Saturday, December 20, 2008

Haus Di Maqam Abi Waqqas..






Gambar bawah: Ibnu Hasyim sedang minum air dari perigi Abi Waqqas.

Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China.

SEGELAS minum, tak puas. Tambah segelas lagi, terasa sedap pula, maklumlah air meneral asli. Tambah lagi. Mungkin juga kerana saya berjalan agak jauh, tak boleh masuk kereta ke kawasan itu. Kawasaan tempat Maqam Abi Waqqas, atau orang China di sini sebut 'Wangqas'. Rata-rata menganggapnya maqam seorang sahabat Nabi Muhammad SAW, Saad Abi Waqqas, walaupun ada yang mengatakan bukan beliau tetapi rakan seperjuangan beliau. Jelasnya di situ ada banyak lagi kubur atau maqam sahabat seperjuangan beliau.

Air yang saya minum itu, air dari perigi Saad Abi Waqqas. Lihat gambar ke 3 & ke4 bawah. Ada pam ke perigi kecil tertutup di depan saya itu. Saya tekan pam itu, airnya keluar, masuk ke cawan plastik dan saya minum. Ada papan peringatan menceritakan sejarah dan tarikh pembinaannya. Al-hamdulillah, puas sungguh saya minum . Kalau nak derma, boleh derma di tabung yang dikhaskan di situ. Di situlah terletak kawasan permakaman. Kebetulan waktu itu masuk waktu zohor, saya bersembahyang berjamaah bersama-sama.

Menurut sejarah, makam berkenaan adalah tempat perkuburan dua orang sahabat yang awal datang ke Republik Rakyat China dipercayai pada abad ke 7. Mereka mengembangkan Islam sehingga wafat di Quangzhou.
Selepas penubuhan Republik Rakyat China, Kerajaan pusat telah menghulurkan dana untuk melakukan pembaikan makam berkenaan. Dalam tahun 1961 Kerajaan Wilayah Fijian mengisytiharkan makam tersebut sebagai salah satu perkara yang penting dalam mengekalkan warisan kebudayaan di wilayah berkenaan.

Menurut catatan rasmi (annals) daripada Dinasti Tang, (618-905M), dan catatan serupa dalam buku 'A Brief Study of the Introduction of Islam to China' karya Chen Yuen, bahawa Islam mula datang ke negeri China sekitar tahun 30H atau 651M (kurun ke 7 Masehi), iaitu melalui satu utusan yang dikirimkan oleh Khalifah Usman ibnu `Affan (memerintah kira-kira 12 tahun (23-35H/644-656M). Menurut Lui Tschih, seorang penulis Muslim Cina pada abad ke 18 di dalam karyanya' Chee Chea Sheehuzoo' (perihal kehidupan Nabi), utusan itu diketuai oleh Penglima Besar Saad ibnu Abi Waqqas (seorang sahabat Nabi, tergolong daripada 10 orang yang dijamin memasuki syurga).


Islam berkembang lebih dulu di negeri China dari negeri-negeri lain di luar tanah Arab. Ia dikembangkan bukan melalui peperangan dan pertumpahan darah. Hal ini serupa dengan perkembangan agama Islam di Wilayah Asia Tenggara yang menepati kedudukannya sebagai bandar-bandar persinggahan menerusi lautan di antara tanah Arab dan tanah China. Pedagang-pedagang Arab pada umumnya datang melalui lautan, melintasi pesisir India dan pesisir Asia Tenggara menuruti musim angin. Sebahagian di antaranya tinggal dan menetap pada bandar-bandar dagang dan pesisir yang dilintasi, boleh jadi mereka tinggal menetap di pesisir Champa, Vietnam, Melaka sebagai bandar persinggahan ke China dan dari China.


Cerita-cerita pengorbanan seperti itulah yang membuat saya haus ingin tahu, di negara bukan Islam yang saya lawati sekarang ini. Sepatutnya negara ini menjadi sumber atau perigi ilmu Islam kepada kepada penghuninya, atau seluruh manusia di dunia. Jauh perjalanan, banyak pengalaman. Itu hikmah banyak ayat-ayat dalam Al-Quran menyuruh penganutnya mengembara di muka bumiNya ini... Carilah ilmu, hilangkan kehausan.

Ibnu Hasyim,
Disember20, 2008.
Guangzhou.



Friday, December 19, 2008

Usahawan Melayu Di Guangzhou.


Dari kiri Sidry, Arif, Ibnu Hasyim dan Roseman


Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China

"NAMPAKNYA mereka macam orang Melayu... Jom kita pergi berkenalan!" Kata kawan saya. sewaktu kami berada depan antara masjid yang tertua di negeri China. Masjid Huai Sheng, di bandar Guangzhou.

Saya sampai pagi tadi, di sini. Lepas makan, sewa bilik, saya pun pergi sembahyang Jumaat di masjid tersebut. Kira-kira satu dua jam lagi akan sholat Jumaat, sudah ramai orang ramai berhimpun di depan masjid. Berbagai bangsa dan dari berbagai negara... Arab, Pakistan, China, Tibet dan lain-lain. Berjualan macam-macam. Daging halal, sayur, buah-buahan, alat letronik, pakej pelancungan, peralatan ibadat dan macam-macam. Lebih kurang macam depan pejabat PAS pagi Jumaat di Kota Bharu, atau di Masjid Rusila, Terengganu. Diserikan dengan kuliah pagi Jumaat.

"Itu kedai aku, sudah 9 tahun aku berhijrah dan berniaga di negara ini... " kata Rosman Ros Afendi, masih muda dan sudah berkahwin dengan wanita China, berasal dari Kelantan. Dia antara yang saya temui dan berkenal-kenalan itu. "Kami datang peringkat awalnya dengan delegasi niaga bersama kerajaan negeri Kelantan di bawah PAS.. Sila datang ke pajabat aku untuk bincang fasal berniaga. Kalau ada kawan-kawan yang nak beli barangan keluaran negara ini, sila hubungi kami.."

Rupanya ramai anak-anak muda dari Malaysia, berada di bandar ini. Ada yang tinggal tetap, dan ada yang berulang-alik Malaysia-China. Seorang lagi ialah Arif Hanif, rakannya berasal dari Petaling Jaya, Selangor. Dah ada kedai di bandar Guangzhou ini. Ada seorang lagi, Sidry-
Sinar Inspirasi, baru beli kereta, hasil dari memiliki rumah sewa, sekitar masjid ini. Ramai yang sudah berjaya jadi usahawan, walaupun asalnya anak dagang di rantau orang.

Akhirnya mereka bersetuju, "Kami sokong saranan seperti yang kamu kempen di dalam internet.. Jom kahwin ramai-ramai di China!" Semua usahawan-usahawan muda tersebut sebulat suara bersetuju..

Sekian... akan bersambung besok, insyaAllah.

Ibnu Hasyim, catatan perjalanan. ibnuhasyim@gmail.com Dis19, 2008. Guangzhou, China.

Seterusnya, sila lihat kisah perjalanan Ibnu Hasyim pulang ke Malaysia melalui jalan darat.. Sila klik di sini..

Thursday, December 18, 2008

Jom Sama-sama Baling Kasut Ke Kepala Bush…

BENAR-BENAR anda nak baling kasut ke kepala Presiden Bush? Seorang pengomen artikel: Tuesday, December 16, 2008 Kasut Terbang Di Kepala Bush… Bagaimana Malaysia? di blog ini memakai nama (PakciQue said...)_telah memasukkan komennya (pada komen ke 3). Katanya…

“Kalau kau rasa kau mampu melempar kasut ke arah Bush dengan lebih baik. Apa kata kalau kau cuba permainan ini. Permainan yang diberi nama "Sock and Awe" ni dibangunkan berdasarkan insiden tersebut. Cubalah kalau berani.”

Ya, anda boleh cuba. Sila baca artikel tersebut dan klik komennya, atau terus sahaja nama permainan tersebut . Selamat mencuba…

Bush! bush!! bush!!!

Dari Ibnu Hasyim (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Disember18, 08. KL

Himbauan Cerpen Ke Guangzhou..

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

HARI ini saya akan berangkat ke Guangzhou. Saya mencari-cari maklumat mengenai bandar Guangzhou. Tiba-tiba terjumpa dalam Google Groups ‘Komuniti Orang Kurang Upaya (Jun15,2008)’ , cerpen berjudul ‘Eksploit 2 Versi’ Oleh Ummu Hani Abu Hassan. Tertarik juga saya menatapnya. Begini ceritanya…

[ SATU

“Maaf, kakak bercakap bagi pihak teman kakak, katanya suaminya seorang yang baik, tekun bekerja dan penyayang kepada anak dan isteri. Kakak percaya kerana di alis kakak, memang itulah yang kakak lihat pada suami teman kakak.”

Angin mendesir terus membumbui kerudungku, beralun-alun di atas sepeda yang dinaiki kami. Semalam adikku ini menjadi penumpang pesawat Air Asia, hari ini memandu sepeda melerengi tanah felda yang tinggi mencacak. Semalam dia adalah warga korporat Kota Guangzhou, hari ini kembali menjadi anak kampung di ceruk hutan Changloon. Dunia telah diglobalkan menjadi begitu kecil. Esok jika kami mahu, boleh sahaja terbang ke Damsyik, Singapura, Pakistan atau Yangon.

“Kakak jangan percaya, itu semua tipu helah sang suami,” kata adikku yang sudah kekar tampan menjengah usia 20-an. Gaya pacuannya tidak seperti ketika menjadi juara rempit dahulu, sekarang bersopan-santun di jalan raya yang hanya dilalui lembu-lembu dan kambing-kambing kurus. Barangkali Kota Guangzhou telah mengajarnya menjadi pemandu berhemah, masakan tidak, motor pun diharamkan di kota perdagangan dunia itu.

“Suami teman kakak, dia miliki karismatik. Walaupun kaya raya tidak lupa menyumbang untuk pembangunan madrasah kampung kita,” kataku makin mengeratkan pelukan di pinggang adikku. Selepas ini, bila dia sudah berkahwin tidak merasalah aku memeluk pinggang itu kerana ada perempuan lain yang lebih berhak.

“Ah kakak! Di Guangzhou itu hanya ibu bapa sahaja yang tidak boleh dibuat perdagangan, apalagi janggut dan misai kosmetik, hari ini jika ada permintaan esok boleh sampai berkotak-kotak depan rumah. Lelaki sekarang banyak menggunakan topeng-topeng kosmetik untuk kelihatan baik dan unggul,” balas adikku ketika sepeda kami menyumbing ke tengah jalan kerana mengelak tahi lembu. Aku ketawa. Teruklah adikku dimarah lelaki-lelaki lain dengan pengakuan itu.

Nyiit! Tayar sepeda menekan tompok tahi lembu. Mujur hujung kaki seluar kami tidak terkena. “Perangai lembu-lembu membuang tahi di jalan sama sahaja dengan anak-anak jiranku di Congsan Pal. Di Zhong San, anak-anak kalau mahu kencing dan berak, suka hati sahaja buka seluar dan ‘jalan...’.” Adikku ketawa. Sepeda kami semakin mendaki bukit. Dari jauh, rumah besar temanku sudah gagah di hadapan mata.

“Bertuah Murni, berkahwin dengan suami kaya membuatkan hidupnya berubah total menjadi seorang permaisuri. Hai nasib orang cantik,” kataku di pelipis telinga adikku. Dia, melalui cermin sisi motor, mencebik kelat padaku. “Suami kaya kebanyakannya adalah bapa serigala tahu?” kata adikku. Entah jika didengar lelaki-lelaki kaya kenyataan itu, teruklah adikku dijahanamkan mereka. “Kakak, kampung harmoni kita bertuah kerana mengendongkan orang-orang yang lembut hatinya seperti kakak dan teman kakak. Tapi, kampung kita yang harmoni ini juga mengendongkan manusia kucing yang apabila ke luar negara, mereka menjadi serigala yang kelaparan,” kata adikku. Sepeda kami diparkirkan di hadapan rumah besar itu.

Temanku, suaminya dan anak kucing mereka menyambut kami di muka pintu. Adikku lebih dahulu menghulurkan tangan kepada suami temanku. Tidak ada lagi gusar umpatan seperti di atas sepeda tadi. Adikku di depan suami temanku bermuka manis dan peramah sekali. Ah! Dasar orang-orang berniaga.

“Bila kau mahu pulang ke Guangzhou?” tanya suami temanku. “Malam esok,” jawab adikku. “Kau pulang ke Changloon dua hari ini sebab apa?” tanya lelaki itu lagi. “Uruskan perkahwinanku,” kata adikku dalam gelak malunya. “Kau ni, bekerja di negara China, gadis Melayu Changloon juga yang kaucari,” balas suami temanku lagi. Tiada jawapan hanya ketawa di bibir adikku. “Ingat pesanku dulu,” lelaki itu kemudiannya berbisik sesuatu ke telinga adikku. “Biarkan mereka berbincang tentang perniagaan. Itu dunia orang lelaki,” kata Murni menarik tanganku ke dalam rumah.

Di atas sepeda, ketika kami pulang ke rumah, aku bertanya pada adikku, “Apa yang dibisikkan suami teman kakak tadi?” Adikku dalam tenangnya memandu sepeda, mengerling wajahku melalui cermin. “Kata suami teman kakak tadi, seorang suami apabila keluar saja dari rumahnya dia bukan lagi seorang suami dan ayah, tetapi seorang yang merdeka.” “Maksudnya?” aku bertanya kebodohan. “Kakak tahu serigala yang lepas bebas? Seperti itulah,” jawabnya tersengih.

DUA

Sejak pesawat AirAsia sudah merapatkan hubungan Kuala Lumpur- Guangzhou, makin ramai orang Melayu buka minda menjadi penghijrah. Dulu, waktu mula–mula aku tiba di Tanah Besar China kira-kira tiga tahun lalu, dalam barisan penumpang pesawat dari Kuala Lumpur-Macau, hanya aku yang berkulit sawo matang, bermata bulat dengan hidung separuh tinggi. Yang berderet di belakangku ketika mengurus pasport di lapangan terbang Macau adalah orang-orang Cina tempatan dan luar yang tidak kisah dengan kewujudan seorang manusia Melayu di situ. Mujurlah masyarakat di Macau mahupun Guangzhou tidak terlalu peramah.

Aku dengan kebodohanku bertutur bahasa Mandarin, Kantonis dan Hokkien hanya tersenyum, mengangguk dan berkata ‘Malaysia’ kala ada mulut menyoal ‘nin hou’. Kisah tiga tahun lalu membuatkan aku bersyukur kerana dikurniakan pemikiran yang berbeza daripada pemikiran lazim para pemuda di kampungku. Kalau temanku ramai yang berhijrah ke medan perguruan usai sahaja kuliah di universiti. Aku dengan saki-baki wang pinjaman belajar, berani-berani membeli tiket penerbangan tambang murah kemudian terbang ke negara China, semata-mata mahu bekerja sambil mengutip semangat bangsa Cina pada perniagaan. Mengapa di sana? Kata cendekiawan Islam dahulu, tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina. Tentulah banyak hikmah dalam maksud kata-kata itu.

“Tuih!” Aku mengangkat kaki seluar. Ludah berlendir kahak hijau bertompok di tanah dan ada yang terpercik ke seluarku. Spontan itu juga, aku menggumal liur di kerongkong kemudian meludah di tempat yang sama. Lelaki muda bermata sepet segera mengetap bibir, tahu aku marah padanya. Walaupun kempen ‘jangan meludah di tempat awam’ sudah dilancarkan, masih ada rakyat yang tidak faham. Tabiat meludah di sini, samalah juga dengan tabiat orang-orang tua di Changloon mengunyah sireh. Sudah sebati.

Lelaki itu, mengangkat tangan padaku kemudian terus menyorong basikalnya ke jalan besar. Aku masih cegat di hadapan Hotel Garden menunggu dua usahawan Melayu berjaya. Salah seorangnya, suami teman kakakku yang tinggal sekampung dengan kami. Dia memang selalu ke sini mencari barang-barang untuk dijual di tanah air. Apa barang yang tidak ada di tanah Guangzhou ini? Sudah kukatakan, ibu bapa sahaja yang tidak boleh ditiru untuk dijual di pasaran. Aku berharap kedatangan dua usahawan itu terutama suami teman kakakku, membawa perubahan. Bukan seperti kali pertama dahulu yang membuatkan jantungku hampir berhenti berdegup.

“Kau ni, dah tiga tahun tinggal di Zhong San, besar lagi mata kau ya,” ejek suami teman kakakku yang baru turun dari bilik hotelnya. Dia dan lelaki di sebelahnya berpakaian kasual jenama mahal. Entahkan jenama mahal berharga murah. Aku senyum mafhum. “Aku pelik betul, macam mana pengotornya budak-budak tu meludah dan ‘membuang’ suka hati, bandar ni tetap bersih,” kata lelaki seorang lagi. Mata kami terarah pada seorang kanak-kanak yang selesai membuang najisnya di tepi taman. “Kita juga kena macam tu. Walaupun kotor tapi kelihatan bersih,” balas suami teman kakakku. Apa maksud pada kata-katanya?

“Kaukata baju-baju di sini murah. Aku nak beli buat hadiah untuk orang kampung, mana tahu kalau tahun ini mereka lantik aku jadi pengerusi JKKK, peluang jadi wakil rakyat pun besar,” kata suami teman kakakku yang sememangnya rajin menderma di kampung kami. “Di sini mereka guna istilah ‘by one’ atau ‘many’. Kalau encik beli ‘many’, berbaloilah datang ke Guangzhou ni,” kataku. “Jika ‘by one’?” Aku senyum sebelum menjawab, “Di Chow Kit Road atau di Changloon pun banyak.” Lelaki berdua itu tersengih. “Kami datang ke Guangzhou bukan nak memborong sahaja tapi ....” suami teman kakakku gelak-gelak kecil sebelum menyambung, “Kau tahulah lelaki kalau dah keluar rumah, bukan lagi milik keluarganya. Biar jauh, selesa sikit nak berhibur....” Dengan kata-kata itu, aku mula tidak sedap hati.

Malam itu, di Plaza Fuly dalam sebuah bar bertaraf lima bintang, peristiwa kali pertama aku menjadi pemandu pelancong kedua-dua lelaki itu berulang lagi. Malah, malam ini rakus mereka makin menggila, menyebabkan aku tiba-tiba menjadi benci kepada lelaki-lelaki kaya yang lupa diri. Suami teman kakakku tidak silu menggogok sebotol arak berharga RM700. Tiga botol arak yang sama, laju masuk ke perut buncitnya. Hingga dinihari, dua lelaki tua itu terkinja-kinja dengan gadis-gadis genit bermata sepet. Lama aku menunggu mereka di hadapan bar kerana memikirkan itu sebahagian daripada tuntutan kerjaku sebagai pemandu pelancong.

Hati yang meruap panas tidak boleh lagi dibiarkan. Suami teman kakakku, mukanya bukan lagi manusia tetapi seekor serigala, meratah dan melahap tubuh si genit. Itukah manusia yang selalu menderma di madrasah kampung kami? Itukah suami teladan yang sering disebut-sebut kakak dan temannya? Itukah lelaki yang bercita-cita menjadi pemimpin masyarakat dan negara? Shit! Aku tidak betah menunggu apalagi sayup azan Subuh bergegar di telefon tanganku. Guangzhou, aku datang ke sini dengan tekad seorang usahawan yang mahu memajukan bangsa dan tanah air. Biar bumimu penuh dengan lampu dan neon kelab malam, aku masih tahu ada tubuh sahabat Rasulullah SAW yang memberkati seluruh negeri China tertanam di sini.

Kala melerengi lorong-lorong hotel, aku seperti nampak Saad Abi Waqos RA melambai-lambai dan berkata padaku: “Saudara, biar mereka mengeksploit khazanah neraka di tanah ini, tetapi kau mesti tegar dengan Islammu kerana aku dahulu hanya berseorangan menyampaikan dakwah Islam di sini sehingga akhirnya ia bertebaran ke seluruh dunia.”

Aku tidak sabar memberitahu kakak bahawa bukan semua lelaki dan perempuan yang terzahir bersih itu suci walaupun dia seorang Muslim! ]

Begitu cerpennya. Semoga bermanfaat bagi kita bersama. Sekian, wassalam.

Dari
Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember18, 08. KL

Wednesday, December 17, 2008

Pergolakan Islam di China?


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

BESOK saya akan ke China, insyaAllah. Saya pun mencari-cari berita perkembangan Islam di China dari berbagai sudut.

Pertama:

Seperti dikutip oleh Times Online, Turkish Weekly, dan media lainnya, menyebutkan… “Baru-baru ini media China menyebutkan juga Hizbut Tahrir, sebuah kelompok yang bertujuan menjatuhkan pemerintahan sekular di Asia dan menggantikannya dengan Khilafah,” tulis media Turkish Weekly yang mengutip berita dari Radio Free Europa Radio Liberty (RFE/RL). Sementara itu Times Online memberitakan hal yang sama.

“Pejabat resmi di Xinjiang meningkatkan perhatiannya mengenai meluasnya sebuah kelompok sunni internasional yang disebut Hizbut Tahrir, atau Partai Pembebasan, yang bertujuan untuk menyusun Khilafah Islamiyyah di penjuru Asia dan telah menggelar protes di kota sebelah Barat Khotan pada bulan Mac,” tulis Jane Macartney pada media Times Online. Pemerintah China berulangkali menuduh partai politik global anti kekerasan Hizbut Tahrir sebagai pelaku sebuah serangan di perbatasan China yang telah mengorbankan 16 anggota polis di China.

Tetapi menurut Taji Mustafa wakil media Hizbut Tahrir Inggeris (HTB), dengan tegas menolak tuduhan tak berdasar tersebut. “Kami menolak tuduhan tak beralasan ini. Semua mengetahui sejak didirikan pada tahun 1953, Hizbut Tahrir hanya melakukan pekerjaan politik untuk mendirikan kembali Khilafah Islam di dunia Muslim,” kata Taji Mustafa. “Seperti tuduhan-tuduhan yang dilakukan secara berkala oleh para tirani di dunia Muslim, seperti Karimov atau Mubarak, sebagai perintah untuk memberikan sebuah justifikasi untuk penindasan brutal mereka terhadap aktivitas politik partai ini..”

Taji Mustafa juga menegaskan bahawa rejim China secara kejam telah menindas warga Musim dibawah jubah ‘perang melawan teror’. Masjid-masjid telah dimusnahkan, Imam-imam ditahan untuk berhaji ke Makkah dan kaum Muslim dizalimi. “Meskipun penindasan kejam ini, Islam di kawasan itu mengalami kebangkitan kembali yang terpantul seluruh Asia Tengah dan Tenggara, dengan tumbuhnya keinganan massa menyerukan untuk kembali pada Islam dalam negara dan masyarakat,” tambahnya lagi.

Taji menaji dengan tegas, di mana kejadian ini seperti yang mereka inginkan, akan digunakan oleh pemerintah China untuk menekan Hizbut Tahrir dan kaum Muslim di China. “Pemerintah China akan terus berlanjut untuk mencegah, memenjarakan, menyiksa, dan mengintimidasi kaum Muslim di China, tidak lebih dari menyaingi model pemerintah Barat yang telah konsisten menggunakan ‘war on terror’ untuk membisukan penolakan politik dan penyerangan mereka atas dukungan yang terus tumbuh terhadap Khilafah di dunia Muslim,” tegas Taji Mustafa.

Kedua:

Mengimbas kembali pada September dan Oktober 2006, bertempat di hadapan kedutaan Arab Saudi di Islamabad, pada hari kelapan umat Islam berpuasa, ratusan Muslim berketurunan Uighur dari negara tembok besar China mengadakan demonstrasi. Mereka menuntut visa dari kerajaan Arab Saudi untuk menunaikan ibadah haji. Antaranya Dawood Muhammad yang berumur 80 tahun, telah datang dari wilayah Xinjiang yang terletak di utara China untuk memohon visa. Persoalannya mengapa tidak dipohon di China? Mengapa perlu ke Pakistan?

Rupa-rupanya telah wujud satu persefahaman antara kerajaan Arab Saudi dan China untuk tidak mengeluarkan visa haji kepada penduduk Muslim China atau yang lebih dikenali sebagai Muslim Uighur atas alasan mereka adalah pengganas. Pelbagai tekanan telah diterima oleh Muslim Uighur, sekolah-sekolah yang mengajar agama Islam telah diharamkan, banyak masjid telah ditutup dan yang sedang dibina diarah supaya dihentikan. Imam-imam diindoktsinasikan dengan komunisme, semua upacara agama tidak boleh dilakukan kecuali mendapat kelulusan, serbuan keatas upacara agama menjadi biasa, larangan penggunaan bahasa Uighur, buku-buku atau majalah berunsur Islam diharamkan dan ramai tokoh-tokoh agama ditangkap, dipenjarakan serta kakitangan kerajaan beragama Islam akan dipecat jika ke masjid.

Laporan daripada Amnesty International untuk tahun 1999, seramai 210 muslim Uighur telah disabitkan dengan hukuman mati dan 190 lagi telah dijatuhkan hukuman mati. Bagi laporan tahun 2005 pula, hampir sepuluh ribu ditahan dipenjara tanpa melalui perbicaraan yang adil dan beribu lagi telah dijatuhkan hukuman mati. Atas nama ‘peperangan menentang keganasan’ kerajaan China telah menyekat kebangkitan Muslim Uighur dan mengenakan pelbagai tekanan. China telah mengambil kesempatan ke atas ‘peperangan’ yang telah dimulakan oleh Amerika Syarikat ini untuk mengawal kebangkitan penduduk di wilayah-wilayah sempadan seperti Tibet dan Uzbekistan.

Xinjiang terletak di bahagian paling utara China dan merupakan wilayah terbesar merangkumi 16 peratus negara China keseluruhannya. Bilangan penduduknya di wilayah ini seramai 19 juta dan bilangan Muslim melebihi 42 peratus. Rata-rata penduduknya adalah etnik Turki dan Uzbekistan, mereka dikenali dengan panggilan Uighur. Mereka telah tinggal di wilayah ini ribuan tahun yang lampau dan merupakan sebahagian daripada sejarah ‘Jalan Sutera’ yang menghubungkan barat dan timur suatu masa dahulu. Islam datang di wilayah Xinjiang seawal 934 masihi, mendahului Islam di Tanah Melayu selama 400 tahun. Sejarah merekodkan bahawa sebuah kerajaan Islam pernah bertapak di wilayah ini yang dikenali sebagai Kashgar.

Perjalanan sejarah menyaksikan Kashgar telah jatuh ditangan Dinasti Manchu sekitar kurun ke 17. Pada tahun 1865, Yakub Beg, ketua kerajaan Kashgar telah merampas semula wilayah ini dan mengistiharkan kemerdekaannya atas nama Turkestan. Yakub telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Britain dan Russia sekitar tahun 1870an. Bagaimanapun selepas kematian Yakub, kerajaan ini menjadi lemah dan akhirnya pada 1884 Kashgar diambil semula oleh China dan dinamakan sebagai Xinjiang atau ‘Wilayah Baru’. Selepas kerajaan Manchu digulingkan oleh Nasionalis China pada 1911, Xinjiang ditadbir di bawah Kuomintang yang berfahaman komunis.

Beberapa insiden penentangan terhadap kerajaan Komunis berlaku antaranya pada tahun 1933 dan 1944. Pada tahun 1940, Osman yang berketurunan Kazakh telah mengistiharkan kemerdekaan wilayah ini atas nama Tukestan Timur. Walau bagaimanapun kerajaan Kuomintang telah berlembut dan bersetuju untuk mengadakan beberapa perbincangan termasuklah berkaitan hak autonomi. Pada Ogos 1949, kapal terbang yang membawa beberapa tokoh Uighur ke Beijing untuk perbincangan kemerdekaan telah terhempas dengan misteri, kesemua mereka dilaporkan mati. Dan tidak lama selepas itu Osman telah ditangkap dan dihukum mati oleh kerajaan Kuomintang.

Apa yang menariknya wilayah ini sehingga menjadi rebutan samaada bagi kumpulan yang disebut ‘pemisah’ mahupun kerajaan China? Ini adalah kerana Xinjiang merupakan wilayah yang paling strategik untuk ketenteraan China dan beberapa ujian peluru berpandu dan nuklear telah dijalankan di Lop Nor dalam wilayah ini. Malahan Xinjiang juga bersempadanan dengan lapan buah negara termasuk Pakistan, Nepal, Tibet, Uzbekistan dan Russia. Dilaporkan terdapat 25 peratus simpanan petroleum dan 38 peratus arang batu di wilayah ini. Projek saluran gas dan minyak sejauh 4,200 kilometer dari Tarim Basin di Xinjiang ke Sanghai telah dimajukan oleh kerajaan China, merupakan projek kedua terbesar dalam sejarah China selepas empangan ‘Three Gorges’.

Walau bagaimanapun, dengan kekayaan semula jadi yang amat besar dan kedudukannya yang stretegik, lebih 90 peratus penduduk wilayah ini yang majoritinya Muslim Uighur, tinggal dalam kemiskinan dan kadang kala kebuluran. Segala kekayaan hasil perut bumi masuk ke kerajaan pusat dan jika ada pun yang dicurah ke wilayah ini, hanya sampai kepada kaum Han yang beragama Buddha dan sama keturunan dengan pemerintah sekarang ini. Kerajaan China juga mengenakan undang-undang yang mengawal bilangan penduduknya serta pada masa yang sama mengawal bilangan masyakat Uighur. Hasilnya disesetengah kawasan, yang mana dahulunya mempunyai majoriti Uighur telah bertukar menjadi minoriti.

Muslim Uighur sedang melalui proses penghakisan identiti dan budaya. Monumen-monumen dan bahan sejarah berkaitan Uighur dimusnahkan, pengamalan agama terpaksa dilakukan dengan cara rahsia malahan tangkapan dan hukuman kepada golongan agama dan cendiakawan menjadi lumrah. Dunia seharusnya membuka mata, OIC dan badan-badan yang memperjuangkan Islam perlu dikejutkan. Negara-negara umat Islam jangan tertipu dengan slogan ‘kekang keganasan’ tajaan Amerika itu. Begitulah sekelumit lapuran berita-berita yang kita terima.

Namun besok saya akan berangkat, insyaAllah. Sekian. Wallahu aklam.

Dari
Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember17, 08. KL

Dr Mujahid: Adakan Pertemuan Bloger-Bloger Bantu Kelab Penyokong PAS..









Ibnu Hasyim
Catatan Santai

MALAM tadi, saya sempat bersama-sama beberapa teman-teman mengiringi Dr Mujahid Yusuf Rawa, Pengerusi Lajnah Perpaduan Kaum PAS Pusat, yang berceramah pada orang-orang bukan Islam, di dalam kawasan Ampang. Turut hadir dan berceramah di situ ialah YB Kassim ADUN kawasan itu. Dr Mujahid merasmikan penubuhan serentak 5 Kelab Penyokong PAS (KPP) dalam kawasan itu, termasuk salah seorang dari ketuanya yang dipilih adalah seorang wanita keturunan India. Syabas kepada beliau dan mereka yang menyokong perjuangan PAS!

“Sekarang kira-kira 30,000 kawan kita yang bukan Islam telah mendaftar sebagai ahli KPP. Kita mahu naikkan taraf dari kelab kepada Dewan, seperti Dewan Pemuda, Dewan Ulama atau Dewan Muslimat dalam PAS. Kita sentiasa mengalu-ngalukan sokongan mereka. Dah 3 tahun kita sama-sama dalam KPP ini, tak ade pun yang kami paksa orang bukan Islam masuk Islam! Hampir 20 tahun PAS perintah Kelantan, tak ade satu kuil atau rumah ibadat orang bukan Islam yang PAS roboh! Oleh itu, marilah kita sama-sama perjuangkan keadilan dan kebenaran melalui kelab ini!!” Tegas Dr Mujahid dalam ceramah tersebut, disambut dengan tepuakan.

Selepas ceramah, kami sempat bincang-bincang. “Mengapa PAS tidak manfaatkan rangkaian media internet antara yang memenangkan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu sepenuhnya, secara menyeluruh, berkesan dan lebih professional lagi?” Kata Saudara Jamaludin yang kini jadi Pengulu Kampung di Parit Buntar Perak, bekas ahli lama PAS di kawasan itu, yang ada bersama-sama kami.

“..maka, pertemuan dengan bloger-bloger perlu diwujudkan, sebagai tindakan lanjut seterusnya, bagi membantu kawan-kawan kita yang bukan Islam…” Saran Dr Mujahid.

Maka catatan santai kali ini mempelawa bloger-bloger di Malaysia atau di seluruh dunia sekali pun, bagi menyumbangkan khidmat dan sumbangan idea mereka, atau untuk menyertai petemuan yang akan diwujudkan itu. Sila hubungi (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) atau Blog Ahli Parlimen PAS Dr Mujahid sendiri.

Sekian, harap maklum. Wallahu aklam.

Dari
Catatan Santai Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember17, 08. KL

Tuesday, December 16, 2008

Kasut Terbang Di Kepala Bush… Bagaimana Malaysia?


Ibnu Hasyim
Catatan Santai

ANDA lihat gambar ini. Sebelah kasut pertama terbang di atas kepala Presiden Amerika Syarikat, George W.Bush semasa lawatan perpisahan beliau ke Iraq 14 Disember, dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Malik.

“Ini kucupan perpisahan untuk kamu, anjing!” Jerit Muntazer Al-Zaidi wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, sebuah stesen milik Iraq berpangkalan di Kaherah, lalu membaling kasut yang dipakainya. “Ini salam perpisahan daripada balu, anak yatim dan mereka yang terbunuh di Iraq”

Tetapi Bush berjaya mengelak menundukkan kepalanya dan kasut pertama mengenai bendera-bendera AS dan Iraq di belakang kedua-dua pemimpin, manakala kasut kedua tersasar. “.. saiz no 10” Katanya sambil bergurau, walaupun disahut oleh beberapa orang saja.. dan akhirnya Muntazer segera dihukum oleh pengawal keselamatan dan dibawa keluar dari bilik itu. (Anda boleh lihat juga dalam Youtube..)

Apakah kata-kata ‘saiz no 10’ itu sebagai kata simbolik , di mana orang yang melempar itu adalah bukan kanak-kanak atau orang yang sudah besar? Apakah di Malaysia ‘orang no1’nya bagaikan dilempar dengan kasut, apabila dipaksa melatak jawatan, yang mungkin juga oleh kuncu-kuncu orang besar, orang no2 selepas beliau?

Maaf, hanya gurau sikit-sikit, dari catatan santai kali ini. Sekian, wallahu aklam.

Dari
Catatan Santai Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember15, 08. KL

RTM, Anugerah Sana-sini.. Rupanya Syok Sendiri!



Ibnu Hasyim
Catatan Santai

TERIMA kasih kepada orang yang menamakan dirinya ‘Shah’, dan menghantar artikel komen mengenai rancangan RTM1 berjudul seperti di bawah ini. Saya tertarik untuk memaparkan dari pelbagai pandangan yang berbeda. Begini tulisannya…

AKU terpanggil untuk memberi respon keatas tajuk yang diperbincangkan dalam rancangan Bicarawara Fenomena Seni melalui RTM1 yang dikendalikan oleh Sdr Rosyam Nor, pelakun yang sensitif dengan rujukan "hero tua" itu, pada hari Jumaat 12/12/2008 lalu. ‘Anugerah sana, anugerah sini’ - tajuk yang diperbincangkan bersama oleh tiga orang ahli panel jemputan yang aku kenal (kenal dari jauh saja lah - dia tak kenal aku pun) hanyalah Datuk A. Rahman Hassan. Yang dua lagi tu memang pertama kali aku melihat mereka dikaca tv seorang (yang wanita) dari Harian Metro (agaknya wartawan hiburan lah kut? kalau tak salah aku); dan yang seorang lagi yang lelaki tu mungkin si penganjur anugerah OSKA - satu lagi jenis penganugerahan yang kononnya memberi kesan menyeluruh untuk penghargaan terhadap kakitangan crew filem disebalik tabir (behind the camera).

Wah! sungguh hebat Malaysia kita. Negara yang sekecil Malaysia ni sudah dapat mengorganizekan bermacam2 jenis penganugerahan untuk para artis yang merangkumi penyanyi, pelakun (drama dan filem), dan yang berkaitan seperti karyawan2 dan segala macam jenis penggiat seni tanahair. Ini nampak macam nak mengalahkan Bollywood maupun Hollywood? Sungguh hebat ya?

[sengaja aku guna istilah Inggeris "organize" kerana orang2 Melayu kita memang gemar dan rasa cukup berbangga sekali dengan bahasa rojak campur matsalleh yang sememangnya sudah jadi kebiasaan atau "norm" bagi mengambil (meminjam) perkataan2 Inggeris untuk diterapkan dalam penggunaan bahasa kita seharian baik dalam segi apa sekalipun (penulisan dan juga lisan - written as well as oral/spoken) - malah contoh2 teladan acapkali ditunjukkan oleh pemimpin2 politik kita sendiri - memang ketara - tiada siapa boleh deny atau menidakkannya - contoh baru2 ini dalam berita tv ketika insiden tanah runtuh di Bukit Antarabangsa - PM kita Paklah ada menyebut perkataan "di-motivate-kan" ketika membuat komen terhadap insiden itu].

Perkataan Inggeris di ambil (pinjam) bulat2 kemudian diMelayukan dengan mudah saja dengan meletakkan penambahan "di-" dipangkal dan penambahan "kan" dihujungnya - maka jadilah istilah "di-motivate-kan" terciptalah istilah Melayu/omputih-celup (melayu celup omputih atau omputih celup melayu?) - kira macam istillah Melayu kawin Inggeris lah. Berbalik kepada tajuk topik yang diperbincangkan oleh ahli2 panel diselit dengan pendapat2 dan pandangan dari orangramai (penonton) dan dari kalangan artis sendiri serta penggiat seni yang lain, memang rata2 rumusan dari feedback dan komen2 yang juga melalui khidmat pesanan rengkas juga (sms) dapat kita terima hakikat betapa membazirnya disegi wang, masa dan tenaga.

Pada keseluruhannya ia menggambarkan yang kita (masyarakat Melayu terutamanya artis2 dan karyawan serta penggiat seni) adalah jenis masyarakat "syok sendiri". Dengan filem2 yang dipertontonkan oleh masyarakat Malaysia kita yang hanya tidak pun sampai bilangan berjuta2 jika diambilkira jumlah bilangan penduduk negara kita kurang lebih 27 juta, amatlah begitu kecil sekali percentagenya. Cuba buat kiraan congak (simple math) jika sekadar kutipan RM4 atau RM5 juta punya collection (yang jarang2 dapat mencapai ketahap itu - hanyalah untuk sekian2 filem yang agak menarik perhatian dengan promosi yang hebat - itupun boleh dibilang dengan jari saja) - bayangkan bilangan penonton yang datang menonton hanyalah sekadar 400,000 ke 500,000 orang sahaja.

Dengan sambutan para penonton filem2 Melayu yang sebegitu kecil - Malaysia kita sudah mahu tunjuk handal (macamlah hebat sangat dan berkualiti sangat hasil2 produk filem kita kalau setakat hanya mampu menarik 500,000 orang penonton sahaja) - dengan berbagai macam anugerah di adakan. Yang terbaru kini pula KLIFF - "Kuala Lumpur International Film Festival". Waaah!!!! hebat sungguh bunyinya. International man!. Don't joke! man ..... kita sudah dapat menganjurkan festival bertaraf 'international' some more. Hebat! Hebat! .......

Apa standard kita kini sudah dapat capai ke tahap international ke? Ini betul2 menggambarkan yang puak2 yang berkenaan jenis "SYOK SENDIRI".

Ingin menunjukkan kepada semua ..... seperti ungkapan sinis "LIHAT LAH DUNIA" ..... yang juga acapkali di gembar-gemburkan oleh media2 letronik (oleh pembaca-berita dan pengacara2 tv) .... apa2 kejayaan walaupun belum pun sampai keperingkat final ..... puak2 yang terlalu overconfident yang juga terlalu ghairah sangat akan selalu ucapkan ....sikit-sikit ...."MELETAKKAN NEGARA KITA .......DI PETA DUNIA atau DI WORLD MAP ...... atau...... DI MATA DUNIA". Ini boleh kita sentiasa dapat mengikuti laporan2 seperti dalam sesuatu kejayaan seperti dilapangan badminton, bolasepak, squasy, dan yang paling mengghairah lagi ketika kita sudah boleh declare negara kita sudah mencipta sejarah dengan kejayaan angkasawan pertama negara menumpang Kapal Angkasa Russia ke Stesen Angkasa Antarabangsa - ISS (International Space Station) yang terletak kira2 350 kilometer dari bumi - iaitu dengan menumpang pesawat SOYUZ TMA-11 pada bulan Oktober 2007 yang lepas.

Selepas peristiwa itu, kita dapat lihat betapa riuh gemuruhnya, segenap suara para2 pemimpin politik dan para yang berkepentingan begitu EXCITED atau OVER-EXCITEMENT dapat kita saksikan dipeti2 tv dan media2 arus perdana dengan sambutan yang begitu hebat dan meriah sekali seolah2 menyambut 'putera dari kayangan' turun ke dunia. Itu baru hanya dapat MENUMPANG KAPAL ORANG ..... sudah dapat MENDABEK DADA untuk boasting pada masyarakat sekeliling dan pada negara2 jiran sekeliling dan juga untuk di war-warkan pada seluruh dunia (hanya sekadar kalangan 'dunia ketiga' saja lah). Takkan nak bersaing dengan negara2 maju yang sejak sekian lama telah berkecimpung di arena 'space exploration' kot?

Kalau sekadar nak berlawan bersaing dengan Zimbabwe boleh lah ..... Dengan negara Iran pun tak terdaya kita (Malaysia). Apalagi dengan negara India dan negara Cina? Kadang2 aku pun terasa malu jugak memandangkan keadaan kita negara kerdil yang tidak sehebat mana, sudah berlagak sombong, angkuh, bongkak dengan mendabek dada begitu sekali terhadap sesuatu perkara yang ingin kita mendapatkan sesuatu pengiktirafan. Baik dalam apa segi sekalipun. Apa tidaknya? Cuba perhatikan bila kita mencapai sesuatu kejayaan yang taklah begitu cemerlang sebab bangsa lain pun sudah pernah mencapai ketahap itu.

Akan tetapi, kita begitu ghairah melampau2 hingga nampak macam terlalu crazy (macam orang gila lah) bila kita dengan mengusung bendera Jalur Gemilang kita yang ditempah khas dengan saiz ukuran paling besar dalam dunia .... mengalahkan bendera negara2 lain yang lebih hebat dan lebih unggul dari negara kita. Banyak insiden dapat kita perhatikan especially bila kita dapat berjaya dalam sesuatu pertandingan, perlawanan kejuaraan sukan atau sebagainya. Dulu, semasa negara kita dapat merampas Piala Thomas dalam kejuaraan badminton THOMAS CUP .... Piala Thomas yang kita dapat membawa balik itu .... telah dengan begitu ghairah dengan begitu penuh excited (malah over-excitedness) mengusung kemerata pelusuk dan ceruk negara Malaysia untuk menunjuk2 betapa hebatnya kita.

Padahal kalau menunjuk2 melalui siaran tv pun kita orang yang bersifat rational pun naik jelak dan muak melihat telatah manusia2 yang angkuh, sombong bermegah2 mendabek dada seolah2 "kita sajalah yang handal" ..... seperti ungkapan sinis 'LIHAT LAH DUNIA". Bukan sekadar disegi itu sahaja. Ini termasuklah juga disegi rating dan ranking universiti2 di negara kita, football punya ranking atau tahap kedudukan pasukan negara kita diperingkat dunia (antarabangsa), juga lain2 bidang. Bila negara kita tidak mendapat kedudukan yang membanggakan, maka kita akan melenting, melatah - menuduh cara atau sistem yang dijalankan adalah bias atau tidak fair atau tidak bertepatan dengan kehendak kita lah yang sebetulnya.

Begitulah dalam apa cara atau apa bidang sekalipun. Dalam bidang seni filem dan drama lakunan serta bidang nyanyian misalnya - cukup ketara sekali dan memanglah amat memalukan sekali bila begitu banyak sekali penyampaian anugerah2 yang entah tahap filem2 dan drama2 dan juga penggiat2 seni dan karyawan2 yang tidaklah sehebat mana dan berkualiti (kalau adapun boleh di bilang dengan jari sahaja - itupun kadang2 menjadi - kadang2 tidak - terpulang kepada hasil pencapaian karya/produknya - juga berdasarkan daripada hasil sambutan dari peminat2 (iaitu penonton2 (untuk filem dan drama) dan pendengar (untuk lagu2 nyanyian) - dan ada juga yang jenis fluke saja (nasib lah tu).

Tiru dan ciplak hasil orang lain punya pun banyak berlaku - namun golongan penonton dan pendengar Melayu kita pun tak kesah dan tak peduli sangat akan hal tiru-meniru menciplak orang punya ...... janji mereka (yang menonton dan mendengar) dapat hiburan sudah cukup untuk mereka meminati idola yang mereka katakan idola itu. Itulah tahap penonton/pendengar yang dikatakan peminat artis2, karyawan2 dan penggiat2 seni tanahair yang hanya segelintir bilangan yang begitu kecil sahaja jika dibandingkan dengan jumlah penduduk di negara kita ini pada keseluruhannya.

Dalam perbincangan Fenomena Seni tersebut, panelis yang mewakili akhbar Harian Metro ada menyatakan ura2 pihak Harian Metro pun akan menganjurkan satu lagi bentuk anugerah (mungkin untuk bersaing dengan akhbar Berita Harian (juga sekutu mereka) yang sudah sejak sekian lama menganjur majlis penyampaian Anugerah Bintang Popular. Bayangkan akan bertambah lagi penyampaian anugerah yang di ura-urakan dalam arena seni kita. Nanti lepas Harian Metro, akan ada pula pesaing2 baru seperti 'penyampaian anugerah anjuran akhbar Utusan Malaysia' pula. Kemudian, akhbar Kosmo pulak hendak mengadakan penyampaian anugerah untuk para2 artis, karyawan2 dan penggiat2 seni.

Tidak ketinggalan nanti media letronik seperti stesen2 tv swasta seperti ASTRO AWANI, NTV7, 8TV, TV9 (Dekat dihati) - masing2 akan juga turut serta (jump the band-wagon) untuk sama2 memeriahkan lagi kegiatan seni penganugerahan untuk memberi kepuasan sesama sendiri yang sering dikata orang "ANUGERAH SYOK SENDIRI" - iaitu dalam lain perkataan "ANUGERAH UNTUK MEMBERI SETIAP MEREKA UNTUK SYOK SENDIRI". Oleh kerana terlalu ghairah untuk bertindak untuk mencapai sesuatu - dengan tidak berkemampuan - tanpa berkelayakan dengan tahap yang setimpal - kita dengan secara tak disedari kita masyarakat Melayu especially, telah memperbodohkan diri sendiri dan akhirnya memalukan masyarakat bangsa kita sendiri.

Dan ini akan menjadi bahan gelak ketawa tontonan di mata dunia....... bilamana ia menjadi "mockery" atau "laughing stock of the whole world". Dan kelak ia akan menjadi sejarah .... dan akan di ketahui oleh waris2 kita iaitu anak2 cucu2 cicit2 kita nanti. Bayangkan? Apa tindakan mereka pada ketika itu? Mungkin mereka akan mencemuh? atau mereka akan mentertawakan perihal kebodohan kita? atau mereka akan menyumpah? atau juga mungkin mereka tidak akan mengaku yang mereka adalah berketurunan dari masyarakat Melayu yang begitu memalukan sekali?

HAIRAN SUNGGUH PERIHAL ORANG2 KITA NI ....

KIRA HENDAK MENUNJUK2 DAN BERMEGAH2 HINGGAKAN TAK SEDAR SEMUA ITU MENEMPELAK KEMUKA KITA BALIK .... DAN MEMALUKAN DIRI SENDIRI AKHIRNYA.”

Oleh itu pihak RTM dan Kementerian Penerangan kena baca ini! Kena prihatin kepada pandangan masyarakat. Ingat, jangan jadi macam Menteri Penerangan sebelum ini, terjun tak bertangga.Demikian catatan santai untuk kali ini. Sekian,

Wallahu aklam.

Dari
Catatan Santai Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember15, 08. KL

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails