Sunday, April 21, 2019

5 Jam Pujuk Gajah, Terungkaplah Rahsia Yang Maha Agung.Subhanallah!


Ambil masa 5 jam untuk memujuk gajah ini..

Ungkap Rahsia Yang Maha Agung


JABATAN Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kelantan mengambil masa lima jam untuk memindahkan dua gajah liar di Kampung Kalai di Jeli, hari ini.
Pengarahnya, Ady Ermanty Haniff Mohamed Haniff berkata, dua gajah jantan itu berjaya ditangkap pada Rabu lalu.
Terdahulu, beliau berkata, pihaknya menerima aduan penduduk setempat selepas haiwan itu memusnahkan pelbagai tanaman seperti kelapa, pisang dan pokok getah sehingga mengakibatkan kerugian kira-kira RM15,000.
“Susulan aduan yang dibuat, kakitangan Pejabat PERHILITAN Jeli membuat pemantauan di lokasi kejadian pada 3 April lalu dan dianggarkan 10 gajah yang menimbulkan konflik di kawasan itu.

“Pada 17 April, kami terima satu lagi aduan sama sebelum lima anggota PERHILITAN bergegas ke lokasi dan sebaik tiba, operasi terus dijalankan.

“Pada 12 tengah hari, gajah jantan berjaya ditangkap di kawasan kebun Kampung Kalai, manakala seekor lagi ditangkap tiga jam kemudian,” katanya dalam kenyataan medianya, hari ini.
 ANGGOTA PERHILITAN Kelantan dan PKGK bergambar bersama dua gajah liar yang ditangkap di Kampung Kalai, Jeli. FOTO Ihsan PERHILITAN Kelantan
Ady Ermanty Haniff berkata, hari ini, operasi pemindahan dijalankan membabitkan sembilan anggota PERHILITAN Kelantan dan lapan anggota dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan (PKGK), Kuala Gandah, Pahang.
“Bagi memudahkan proses pemindahan, kami menggunakan dua gajah denak betina iaitu Rambai dan Abot dari PKGK. Operasi bermula 8 pagi dan berakhir 1 tengah hari.
“Seekor daripada gajah liar ini akan dipasang dengan alat pengesan (Satelite Collar) bertujuan mengesan pergerakannya selepas dilepaskan di Taman Negara,” katanya. (HMetro)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tentera bergajah yang mengikut cerita sejarah pernah menyerang Kaabah pimpinan Abrahah, rupanya mampu dipujuk oleh anggota perhilitan Kelantan dan Pahang, walaupun seekor gajah liar. Subhanallah! Ungkap Rahsia Yang Maha Agung..

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails