Sepanyol, Soviet dan China.
Beliau menyoroti agenda menghapuskan Islam di Asia Tengah di mana umat Islam dibelasah habis-habisan, masjid ditukar menjadi panggung wayang dan kandang babi, manakala orang muda tidak dibenarkan solat di masjid kerana ditakluk Komunis.
“Tiba-tiba Komunis yang hancur lebur, Islam bangkit semula. Walaupun kuasa besar dunia, Allah Taala boleh jatuhkan bila-bila masa sahaja. Parsi, Rom, Kerajaan Nazi Jerman, Jepun, British pernah jadi kuasa besar dunia. Soviet Union hancur lebur. Termasuk Amerika, sedang merudum. Takkanlah kerajaan tempat kita yang kecil lagi ini tak jatuh?
“Kerajaan kepunyaan Allah Taala. Ini yang diucapkan oleh jamaah Haji. Satu Muktamar demonstrasi yang dihadiri oleh umat Islam dari seluruh pelusuk dunia. Mewakili umat Islam sama ada negeri orang Islam, atau di negeri yang bukan Islam. Kita menyaksikan Islam tak boleh dihapus. Ini kehebatan-Nya.
“Hari ini kita menyaksikan umat Islam yang berjumlah sudah sampai 1.5 bilion ataupun lebih lagi. Berbagai bangsa dari seluruh pelusuk dunia. Mereka menghantar wakil di Makkah al-Mukarramah. Kita menyaksikan bagaimana cahaya agama Islam tak boleh dipadamkan sekali-kali.
“Walaupun negara umat Islam dihancur leburkan, dijatuhkan khilafah, kejatuhan Uthmaniyah 1924. Tak ada yang ganti. Orang Islam hidup berselerak di zaman penjajahan, negeri umat Islam dipecah dan diperintah, orang Islam dilaga-lagakan. Tetapi kepesatan dalam dakwah Islam terus berlaku, ini kehebatan Islam!” ujarnya penuh semangat.
Tambah beliau, rantau Nusantara yang didatangi Portugis, Belanda, British dan Jepun, serta dibahagi dan dipecah-pecahkan, juga diganyang dengan ketenteraan, ekonomi dan politik, tetapi cahaya Islam tidak boleh dipadamkan, sebaliknya tetap berkembang di zaman penjajah. - HARAKAHDAILY 12/8/2018


Komen Weblog Ibnu HasyimIslam tidak akan hapus. Islam terus diserang dari berbagai arah oleh para musuhnya, bahkan di pojokkan oleh media, para ulama di jadikan tertuduh.  Ya, Islam seakan terlihat kalah, Islam tidak kalah tapi, masih banyaknya muslim yang lengah, tidak peduli dengan keadaan agamanya, keadaan umat.

Kelengahan inilah yang di manfaatkan para pembenci Islam untuk menjadikan cahaya Islam semakin redup. Tapi camkan ini, sekuat dan sekeras apapun para musuh Islam untuk memadamkan cahaya islam, Allah SWT justru menyempurnakan cahayaNya dan Allah SWT akan menggagalkan rencana keji mereka.

  • “Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya". QS. Ash Shaff : 8
Meskipun Islam saat ini tidak berkuasa seperti dulu ketika dalam kekuasaan Rosulullah SAW dan para khulafaur rasyidin, namun Allah SWT telah berjanji Islam akan berjaya dan akan menang. Firmannya yang otentik dalam QS. An Nuur (24) : 55

  • “Dan Allah Telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh bahwa dia sungguh- sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana dia Telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang Telah diridhai-Nya untuk mereka, dan dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentausa. mereka tetap menyembahku-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, Maka mereka Itulah orang-orang yang fasik”.
Ini adalah janji Allah kepada Rosul-Nya SAW Dia akan menjadikan umat ini sebgaai khlaifah dimuka bumi, iaitu menjadi pemimpin umat manusia dan penguasa mereka. Ditangan merekalah negeri-negeri akan menjadi baik. Umat manusia tunduk kepada mereka. Dan Dia benar-benar akan merubah (keadaan) mereka setelah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa, menjadi hakim ditengah manusia.

Allah SWT melaksanakan janji ini, segala puji dan karunia hanyalah milik-Nya. Dalam kitabash-Shahih diriwayatkan Rosulullah SWT bersabada:

  • “Sesungguhnya Allah subhanahu wa ta’ala telah membentangkan bumi kepadaku sehingga aku dapat melihat belahan timur dan baratnya. Dan sesungguhnya kekuasaan umatku akan menacapai belahan bumi yang telah dibenatangkan kepadaku itu.” (Tafsir Ibnu Katsir 6.1, juz 18, hal 95, pdf)

Percayalah dan yakinlah akan janji Allah SWT Janji-Nya bukan janji palsu ataupun abal-abal, janji-Nya pasti akan terlaksana. Maha Benar Allah dengan segala firman-Nya. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

  • “Dan barangsiapa mengambil Allah, rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, Maka Sesungguhnya pengikut (agama) Allah Itulah yang pasti menang”. QS. Al Maidah : 56

Tidak ada salahnya kita melihat perkataan, Kardinal Simon (orang kedua setelah Paus di Vatikan) mengatakan:

  • ”Andai umat Islam bersatu padu di seluruh dunia dan menyatukan seluruh aspirasinya, saling membantu melepaskan diri  dari cengkraman Eropah (Kristen/Yahudi/Israel) lalu mereka berkiblat dan mematuhi segala syariatnya (Islam), maka mereka akan mamapu bangkit dan mengalahkan kita (Kristen/Yahudi/Israel).Dan wajiblah bagi kita (Kristen/Yahudi/Israel) untuk menyusun program demi memecah belah, menghalangi kebangkitan mereka”. (Majalah As Salam edisi kedua, September 2002). 

36 comments:

ted manoff said...

Geli aku dgn hadi nii..porahhhhhh..

Anonymous said...

Lobai putarbelit...selepas pru 13 dap kafir pas tak boleh kerjasama...lepas pru14 pas sedia kerjasama semula dgn dap...

Dah makan duit haram umno kepala jadi tak betol...cakap pasal islam tapi tonggang islam....mcm ni ker islam boleh bangkit?...

Anonymous said...

“Dan barangsiapa mengambil Allah, rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, Maka Sesungguhnya pengikut (agama) Allah Itulah yang pasti menang”. QS. Al Maidah : 56

Kalo ambik lobai pas islam takkan menang...lobai yg bersama sokong orang mungkar...lobai pas tak ikut ajaran islam...

cik siti said...

Orang jahil dengar Quran, begitu pemahamannya. Unt. 3 komen di atas. Moga di beri petunjuk oleh Allah.

Anonymous said...

Takiyuddin keliru isu hak tanah adat Orang Asli

Mohd Fauzi Mohd Azmi
12 Ogs 2018, 8:48 malam (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 10:43 malam)

A A
ULASAN | Kenyataan Takiyuddin yang mewakili kerajaan Kelantan mengesahkan bahawa mereka berada dalam "kekeliruan".

Saya tak pasti sebenarnya "kekeliruan" atau alasan kerana ketidakmatangan dalam menangani krisis.

Pertama, semua pihak terutama masyarakat Orang Asli mengakui dan sedar bahawa tidak wujud istilah tanah adat untuk orang asli di dalam undang-undang tanah negeri Kelantan.

BACA: Tanah dituntut Orang Asli milik kerajaan negeri – Takiyuddin

Itu adalah asas utama berlakunya "tuntutan" supaya kerajaan Kelantan mengiktiraf kewujudan masyarakat Orang Asli dan seterusnya mewarta, menggazet dan memasukkan beberapa kawasan dalam Hutan Simpan Kekal Negeri Kelantan di dalam akta dan undang-undang tanah negeri sebagai kawasan tanah adat Orang Asli.

Tuntutan dilakukan supaya apa yang tiada dapat diadakan oleh kerajaan negeri sesuai dengan bidang kuasanya.

Hudud, qisas boleh

Takiyuddin sebagai seorang pengamal undang-undang berpengalaman yang juga mempunyai firma guaman sendiri sepatutnya faham akan keadaan ini.

Krisis atau isu ini sangat mudah difahami.

Jika undang-undang hudud dan qisas yang tidak wujud dalam undang-undang syariah negeri Kelantan sebelum ini boleh diusahakan untuk diadakan, begitu juga dengan tanah adat Orang Asli.

Itu contoh paling mudah untuk difahami.

Saya kira lebih mudah meminda akta dan undang-undang tanah Kelantan dan mengiktiraf tanah adat Orang Asli prosesnya lebih mudah daripada meminda dan mengiktiraf undang-undang hudud dan qisas kerana ianya tidak memerlukan persetujuan kerajaan pusat.

Anonymous said...

Pas tidak berwibawa dan tidak pandai selesaikan krisis ikut cara islam...

Pas blm layak perintah malaysia...pas hanye pandai cakap pasal islam saja...

Anonymous said...

Malaysia tak perlu lagi pandang tinggi Arab Saudi

Raja Bahrin Shah
12 Ogs 2018, 10:35 malam (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 10:40 malam)

A A
ULASAN | Hanya beberapa hari selepas kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memutuskan untuk menutup King Salman Centre for International Peace (KSCIP), sebuah organisasi tajaan Arab Saudi yang berfungsi sebagai pusat antipengganas di Malaysia, gabungan ketenteraan yang diketuai oleh kerajaan Saudi telah melancarkan serangan udara ke atas Yaman menyebabkan puluhan terbunuh dan tercedera termasuklah Kanak-kanak yang berumur bawah 10 tahun.

Amat menyedihkan, mereka ini diserang semasa mereka dalam perjalanan menaiki bas sekolah.

Inilah ironinya, penubuhan KSCIP yg bermatlamat keamanan antarabangsa, namum amat menyedihkan kerajaan Arab Saudi yang mengepalai gabungan ketenteraan termasuk dari Amerika Syarikat telah melakukan siri keganasan ke atas negara Yaman yang kecil dan miskin sejak tiga tahun yang lalu.

Mereka menggunakan kekuatan ketenteraan yang amat tidak sepatutnya dan telah menyebabkan berlakunya satu tragedi keganasan kemanusiaan di dunia hari ini.

Kanak-kanak terbunuh dalam bas sekolah

Penglibatan tentera Amerika Syarikat dan British bersama kerajaan Arab Saudi dalam serangan ke atas Yaman mungkin antara faktor yang membuatkan dunia seakan memejamkan mata, seperti tragedi ini tidak pernah berlaku.

Sejak dua tahun yang lalu lagi, saya telah berulang kali menyuarakan kepedulian dan kebimbangan di parlimen terhadap isu keganasan Arab Saudi ke atas Yaman, hubungan akrab antara kerajaan lama pimpinan BN dengan kerajaan Saudi dan penubuhan pusat anti keganasan tajaan Arab Saudi di Malaysia.

Terbaru, serangan ganas yang membunuh kanak-kanak yang sedang menaiki bas sekolah adalah satu keganasan dan tindakan kerajaan HARAPAN yang menarik balik tentera kita di Arab Saudi dan menutup KSCIP adalah satu keputusan yang amat tepat

Anonymous said...


Bagi lah Hadi dan Tuan Ibrahim lawat kapal Equanimity..

Atau sebagai imbuhan kerana berpuas hati dengan isu 1MDB bagi pinjam je kapal tu untuk mereka bawak pergi ke Makkah.

Anonymous said...

GAY LIFESTYLE ON THE RISE IN KELANTAN
The Star dated 03/03/17

KOTA BARU: The rising number of homosexuals in Kelantan reflects PAS’ failure in promoting the true Islamic way of life, says Deputy Rural and Regional Development Minister Datuk Ahmad Jazlan Yaakub.

PAS leaders claim to champion Islam but cannot even tackle the rise in such an un-Islamic way of life, he said.

“I was shocked when a Deputy Home Minister announced that the rising number of HIV cases in Kelantan was also attributed to homosexual activities.

“This is serious. All this while, we thought the number of HIV cases here was going up mainly because of the sharing of needles among drug addicts,” Ahmad Jazlan, who is also Kelantan Umno deputy chairman, said after opening the Poly-Tech Mara college open day here yesterday.

Masir noted that HIV infections caused by homosexual activities doubled from 10 in 2015 to 20 last year.

HIV infection through heterosexual relationship is also on the rise, increasing from 40 to 50 during the corresponding period.

From 2001 to 2016, Kelantan recorded 11,000 HIV-positive cases. A total of 2,255 people contracted HIV/AIDS during the same period.

Anonymous said...

Kota Bharu: “Kepuasan pelanggan, keutamaan kami.”

Itu moto sekumpulan mak nyah atau pondan di negeri ini yang sanggup mengenakan caj serendah RM50 untuk setiap perkhidmatan memuaskan nafsu lelaki songsang di negeri ini.

Lelaki berperwatakan wanita itu mengenakan baju kurung dan bertudung aktif mencari pelanggan yang berminat dengan seks luar tabii menerusi aplikasi WeChat sebelum menunggu mereka di Jalan Limau Manis, di sini.


Bagaimanapun, kegiatan mereka terbongkar hasil penyamaran dan serbuan sepasukan pegawai dan anggota Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan pada jam 12.30 tengah malam kelmarin.

Serbuan menerusi Op Noda bagi membanteras aktiviti pelacuran di negeri ini diketuai Inspektor
Muazzam Shaaban.

Anonymous said...

KELANTAN
10 ditahan ketika leka judi
ROSALWANI CHE SOH

10 ditahan ketika leka judi
Sepasukan anggota dan pegawai D7 sedang menjalankan operasi tangkapan judi dan menyoal siasat suspek.

A- A+ (Ubah saiz teks)
KOTA BHARU - 10 ditahan, termasuk seorang warga emas ketika sedang leka bermain judi di kawasan berasingan kelmarin dan minggu lalu.

Dalam kejadian di sebuah bangsal di Wakaf Che Yeh di sini kelmarin, lima lelaki berusia berusia dalam lingkungan 27 hingga 50 tahun berjaya ditahan.

Serbuan yang dilakukan sepasukan anggota dan pegawai Bahagian Kongsi Gelap Perjudian/Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kelantan (IPK) di sini, hasil maklumat dan risikan berkaitan kegiatan sekumpulan lelaki itu.

Pegawai Turus D7, Asisten Supritendan, Nik Rosdi Nik Yahya berkata, pihaknya berjaya merampas daun terup dan sejumlah wang tunai yg dijumpai atas meja tempat mereka bermain judi.

“Semua tangkapan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu untuk tindakan lanjut di bawah seksyen 7(1) Akta Rumah Judi Terbuka 1959 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum sebanyak RM500 atau penjara setahun," katanya.

Nik Rosdi berkata, kesemua suspek ditahan reman untuk siasatan lanjut.

Sementara itu di kawasan stesen bas di bandar ini, lima lelaki termasuk seorang wanita warga emas ditahan ketika asyik bermain judi.

“Semua ditahan reman selama tiga hari dan telah dijatuhkan hukuman RM500 seorang," katanya.

Nik Rosdi berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dan akan sentiasa membuat pemantauan di kawasan-kawasan yang dikenal pasti serta mengenal pasti beberapa individu yang mendalangi aktiviti ini.

“Ini bagi memastikan tindakan tegas diambil ke atas individu terlibat di bawah undang-undang yang sedia ada termasuk tindakan di bawah Akta Pencegahan Jenayah (pemerluasan 2013 ) yang diluluskan Parlimen baru-baru ini yang membolehkan pihak berkuasa mengambil tindakan Buang Daerah atau Perintah Sekatan ke atas individu yang terlibat," kata Nik Rosdi lagi

Anonymous said...

Islam tidak di ganyang di negara ini tetapi di putar belit oleh pemimpin PAS.

PAS pilih jalan mudah untuk menang dengan bekerjasama dengan UMNO.

Semasa UMNO berkuasa adalah mustahil PAS di ganyang.

Islam akan bangkit tapi bukan dengan PAS.

Anonymous said...

Moga cik siti diberi hidayah supaya boleh bezakan islam kerana Allah dan islam kerana harta...

Kerana harta sanggup sekongkol dengan ketua jemaah prompak 1 mdb...

Cik siti pon sokong kenungkaran najib?...

Anonymous said...

Demi jutaan wang lobai sanggup bohong dan putarbelit disaat najib perlu menang unruk selamatkan dirinye dari ditangkap...

Mujurlah PH nenang ketua prompak 1 mdb dapat ditangkap dan didakwa...

Kalo Pas tubuh kerajaan dgn umno maka selamatlah kemungkaran najib...

Pas pelindong kemungkaran najib dan umno ...gadai islam..

Puaka Rimba said...

Biar di DIGANYANG Janji MASYUUUK. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Maksiat judi rompak bohong arak rasuah syirik adalah perkara mungkar.

Pas guna islam untuk melindongi dan selamatkan najib orang mungkar setelah dibayar juta2 oleh najib...

Orang kapir nak tangkap najib kerana merompak tapi pas nak lindongi najib...adekah kerana najib orang islam yg telah langgar hukum islam maka najib mesti dilindongi?...adakah melindongi orang mungkar adalah ajaran islam?...

Pas sendiri langgar hukum islam dan ganyang islam..

Anonymous said...

Geng menenang Islam dan PAS di atas, bagai puak jahiliah menentang Nabi SAW. Melihat Islam dari sudut yang salah. Lihat 3 perkara utama (iaitu kejahilan agama, keruntuhan akhlak dan serangan pemikiran.) ada pada pengomen2 itu.

Melaknatkan seorang pemimpin Islam sedunia, suatu perkara yang dilaknat Allah SWT. Sedangkan mereka sendiri dilaknat Allah dengan berhambakan si kafir. Jadi babi tunggangan kafir.

Na'uzubillahi minzalik.

Anonymous said...

Pas tipu RUU 355.. Pas dah ganyang islam...

Anonymous said...

Pemimpin islam yg melindongi kemungkaran...pemimpin yg langgar syariat islam..tipu RUU 355...pemimpin yg ganyang islam...pemimpin yg runtuhkan islam..

Anonymous said...

Pemimpin yg menipu wajib ditentang...yg merosakkan islam...islam menentabg kemungkaran dan subahat dgn kemungkaran..

Anonymous said...

Orang jahil adalah orang yg melindongi kemungkaran...bersubahat dgn kemungkaran..

Anonymous said...

Tahniah tghh. Mereka akan terus fitnah. Depa putar belit kaitkan dengan lobai. Sebanarnya takde apa pun. Yang marah sangat ni sebab tak ikut jubur lim guan eng macam ppuak pan.

Anonymous said...

Tak de dokumen pun pas ambik duit 1mdb. Puak kaki jilat pungkok lim guan eng jer yang buat fitnah the red army.

Anonymous said...

Tahniah pas. Tiada rasuah.
Takziah pan jadi baruah dap.

Anonymous said...

Jika yang dituduh merompak begitu yakin hjngga sendiri buat laporan polis, bukanlah merompak.

Sepatutnya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng segera buat laporan polis. Baru tahu, dia masih menyiasat. Eloklah jawatannya diberi jenama baru sebagai Menteri Propaganda Kewangan.

City said...


Orang jahil memahami Quran, begitu sempit fahamannya. Unt. komen no.4 dari atas. Moga di beri petunjuk oleh Allah.

Anonymous said...

Bermegah-megah melakukan kemungkaran boleh mengundang bala daripada Allah. Kaum dan umat yang ditimpa bala oleh Allah di zaman dahulu adalah kerana mereka bermegah-megah melakukan kemungkaran. Kaum A'ad, Tsamud, penduduk Sadom dan lain-lain lagi dibinasakan oleh Allah apabila mereka menzahirkan kemungkaran dan bermegah-megah dengannya.

Anonymous said...

Bermegah-megah melakukan kemungkaran boleh mengundang bala daripada Allah. Kaum dan umat yang ditimpa bala oleh Allah di zaman dahulu adalah kerana mereka bermegah-megah melakukan kemungkaran. Kaum A'ad, Tsamud, penduduk Sadom dan lain-lain lagi dibinasakan oleh Allah apabila mereka menzahirkan kemungkaran dan bermegah-megah dengannya.

Anonymous said...

Babian belaan pakatan/dap terus fitnah dan fitnah, subversif dan munafik..makan duit sampai sekarang tak boleh dibuktikan - fitnah,
sokong kesalahan najib - ayat mahathir
kerjasama dgn umno - ayat lge
menghina TGHH - ayat mahadeva lge/lks
U all jadilah babian tungganan DAp/dan babi mahadeva pan mat sabun...bca al fatihah tak betul nak ajar org lain dgn ilmu sesat bodo...

BUANG MASA WEII U ALL PI JILAT JUBUR MAHADEVA LGE/LKS NUNN..

Anonymous said...

Asyik cakap PAS bersekongkol dengan 1MDB, tapi smpai sekarang xda bukti...yg ternyata ada bukti ialah K'jaan PH sokong LGBT. Thats all.

Anonymous said...

Rakyat malaysia tgh sengsara dgn kenaikan harga barang, tekanan ekonomi, masalah sosial...mana janji nk hapus tol, PTPTN, turun harga minyak semua itu?????? Janji saja, apa pun tak buat pun.

Anonymous said...

Aku yakin pemimpin PAN xkan dpt tolak maksiat dan kemungkaran LGBT,sebab dah jadi menteri oiiiiii.....mulut dah kena suap dgn dedak..telor dah kene picit dgn abg long DAP.

Anonymous said...

Bagi bukti kalo difitnah...jangan pandai merapu ahe..

Anonymous said...

Lagi bahaya orang yg percaya fahami quran tapi tidak ikut perintah quran..

Anonymous said...

Tak salah pun kalau pas berbaik dengan umno sebab kulup bersunat. Tapi pan dengan dap, suka sangat pan dengan kulup tak sunat guan eng dan dap.

Anonymous said...

Boleh tak tuan ibnu tolong buat 2 kolum tuk komen. Kolum sokong dn tak sokong pas. Bukan apa senang nak skip. Terasa buang masa nak go thru komen2 bodoh ph yg nadanya sama shj. Byk komen2 penyokong pas yg sedap utk dibaca dn blh dijadikan idea tuk bahas. Tapi nk jumpa tu dah jadi payah sbb dah dipenuhi dgn komen2 jahiliah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails