Wednesday, December 31, 2008

Datang, Pergi, Izin & Tanpa Izin..


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Ke Vietnam.

BERAT rasanya hendak duduk lama di Jian Shui apabila Ustaz Ibrahim membantu saya bersungguh-sungguh sebagai kewajipan menyambut musafir. Sewa hotel , makan minum dan perjalananan semuanya ditanggung beliau. Tiga hari wajib membantu musafir atau tetamu, masuk hari ke empat sudah sunat hukumnya. Saya mengambil keputusan keluar, dengan harapan tidak mahu menyusahkannya, walaupun beliau suruh tunggu lagi.

"Saya nak ke Vietnam... Nak tengok orang Islam sana pula." Kata saya.

"Apa boleh buat, ana tak boleh tahan anta. Cuma, ana ada cadangan. Ada ahli jamaah kita yang membawa bas dari sini ke sempadan Vietnam.. anta boleh tumpang dia. Jangan bimbang kita sama-sama orang Islam, saling bantu-membantu." Sarannya.

Bila saya bersetuju, "Segala urusan tambang dan sebagainya ke sempadan ana tanggung beres..."

Maka bertolaklah saya malam semalam dengan bas kira-kira pukul 8.30 jam China. Ustaz Ibrahim mengirim bekalan makanan sebelum bertemu kedai makan Islam, dan ole-ole bawa pulang ke Malaysia. Rupanya bas yang saya tumpangi itu bukan membawa ramai penumpang-penumpang, tetapi membawa saya seorang sahaja.

Mula-mula masuk ke lebuhraya, tiba-tiba menyimpang keluar menuju ke sebuah ladang strawberi, mengisi penuh bas itu dengan kotak-kotak straberi. Satu lagi pengalaman menarik. Bas melalui ladang-ladang yang gelap gelita, kalau adapun lampu samar-samar. Bas melalui di lorong tanah yang sempit, amat susah bila berselisih.

Rumah-rumah lama pekerja, bagai rumah-rumah hantu yang menyeramkan. Apalagi bila pengangkat-pengangkat kotak itu terdiri dari orang-orang tua lelaki perempuan yang kuat dan gagah, walaupun kadang-kadang ada bergigi jarang berwarna karat, boleh menakutkan. Bila mereka tahu saya orang luar setelah selesai mengangkut barang, mereka berkumpul bersorak gembira di bawah pohon besar.

Pohon yang banyak tumbuhan bertali bergayut-gayut, dengan salakan anjing berpanjangan menambah indah keseraman tersebut. Bas kami terus berlalu hingga ke pekan sempadan Vietnam, sampai kira-kira pukul tiga pagi. Selepas turunkan barang, bas tak boleh jalan terpaksa kami tolak beramai-ramai. Lepas sholat subuh di bilik tidur pekerja-pekerja, sempat saya lelapkan mata se jam dua. Akhirnya dapat juga melintasi sempadan..

Selamat tinggal negara China.. saya menuju ke pekan Lao Cai, di Vietnam. Di situ puas saya mencari orang Islam dan masjid, tapi tiada berjumpa. Agak susah saya kerana tiada orang Islam. Baru jelas terasa begitulah hebatnaya agama Islam. Syariatnya, membantu musafir atau pengembara-pengembara. Kalaulah syariat ini dilaksanakan secara tersusun dan professional oleh individu, kumpulan atau kerajaan, di mana wang zakat pun boleh diperuntukkan untuknya, akan terus berkembanglah dakwah Islam.

Gambar satu dan dua ke bawah: Saya melawat dan mencari masjid di Lao Cai..


Gambar ini: Dari jauh nampak gereja di tepi sungai.. mengapa dengan tempat buang sampah tak rasmi ini?

Bayangkanlah kalau masjid-masjid berperanan membantu per'musafir'an orang Islam. Begitu juga soal pendatang atau mujahirin berizin atau tanpa izin (PATI), apakah sikap Islam sebenarnya? Kalau se ekor binatang berbisa pun boleh dimanfaatkan oleh manusia, apa lagi terdapat ramai manusia yang berhijrah? Tiada otakkah pemimpin-pemimpin negara Islam memikir dan memanfaatkan hal tersebut?

Terfikir pula saya mengenai lawatan saya ke China ini..

1.. Bagaimana untuk laksanakan ukhuwah terus antara orang Islam China dengan orang Islam Malaysia melalui institusi ke'madrasah'an tersebut. Contohnya, pertukaran anak angkat.. Dan perlukah anak-anak orang Islam Malaysia samada Cina atau Melayu Islam belajar di sana? Saya dah tanya yuran tahunannya RM150 (300 yuan) setahun, asrama dan makan percuma. Banyakkan lawatan ke pusat-pusat pengajian Islam seperti itu ke China.

2..Boleh runding untuk buat pakej belajar bahasa Arab dan bahasa China. Contohnya pekej sebulan untuk pelajar-pelajar masa cuti atau lepasan SPM dan lain-lain. Atau untuk pegawai-pegawai pencen yang tak tahu nak buat apa.. Ataupun untuk bakal-bakal usahawan atau peniaga yang perlu berkomunikasi dengan orang Cina.

3.. Dan lain-lain.. yang boleh difikir lagi.

Akhirnya, sambung cerita perjalanan saya lagi.. saya terus naik keretapi malam menuju Ha Noi pada 31 Dis, 2009.

Ibnu Hasyim
Dis31,2009
Ha Noi
 
Lihat..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Tuesday, December 30, 2008

Zakat Sumber Pembangunan



Dari kiri Ustaz Ibrahim, penulis dan bekas pelajar Ustaz Ibrahim. Mereka membawa saya berjalan-jalan di sekitar pekan Jian Shui.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Di China.

DIA adalah Ustaz Ibrahim. Mudir sebuah madrasah Islam terkenal di Jian Shui, yang pelajarnya kira-kira ratusan murid.sekitarnya dalam wilayah Yunnan. Sumber pendapatan madrasah tersebut ialah dari zakat dari orang-orang Islam di situ.

"Apa kerja orang-orang Islam di sini?" Saya tanya beliau.

"Pertanian, pengusaha bas dan peniaga." Katanya...

Dan dia sanggup membawa saya ke ladang pertanian ibubapanya berhampiran madrasah tersebut, selepas sholat zohor dan makan tengahari itu. Besoknya beliau mengarahkan pembantunya membawa saya berziarah beberapa buah madrasah lagi kira-kira sekitar 50 kilometer dari kawasan itu, di mana terdapat 15 buah masjid. Madrasah dan masjid di sini dibina oleh masyarakat Islam sendiri atau individu-individu tempatan. Itulah contoh kecil peranan zakat dalam membangunkan ummah.
Melawat kawasan pertanian sekitar madrasah tersebut.


Paranan zakat bagi sekelumpuk kecil dalam masyarakat mampu mengurangkan kemiskinan bagi rakyat di dalam sebuah negara komunis. Sedangkan Komunis sendiri tidak mampu menghapuskan kemiskinan dalam negaranya, sesudah mendapat peluang memerintah ratusan tahun. Bagaimana pula peranan wang zakat yang dipungut oleh kerajaan negara uamat Islam?

Mampukah menyelesaikan masalah kemiskinan umatnya? Kalau tak mampu cuba siasat mengapa? Apakah agama Islam masih belum lengkap dan siap sedia untuk dilaksanakan? Apakah hal ini berlaku kerana kegagalan agama itu sendiri atau kedunguan pemimpin-pemimpinnya?


Gambar atas sebelum ini, kawasan perbandaran bukan Islam, berbanding kawasan orang Islam yang bersempadan dengannya, di Jian Shui. Membangun bersama Islam.


Sekian.. Isya Allah bersambung lagi..

Ibnu Hasyim 
Dis30,2008. 
Jian Shui, Yunnan

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Monday, December 29, 2008

Yunnan Negara Islam?


Bersama Harun di depan Masjid Bandar Kunming.

Catatan Perjalanan Di China

1 MUHARRAM saya berada di bandar Kunming, bandar besar dalam wilayah Yunnan, setelah kira-kira 2.5 jam dalam penerbangan dari Guangzhou. Seorang Cina Muslim yang saya kenali melalui seorang kawan di Guangzhou sedang menunggu. Dia membawa saya ke pekan Jian Shui, kira-kira 4 jam menaiki bas melalui lebuh raya. 

Suatu lagi pengalaman yang mengasyikkan

Bas yang merangkak naik membelah gunung-ganang, dalam kesejukan kira-kira 18 darjah celsius. Ladang-ladang limau mandarin, luas terbentang. Saya beli buah limau manderin selepas itu di pasar baru kira-kira 1 yuan (RM0.50) se kilogram. Tiada tanah-tanah kosong yang tidak bertanam, nampaknya. Tanaman dan sayuran terdapat berbagai jenis. 

Namun bas ini terus melintasi juga tasik-tasik yang membiru. Petani-petani yang menggunakan teknologi agak canggih, menambah indahnya panorama. Sesampai di pekan itu, kami naik teksi pula, kira-kira puluhan minit, ke tempat yang dikatakan ramai orang Islam.

"Di sini kawasan orang bukan Islam.." Kata Harun, kawan yang membawa saya itu. Jari menunjuk ke arah rumah-rumah biasa yang nampak di kiri kanan jalan. Tidak berapa besar dan cantik.


Tiba-tiba teksi kami memasuki ke kawasan bandar kecil yang rumah-rumah serta kedainya besar-besar, teguh dan agak mewah. Cantik-cantik dan bersih. Bagaikan rumah kediaman orang-orang berada... Biasanya tertulis tulisan Arab di atas pintu atau dinding rumah, besar-besar. 

"Di sinilah pekan kecil yang hampir 100% orang Islam. Di sini orang Islam kaya-kaya.. boleh bayar zakat.."



Pertanian di atas gunung..
"Al-hamdulillah!"

Di kiri kanan jalan, ternampak ramai lelaki yang pakai kupiah atau ketayap. Wanitanya hampir semua pakai tudung, menutup aurat. Bahkan ada yang pakai purdah, hingga tutup muka. Tidak pun fikiran mereka turut tertutup. Suatu bukti, pakaian tidak menghalang kemajuan, atau seolah-olah berpakaian membuang dunia.

Jauh bezanya kalau dibandingkan pakaian wanita-wanita di Jalan Chow Kit, KL, tidak tutup aurat, tetapi belum tentu dapat membangunkan ummah. Ini ke. Malaysia negara Islam konon...

Teksi kami terus memasuki sebuah sekolah agama, yang terdapat masjid di dalamnya. Salah seorang ustaznya menyambut kami dengan ramah. Sebentar lagi azan zohor pun bergema, berkumandang seperti di Malaysia juga, tiada larangan bunyi kuat takut mengganggu umum, seperti di Guangzhou, atau kalau ada tempat-tempat lain di Malaysia yang nak ikut macam Guangzhou.. 

Cuma sebutan azannya agak lain.. ada slang Cina.. Seolah-olah di sini bebas beragama atau mengamalkan Islam seluruhnya.. Bolehkah dikatakan negara ini negara Islam? Kalau tidak, mengapa??

Inya Allah, bersambung.

Ibnu Hasyim,  
Jian Shui, Yunnan. 
Dis29,2008

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan   
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Thursday, December 25, 2008

Hudud: Dr Mohd Hasyim Sokong MCA..

Dato Najib Razak,
Timbalan Presiden UMNO, rakan kompenan MCA

By ASYOK KUMAR

GUANGZHOU Dis25,2008. Dr Haji Mohd Hasyim bersetuju dan menyokong Pemuda MCA Wilayah Persekutuan menghantar memorendum kepada PAS mengenai tidak bersetuju dan tidak berpuas hati mereka terhadap cadangan PAS untuk laksanakan hukum hudud yakni sebahagian dari perlaksanaan undang-undang Islam di Malaysia, kalau parti itu berjaya menguasai negara ini.

"Kalau mereka (MCA) merasa berhak membantah atau tidak puas hati terhadap kenyataan pemimpim-pemimpin PAS mengenai perlaksanaan perundangan Islam yang sebahagian darinya terdapat hukum hudud, maka pemimpin-pemimpin PAS lebih berhak lagi menyatakan pendirian partinya yang telah  pun dilulus oleh Pendadaftar Pertubuhan Negara Fasal 5 dalam Perlembagaan PAS kepada umum dan rakyat Malaysia." Kata Dr Haji Mohd Hasyim sewaktu dihubungi melalui telefon di Guangzhou, China sebentar tadi.

"Hari ini adalah Hari Perayaan Krismas untuk penganut agama Kristian di seluruh dunia, tetapi Kerajaan China langsung tidak menyambut perayaan tersebut secara rasmi di China, walaupun agak ramai penganut-penganut Kristian di sini. Apakah pemimpin-pemimpin Kristian tidak prihatin kepada penganut-penganutnya seperti MCA yang ingin berlagak hero di kalangan bangsa Cina di Malaysia?" tanya beliau yang juga penulis blog www. ibnuhasyim.com merangkap Presiden Grup Universiti Ulu Klang.

Namun begitu beliau bersetuju penghantaran memorendum tersebut kepada PAS, kerana sekurang-kurangnya MCA sudah mengiktiraf PAS sebagai rakan yang boleh dibawa berbincang dan berunding mengenai agama Islam, bahkan lebih berwibawa dari rakan komponannya UMNO, walaupun Haji Mohd tidak bersetuju mengenai isi kandungan memorendum tersebut. Pada beliau kritik itu sebenarnya bukan kepada PAS tetapi kepada Pendaftar Pertubuhan Malaysia.

"Mereka cabar Kerajaan Malaysia! Mereka cabar pemimpin-pemimpin kerajaan yang mengakui Malaysia sebagai negara yang menuju ke arah Islam. Apakah UMNO pun setuju dengan MCA yang tak mahu hukum Islam itu?" Tanya beliau lagi. "Pada saya PAS kena layan mereka lebih baik lagi. Bukan saja terima memorendum, bahkan belanja mereka minum lagi.. Perkenalkan undang-undang Islam sebenar kepada mereka, bukan seperti yang diterangkan oleh rakan karib se hidup se matinya iaitu UMNO!"


Wednesday, December 24, 2008

As-salamu... Satu Kalimah Ajaib.


Inilah peniaga itu (gambar atas) yang mengamanahkan saya menjaga dagangannya..


Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China.

SEMASA masih di bandar Guangzhou, tengahari itu saya agak keletihan merayau-rayau, saya singgah di kaki lima tepi jalan tempat penjaja-penjaja kecil berjaja.

"As-salamu 'alaikum?" Saya memberi salam kepada salah seorang dari mereka yang memakai ketayap lebai.

Dia menjual makanan ringan seperti kismis, kacang cerdik dan banyak jenis lagi yang saya tak kenal. Sudah tentu dia beragama Islam.

"Wa 'alaimussalam." Dia jawab dengan begitu ramah, bersopan dan mesra sekali. Dia bertanya sesuatu, saya pun tak faham, entah bahasa apa dia guna. Entah Kazakhtan, Turkistan, tah apa-apa ...tan, tak tahu la, ...tak dengar macam bahasa Cina pun.

"... Malaysia." Saya jawab.
Disalami saya dengan kedua-dua tangannya, seolah-olah tak mahu dilepaskan.

"Masajid??" Saya tanya lagi. Dia seolah-olah tak dengar dan tak faham. 

Dia tunduk dan mengambil sesuatu dari sebuah bungkusan di bawah tempat jualannya, di basikal surung roda tiga. Dikeluarkannya roti, diajak saya makan. Bila saya mengisyaratkan perut saya sudah penuh, tak mahu makan, disimpannya balik makanan itu.

Dia terus bertanya sesuatu yang saya tidak faham, dan saya pun menjawab yang dia pun tidak faham. Macam ayam bercakap dengan itek..

Tiba-tiba dia terasa nak ke bilik air, dia mengisyaratkan saya supaya tolong ganti di tempat jualannya. Saya tiada syak apa-apa terus mengikutinya. Saya jaga jualannya, sehingga dia datang semula, baru dia isyaratkan di mana masjid.

Begitulah hebatnya kalimat salam yang disyariatkan Allah SWT kepada penganut agamaNya, hanya dengan sekali sebut...
  1. Mampu menghubungkan dua jiwa yang berlainan negara, bangsa dan bahasa, walaupun sama-sama tak faham percakapan.
  2. Sanggup menjemput seorang yang tidak dikenali makan, walaupun dia sendiri nampak macam miskin harta, tetapi kaya jiwa dalam bersedekah atau memberi orang lain makan haknya.
  3. Hanya dengan kalimat salam, dia sudah menaruh kepercayaan, memberi amanah menjaga haknya, walaupun hanya beberapa minit baru dikenali.
  4. Itulah bahasa antarabangsa penghubung sesama umat Islam.
  5. Pada saya, itulah juga suatu kalimah ajaib yang menjadi bekal dan tangkal penyelamat untuk saya bermusafir di negara orang di perantauan, walaupun bukan dalam negara orang Islam, kerana orang Islam sekarang sudah ada di mana-mana.
Wallahu aklam.

Ibnu Hasyim
Guangzhou, 
Dis24,2008

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Suatu Pagi Di Shenzen..

Saya bersama rombongan Anzac Consultancy.

Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China.
PAGI ini, di bandar Shenzhen, makin terasa kuat sejuknya, tanda mulai masuk musim dingin. Seperti biasa penghuni-penghuni kota itu nampak terlalu sibuk. Berjalan laju, dengan badan condong ke depan, berlangkah panjang dan tegap. Lelaki wanitanya berbaju tebal, rata-rata berseluar panjang dengan tugas masing-masing. Mengangkat, mengangkut dan menguruskan kerja-kerja harian mereka.

Saya dan kawan-kawan sedang menghirup coffee panas, di Starbucks, sebuah kedai minuman bertaraf antarabangsa.

"Shenzhen adalah sebuah bandar baru yang dibina secara terancang untuk mengimbangi bandar Hongkong yang bersempadan dengannya... " Kata kawan saya. 

"Kalau di Malaysia, macam Wilayah Pembangunan Iskandar Johor bertujuan untuk mengimbangi Singapura. Cuma saya tidak tahu samada tanah di sini bebas dibeli orang luar negara atau tidak. Kalau di Malaysia orang luar negara boleh beli, terutama orang Singapura, hatta orang Yahudi sekali pun." Jelasnya lagi.


Peminta sedekah gaya baru di Shenzhen. Mereka adakan pertunjukan begini di bandar ..tengah kesibukan ramai untuk dapatkan derma.


Di Starbucks Coffee, pagi itu..
Kawan saya itu, saya temui di Guangzhou. Dia datang rombongan bersama 39 yang lain dari Malaysia, termasuk Sabah dan ada juga kawan bukan Islam pun bersama. Datang melalui Anzac Consultancy, bosnya adalah Shahabudeen Jalil, penganjur kursus borong ke China. Membawa pelawat-pelawat ke sini hampir setiap bulan. Syarikatnya berkembang agak cepat, kini mula menghulur sayap operasinya hingga keluar negara. Pernah menganjurkan kursus di Sabah Serawak, Brunei dan akan ke Indonesia pula.

Kira-kira 2 jam saya tumpang bas mereka dalam perjalanan dari Guangzhou ke Shenzhen. 

"Bandar ini dikhususkan bagi penjualan alat-alat elektronik dan perkomputeran. Pelbagai jenis dan termasuk jualan barangaan ciptaan yang baru.-baru. Kalau di KL, seperti di Plaza Embi atau Loyat Jalan Bukit Bintang, yang cuma komplek.. tapi di sini sebuah bandar. Aku teringat masa Dr Mahathir jadi PM di Malaysia, beliau pernah wujudkan pekan seperti ini di Bukit Kayu Hitam, sempadan dengan Thailand tapi tak berjaya, ...jadi pekan mati di situ." sambung kawan saya lagi.

"Sekejap lagi masuk waktu zohor kita nak sembahyang di mana?" Ada yang bertanya.

"Di sini ada restoren Muslim, hotel Muslim, kedai runcit Muslam, cuma takde masjid atau surau. Kalau nak sholat, kena tumpang di restoren tersebut le, tiada pilihan lagi. Kalau takde bilik sembahyang kena sembahyang duduk atas kerusi makan saja le!" jawabnya. 

"Oo.. ya. Sekarang dah waktu zohor, tetapi di sini tiada diperdengarkan suara azan kuat-kuat .. termasuk di tv, kerana.... maklumlah di sini, tidak ramai orang Islam... "

Benarkah tidak ramai orang Islam di sini atau di seluruh China?

Ibnu Hasyim 
Dis24, 2008 
Shenzhen

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Monday, December 22, 2008

Supaya Politik Cina Malaysia Berubah Ke Arah Islam?


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Di China

MALAM minggu semalam, saya berjalan-jalan depan China Hotel, antara hotel terbesar di Guangzhou. Ramai manusia-manusia berkeliaran bagai kelawar mencari sasaran makanan dengan pelbagai ragam.

Saya singgah di depan seorang pelukis yang menjual karya lukisannya. Dia melukis wajah pembeli atau sesiapa yang mahu dilukis pembeli itu. Hanya dalam beberapa minit sahaja siap dilukisnya. Harganya 50 yuen, kira-kira RM25.
Sedang bercakap-cakap dengan pelukisnya, tiba-tiba seorang wanita muda bertanya mempelawa khidmat massage atau urat badan...

"Amoi-amoi cantik yang mengurutnya," katanya dalam bahasa Inggeris. "Kalau mahu khidmat seks pun boleh juga, kami sediakan."

Saya tidak pedulikan hal itu, walaupun ramai lagi wanita-wanita muda lain datang mempelawa benda yang sama sehingga menjelang tengah malam.

Yang menarik ada seorang wanita bertudung, berpakaian rapi dan kemas sesuai dengan waktu dingin malam di sana, datang berbisik bertanya, "Encik guna telefon? Saya ada jual kad telefon..." sambil mengeluarkan beberapa keping kad.

"Kamu beragama Islam?" Saya tanya.

"Ya! Encik juga Islam?"

Bila saya angguk, "as-salamu'alaikum?" ucapnya.

Lepas saya jawab salam, dia berkata, "Kami orang Islam di sini terpaksa kerja kuat sambilan hingga ke malam sesudah berkerja siangnya, untuk menyara kehidupan."

Dia memberi tahu teman-temannya, saya dari Malaysia. Akhirnya ramai yang datang berkenalan. Ramai darinya adalah kaum lelaki, seolah-olah mereka semua dari satu kumpulan orang-orang Islam. Ada juga yang menjual barangan hiasan kulit harimau di kaki lima sekitar depan hotel itu.

Jauh dari hotel itu, depan kelab hiburan ada orang Islam yang menjual daging bakar seperti satay dan makanan ringan lain. Mereka memakai kupiah orang Islam. Teringat saya siang tadi, di tempat-tempat ramai dipinggir jalan ramai orang Islam berniaga menjual makanan ringan seperti kismis, dan buah-buahan tanah Arab, yang mungkin pembelinya majoriti orang Islam.
Ada yang cuma berjual di atas satu meja kecil atau basikal roda tiga sahaja. Ertinya mereka adalah peniaga-peniaga kecil. Kecualilah pemilik-pemilik restoran makanan halal, yang mungkin pendapatannya agak lumayan.

Ibnu Hasyim bersama seorang pengusaha restoran makanan Islam di Guangzhou.

Peniaga-peniaga kecil Islam di Guangzhou yang sering dikejar pihak bandarayanya.

Al-hamdulillah, rupanya 'makanan halal' adalah suatu aset besar memberi peluang perniagaan kepada orang Islam di negara bukan Islam, yang orang bukan Islam tidak mampu melakukannya. Menurut mereka, mereka sanggup berhijrah ke negara lain kalau dapat peluang untuk menaikkan taraf hidup mereka.

Sehingga terfikir-fikir di fikiran saya, kalau mereka ini dapat dibawa ke Malaysia untuk mengimbangi kemasukan orang-orang Cina bukan Islam yang masuk secara haram di negara kita. Kegigihan mereka perlu diimport dan digembeling untuk mengimbangi kegigihan orang Cina bukan Islam... Supaya politik orang Cina di Malaysia akan lebih cepat berubah ke arah Islam di masa mendatang.

Sekian.

Ibnu Hasyim,
Dis22, 2008,
Guangzhou

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Sunday, December 21, 2008

Tiada Jalan Pintas Untuk Kaya? Mana Boleh..



Komen oleh:
MackAlistar

ULASAN AKHBAR [RTM1] - TAJUK ANALISIS BERITA (JUMAAT: 19/12/08) TIADA JALAN PINTAS UNTUK KAYA?
ITULAH TAJUK YANG DI PERKATAKAN DAN DI ANALISIS OLEH PIHAK RTM1.
 KATANYA "TIADA JALAN PINTAS UNTUK KAYA". IYA KE? TIADA JALAN PINTAS? MANA BOLEH TIADA? DI MALAYSIA ADA! ... SEMEMANGNYA ADA! .... DAN ... DI MALAYSIA MACAM2 ADAAAAA ........ TAK NAMPAK KA? ATAU SENGAJA BUAT-BUAT TAK NAMPAK? YANG RAMAI OKB  -  ORANG2 KAYA BARU ... YANG DGN TIBA2 KAYA TU GIMANO? TANG TIBA2 MUNCUL INSTANT MILLIONAIRES a.k.a. JUTAWAN SEGERA (OUT OF THE BLUES) TU CAMNO PLAK?
 
ITU LAAAA  .... JANGAN PIKIAQ SEGALA TINDAK TANDOK PENYELEWENGAN & SALAHGUNA KUASA DI PIHAK BERKUASA - PUAK2 MENTERI - PUAK2 AHLI POLITIK YG TIDAK AMANAH & TIDAK BERTANGGUNGJAWAB - SEGALA KERJA JAHAT DARI TANGAN2 DURJANA MEREKA ..... RAKYAT TIDAK MENYEDARI?
 
SUDAH TERANG JELAS LAGI MENYERLAH -  TERPAMPANG DIDEPAN MATA.
DENGAN CARA & GAYA HIDUP MEWAH DGN SERBA SERBI MEWAH SUDAH CUKUP JELAS DAN NYATA MEMBERI GAMBARAN CORAK DAN GAYA HIDUP ORANG KAYA SEGERA DGN SERBA MACAM TEKA-TEKI DGN PENUH CURIGA DAN SYAK WASANGKA SERTA PELBAGAI MCM KESANGSIAN BERMAIN DI PEMIKIRAN RAKYAT.
 
SELALUNYA ISU 'PEMBANGUNAN' LAH DI AMBIL SEBAGAI 'MODAL PROPOSAL' UNTUK KEPENTINGAN SESAMA MEREKA. INI ADALAH DISEBABKAN KERANA INGINKAN PEMBANGUNAN BAGI SEMUA PIHAK LAH - MAKA ISU 'PEMBANGUNAN' MUDAH DIAORANG PERGUNAKAN UNTUK DI MANIPULASIKAN.
ISU 'PEMBANGUNAN' CUKUP KETARA BAGI MEREKA2 YG INGIN MEMANIPULASIKANNYA. CONTOH PALING KETARA IALAH KES TANAH RUNTUH DEMI BERULANG2KALI BERLAKU (SEPERTI APA YG TERJADI DI BUKIT ANTARABANGSA).... INILAH SEBAB MUSABAB KEGHAIRAHAN UNTUK MEMBANGUN .... IAITU UNTUK MELIHAT 'PEMBANGUNAN' MENJADI KENYATAAN. 
 
FIKIR SENDIRILAH - DALAM SEGI INI - SIAPA YANG UNTUNG? SIAPA YANG RUGI?
PIHAK2 MANA YANG MANFAAT? PIHAK MANA YANG TERIMA PADAH?
 
KALAU TIDAK DENGAN KEGIATAN RASUAH & PENYELEWENGAN WANG RAKYAT - MASAKAN DENGAN SENANG2 DAN BEGITU MUDAH DAN BEGITU SEGERA DALAM MASA YANG SINGKAT DAPAT MENGECAPI KEKAYAAN DAN KEMEWAHAN YANG MELEBIHI HAD?
 
PERBINCANGAN DAN ANALISIS DARI PIHAK RTM1 DGN MEMBERI TAJUK SEPERTI DIATAS ADALAH TIDAK BETUL SAMA SEKALI DAN TIDAK MENEPATI KEADAAN DGN APA YANG DAH DAN SEDANG BERLAKU DGN MENJADI2 SEKARANG.....
IAITU GEJALA RASUAH ... DAN PENYELEWENGAN WANG RAKYAT DAN SALAHGUNA KUASA YG SEMAKIN MENULAR DGN AMAT KETARA SEKALI.
 
CONTOH2 KALAU HENDAK DI SENARAIKAN .... AMATLAH PANJANG BERJELA2 SENARAINYA..... INFACT SEMUA ORANG TAHU.
 
NAMUN -  FAKTOR 'AMANAH' YG TIDAK DI PEGANG DAN DI SERAH PADA ORANG2 YG TIDAK JUJUR ... MAKA MUNCULLAH MEREKA2 YG TIDAK BERAMANAH  -  DAN DENGAN ITU  -  MEMBIAKLAH MEREKA2 YG TAK BERTANGGUNG-JAWAB, TAK BERETIKA, TAK BERPERIKEMANUSIAAN, TAMAK HALOBA, PENTINGKAN DIRI SENDIRI, KAUM KELUARGA & SANAK SAUDARA, KRONI2 DAN PROXI2, DAN DGN SESIAPA SAJA YG SANGGUP BERKOMPROMI.
 
JADI, MEMANG ADA JALAN PINTAS UNTUK KAYA DGN SEKELIP MATA - SEMEMANGNYA ADA  -  IAITU DGN MENGAMALKAN KEGIATAN RASUAH - MENYELEWENG WANG RAKYAT & SALAHGUNA KUASA (POWER-ABUSE).
 
SIAPA KAH YG BOLEH MENGAMALKAN KEGIATAN2 KOTOR & JIJIK SEPERTI INI?
SIAPA LAGI? KALAU BUKAN MEREKA2 YG MEMPUNYAI KUASA - YANG BOLEH SENGAJA MEMANIPULASIKAN SESUATU DALAM BIDANG KUASA MEREKA SEMATA2 UNTUK KEPENTINGAN BERSAMA (WIN-WIN SITUATION ANTARA SESAMA MEREKA).
 
ITU SEBAB PENDAPAT DAN PANDANGAN KEMENTERIAN PENERANGAN (MELALUI MEDIA PENYEBARAN 'AM NYA - RTM) TIDAK BOLEH DITERIMA BULAT2 - BUKAN MAKNA SEGALA APA YANG MEREKA SALURKAN ADA LAH TEPAT ATAU BERTEPATAN DGN KENYATAAN DAN REALITI KEHIDUPAN.
 
SLOGAN LAUNGAN YG SENTIASA DIWAR-WARKAN OLEH RTM "RINGKAS, TEPAT, PADAT & MUTAKHIR" ITU HANYALAH RHETORIK DAN PALSU SEMATA.
 
NAMPAK SANGAT RTM HANYA MAMPU CAKAP BERDEGAR2.
BAGAIMANA ORANG MAHU RESPEK SAMA RTM?
KEMENTERIAN PENERANGAN? MENTERI PENERANGAN?
 
MackAlistar


Berbasikal, Kurangkan Kes Jenayah Di Guangzhou.


Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China.


GAMBAR saya masih di maqam Abi Waqqas. Saya menggayakan basikal seorang pekerja di situ. Di China atau di Guagzhou, berbasikal diberi keutamaan. Kakitangan pejabat atau pekerja-pekerja awam di bandar ramai yang berbasikal pergi kerja.

Di sana sini di bandar Guangzhou kita lihat ramai orang berbasikal, dan tempat letak basikal di merata-rata. Ada yang dikhaskan, atau terantai di pinggir-pinggir jalan. Anehnya, tiada langsung terlihat orang menggunakan motosikal di bandar itu. Saya terjumpa beberapa papan tanda yang menerangkan bagaimana berlaku jenayah melului motosikal.

Seseorang yang saya temui di situ berkata, "Banyak penjenayah-penjenayah menggunakan motosikal seperti ragut, copet, samun dan berbagai kes. Demi keselamatan, kerajaan melarang penggunaan motosikal di dalam bandar..."

"Oh.. bukan itu saja.. " Jawab saya, "...kalau hari-hari naik basikal boleh kurus badan. Tak perlu guna jamu lagi atau ubat-ubat lain untuk itu. Macam jogging juga. Badan sihat dan boleh jimat wang lagi!"

Gambar saya bersama seorang Cina Muslim yang saya temui di sebuah lorong kecil di bandar Guangzhou.

Demikian catatan perjalanan kali ini.

Ibnu Hasyim, 
Guangzhou, 
Disember21, 2008

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Saturday, December 20, 2008

Haus Di Maqam Abi Waqqas..


Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di China.

SEGELAS minum, tak puas. Tambah segelas lagi, terasa sedap pula, maklumlah air meneral asli. Tambah lagi. Mungkin juga kerana saya berjalan agak jauh, tak boleh masuk kereta ke kawasan itu. 

Kawasaan tempat Maqam Abi Waqqas, atau orang China di sini sebut 'Wangqas'. Rata-rata menganggapnya maqam seorang sahabat Nabi Muhammad SAW, Saad Abi Waqqas, walaupun ada yang mengatakan bukan beliau, tetapi rakan seperjuangan beliau. Jelasnya di situ ada banyak lagi kubur atau maqam sahabat seperjuangan beliau.





Gambar bawah: Ibnu Hasyim sedang minum air dari perigi Abi Waqqas.

Air yang saya minum itu, air dari perigi Saad Abi Waqqas. Lihat gambar ke 3 dan ke4 bawah. Ada pam ke perigi kecil tertutup di depan saya itu. Saya tekan pam itu, airnya keluar, masuk ke cawan plastik dan saya minum. 

Ada papan peringatan menceritakan sejarah dan tarikh pembinaannya. Al-hamdulillah, puas sungguh saya minum . Kalau nak derma, boleh derma di tabung yang dikhaskan di situ. Di situlah terletak kawasan permakaman. Kebetulan waktu itu masuk waktu zohor, saya bersembahyang berjamaah bersama-sama.

Menurut sejarah, makam berkenaan adalah tempat perkuburan dua orang sahabat yang awal datang ke Republik Rakyat China dipercayai pada abad ke 7. Mereka mengembangkan Islam sehingga wafat di Quangzhou.
Selepas penubuhan Republik Rakyat China, Kerajaan pusat telah menghulurkan dana untuk melakukan pembaikan makam berkenaan. 


Dalam tahun 1961 Kerajaan Wilayah Fijian mengisytiharkan makam tersebut sebagai salah satu perkara yang penting dalam mengekalkan warisan kebudayaan di wilayah berkenaan.

Menurut catatan rasmi (annals) daripada Dinasti Tang, (618-905M), dan catatan serupa dalam buku 'A Brief Study of the Introduction of Islam to China' karya Chen Yuen, bahawa Islam mula datang ke negeri China sekitar tahun 30H atau 651M (kurun ke 7 Masehi), iaitu melalui satu utusan yang dikirimkan oleh Khalifah Usman ibnu `Affan (memerintah kira-kira 12 tahun (23-35H/644-656M). 


Menurut Lui Tschih, seorang penulis Muslim Cina pada abad ke 18 di dalam karyanya' Chee Chea Sheehuzoo' (perihal kehidupan Nabi), utusan itu diketuai oleh Penglima Besar Saad ibnu Abi Waqqas (seorang sahabat Nabi, tergolong daripada 10 orang yang dijamin memasuki syurga).

Islam berkembang lebih dulu di negeri China dari negeri-negeri lain di luar tanah Arab. Ia dikembangkan bukan melalui peperangan dan pertumpahan darah. Hal ini serupa dengan perkembangan agama Islam di Wilayah Asia Tenggara yang menepati kedudukannya sebagai bandar-bandar persinggahan menerusi lautan di antara tanah Arab dan tanah China. 


Pedagang-pedagang Arab pada umumnya datang melalui lautan, melintasi pesisir India dan pesisir Asia Tenggara menuruti musim angin. Sebahagian di antaranya tinggal dan menetap pada bandar-bandar dagang dan pesisir yang dilintasi, boleh jadi mereka tinggal menetap di pesisir Champa, Vietnam, Melaka sebagai bandar persinggahan ke China dan dari China.

Cerita-cerita pengorbanan seperti itulah yang membuat saya haus ingin tahu, di negara bukan Islam yang saya lawati sekarang ini. Sepatutnya negara ini menjadi sumber atau perigi ilmu Islam kepada kepada penghuninya, atau seluruh manusia di dunia. 

Jauh perjalanan, banyak pengalaman. Itu hikmah banyak ayat-ayat dalam Al-Quran menyuruh penganutnya mengembara di muka bumiNya ini... Carilah ilmu, hilangkan kehausan.

Ibnu Hasyim,
Disember20, 2008.
Guangzhou

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan  
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Friday, December 19, 2008

Usahawan Melayu Di Guangzhou.



Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Di China
"NAMPAKNYA mereka macam orang Melayu... Jom kita pergi berkenalan!" Kata kawan saya. sewaktu kami berada depan antara masjid yang tertua di negeri China. Masjid Huai Sheng, di bandar Guangzhou.

Saya sampai pagi tadi, di sini. Lepas makan, sewa bilik, saya pun pergi sembahyang Jumaat di masjid tersebut. Kira-kira satu dua jam lagi akan sholat Jumaat, sudah ramai orang ramai berhimpun di depan masjid. Berbagai bangsa dan dari berbagai negara... Arab, Pakistan, China, Tibet dan lain-lain. Berjualan macam-macam.

Daging halal, sayur, buah-buahan, alat letronik, pakej pelancungan, peralatan ibadat dan macam-macam. Lebih kurang macam depan pejabat PAS pagi Jumaat di Kota Bharu, atau di Masjid Rusila, Terengganu. Diserikan dengan kuliah pagi Jumaat.

"Itu kedai aku, sudah 9 tahun aku berhijrah dan berniaga di negara ini... " kata Rosman Ros Afendi, masih muda dan sudah berkahwin dengan wanita China, berasal dari Kelantan.


Dari kiri Sidry, Arif, Ibnu Hasyim dan Roseman

Dia antara yang saya temui dan berkenal-kenalan itu. "Kami datang peringkat awalnya dengan delegasi niaga bersama kerajaan negeri Kelantan di bawah PAS.. Sila datang ke pajabat aku untuk bincang fasal berniaga. Kalau ada kawan-kawan yang nak beli barangan keluaran negara ini, sila hubungi kami.."

Rupanya ramai anak-anak muda dari Malaysia, berada di bandar ini. Ada yang tinggal tetap, dan ada yang berulang-alik Malaysia-China. Seorang lagi ialah Arif Hanif, rakannya berasal dari Petaling Jaya, Selangor. Dah ada kedai di bandar Guangzhou ini.

Ada seorang lagi, Sidry-Sinar Inspirasi, baru beli kereta, hasil dari memiliki rumah sewa, sekitar masjid ini. Ramai yang sudah berjaya jadi usahawan, walaupun asalnya anak dagang di rantau orang.

Ringkas ceritanya, akhirnya mereka bersetuju, "Kami sokong saranan seperti yang kamu kempen di dalam internet.. Jom kahwin ramai-ramai di China!" Semua usahawan-usahawan muda tersebut sebulat suara bersetuju..
Ibnu Hasyim, depan masjid.

Sekian... akan bersambung besok, insya Allah.

Ibnu Hasyim, catatan perjalanan. 
 ibnuhasyim@gmail.com  
Dis19, 2008. Guangzhou, China.
Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Thursday, December 18, 2008

Jom Sama-sama Baling Kasut Ke Kepala Bush…

BENAR-BENAR anda nak baling kasut ke kepala Presiden Bush? Seorang pengomen artikel: Tuesday, December 16, 2008 Kasut Terbang Di Kepala Bush… Bagaimana Malaysia? di blog ini memakai nama (PakciQue said...)_telah memasukkan komennya (pada komen ke 3). Katanya…

“Kalau kau rasa kau mampu melempar kasut ke arah Bush dengan lebih baik. Apa kata kalau kau cuba permainan ini. Permainan yang diberi nama "Sock and Awe" ni dibangunkan berdasarkan insiden tersebut. Cubalah kalau berani.”

Ya, anda boleh cuba. Sila baca artikel tersebut dan klik komennya, atau terus sahaja nama permainan tersebut . Selamat mencuba…

Bush! bush!! bush!!!

Dari Ibnu Hasyim (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Disember18, 08. KL

Himbauan Cerpen Ke Guangzhou..

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
HARI ini saya akan berangkat ke Guangzhou. Saya mencari-cari maklumat mengenai bandar Guangzhou. Tiba-tiba terjumpa dalam Google Groups ‘Komuniti Orang Kurang Upaya (Jun15,2008)’, cerpen berjudul ‘Eksploit 2 Versi’ Oleh Ummu Hani Abu Hassan. Tertarik juga saya menatapnya. Begini ceritanya…

[ SATU

“Maaf, kakak bercakap bagi pihak teman kakak, katanya suaminya seorang yang baik, tekun bekerja dan penyayang kepada anak dan isteri. Kakak percaya kerana di alis kakak, memang itulah yang kakak lihat pada suami teman kakak.” 
Angin mendesir terus membumbui kerudungku, beralun-alun di atas sepeda yang dinaiki kami. Semalam adikku ini menjadi penumpang pesawat Air Asia, hari ini memandu sepeda melerengi tanah felda yang tinggi mencacak. Semalam dia adalah warga korporat Kota Guangzhou, hari ini kembali menjadi anak kampung di ceruk hutan Changloon. Dunia telah diglobalkan menjadi begitu kecil. Esok jika kami mahu, boleh sahaja terbang ke Damsyik, Singapura, Pakistan atau Yangon.
“Kakak jangan percaya, itu semua tipu helah sang suami,” kata adikku yang sudah kekar tampan menjengah usia 20-an. Gaya pacuannya tidak seperti ketika menjadi juara rempit dahulu, sekarang bersopan-santun di jalan raya yang hanya dilalui lembu-lembu dan kambing-kambing kurus. Barangkali Kota Guangzhou telah mengajarnya menjadi pemandu berhemah, masakan tidak, motor pun diharamkan di kota perdagangan dunia itu.
“Suami teman kakak, dia miliki karismatik. Walaupun kaya raya tidak lupa menyumbang untuk pembangunan madrasah kampung kita,” kataku makin mengeratkan pelukan di pinggang adikku. Selepas ini, bila dia sudah berkahwin tidak merasalah aku memeluk pinggang itu kerana ada perempuan lain yang lebih berhak.
“Ah kakak! Di Guangzhou itu hanya ibu bapa sahaja yang tidak boleh dibuat perdagangan, apalagi janggut dan misai kosmetik, hari ini jika ada permintaan esok boleh sampai berkotak-kotak depan rumah. Lelaki sekarang banyak menggunakan topeng-topeng kosmetik untuk kelihatan baik dan unggul,” balas adikku ketika sepeda kami menyumbing ke tengah jalan kerana mengelak tahi lembu. Aku ketawa. Teruklah adikku dimarah lelaki-lelaki lain dengan pengakuan itu.
Nyiit! Tayar sepeda menekan tompok tahi lembu. Mujur hujung kaki seluar kami tidak terkena. “Perangai lembu-lembu membuang tahi di jalan sama sahaja dengan anak-anak jiranku di Congsan Pal. Di Zhong San, anak-anak kalau mahu kencing dan berak, suka hati sahaja buka seluar dan ‘jalan...’.” Adikku ketawa. Sepeda kami semakin mendaki bukit. Dari jauh, rumah besar temanku sudah gagah di hadapan mata.
“Bertuah Murni, berkahwin dengan suami kaya membuatkan hidupnya berubah total menjadi seorang permaisuri. Hai nasib orang cantik,” kataku di pelipis telinga adikku. Dia, melalui cermin sisi motor, mencebik kelat padaku. “Suami kaya kebanyakannya adalah bapa serigala tahu?” kata adikku. Entah jika didengar lelaki-lelaki kaya kenyataan itu, teruklah adikku dijahanamkan mereka. “Kakak, kampung harmoni kita bertuah kerana mengendongkan orang-orang yang lembut hatinya seperti kakak dan teman kakak. Tapi, kampung kita yang harmoni ini juga mengendongkan manusia kucing yang apabila ke luar negara, mereka menjadi serigala yang kelaparan,” kata adikku. Sepeda kami diparkirkan di hadapan rumah besar itu.
Temanku, suaminya dan anak kucing mereka menyambut kami di muka pintu. Adikku lebih dahulu menghulurkan tangan kepada suami temanku. Tidak ada lagi gusar umpatan seperti di atas sepeda tadi. Adikku di depan suami temanku bermuka manis dan peramah sekali. Ah! Dasar orang-orang berniaga.
“Bila kau mahu pulang ke Guangzhou?” tanya suami temanku. “Malam esok,” jawab adikku. “Kau pulang ke Changloon dua hari ini sebab apa?” tanya lelaki itu lagi. “Uruskan perkahwinanku,” kata adikku dalam gelak malunya. “Kau ni, bekerja di negara China, gadis Melayu Changloon juga yang kaucari,” balas suami temanku lagi. Tiada jawapan hanya ketawa di bibir adikku. “Ingat pesanku dulu,” lelaki itu kemudiannya berbisik sesuatu ke telinga adikku. “Biarkan mereka berbincang tentang perniagaan. Itu dunia orang lelaki,” kata Murni menarik tanganku ke dalam rumah.
Di atas sepeda, ketika kami pulang ke rumah, aku bertanya pada adikku, “Apa yang dibisikkan suami teman kakak tadi?” Adikku dalam tenangnya memandu sepeda, mengerling wajahku melalui cermin. “Kata suami teman kakak tadi, seorang suami apabila keluar saja dari rumahnya dia bukan lagi seorang suami dan ayah, tetapi seorang yang merdeka.” “Maksudnya?” aku bertanya kebodohan. “Kakak tahu serigala yang lepas bebas? Seperti itulah,” jawabnya tersengih.
DUA 

Sejak pesawat AirAsia sudah merapatkan hubungan Kuala Lumpur- Guangzhou, makin ramai orang Melayu buka minda menjadi penghijrah. Dulu, waktu mula–mula aku tiba di Tanah Besar China kira-kira tiga tahun lalu, dalam barisan penumpang pesawat dari Kuala Lumpur-Macau, hanya aku yang berkulit sawo matang, bermata bulat dengan hidung separuh tinggi. Yang berderet di belakangku ketika mengurus pasport di lapangan terbang Macau adalah orang-orang Cina tempatan dan luar yang tidak kisah dengan kewujudan seorang manusia Melayu di situ. Mujurlah masyarakat di Macau mahupun Guangzhou tidak terlalu peramah.
Aku dengan kebodohanku bertutur bahasa Mandarin, Kantonis dan Hokkien hanya tersenyum, mengangguk dan berkata ‘Malaysia’ kala ada mulut menyoal ‘nin hou’. Kisah tiga tahun lalu membuatkan aku bersyukur kerana dikurniakan pemikiran yang berbeza daripada pemikiran lazim para pemuda di kampungku. Kalau temanku ramai yang berhijrah ke medan perguruan usai sahaja kuliah di universiti. Aku dengan saki-baki wang pinjaman belajar, berani-berani membeli tiket penerbangan tambang murah kemudian terbang ke negara China, semata-mata mahu bekerja sambil mengutip semangat bangsa Cina pada perniagaan. Mengapa di sana? Kata cendekiawan Islam dahulu, tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina. Tentulah banyak hikmah dalam maksud kata-kata itu.
“Tuih!” Aku mengangkat kaki seluar. Ludah berlendir kahak hijau bertompok di tanah dan ada yang terpercik ke seluarku. Spontan itu juga, aku menggumal liur di kerongkong kemudian meludah di tempat yang sama. Lelaki muda bermata sepet segera mengetap bibir, tahu aku marah padanya. Walaupun kempen ‘jangan meludah di tempat awam’ sudah dilancarkan, masih ada rakyat yang tidak faham. Tabiat meludah di sini, samalah juga dengan tabiat orang-orang tua di Changloon mengunyah sireh. Sudah sebati.
Lelaki itu, mengangkat tangan padaku kemudian terus menyorong basikalnya ke jalan besar. Aku masih cegat di hadapan Hotel Garden menunggu dua usahawan Melayu berjaya. Salah seorangnya, suami teman kakakku yang tinggal sekampung dengan kami. Dia memang selalu ke sini mencari barang-barang untuk dijual di tanah air. Apa barang yang tidak ada di tanah Guangzhou ini? Sudah kukatakan, ibu bapa sahaja yang tidak boleh ditiru untuk dijual di pasaran. Aku berharap kedatangan dua usahawan itu terutama suami teman kakakku, membawa perubahan. Bukan seperti kali pertama dahulu yang membuatkan jantungku hampir berhenti berdegup.
“Kau ni, dah tiga tahun tinggal di Zhong San, besar lagi mata kau ya,” ejek suami teman kakakku yang baru turun dari bilik hotelnya. Dia dan lelaki di sebelahnya berpakaian kasual jenama mahal. Entahkan jenama mahal berharga murah. Aku senyum mafhum. “Aku pelik betul, macam mana pengotornya budak-budak tu meludah dan ‘membuang’ suka hati, bandar ni tetap bersih,” kata lelaki seorang lagi. Mata kami terarah pada seorang kanak-kanak yang selesai membuang najisnya di tepi taman. “Kita juga kena macam tu. Walaupun kotor tapi kelihatan bersih,” balas suami teman kakakku. Apa maksud pada kata-katanya?
“Kaukata baju-baju di sini murah. Aku nak beli buat hadiah untuk orang kampung, mana tahu kalau tahun ini mereka lantik aku jadi pengerusi JKKK, peluang jadi wakil rakyat pun besar,” kata suami teman kakakku yang sememangnya rajin menderma di kampung kami. “Di sini mereka guna istilah ‘by one’ atau ‘many’. Kalau encik beli ‘many’, berbaloilah datang ke Guangzhou ni,” kataku. “Jika ‘by one’?” Aku senyum sebelum menjawab, “Di Chow Kit Road atau di Changloon pun banyak.” Lelaki berdua itu tersengih. “Kami datang ke Guangzhou bukan nak memborong sahaja tapi ....” suami teman kakakku gelak-gelak kecil sebelum menyambung, “Kau tahulah lelaki kalau dah keluar rumah, bukan lagi milik keluarganya. Biar jauh, selesa sikit nak berhibur....” Dengan kata-kata itu, aku mula tidak sedap hati.
Malam itu, di Plaza Fuly dalam sebuah bar bertaraf lima bintang, peristiwa kali pertama aku menjadi pemandu pelancong kedua-dua lelaki itu berulang lagi. Malah, malam ini rakus mereka makin menggila, menyebabkan aku tiba-tiba menjadi benci kepada lelaki-lelaki kaya yang lupa diri. Suami teman kakakku tidak silu menggogok sebotol arak berharga RM700. Tiga botol arak yang sama, laju masuk ke perut buncitnya. Hingga dinihari, dua lelaki tua itu terkinja-kinja dengan gadis-gadis genit bermata sepet. Lama aku menunggu mereka di hadapan bar kerana memikirkan itu sebahagian daripada tuntutan kerjaku sebagai pemandu pelancong.
Hati yang meruap panas tidak boleh lagi dibiarkan. Suami teman kakakku, mukanya bukan lagi manusia tetapi seekor serigala, meratah dan melahap tubuh si genit. Itukah manusia yang selalu menderma di madrasah kampung kami? Itukah suami teladan yang sering disebut-sebut kakak dan temannya? Itukah lelaki yang bercita-cita menjadi pemimpin masyarakat dan negara? Shit! Aku tidak betah menunggu apalagi sayup azan Subuh bergegar di telefon tanganku. Guangzhou, aku datang ke sini dengan tekad seorang usahawan yang mahu memajukan bangsa dan tanah air. Biar bumimu penuh dengan lampu dan neon kelab malam, aku masih tahu ada tubuh sahabat Rasulullah SAW yang memberkati seluruh negeri China tertanam di sini.
Kala melerengi lorong-lorong hotel, aku seperti nampak Saad Abi Waqos RA melambai-lambai dan berkata padaku: “Saudara, biar mereka mengeksploit khazanah neraka di tanah ini, tetapi kau mesti tegar dengan Islammu kerana aku dahulu hanya berseorangan menyampaikan dakwah Islam di sini sehingga akhirnya ia bertebaran ke seluruh dunia.”
Aku tidak sabar memberitahu kakak bahawa bukan semua lelaki dan perempuan yang terzahir bersih itu suci walaupun dia seorang Muslim! ]

Begitu cerpennya. Semoga bermanfaat bagi kita bersama. Sekian, wassalam.

Dari
Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember18, 08. KL

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

Wednesday, December 17, 2008

Pergolakan Islam di China?


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan 
BESOK saya akan ke China, insyaAllah. Saya pun mencari-cari berita perkembangan Islam di China dari berbagai sudut.

Pertama:

Seperti dikutip oleh Times Online, Turkish Weekly, dan media lainnya, menyebutkan… “Baru-baru ini media China menyebutkan juga Hizbut Tahrir, sebuah kelompok yang bertujuan menjatuhkan pemerintahan sekular di Asia dan menggantikannya dengan Khilafah,” tulis media Turkish Weekly yang mengutip berita dari Radio Free Europa Radio Liberty (RFE/RL). Sementara itu Times Online memberitakan hal yang sama.

“Pejabat resmi di Xinjiang meningkatkan perhatiannya mengenai meluasnya sebuah kelompok sunni internasional yang disebut Hizbut Tahrir, atau Partai Pembebasan, yang bertujuan untuk menyusun Khilafah Islamiyyah di penjuru Asia dan telah menggelar protes di kota sebelah Barat Khotan pada bulan Mac,” tulis Jane Macartney pada media Times Online. Pemerintah China berulangkali menuduh partai politik global anti kekerasan Hizbut Tahrir sebagai pelaku sebuah serangan di perbatasan China yang telah mengorbankan 16 anggota polis di China.

Tetapi menurut Taji Mustafa wakil media Hizbut Tahrir Inggeris (HTB), dengan tegas menolak tuduhan tak berdasar tersebut.

“Kami menolak tuduhan tak beralasan ini. Semua mengetahui sejak didirikan pada tahun 1953, Hizbut Tahrir hanya melakukan pekerjaan politik untuk mendirikan kembali Khilafah Islam di dunia Muslim,” kata Taji Mustafa. “Seperti tuduhan-tuduhan yang dilakukan secara berkala oleh para tirani di dunia Muslim, seperti Karimov atau Mubarak, sebagai perintah untuk memberikan sebuah justifikasi untuk penindasan brutal mereka terhadap aktivitas politik partai ini..”

Taji Mustafa juga menegaskan bahawa rejim China secara kejam telah menindas warga Musim dibawah jubah ‘perang melawan teror’. Masjid-masjid telah dimusnahkan, Imam-imam ditahan untuk berhaji ke Makkah dan kaum Muslim dizalimi.

“Meskipun penindasan kejam ini, Islam di kawasan itu mengalami kebangkitan kembali yang terpantul seluruh Asia Tengah dan Tenggara, dengan tumbuhnya keinganan massa menyeru untuk kembali pada Islam dalam negara dan masyarakat,” tambahnya lagi.

Taji menaji dengan tegas, di mana kejadian ini seperti yang mereka inginkan, akan digunakan oleh pemerintah China untuk menekan Hizbut Tahrir dan kaum Muslim di China.

“Pemerintah China akan terus berlanjut untuk mencegah, memenjarakan, menyiksa, dan mengintimidasi kaum Muslim di China, tidak lebih dari menyaingi model pemerintah Barat yang telah konsisten menggunakan ‘war on terror’ untuk membisukan penolakan politik dan penyerangan mereka atas dukungan yang terus tumbuh terhadap Khilafah di dunia Muslim,” tegas Taji Mustafa.

Kedua:

Mengimbas kembali pada September dan Oktober 2006, bertempat di hadapan kedutaan Arab Saudi di Islamabad, pada hari kelapan umat Islam berpuasa, ratusan Muslim berketurunan Uighur dari negara tembok besar China mengadakan demonstrasi. Mereka menuntut visa dari kerajaan Arab Saudi untuk menunaikan ibadah haji. Antaranya Dawood Muhammad yang berumur 80 tahun, telah datang dari wilayah Xinjiang yang terletak di utara China untuk memohon visa. Persoalannya mengapa tidak dipohon di China? Mengapa perlu ke Pakistan? 

Rupa-rupanya telah wujud satu persefahaman antara kerajaan Arab Saudi dan China untuk tidak mengeluarkan visa haji kepada penduduk Muslim China atau yang lebih dikenali sebagai Muslim Uighur atas alasan mereka adalah pengganas. Pelbagai tekanan telah diterima oleh Muslim Uighur, sekolah-sekolah yang mengajar agama Islam telah diharamkan, banyak masjid telah ditutup dan yang sedang dibina diarah supaya dihentikan. 

Imam-imam diindoktsinasikan dengan komunisme, semua upacara agama tidak boleh dilakukan kecuali mendapat kelulusan, serbuan keatas upacara agama menjadi biasa, larangan penggunaan bahasa Uighur, buku-buku atau majalah berunsur Islam diharamkan dan ramai tokoh-tokoh agama ditangkap, dipenjarakan serta kakitangan kerajaan beragama Islam akan dipecat jika ke masjid.
Laporan daripada Amnesty International untuk tahun 1999, seramai 210 muslim Uighur telah disabitkan dengan hukuman mati dan 190 lagi telah dijatuhkan hukuman mati. 

Bagi laporan tahun 2005 pula, hampir sepuluh ribu ditahan dipenjara tanpa melalui perbicaraan yang adil dan beribu lagi telah dijatuhkan hukuman mati. Atas nama ‘peperangan menentang keganasan’ kerajaan China telah menyekat kebangkitan Muslim Uighur dan mengenakan pelbagai tekanan. China telah mengambil kesempatan ke atas ‘peperangan’ yang telah dimulakan oleh Amerika Syarikat ini untuk mengawal kebangkitan penduduk di wilayah-wilayah sempadan seperti Tibet dan Uzbekistan. 

Xinjiang terletak di bahagian paling utara China dan merupakan wilayah terbesar merangkumi 16 peratus negara China keseluruhannya. Bilangan penduduknya di wilayah ini seramai 19 juta dan bilangan Muslim melebihi 42 peratus. Rata-rata penduduknya adalah etnik Turki dan Uzbekistan, mereka dikenali dengan panggilan Uighur. Mereka telah tinggal di wilayah ini ribuan tahun yang lampau dan merupakan sebahagian daripada sejarah ‘Jalan Sutera’ yang menghubungkan barat dan timur suatu masa dahulu. 

Islam datang di wilayah Xinjiang seawal 934 masihi, mendahului Islam di Tanah Melayu selama 400 tahun. Sejarah merekodkan bahawa sebuah kerajaan Islam pernah bertapak di wilayah ini yang dikenali sebagai Kashgar. Perjalanan sejarah menyaksikan Kashgar telah jatuh ditangan Dinasti Manchu sekitar kurun ke 17. Pada tahun 1865, Yakub Beg, ketua kerajaan Kashgar telah merampas semula wilayah ini dan mengistiharkan kemerdekaannya atas nama Turkestan. Yakub telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Britain dan Russia sekitar tahun 1870an. 

Bagaimanapun selepas kematian Yakub, kerajaan ini menjadi lemah dan akhirnya pada 1884 Kashgar diambil semula oleh China dan dinamakan sebagai Xinjiang atau ‘Wilayah Baru’. Selepas kerajaan Manchu digulingkan oleh Nasionalis China pada 1911, Xinjiang ditadbir di bawah Kuomintang yang berfahaman komunis. Beberapa insiden penentangan terhadap kerajaan Komunis berlaku antaranya pada tahun 1933 dan 1944. Pada tahun 1940, Osman yang berketurunan Kazakh telah mengistiharkan kemerdekaan wilayah ini atas nama Tukestan Timur. 

Walau bagaimanapun kerajaan Kuomintang telah berlembut dan bersetuju untuk mengadakan beberapa perbincangan termasuklah berkaitan hak autonomi. Pada Ogos 1949, kapal terbang yang membawa beberapa tokoh Uighur ke Beijing untuk perbincangan kemerdekaan telah terhempas dengan misteri, kesemua mereka dilaporkan mati. Dan tidak lama selepas itu Osman telah ditangkap dan dihukum mati oleh kerajaan Kuomintang.

Apa yang menariknya wilayah ini sehingga menjadi rebutan samaada bagi kumpulan yang disebut ‘pemisah’ mahupun kerajaan China? Ini adalah kerana Xinjiang merupakan wilayah yang paling strategik untuk ketenteraan China dan beberapa ujian peluru berpandu dan nuklear telah dijalankan di Lop Nor dalam wilayah ini. Malahan Xinjiang juga bersempadanan dengan lapan buah negara termasuk Pakistan, Nepal, Tibet, Uzbekistan dan Russia. Dilaporkan terdapat 25 peratus simpanan petroleum dan 38 peratus arang batu di wilayah ini. 

Projek saluran gas dan minyak sejauh 4,200 kilometer dari Tarim Basin di Xinjiang ke Sanghai telah dimajukan oleh kerajaan China, merupakan projek kedua terbesar dalam sejarah China selepas empangan ‘Three Gorges’. Walau bagaimanapun, dengan kekayaan semula jadi yang amat besar dan kedudukannya yang stretegik, lebih 90 peratus penduduk wilayah ini yang majoritinya Muslim Uighur, tinggal dalam kemiskinan dan kadang kala kebuluran. 

Segala kekayaan hasil perut bumi masuk ke kerajaan pusat dan jika ada pun yang dicurah ke wilayah ini, hanya sampai kepada kaum Han yang beragama Buddha dan sama keturunan dengan pemerintah sekarang ini. Kerajaan China juga mengenakan undang-undang yang mengawal bilangan penduduknya serta pada masa yang sama mengawal bilangan masyakat Uighur. Hasilnya disesetengah kawasan, yang mana dahulunya mempunyai majoriti Uighur telah bertukar menjadi minoriti. 

Muslim Uighur sedang melalui proses penghakisan identiti dan budaya. Monumen-monumen dan bahan sejarah berkaitan Uighur dimusnahkan, pengamalan agama terpaksa dilakukan dengan cara rahsia malahan tangkapan dan hukuman kepada golongan agama dan cendiakawan menjadi lumrah. Dunia seharusnya membuka mata, OIC dan badan-badan yang memperjuangkan Islam perlu dikejutkan. 

Negara-negara umat Islam jangan tertipu dengan slogan ‘kekang keganasan’ tajaan Amerika itu. Begitulah sekelumit lapuran berita-berita yang kita terima.

Namun besok saya akan berangkat, insyaAllah. Sekian. Wallahu aklam.

Dari
Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember17, 08. KL


Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails