Saturday, November 02, 2019

Kisah Sekor Nyamok 2. Istimewa Islam!


Ungkap Rahsia Yang Maha Agung 

Ayat Tentang Nyamuk Dalam Al Quran. Saintis Temui “SESUATU” Yang Jadi Bukti Kebenaran Ayat Itu.  Allah Maha Besar
Lihat sebelum ini..
Hukum Membunuh Nyamuk dengan Raket Listrik-dakwah.id
1400 tahun dahulu, ayat 26 Surah al Baqarah ada sebut perihal nyamuk yang macam tak logik. Sehinggalah saintis temui “sesuatu” atas nyamuk yang menjadi bukti firman Allah 1400 tahun dahulu. Allahuakbar!

Ayat Quran mengenai Nyamuk.

Al-quran adalah mukjizat yang diturunkan Allah kepada nabi Muhammad SAW sebagai bukti bahawa apa yang berlaku di dunia ini adalah atas kehendak-Nya.

Di dalam al-quran, Allah berfirman dalam surah al-baqarah ayat 26:
إن الله لا يستحيي أن يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang berada di atasnya………..”

Tafsiran..

Cuba anda perhatikan perkataan فما فوقها pada ayat di atas dan perhatikan maksudnya sama. Sebenarnya, dalam kaedah bahasa arab, ia membawa kepada dua maksud yang berbeza. Para ulama membahagikannya kepada dua maksud:

Pertama: Suatu yang berada di atasnya (nyamuk)
Kedua: Suatu yang lebih besar daripadanya.

Ramai ulama terdahulu yang mentafsir perkataan فما فوقها dengan maksud ‘’suatu yang lebih besar daripadanya’’ dan itulah kebolehan mereka kerana ilmu itu milik Allah, ada ilmu yang Allah dedahkan dan ada yang Allah sembunyikan dan ada pula yang Allah dedahkan selepas beberapa kurun lamanya lalu ditemui oleh generasi sesudah itu.

Bagi ayat tersebut, terdapat di kalangan para ulama tafsir yang tidak pasti dengan tafsiran mereka lalu mereka menafsirkan dengan cara selamat iaitu mereka menyebutkan kedua-dua maknanya sekali seperti yang telah diterangkan di atas.

Wallahua’lam, kemungkinan bukan itu yang Allah Kehendaki, tetapi apa yang dikehendaki Allah sebenarnya adalah ‘’suatu yang berada di atasnya’’ atapun ‘’suatu yang lebih kecil daripadanya’’

Selepas 1400 tahun saintis temui "sesuatu".

Semua keajaiban ini adalah berdasarkan penemuan-penemuan yang telah didedahkan oleh para saintis setelah mereka meneroka menggunakan peralatan yang canggih ke atas seekor nyamuk.

Mereka telah menemui dalam kajian mereka bahawa di atas setiap ekor nyamuk terdapat seekor binatang kecil yang dipanggil sebagai Mites (Hama). Ia adalah seekor binatang yang lebih kecil daripada nyamuk dan berwarna merah.



Tugas binatang tersebut adalah untuk memberi tenaga kepada nyamuk untuk terus bekerja. Kita tidak dapat melihat binatang tersebut dengan mata kasar kita melainkan dengan menggunakan peralatan yang canggih dan pada waktu-waktu yang tertentu sahaja.

Bukti Kebenaran firman Allah..

Bagaimanakah kebenaran ini boleh berlaku sedangkan Allah telah berfirman semenjak 1400 tahun lagi? Inilah mukjizat yang menyaksikan bahawa Al-quran itu adalah kebenaran yang tidak sesekali boleh ditolak bahkan sesiapa pun mesti menerimanya!

Subhanallah Yang telah menciptakan segala-galanya. 
(sumber: Khalifah Mail Online)

Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung (1)
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung




E-Buku IH-119:  Ungkap Rahsia Yang Maha Agung (2)
Bab 1

‘Geng Surau’ Juara Sepak Takraw Piala Belia I-MiTs


SUKAN

KUALA TERENGGANU, 2 November - ‘Team Takraw Surau Baru’ muncul juara dalam Kejohanan Sepak Takraw Piala Belia Institut Modal Insan Terengganu Sejahtera (I-MITS) selepas menumbangkan Gabungan Sepak Takraw Teluk Paku (GASTEP) A 2-0 di Stadium Negeri, semalam.

Kejayaan itu menyaksikan skuad TTSB A mencipta sejarah apabila menjuarai pertandingan tersebut yang julung-julung kalinya diadakan.

TTSB A yang menurunkan Hasbullah Abdul Aziz sebagai tekong, Mohammad Fadhil Kamaluddin (perejam) dan Muhammad Khalil (pengumpan) menang 21-19, 21-19 ke atas regu GASTEP A yang dibarisi Azwan Nizam Ayob (tekong), Ahmad Ameerul Aizat Awang (perejam) dan Mohd Lokman Hakim Yusof (pengumpan).

Sementara itu, bagi tempat ketiga bersama menjadi milik GASTEP B dan Bukit Depu B selepas berentap hebat di peringkat separuh akhir.

Selaku juara, TTSB A  membawa pulang hadiah wang tunai RM500 berserta piala manakala Gastep A meraih RM300 dan GASTEP B serta Bukit Depu B berkongsi hadiah wang tunai RM150.

Majlis penyampaian hadiah disempurnakan Pengerusi Kelab Peduli Kuala Terengganu Sejahtera (Peduli), Asyraf Annawawi Mohammad. (Teganukita)


Lihat Sebelum Ini..

E-Buku IH-49: Selingan..
Siri 1
Siri 2
Siri 3 
Siri 4 
            Ikuti selanjutnya..

            Lihat lagi..

            6 Penjuru Tarungan Di Tanjung Piai


            DARI KIRI, calon Bebas, Dr Ang Chuan Lok, bersama calon Pakatan Harapan, Karmaine Sardini, calon Berjasa, Datuk Ir Dr Badhrulhisham Abdul Aziz (tiga dari kiri), calon Barisan Nasional, Datuk Seri Wee Jeck Seng, calon Gerakan, Wendy Subramaniam (dua dari kanan), calon Bebas, Faridah Aryani Abd Ghaffar (kanan sekali) bergambar selepas menyerahkan borang pencalonan ketika majlis Penamaan Calon di Pusat Penamaan Calon PRK P165 Tanjung Piai di Dewan Jubli Intan, Pontian. NSTP/Hairul Anuar Rahim


            PONTIAN: Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai menyaksikan pertandingan enam penjuru membabitkan calon Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN), GERAKAN, Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) dan dua calon Bebas.
            Pertandingan itu disahkan selepas Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai, Zulkifly Mohd Tahir, mengumumkan senarai calon yang bertanding dalam PRK itu.
            Proses penamaan calon tamat pada jam 11 pagi tadi selepas tempoh penamaan calon di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim ditutup pada 10 pagi, disusuli tempoh bantahan selama sejam.
            Calon yang diumumkan ialah wakil GERAKAN, Wendy Subramaniam diikuti calon BN, Datuk Seri Wee Jeck Seng; calon Bebas, Dr Ang Chuan Lok; calon PH, Karmaine Sardini; Presiden BERJASA, Datuk Dr Badrulhisham Abdul Aziz dan calon Bebas, Faridah Aryani Abdul Ghafar.
            PRK Parlimen Tanjung Piai diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Dr Md Farid Md Rafik, 42, daripada BERSATU pada 21 September lalu akibat komplikasi jantung.
            Pada PRU-14 Mei tahun lalu, Allahyarham Md Farid memenangi kerusi itu dengan majoriti 524 undi dalam pertandingan tiga penjuru.
            PRK Tanjung Piai ini adalah pilihan raya yang kesembilan diadakan sejak PH memenangi PRU-14 pada Mei tahun lalu. (BH)

            PRK Tg Piai Penamaan Calon.. Jom!

            PRK Tanjung Piai bermula dengan penamaan calon pukul 9 pagi
            Hasil carian imej untuk Aset Felda Bakal Lesap?
            PONTIAN: Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai bermula hari ini dengan proses penamaan calon pada pukul 9 pagi.

            Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di sini menjadi lokasi pusat penamaan calon bagi PRK kesembilan sejak Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tahun lepas.


            Pada PRK kali ini, Pakatan Harapan (PH) telah mengumumkan Ketua Bahagian Bersatu Tanjung Piai, Karmaine Sardini, 66, sebagai calonnya untuk mempertahankan kerusi tersebut manakala Barisan Nasional (BN) pula akan mempertaruhkan bekas penyandang kerusi itu, Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng, 55, sebagai 'ayam tambatan' mereka.

            Selain dua parti ini, turut dijangka mengetengahkan calonnya adalah Gerakan, bekas parti komponen BN, yang telah mengumumkan untuk keluar parti sejurus kekalahan BN pada PRU14.

            Calon pilihan Gerakan ialah seorang peguam dan akauntan bertauliah yang juga Timbalan Setiausaha Agung Nasional dan Naib Ketua Wanita Nasional parti itu, Wendy Subramaniam, 38.

            Di samping tiga parti itu, PRK kali ini juga nampaknya menarik kerana Parti Barisan Jemaah Islamiah (Berjasa) juga sudah mengesahkan semalam untuk meletakkan calon iaitu Presidennya sendiri, Datuk Dr Badhrulhisham Abdul Aziz.

            Turut dijangka bertanding adalah seorang calon Bebas yang mewakili Gabungan Teksi Semalaysia (GTSM) Datuk Shamsubahrin Ismail.

            Tempoh pencalonan adalah selama sejam, diikuti dengan pengumuman senarai calon yang akan bertanding oleh pegawai pengurus pilihan raya, Zulkifly Mohd Tahir kira-kira 11 pagi.

            Sehingga semalam, sebanyak 27 set borang pencalonan telah dijual oleh Suruhanjaya Pilihan Raya kepada parti-parti utama dan individu.

            PRK Parlimen Tanjung Piai diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Dr. Md Farid Md Rafik, 42, daripada Bersatu yang mewakili PH pada 21 Sept lepas akibat komplikasi jantung.

            Pada PRU14 Mei tahun lepas, Allahyarham Dr Md Farid memenangi kerusi itu dalam pertandingan tiga penjuru dengan memperoleh 21,254 undi menewaskan Wee (BN-MCA) dan Nordin Othman (PAS) dengan majoriti 524 undi.
            -- BERNAMA



            Lihat lagi..

            Awas Dalam PRK Tg Piai ini.. Duduk Di Majlis Arak..


            Awas Dalam PRK Tg Piai ini.. 
            Jangan ada yang masih duduk menghormati mjlis minum arak..
            logo malay3


            Soalan:
            Assalamualaikum SS Datuk Mufti WP. Mohon pandangan hukum dan pencerahan berkenaan menghadiri majlis yang dihidangkan arak. Bagaimana pandangan Islam berkenaan isu ini dan langkah sewajarnya ?
            Jawapan:
            Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
            Kedudukan Arak dalam Syariat Islam
            Dalam kitab Fiqh al-Manhaji (3/75-81), para penulis menjelaskan berkenaan kedudukan arak dalam Islam.
            Haram meminum minuman yang memabukkan sama ada arak (خمر), iaitu yang dibuat daripada perahan anggur atau bukan arak, iaitu yang dibuat daripada benda lain. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
            يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
            Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.”
            Surah al-Maidah (90)
            Arahan supaya menjauhi arak adalah lebih kuat daripada tegahan meminumnya. Hal ini kerana tegahan sahaja tidak termasuk tegahan lain yang berkaitan dengannya, seperti melayan seseorang minum, membeli atau menjualnya.
            Sementara, arahan menjauhinya pula bermaksud, amaran supaya menjauhi segala perkara yang berkaitan dengan arak, termasuk minum, jual beli, duduk di dalam majlis yang dihidangkan padanya arak, dan seumpamanya.

            Hukum Duduk Di Dalam Majlis Yang Dihidangkan Arak
            Dalam isu ini, terdapat beberapa hujahan dan nas yang menunjukkan kepada larangan ke atas perbuatan tersebut. Ini berdasarkan satu firman Allah S.W.T:
            وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ
            Maksudnya: Dan sungguh Allah telah menurunkan kekuatan kepada kamu di dalam Al Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain.
            Surah Al-Nisa’ (140)
            Berdasarkan kepada mafhum ayat di atas, perbuatan duduk di dalam sesebuah majlis yang terdapat di dalamnya pengingkaran dan penghinaan kepada ayat-ayat Allah adalah ditegah dan dilarang. Ini jelas ditunjukkan oleh frasa بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ yang datang dengan ‘La al-Naahiyah’ yang membawa hukum haram.
            Imam Abu Ja’far al-Thabari Rahimahullah dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini berkata:
            وفي هذه الآية، الدلالة الواضحة على النهي عن مجالسة أهل الباطل من كل نوع، من المبتدعة والفسَقة، عند خوضهم في باطلهم
            Maksudnya: Ayat ini menunjukkan kepada dalalah yang jelas ke atas larangan duduk bermajlis bersama ahli kebatilan dari segenap jenis lapisan. Dari kalangan ahli bid’ah dan juga golongan yang fasiq, semasa mereka melakukan kebatilan tersebut. Lihat Al-Jaami’ al-Bayan, al-Thabari (9/320).
            Selain itu, terdapat juga sebuah riwayat yang jelas dari Nabi S.A.W akan larangan duduk di dalam majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
            من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يشربِ الخمرَ من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يجلسْ على مائدةٍ يشربُ عليها الخمرَ
            Maksudnya: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan juga hari akhirat, janganlah dia meminum arak. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia duduk pada hidangan yang diminum padanya arak.
            Riwayat al-Haithami (1/283)
            Siyaq ataupun konteks hadis di atas jelas menunjukkan kepada pengharaman duduk di majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini kerana, lafaz sebelum itu menunjukkan bahawa sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia jangan meminum arak. Larangan meminum arak tidak menunjukkan kepada kemakruhan bahkan kepada keharamannya. Justeru, larangan seterusnya ke atas perbuatan duduk di hidangan yang terdapat padanya arak juga menunjukkan kepada hukum yang sama.
            Fatwa Badan-Badan Berautoriti
            Berikut kami sertakan beberapa pandangan dan fatwa yang telah dikeluarkan oleh badan-badan berautoriti agama berkaitan isu ini.
            Pertama: Dar al-Ifta’ al-Misriyyah
            Dalam fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh al-Allamah Jaad al-Haq Ali Jaad al-Haq pada tahun 1979 M, beliau menyatakan berkaitan dengan majlis yang berlangsung padanya pemberian dan penerimaan dadah dengan katanya: Allah memuji hamba-hamba-Nya yang menjauhi majlis-majlis yang melalaikan lagi lagha. Maka Dia berfirman:

            وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
            Maksudnya: (Ciri orang beriman) adalah mereka yang memalingkan diri dari perkara yang lagha.
            Surah al-Mu’minun (3)
            Dan Abu Daud meriwayatkan di dalam sunannya dari Ibn Umar R.Anh tentang katanya:
            نَهَى رسُولُ الله صلَّى الله عليه وسَلَّم عَنِ الجُلُوسِ عَلَى مَائِدَةٍ يُشربُ عَلَيهَا الخَمْرُ
            Maksudnya: Rasulullah S.A.W melarang duduk pada hidangan yang diminum arak di dalamnya.
            Kata Syeikh Rahimahullah: Yang diambil faedah dari beberapa nas ini adalah keharaman bermajlis dengan mereka yang melakukan maksiat dalam apa sahaja bentuknya. Ini kerana dalam bermajlis dengan mereka akan berlaku kerosakan terhadap perkara yang Allah haramkan. Dan sesiapa yang bermajlis bersama dengan pelaku maksiat yang melakukan kemungkaran pastilah akan berakhlak dengan akhlak mereka yang buruk (mengikut peribadi mereka). Dan akan mengikut kebiasaan apa yang mereka lakukan daripada dosa seperti minum sesuatu yang memabukkan serta mengkhayalkan.
            Kedua: Dar al-Ifta’ Jordan
            Dar al-Ifta melalui muftinya Samahah al-Mufti al-‘Am Dr. Nuh Ali Salman Rahimahullah menjawab isu hukum saling menziarahi golongan bukan islam dalam keadaan mengetahui bahawa mereka menghidangkan arak di dalam majlis. Beliau berkata: Haram ke atas seorang muslim untuk duduk di dalam majlis yang dihidangkan padanya arak berdasarkan firman Allah S.W.T di dalam surah al-Nisa ayat ke- 140.
            Kemudian beliau menyebutkan kata-kata Imam al-Sarakhsi Rahimahullah: Dikehendaki buat seseorang muslim itu untuk tidak duduk di dalam majlis seumpama ini. Akan tetapi dia mencegahnya dari meminum arak dalam usaha mencegah kemungkaran sekiranya dia mampu untuk melakukannya. Dan dia hendaklah tidak melepasi tempat ini kerana laknat turun ke atas mereka. Rujuk Syarah al-Siyar, al-Sarakhsi (1/57).

            Kesimpulan
            Sebagai penutup, setelah kami meneliti dan menekuni isu ini dengan sebaiknya, maka kami berpendapat bahawa seorang muslim itu diharamkan untuk duduk di dalam majlis yang terdapat padanya hidangan arak. Hal ini bertujuan untuk menzahirkan syiar dan keizzahan Islam, menjaga maruah dan kehormatan diri, mengelakkan fitnah ke atas diri sendiri, serta menjauhi sebarang perbuatan yang boleh merosakkan akhlak dan keperibadian seseorang itu. Semoga dengan penjelasan ini dapat memberikan manfaat kepada segenap lapisan umat. Ameen.

            LinkWithin

            Related Posts with Thumbnails