Tuesday, December 16, 2008

Kasut Terbang Di Kepala Bush… Bagaimana Malaysia?


Ibnu Hasyim
Catatan Santai

ANDA lihat gambar ini. Sebelah kasut pertama terbang di atas kepala Presiden Amerika Syarikat, George W.Bush semasa lawatan perpisahan beliau ke Iraq 14 Disember, dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Malik.

“Ini kucupan perpisahan untuk kamu, anjing!” Jerit Muntazer Al-Zaidi wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, sebuah stesen milik Iraq berpangkalan di Kaherah, lalu membaling kasut yang dipakainya. “Ini salam perpisahan daripada balu, anak yatim dan mereka yang terbunuh di Iraq”

Tetapi Bush berjaya mengelak menundukkan kepalanya dan kasut pertama mengenai bendera-bendera AS dan Iraq di belakang kedua-dua pemimpin, manakala kasut kedua tersasar. “.. saiz no 10” Katanya sambil bergurau, walaupun disahut oleh beberapa orang saja.. dan akhirnya Muntazer segera dihukum oleh pengawal keselamatan dan dibawa keluar dari bilik itu. (Anda boleh lihat juga dalam Youtube..)

Apakah kata-kata ‘saiz no 10’ itu sebagai kata simbolik , di mana orang yang melempar itu adalah bukan kanak-kanak atau orang yang sudah besar? Apakah di Malaysia ‘orang no1’nya bagaikan dilempar dengan kasut, apabila dipaksa melatak jawatan, yang mungkin juga oleh kuncu-kuncu orang besar, orang no2 selepas beliau?

Maaf, hanya gurau sikit-sikit, dari catatan santai kali ini. Sekian, wallahu aklam.

Dari
Catatan Santai Ibnu Hasyim
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Disember15, 08. KL

2 comments:

iwan said...

Kritik tak punya tempat. Pers hidup di tengah surat peringatan departemen penerangan, "himbauan" telepon macam-macam instansi, dan kecemasan akibat surat ijin yang bisa kapan saja dicabut.
Keadaan tanpa kontrol ini melahirkan kebijakan yang kolutif, berbagai salah pertimbangan dan policy errors.

Ibnu Hasyim said...

T.kasih kerana dedahkan persepsi sudutpandang anda. T.kasih kerana kerana tuan adalah antara penerjun ke gelanggang pembebasan berkritik. Alhamdulillah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails