Saturday, February 20, 2016

Guan Eng 'Pecat' 2 Adun PKR PP Dari GLC..

Dua wakil rakyat PKR yang berkecuali daripada mengundi menentang usul Umno untuk menghentikan semua projek penambakan di Pulau Pinang sewaktu sidang Dewan Undangan Negeri November lalu, telah ditamatkan perkhidmatan mereka sebagai pengarah dalam syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC).

ADUN Bukit Tengah, Ong Chin Wen, telah ditamatkan khidmatnya sebagai pengarah Penang Invest dan Island Golf Properties Bhd, sebuah anak syarikat Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.

Sementara itu, ADUN Kebun Bunga, Cheah Kah Peng ditamatkan khidmatnya sebagai pengarah di Perbadanan Bukit Bendera.

Ong mengesahkan menerima surat penamatan khidmatnya itu tetapi enggan mengulas lanjut. Cheah masih belum mengulas mengenai perkara itu.


Ketika dihubungi, Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, jawatan itu dilantik di bawah syarikat-syarikat di mana beliau menjadi pengerusinya.

"Apabila anda hilang keyakinan terhadap seseorang yang bersetuju dengan anda dan kemudian memungkiri janji mereka, bagaimana mereka boleh berfungsi dengan berkesan dan secara profesional, terutamanya bila saya jadi pengerusi," kata Lim.

Lim menjelaskan bahawa kedua-duanya menimbulkan kemarahan rakan-rakan mereka dalam kerajaan negeri apabila mereka sebelum ini telah bersetuju untuk tidak menyokong usul Umno, yang dibentangkan oleh ADUN Pulau Betong, Muhammad Farid Saad November tahun lepas.

"Mereka kemudiannya menikam kami dari belakang apabila mereka berkecuali daripada mengundi menentang usul itu.

"Sekarang, kita tidak yakin mereka akan dapat berfungsi secara profesional dan berkesan dan jika saya, sebagai seorang pengerusi, tidak mempunyai keyakinan terhadap anda, maka anda perlu tahulah apa yang patut dibuat," kata Lim.

Lim berkata, tiga lagi wakil lain PKR - Lee Khai Loon (Machang Bubok), T Jayabalan (Batu Uban), dan Norlela Ariffin (Penanti), yang juga berkecuali daripada mengundi menentang usul Umno itu - tidak terjejas.

Ong, yang juga whip PKR di Dewan Undangan Negeri telah berkata kelima mereka "mengundi berdasarkan suara hati", manakala Cheah ketika berucap di konvensyen PKR di Selangor berkata "wakil PKR akan terus mempertahankan kepentingan awam".

Ditanya mengapa penamatan khidmat mereka dilakukan semasa Tahun Baru Cina, Lim berkata kedua-duanya telah dimaklumkan mengenai keputusan itu pada bulan Januari, dan ia juga telah dibangkit dan dibincangkan dalam mesyuarat exco kerajaan negeri.

"Ia merupakan satu perkara pentadbiran," kata setiausaha agung DAP itu berseloroh.

Ditanya jika ini akan menjejaskan hubungan DAP-PKR di Pulau Pinang, Lim berkata beliau tidak ada sebarang masalah dengan pemimpin PKR lain seperti Rashid, Timbalan Speaker DUN dan ADUN Sungai Bakap Maktar Shapee, atau Lee, yang masih memegang jawatan pengarah di salah satu GLC negeri. (BM)

Hari Ini Kalijodo: Operasi Pekat, Tapi Tiada Pembongkaran.

Kepala Satpol PP DKI Jakarta, Kukuh Hadisantosa. (Liputan6.com/Putu Merta Surya Putra) 
Suasana operasi pekat di Kalijodo
Suasana operasi pekat di Kalijodo


Pelacuran Di Negara Umat Islam Terbesar Di Dunia.

Jakarta - Dalam rangka operasi penyakit masyarakat di kawasan Kalijodo, yang langsung dibawah komando Polda Metro Jaya, ribuan aparat gabungan dikerahkan, termasuk Satuan Polis Pamong Praja.


Kepala Satpol PP DKI Jakarta, Kukuh Hadisantoso mengatakan pihaknya menerjunkan setidaknya 600 personel.

"Hari ini kita kerahkan 600 personel untuk membantu aparat kepolisian," ujar Kukuh di depan pintu masuk kawasan Kalijodo, Jakarta, Sabtu (20/2/2016).
Dia pun mengingatkan, dalam operasi pekat ini tidak akan ada penertiban dan pembongkaran.
3 pemuda ditangkap polisi saat operasi pekat di Kalijodo
Ditemukan minuman keras dan kondom saat operasi pekat di Kalijodo

"Hari ini hajatnya Kepolisian, jadi tidak ada penertiban dan pembongkaran. Fungsi kita hanya membantu pihak polisi saja," tegas Kukuh.

Dia pun mengingatkan, pihaknya masih terikat dengan prosedur pemberian surat peringatan yang telah dikeluarkan oleh pihak Pemprov DKI Jakarta.

"Kita ini masih terikat dengan prosedur 7,3,1 (waktu lamanya SP1). Nanti saat waktunya selesai, itu baru hajat kami. Bisa 2.500 personel pas hari H kita kerahkan," ungkap Kukuh.

Dia pun juga menuturkan, jika nanti ada warga Kalijodo yang ingin pindah, maka aparatnya akan sedia membantu.
"Kalau ada warga yang ingin pindah, maka Satpol PP siap melayani. Bahkan bisa menggunakan kendaraan kami," ucap Kukuh. (IH/L6)

Lipstik Kepala Zakar Pula. Perlukah Majlis Fatwa Campur Tangan?

KUALA LUMPUR: Setelah Kuih berbentuk kemaluan lelaki menjadi viral dilaman sosial, kini wujud pula Lipstik yang mempunyai bentuk yang sama. 

Tindakan seaorang gadis dari Kelantan memuat naik gambar mempromosikan gincu bibir yang berbentuk kemaluan lelaki di akaun Facebook miliknya dilihat tidak sensitif terhadap budaya di negara ini dan ini telah menjadi viral di media sosial dan mendapat perhatian netizen. 

Gadis tesebut sanggup menukar ‘cover photo’ facebook semata – mata mahu mempromosikan lipstik tersebut. Pengguna facebook telah menyifakan gadis berkenaan mempromosikan Lipstik berkenaan yang berjenama Diamond Dreams sebagai gatal dan tidak sopan tambahan pula beliau merupakan seorang wanita. 

Malah SuaraTV turut gagal untuk menghubungi beliau bagi mendapatkan komen lanjut berkenaan isu berkenaan. Terdahulu, seorang wanita telah dikecam di laman sosial kerana gara-gara memuat naik gambarnya bersama kuih yang berbentuk kemaluan lelaki dan gadis berkenaan telah membuat laporan polis berkenaan itu terbabit. -suara.tv

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Perlukah Majlis Fatwa Kebangsaan campur tangan, mengenai lipstik kepala zakar ini? Sekurang-kurangnya penjelasan mengenai hukum dalam Islam, dijadikan alat perangsang ghairah?

Gambar hiasan

Lihat sebelum ini..

Kafe Burung Hantu Pula.. Boleh Dimulakan Di M'sia?

JOM KREATIF


Fanomena Kafe Kucing yang popular di Jepun turut menarik perhatian di Malaysia kebelakangan ini. Beberapa pengusaha kafe men’ciplak’ idea tersebut dengan mengkomersialkan idea tersebut di negara ini pula.
Ia malah boleh dikunjungi di beberapa lokasi di seluruh Malaysia. Kini, usahawan Jepun mula mempopularkan satu lagi spesies haiwan lain pula di kafe-kafe hipster mereka, iaitu kafe burung hantu.
Ini sekali gus memberi peluang kepada penduduk-penduduk Jepun yang mempunyai masalah kesihatan pernafasan atau alahan terhadap bulu daripada kucing boleh berkunjung pula ke kafe ini.
art-010336
Kafe unik tersebut diberi nama “Ikefukurou CafĂ©”(Kafe Ikefukurou). Ia buat masa ini hanya terdapat di Tokyo dan Osaka.
Pengunjung-pengunjung yang ingin ke kafe tersebut, hendaklah terlebih dahulu membuat tempahan di samping memenuhi beberapa peaturan yang telah ditetapkan dan digariskan oleh pihak kafe.
IMG_8922
Pengunjung turut diingatkan supaya mengendalikan burung hantu dengan lemah lembut dan bersedia untuk perkara yang tidak dapat dielakkan, iaitu tahi burung!
Berbeza dengan kucing, burung hantu adalah haiwan pemalu. Oleh sebab itu, pengunjung dilarang menyentuh burung hantu tanpa ditemani pekerja yang terlatih.
IMG_8918
Sebelum menyentuh burung hantu, para pengunjung disarankan memakai atau menyapu krim bebas bakteria agar terbebas daripada kuman yang terdapat pada burung hantu.
Antara peraturan lain yang digariskan adalah, pengunjung dilarang untuk rakam gambar menggunakan “flash” dan tidak cakap dengan nada yang kuat semasa berada di dalam kafe agar tidak mengejutkan burung hantu itu.
Jom lihat burung-burung hantu yang comel ini.
IMG_8934
owl-cafe2
IMG_8927
IMG_1925
Kalau anda berkesempatan ke Jepun, jangan lepaskan peluang untuk mengunjungi kafe tersebut dan mengabadikan memori bersama burung-burung hantu yang comel-comel ini. Kalau boleh diperkenalkan di Malaysia pula. Jom kreatif... (IH)

IKEFUKUROU Cafe - Ikebukuro (Tokyo)

Lihat juga.. 
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

‘Selangor Green Silk’, Dekati Bangsa Tiong Hua. -Anjuran PAS S'gor.


SHAH ALAM, 19 FEB : Seiring slogan ‘PAS For All’, PAS Selangor menganjurkan program Selangor Green Silk, di Dewan Hokkien, Klang pada 23 Februari ini.
Adun Selat Klang, Dr Halimah Ali, berkata program tersebut dilaksanakan sebagai alternatif mendekati masyarakat Tiong Hua di negeri itu.
Katanya, penganjurannya turut memberi penekanan terhadap usaha kepimpinan PAS  untuk lebih memahami dan mendalami realiti kehidupan masyarakat bukan Islam melalui prinsip Islam sejagat.
“Kita mahu mendekati seluruh rakyat dengan mendasari prinsip yang termaktub dalam Islam iaitu rahmat untuk semua.
“Program ini diharapkan mampu memberi gambaran yang baik tentang perjuangan kita mendekati rakyat secara realiti dan bukan retorik semata-mata,” katanya ketika sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Selangor, di sini hari ini.

Halimah juga yakin program tersebut mampu mencetuskan gelombang kebangkitan bangsa bukan melayu untuk bersama kepimpinan PAS.

Lebih istimewanya kata Halimah, program tersebut akan menyediakan slot tayangan kejayaan PAS Selangor bersama kepimpinan pentadbiran Menteri Besar, Dato’ Mohamed Azmin Ali.
“Sebanyak 20 Pusat Khidmat PAS Selangor akan menghantar wakil keanggotaan bagi setiap Dun untuk terlibat sama dalam program ini.
“Ia juga akan disertai 22 anggota Parlimen PAS Selangor,” katanya.

Program tersebut akan bermula seawal jam 7 malam dengan diselangi ucapan kepimpinan tertinggi PAS dan ucaptama Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. (Sk)

1,000 Pelacur Demo Telanjang, Kalau Kalijodo Dirobohkan..

Warga Kalijodo melakukan aksi di depan gedung DPRD DKI Jakarta, Jumaat (19/2/2016). Dalam aksinya, mereka menuntut ganti rugi lahan pemukiman dan kepastian relokasi pemukiman. (Liputan6.com/Helmi Fithriansyah)

Pelacuran Di Negara Umat Islam Terbesar Di Dunia.

Jakarta: Rencana penertiban kawasan Kalijodo terus mendapat perlawanan. Ratusan warga Kalijodo kini mendatangi pimpinan DPRD DKI Jakarta untuk meminta perlindungan agar penertiban bisa ditunda atau dibatalkan.

Pengacara warga Kalijodo Razman Arif Nasution meminta warga tenang dan tidak anarkis dalam menghadapi permasalahan ini. Tapi, dia juga tidak bisa menahan keputusan warga yang menolak penggusuran hingga berujung kericuhan.

"Ini kan sebagian PSK (Pekerja Seks Kormersial), kalau PSK itu kan urat malunya sudah putus. Mereka bisa telanjang demo 1.000 orang bagaimana," kata Razman saat bertemu pimpinan DPRD DKI Jakarta, di ruang rapat lantai 9 Gedung DPRD DKI Jakarta, Jumat (19/2/2016).


Razman membantah adanya warga Kalijodo yang bersedia pindah dari rumahnya ke rumah susun. Dia meminta Pemprov harus memeriksa kembali identitas warga yang mengaku bersedia pindah jika benar merupakan warga Kalijodo.

"Ada informasi kalau ada 36 KK yang ingin pindah ke rusun, itu tidak benar. Tidak ada satupun karena KK semua ada di saya. Mungkin itu orang lain. Tidak ada satu orang pun bersedia pindah," imbuh Razman.

Dia mengatakan, wajar warga Kalijodo menolak penertiban ini karena sudah memiliki dokumen sah dalam menggunakan tanah milik negara. Ada tanda tangan pejabat setingkat lurah hingga wali kota pada zaman itu. Ada sekitar 1.300 KK yang memiliki dokumen.

"Tapi Ahok tidak peduli. Dia menolak dialog. Ibarat jual HP sama orang. Saya kira kalau ini tidak diatasi dia akan semena-mena, maka dari itu kami berharap dari aparat juga netral. DPRD juga harus turun tangan," Razman menandaskan. (IH/L6) 
Bersambung..

Lihat ini..

Friday, February 19, 2016

Cinta Membawa Zina, Puteri Arab Saudi Di Hukum Mati..

Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
TUHAN menciptakan lelaki dan wanita untuk berpasang-pasangan. Meskipun begitu, tetap ada aturannya bagi seorang lelaki dan wanita untuk berhubungan.


Misalnya etika dan sopan santun, maksimal adalah peraturan sebuah negara yang memang berdiri tegak mengatur hubungan lelaki dan wanita, sesuai dengan kaidah agama.


Arab Saudi adalah negera yang menjunjung tinggi nilai keislaman, termasuk dalam kehidupan bermasyarakat dan hubungan antara lelaki dan wanita.
Negara tersebut bahkan telah mengatur tempat-tempat dan jam tertentu sehingga lelaki dan wanita yang bukan muhrim tidak akan bercampur sembarangan.

Walau begitu, Arab Saudi pernah menghukum puteri dari negaranya sendiri. Misha’al binti Fahd al Saud, seorang puteri terhormat yang merupakan cucu perempuan dari Putera Muhammad bin Abdulaziz, abang dari Raja Khalid bin Abdulaziz Al Saud.

Puteri yang Disayangi Ramai.


Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Misha’al adalah seorang gadis yang berjiwa bebas seperti burung dan sangat jujur. Ia merupakan kesayangan di Istana. Raja dan seluruh keluarganya sangat menyayangi gadis tersebut.

Misha’al juga gadis yang terpelajar dan memang suka menuntut ilmu. Ia mendapat sokongan dari keluarga kerajaan Arab untuk belajar hingga ke berbagai belahan dunia. 

Tidak ada yang kerajaan tidak berikan pada gadis itu. Sampai suatu ketika, ia pergi ke Lebanon untuk belajar.

Misha’al yang sudah cukup umur dan jiwa muda yang membara, bukan hanya untuk menuntut ilmu semata, tapi juga jatuh cinta. Perempuan ini bertemu dengan seorang pemuda Lebanon bernama Khaled al-Sha’er Mulhallal. Sebut saja dia Mulhallal.

Benih-benih Cinta Terlarang


Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Perasaan di antara Misha’al dan Mulhallal makin mengembang dari hari ke hari. Pemuda yang telah membuat puteri Arab Saudi itu jatuh cinta, sesungguhnya adalah keponakan dari Duta Besar Arab Saudi di Lebanon. Namun sungguh, dia memang bukan siapa-siapa bila dibandingkan dengan status Putri Misha’al.

Di sisi lain, keluarga kerajaan sudah menjodohkan sang putri dengan pria yang sederajat. karena menganggap kalau gadis itu sudah cukup umur untuk menikah. Keinginan Misha’al belajar ke Lebanon, sebenarnya hanya usaha melarikan diri dari perjodohan tersebut.

Tapi cinta memang tidak memandang latar belakang. Misha’al terlanjur dimabuk cinta oleh pesona Mulhallal yang juga menuntut di Lebanon. Cinta membuatnya lupa segalanya. Lupa kalau dia seorang putri raja, lupa perjodohan, lupa keluarga. Dan cinta itu, menggiring nasib keduanya pada maut yang buruk.

Sudah jelas kalau cinta Misha’al dan Mulhallal tidak akan disetujui oleh keluarganya. Sang putri dan pria yang dicintainya merencanakan untuk lari. Perempuan itu memalsukan kematiannya, seolah-olah ia mati tenggelam dan tubuhnya tidak ditemukan.

Taktik ini digunakan untuk mengulur waktu. Sehingga ia bisa menyamar ke bandara sebagai seorang pria, meninggalkan tanah airnya dan hidup bersama pria yang ia cintai selama-lamanya. Namun sayang, akhirnya ia tertangkap di Bandaraya Jeddah.

Alarm di Bandara berbunyi nyaring. Mishaal ‘digerebek’ banyak sekuriti. Saat itu ada pemuda yang sempat berusaha menyelamatkannya, tapi sayang mereka dikepung terlalu banyak penjaga.

Para penjaga memisahkan mereka hingga berurai air mata, konon pemuda itu adalah Mulhallal. Akhirnya sang putri dikembalikan ke keluarganya. Dan yang lebih mengerikan, hukuman berat telah menanti mereka.

Usaha Keluarga Menyelamatkan Sang Putri


Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Karena tuduhan perzinahan perlu 4 orang saksi laki-laki dan kesaksian diri dengan 3 kali mengucapkan ‘Saya berzina’, kasus Misha’al sebenarnya masih bisa ditutupi. Keluarga berusaha melindunginya.

Sang raja memmujuknya dengan meminta Misha’al untuk tidak mengaku apa-apa agar selamat dari hukuman, yang penting ia tidak bertemu lagi dengan Mulhallal. Karena bila ia mengaku, tak seorangpun, bahkan datuknya sendiri, bahkan raja sekalipun, yang bisa menolongnya.

Namun sepertinya cinta itu sudah terlalu dalam. Puteri menolak melindungi dirinya sendiri, apalagi mengingkari cintanya pada Mulhallal selama ini. Misha’al kembali ke persidangan dengan tiga kali mengucap, “Aku telah melakukan zina. Aku telah melakukan zina. Aku telah melakukan zina.”

Maka dijatuhkanlah eksekusi mati kepada sang putri, begitu pula dengan kekasihnya. Eksekusi mati Misha’al dan Mulhallal terjadi di tahun 1977, tanggal 15 Julai di taman Gedung Ratu Arab Saudi.


Meski ia punya status yang tinggi, ia tetap diperlakukan sebagaimana terpidana mati. Kedua mata Misha’al ditutup, ia juga disuruh berlutut dan dieksekusi atas instruksi langsung dari sang kakek. Ini dilakukan karena Misha’al dianggap telah mencoreng kehormatan keluarga, karena semestinya dia menikah dengan pria yang dijodohkan dengannya.

Mulhallal, dipaksa melihat eksekusi mati gadis yang dicintainya. Walau begitu, sebilah pedang juga sudah berada di dekat kepalanya. Dibawa oleh seorang eksekutor yang konon masih merupakan kerabat dari Misha’al. Karena bukan dilakukan oleh algojo profesional, kepala Mulhallal tak putus dalam sekali tebas. Bisa dibayangkan kalau kematian itu jadi sangat menyakitkan


Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Ada desas-desus yang mengatakan bahwa perempuan yang dieksekusi itu bukan sang putri, karena keluarga kerajaan. pasti tidak sampai hati melakukannya. Hanya kalangan kerajaan yang mengetahui dan menjadi saksi pedihnya eksekusi mati sang puteri dan pujaan hatinya.

Pasca eksekusi mati, peraturan tentang wanita di Arab jadi semakin ketat. Raja menambah penjagaan di beberapa fasilitas umum, di mana pria dan wanita mungkin untuk bertemu.

Kisah ini juga dibuatkan semacam film dokumenternya, berjudul Death of a Princess. Dan bisa diduga kalau film ini menuai kontroversi.

Kisah ini hampir mirip dengan Romeo dan Juliet, hanya saja realiti selalu lebih kejam dari drama yang sering kita lihat dalam film atau kita dengar dari kisah-kisah yang melegenda.
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Sumber Link

Sidang Freemason PP 24-26 Feb NGO Bantah..


GEORGE TOWN – Sembilan badan bukan kerajaan (NGO) pada Khamis membuat laporan polis bagi membantah persidangan International Scottish Masonic Conference 2016 yang dijangka berlangsung di Pulau Pinang.
Program julung kali tersebut bakal berlangsung dari 24 hingga 26 Februari ini dikatakan mengundang keresahan dalam kalangan umat Islam di Pulau Mutiara selain dibimbangi akan membawa agenda tersirat pihak asing.
Wakil NGO itu yang juga Pengerusi Jaringan Muslimin Pulau Pinang, Mohamed Hafiz Mohd. Nordin mendakwa persidangan akan diadakan di sebuah hotel terkenal di kawasan peranginan popular Batu Ferringhi dekat sini.
Sidang tersebut mencetuskan kontroversi kerana dianjurkan oleh sebuah pertubuhan antarabangsa yang juga dikenali sebagai Freemason dan sering dikait dengan Yahudi serta teori konspirasi terhadap masyarakat Islam.
“Kami mahu pihak berkuasa menyiasat persidangan itu kerana ia menimbulkan keresahan dalam kalangan umat Islam,” kata Mohamed Hafiz selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut, di sini.
Antara wakil NGO tempatan yang turut hadir bagi membuat laporan polis tersebut ialah Persatuan Mukabuku Pulau Pinang, Pekida Daerah Timur Laut, Perwira Negeri Pulau Pinang dan Gerakan Merah Pulau Pinang.
Sementara itu Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior Faridalatarash Wahid ketika dihubungi agensi berita Bernama mengesahkan menerima laporan berkenaan, namun enggan mengulas lebih lanjut.
Berita mengenai persidangan rahsia itu mula didedahkan Exco Pemuda UMNO Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah yang mendakwa pertemuan gerakan Freemason diadakan di Bayview Beach Resort di Pulau Pinang.
armandpju
Susulan itu, Armand Azha turut menuntut pihak kerajaan negeri DAP Pulau Pinang dan pemimpin pembangkang Pakatan Harapan agar segera menjelaskan rasional kenapa perhimpunan tersebut dibenarkan oleh mereka.
“Sepertimana yang saya nyatakan, pada 24 Februari akan ada pertemuan Freemason/Iluminati terbesar di salah sebuah negeri tidak lama lagi. Ramai yang hubungi saya setuju bagi membongkarkan pertemuaan mereka ini.
“Walaupun saya dinasihatkan tidak mengacau kerana dikatakan gerakan mereka kuat dan besar, tetapi saya yang berpegang pada agama Islam dan berpandukan perjuangan 30 juzuk al-Quran berasakan ia harus dihentikan.
“Malah program tersebut wajar dibatalkan serta memmohon pihak kerajaan negeri DAP tersebut memberikan penjelasan secara rasmi,” kata Armand Azha menerusi artikel dalam blog tulisannya armandpju.blogspot.my.
Armand Azha turut melampirkan semua maklumat pertemuan itu dalam blognya di samping beliau mendesak Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan gabungan parti-parti pembangkang memberikan penjelasan.
“Apakah pendirian rasmi pemimpin-pemimpin serta penyokong-penyokong Pakatan Harapan terutama yang mengaku beragama Islam dalam PKR, PAN dan DAP selain juga bekas sekutu mereka, PAS mengenai isu ini?
“Saya Armand Azha Haji Abu Hanifah ingin buat pendirian secara terbuka membantah dan mahu penjelasan daripada Ketua Menteri Pulau Pinang (Guan Eng), sama ada beliau setuju atau tidak pertemuan ini,” tegasnya.
Beliau pada masa yang sama turut menyeru semua NGO Islam di seluruh Malaysia agar bersatu hati dengan membantah keras penganjuran persidangan tahunan Freemason tersebut. (IH/Mynewshub)

'rakyat kini terbeban' S'gor Jangan Naikkan Tari Air -PAS.

SHAH ALAM: PAS Selangor meminta Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tidak menaikkan tarif air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya buat masa ini.
Setiausahanya, Mohd Khairuddin Othman berkata rakyat kini terbeban dengan pelbagai kenaikan kos sara hidup.
“Biar kita rujuk dahulu kepada MB apa yang berlaku. Saya berharap kerajaan negeri mengambil kira kesusahan rakyat pada hari ini, yang rata-rata dihimpit dengan masalah ekonomi.
“Apa pun kita tunggu sidang DUN akan datang pada Mac depan supaya MB dapat beri jawapan yang rasmi kepada rakyat,” katanya ketika dihubungi Antarapos, hari ini.
Khairuddin, yang juga ADUN Paya Jaras mengulas laporan media sebelum ini bahawa Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd akan menghantar pelan perniagaan tiga tahun kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Selangor (SPAN) pada bulan depan.
Pelan perniagaan itu bakal melibatkan cadangan kenaikan tarif baru air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
Ia akan mengambil kira kos biaya operasi dan pengurusan air di tiga kawasan tersebut.
Cadangan kenaikan itu bagaimanapun tidak disenangi oleh wakil rakyat Umno-Barisan Nasional (BN) yang mahu Azmin berpegang kepada janjinya pada sidang DUN lalu untuk tidak menaikkan tarif air.
ADUN Sungai Air Tawar, Kamarol Zaki Abdul Malik berkata rakyat akan menilai keikhlasan kerajaan dalam menetapkan sesuatu dasar sekiranya cadangan kenaikan itu dipersetujui –Antarapos

Ayam Pantau Akaun Twitternya Restoran Ini..

JOM KREATIF
PELBAGAI gimik dilakukan oleh peniaga untuk melariskan produk jualan mereka, dan restoran makanan segera di Perth, Australia ini pun tidak terkecuali: dengan bantuan seekor ayam!
Francais makanan segera bernama Chicken Treat itu bekerjasama dengan agensi pemasaran Marketforce untuk guna khidmat ayam betina, Betty, untuk ‘menaip’ status Twitter restoran bagi menarik perhatian pelanggan.
Dengan berbekalkan sebuah komputer dan talian Internet, Betty dibiarkan ‘mematuk’ papan kekunci hinggalah unggas itu berjaya secara tidak sengaja menulis perkataan dalam bahasa Inggeris yang boleh difahami manusia.
Apa yang lawaknya, setiap tweet atau kicauan yang ‘ditulis’ Betty diletakkan hashtag#ChickenTweet, satu yang mustahil mampu dilakukan sendiri oleh seekor binatang.
Bagaimanapun, penganalisis jenama bebas Michel Hogan menyifatkan kempen tersebut sebagai satu langkah pemasaran yang bijak kerana menyuntik unsur humor.
tweeting-chicken2-600x339
Betty sedang melakukan ‘tugasnya’ sebagai eksekutif media sosial restoran makanan segera, Chicken Treat.

“Ini bukanlah satu kaedah yang baru dicipta, tetapi saya boleh nampak potensinya untuk berjaya.”
Hogan juga menambah bahawa syarikat-syarikat francais kecil perlukan gimik seperti ini untuk meraih tumpuan di dalam industri yang didominasi oleh syarikat-syarikat gergasi lain.
Sementara itu, Betty pula nampaknya masih belum berjaya menaip perkataan yang boleh difahami.
Kesemua tweet yang ‘ditulisnya’ ternyata merepek dan tidak masuk akal, yang membuatkan para pengikutnya mula meradang.
“Ayam ini merapu betul lah!” kata salah seorang pengikut Twitter Chicken Treat. “Sesiapa tolonglah betulkan tatabahasanya, atau gantikan dengan ayam lain!”
Bagaimanapun, Betty bukanlah burung pertama yang menggunakan media sosial ini. Pada tahun 2011, sebuah majalah Latvia telah mencipta akaun Birds on Twitter.
Ia sebuah akaun di mana burung baka tomtit diberikan ‘ruang’ untuk meluahkan buah fikiran mereka menerusi media sosial mikro tersebut. (IH)

Lihat juga.. 
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

Hari Ini, Kalijodo Mulai Ditinggalkan.. Mengapa?

 Aktivitas warga di Kawasan Kali Jodoh, Jakarta, Selasa (16/2). Pemerintah DKI Jakarta rencananya akan merelokasi kawasan kalijodo. (Liputan6.com/Gempur M Surya)
Jakarta, Selasa (16/2). Pemerintah DKI Jakarta rencananya akan merelokasi kawasan kalijodo. (Liputan6.com/Gempur M Surya)


Pelacuran Di Negara Umat Islam Terbesar Di Dunia.

Jakarta - Warga Kalijodo hilir mudik ke Posko Kecamatan Penjaringan, Jakarta Utara. Mereka menyerah dengan Gubernur DKI Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama yang ingin menggusur pemukiman kumuh itu. Sementara ini, sudah 24 dari 1,847 kepala keluarga di 9 RW yang mendaftarkan diri untuk pindah ke rumah susun yang ditawarkan Pemerintah Provinsi.

"Belum tahu dipindahkan ke mana, itu urusan Dinas Perumahan, kita cuma mendata aja," ujar staf Posko Kecamatan Penjaringan Wagiman, Rabu 17 Februari 2016.


Wagiman menjelaskan, posko itu hanya menawarkan 3 pilihan bagi warga Kalijodo yang akan digusur. "Yang pertama untuk alih profesi, kemudian pulang kampung, dan rusun," kata dia.


Dia menuturkan, sampai pagi tadi, warga Kalijodo yang datang ke posko hanya memilih opsi ketiga. Mereka memilih dipindahkan ke rusun, meski tak ada kepastian rusun mana yang akan mereka tempati.

Data penduduk Kalijodo

Sementara ini semua yang sudah mendaftar memilih opsi rusun, tapi belum tahu rusun mana nanti yang dibagikan, itu nanti urusan Dinas Perumahan," Wagiman menegaskan.

Dia menuturkan, belum ada Pekerja Seks Komersil (PSK) yang mendatangi posko untuk alih profesi dan pulang kampung. "Belum ada (PSK) yang ke sini, semuanya yang ke sini pada minta ke rusun, kalau PSK kan pasti alih profesi," jelas Wagiman.
"
Bagi warga Kalijodo yang ingin mengikuti bujukan pemerintah Provinsi DKI Jakarta, untuk pindah ke Rusun, mereka harus membawa beberapa syarat yaitu KTP DKI Jakarta dan Kartu Keluarga. Selain 2 syarat itu, bagi yang memiliki tempat tinggal sendiri di Kalijodo, juga wajib membawa bukti kepemilikan rumah.


"Karena yang punya rumah dulu yang diutamakan, kalau yang punya rumah udah dapet rusun semua, baru nanti misalnya ada yang ngontrak-ngotrak kita kasih setelah yang punya rumah dapat," ucap Wagiman.

Ahok menegaskan tidak ada lagi alasan tidak menutup area permukiman dan lokalisasi Kalijodo. Menurut dia, lokasi hiburan malam tersebut merupakan area hijau yang harusnya menjadi ruang terbuka publik.

"Jadi, kasus Kalijodo itu sebenarnya dalam Undang-Undang Pokok Agraria, sudah melanggar," ujar Ahok.

Kriteria Khusus Rumah untuk Warga Kalijodo

Namun, mantan Bupati Belitung Timur itu tak bisa sembarangan memberikan rumah bagi warga Kalijodo. Ada standar rumah tertentu yang harus dipenuhi Ahok.

"Relokasi itu adalah untuk perlindungan anak perempuan dan rumah tangga. Kita bicara rumah tangga ya. Itu minimal ada 2 kamar," kata Pengurus Pusat Wanita Islam (PWI) Atifah Thaha.

Atifah menuturkan kelayakan tempat tinggal diperlukan untuk menghindari hal-hal yang tidak diinginkan, seperti pelecehan seksual. Seringkali pelecehan seksual terjadi karena tempat tinggal yang kurang layak.

"Kan, layak itu ada ukuran. Ukurannya adalah bahwa itu harus terpisah. Itu dalam rangka sebagai melindungi anak dari kelainan-kelainan seks. Dan yang banyak terjadi seperti itu kan, karena rumahnya kecil, kamarnya kecil, sudahlah segala macam," ujar Atifah.

Tawaran Khusus untuk PSK

Tak hanya memberikan rumah susun bagi warga Kalijodo, Ahok juga berencana memulangkan para pekerja seks komersial (PSK) yang rata-rata bukan warga asli Jakarta.

Namun, rencana pria yang karib disapa Ahok itu tentu tak semudah membalikkan telapak tangan. Para PSK di Kalijodo kabarnya mengajukan sejumlah syarat jika Ahok ingin menggusur tempat kerja mereka. Salah satunya, mereka minta solusi lapangan pekerjaan.

Sang gubernur pun menanggapinya dengan santai. Dia bahkan menawarkan para PSK bekerja sebagai petugas Penanganan Prasarana dan Sarana Umum (PPSU) untuk Pemprov DKI Jakarta. Namun, Ahok tak yakin mereka bersedia.

"Sekarang mau kerja apa? Kerja PPSU mau nggak? Mana mau kerja yang capek lu," ucap Ahok.

Tawaran itu tak hanya datang dari Ahok. Menteri Sosial Khofifah Indar Parawansa pun memberikan 2 pilihan untuk PKS di kawasan lokalisasi itu.

"Kita sudah komunikasikan pada PSK, mereka bisa memilih pelatihan keterampilan profesional atau menjadi karyawan di sebuah perusahaan garmen di Boyolali," ujar Menteri Sosial Khofifah.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails