Saturday, December 11, 2010

Pakatan Elak 'Negara Islam' Dibawa PAS?

KL, 11 Dis 10: Sebagaimana dijangkakan, Pakatan Rakyat (PR) akan mengelak isu-isu sensitif, antaranya dasar negara Islam yang hendak dibawa PAS, sebaliknya hanya akan memfokus isu-isu kepentingan bersama ketika konvensyen perikatan tiga parti itu hujung minggu depan.

Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) mengetepikan cakap-cakap mengenai pendirian terbaru PAS yang mahu meneruskan usaha menubuhkan negara Islam jika mengambil alih Putrajaya dengan berkata, konvensyen itu bukan tempat untuk membawa isu berkenaan. “Dalam mesyuarat tadi, Hadi hadir, Mustafa Ali juga hadir dan mereka menjelaskan bahawa isu-isu yang akan fokus adalah isu bersama,” katanya.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang merupakan Presiden PAS manakala Datuk Mustafa Ali adalah setiausaha agungnya. “Mengapa seharusnya kita membawa isu-isu yang belum ada konsensus bersama. Keputusan kami sebagai Pakatan Rakyat adalah berdasarkan konsensus,” kata Anwar kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis presiden PR di sini hari ini.

Anwar menjelaskan keputusan itu tidak bermakna PR tidak meletakkan keutamaan terhadap soal Islam yang merupakan agama rasmi negara ini. “Bagaimanapun (ketika konvensyen), kami sebagai PR akan bergerak bersama dalam soal isu, agenda yang kami telah bersetuju secara bersama,” kata Anwar lagi.

Hadi yang turut hadir pada sidang media itu tidak mengulas mengenai kenyataan beliau mengenai isu negara negara Islam sebelum ini. Sebaliknya ketua parti Islam itu hanya memberitahu bahawa pertemuan kedua minggu depan merupakan “kemajuan” daripada konvensyen tahun lalu.

“Kami (mahu) bergerak ke depan hasil resolusi Shah Alam, yang bersandarkan pada Perlembagaan. Umno di sebelah lain telah gagal dalam mempertahankan prinsip-prinsip Islam,” kata Hadi.

Hadi juga enggan mengulas laporan mengenai isu bukan Melayu ditawarkan jawatan timbalan perdana menteri jika PR menguasai pilihan raya umum ke-13. “Kami akan ikut apa yang termaktub dalam Perlembagaan dalam soal ini. Kami belum menang lagi ataupun menerajui kuasa (pemerintahan), jadi kami tidak boleh melakukannya, tidak boleh bercakap mengenainya lagi. Kami akan lakukan mengikut Perlembagaan Persekutuan,” kata Hadi.

“Jawatan timbalan perdana menteri tidak dibincangkan dalam mesyuarat majlis presiden hari ini, kecuali kami bersetuju bahawa apa jua pelantikan yang akan dibuat adalah berdasarkan pada Perlembagaan,” kata Lim Kit Siang pada sidang media itu.

Anwar juga berkata PR belum lagi memutuskan mengenai logo rasmi mereka. Tambah beliau, ketiga-tiga parti belum memutuskan perkara itu lagi. Bagaimanapun beliau tidak menjelaskan mengapa persetujuan gagal dicapai mengenai isu itu sehingga kini. Berhubung soalan mengenai peruntukan kerusi pilihan raya umum ke-13, Lim berkata, PR belum sampai ke tahap itu lagi.

“Kami belum sampai tahap itu lagi, kami belum berbincang soal peruntukan kerusi yang sebenar dan kami akan menguruskannya selepas konvensyen,” kata Lim yang juga Penasihat DAP.

Anwar juga berkata, konvensyen PR kali ini akan memfokus agenda PR dalam memahami Perlembagaan dan juga isu-isu ekonomi dan pendidikan. “Mengenai (PR mempunyai) dasar ekonomi formal, kami masih meneliti draf akhir tetapi apa yang kita boleh lihat ialah adanya satu konsensus dalam sesetengah aspek ekonomi, prinsip federalisme dan isu-isu lain yang akan diumumkan nanti, kemungkinan sebelum konvensyen, kerana kami ada mesyuarat majlis kepimpinan PR Rabu ini di (bangunan Parlimen),” kata beliau yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen dan Ahli Parlimen Permatang Pauh.

PR yang dibentuk April 2008 merupakan perikatan dianggotai PAS, PKR dan DAP. Mereka memenangi lima negeri pada pilihan raya umum Mac 2008 dan 82 kerusi Parlimen tetapi beberapa wakil rakyatnya telah keluar parti sejak itu. PR mengadakan konvensyen sulung di Shah Alam Disember lalu dan menerima Dasar Bersama. (Sumber: The Malaysian Insider)

Peguam Negara Perlu Buat Penjelasan -Penasihat SPRM

KL, 11 Dis 10: Pengerusi Yayasan Sosial Penyayang Tan Sri Robert Phang hari ini secara terbuka menggesa Peguam Negara agar membuat penjelasan berhubung dakwaand-dakwaan mengaitkannya dengan personaliti korporat berprofil tinggi, yang turut menimbulkan persoalan komitmen Putrajaya melawan rasuah.

Phang, yang juga anggota panel penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, cakap-cakap mengenai hubungan rapat Tan Sri Abdul Gani Patail (gambar) telah mencalar kedudukan beliau selaku penasihat perundangan tertinggi negara, yang secara tidak langsung membawa kepada persepsi bahawa kerajaan mengamalkan pendakwaan selektif.

Jaksa Pendamai ini menggariskan beberapa kes sebagai contoh, antara ketiadaan tindakan mahkamah di pihak kerajaan ke atas bekas pengerusi Penerbangan Malaysia (MAS) Tan Sri Tajudin Ramli berhubung dakwaan skandal kewangan yang membawa kepada kerugian RM8 bilion.

Phang juga mempersoalkan keputusan terbaru untuk mendakwa bekas menteri besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo berhubung isu pembelian dua lot tanah dan banglo di bawah Kanun Keseksaan berbanding akta baru SPRM yang membawa hukuman lebih berat.

Mohamad Khir, 45, didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah di Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah syarikat itu, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

“Malangnya jika Peguam Negara sendiri menjadi halangan kepada langkah kerajaan dan SPRM dalam usaha memperlihatkan kerajaan yang Bersih, Cekap, Amanah,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

“Orang awam perlu diberi kepuasan berhubung usaha kerajaan mendapatkan kembali keyakinan publik bahawa ia serius dalam menangani rasuah dan dalam usaha mendapatkan keadilan bagi semua,” tegas beliau.

Gambar-gambar percutian Abdul Gani bersama Shahidan Shafie – yang dikatakan sebagai proksi Tajudin - yang disebar luas menerusi Internet dan saluran-saluran lain, mendesak pihak berkuasa agar membuka semula kes membabitkan kerugian RM8 bilion MAS pada 2001.

Kes itu pernah dibawa oleh Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub baru-baru ini.

“Selagi wujud perasaan was-was mengenai tatalaku peribadi Peguam Negara Gani Patail sebagaimana digambarkan dan ia tidak ditangani, kesemua usaha ikhlas di pihak kerajaan dan SPRM akan sia-sia,” kata beliau.

“Ia hanya akan dianggap sebagai satu usaha hubungan awam ataupun slogan semata-mata,” kata Phang.

Dakwaan membabitkan Abdul Gani muncul di portal berita Malaysia Today, yang dikendalikan oleh blogger Raja Petra Kamarudin.

Phang mengeluarkan kenyataan itu hari ini ketika negara dikejutkan dengan surat terbuka pegawai polis kanan Datuk Mat Zai kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berhubung isu insiden mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Putrajaya akan mengumumkan keputusan final Isnin ini sama ada perlu membuka semula kertas siasatan berkaitan insiden mata lebam itu yang berlaku 12 tahun lalu, ekoran dakwaan wujudnya bukti terbaru sebagaimana didedahkan oleh Mat Zain.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz memberitahu The Malaysian Insider kelmarin bahawa beliau akan menjawab gesaan pembangkang di Parlimen minggu depan berhubung isu itu dan keputusan yang bakal diumumkan adalah “muktamad”.

Nazri berkata, penjelasan telah diperoleh daripada Abdul Gani berhubung dakwaan terbaru bahawa beliau telah memalsukan keterangan dalam siasatan kes Anwar dipukul ketika ditahan di lokap Bukit Aman pada September 1998.

Beliau sedang meneliti butiran berkaitan isu tersebut.

Pada 24 November lalu, Nazri berkata, kerajaan akan menyiasat surat terbuka Mat Zain yang mendakwa Peguam Negara mempunyai peranan dalam insiden mata lebam Anwar yang berlaku 12 tahun lepas.

Surat terbuka kedua kepada Ismail dikeluarkan semalam. (The Malatsian Insider)

Abu Tholut & Pemahamannya Digempur

Abu Thalot digempur?

Atas: Abu Bakar Baasyir, bawah: Abu Tholut. Pengajaran mereka ada persamaan? Bagaimana kalau orang lain yang sama pemahaman seperti mereka?


JAKARTA 11DIS 10: Pengakuan pihak kepolisian bahwa tidak ada penembakan saat Densus 88 menangkap Abu Tholut, dibantah oleh pihak keluarga Abu Tholut. Kepada tim pembela muslim (TPM) yang ditunjuk sebagai penasihat hukum Mustofa (nama lain Abu Tholut), istri Abu Tholut mengaku suaminya itu ditembak sebanyak dua kali oleh Densus 88 Anti Teror.

Koordinator TPM Achmad Michdan, mengutip keterangan istri Abu Tholut, berkisah Kamis malam (9/12/2010) sekitar pukul 20.00 Wib, Abu Tholut tiba di rumahnya di daerah Kudus. Seperti kebanyakan aktivitas manusia pada umumnya, Abu Tholut pun lalu menghabiskan waktu dengan beristirahat sepanjang malam hingga pagi.

Jumat pagi, Tholut pun melaksanakan aktivitas keseharian mayoritas umat umumnya saat mengawali pagi, yaitu mandi. "Waktu itu Abu Tholut sedang mandi di kamar mandi," ujar Michdan, Jumat (10/12/2010). Istri dan mertua Abu Tholut ada di depan rumah.

Dua anggota Densus 88 pun mendekat ke rumah. Namun tak seperti umumnya orang bertamu, Densus tak menyapa dan berkomunikasi dengan mertua dan istri Tholut yanga da di depan. Densus menurut Michdan seakan mengabaikan kedua makhluk tersebut. Laiknya maling, Densus pun tak minta izin kala menyatroni ke dalam rumah, mencari sosok Tholut.

Sekelabat kemudian, dua kali suara tembakan terdengar dari tempat Abu Tholut membasuh diri. "Kemudian Abu Tholut dipapah oleh dua orang Densus tersebut keluar lewat pintu belakang ke luar rumah," tutur Michdan.

Menurut Michdan, informasi yang berhasil didapatnya dari keluarga dan warga sekitar kejadian, saat dipapah, kaki Tholut dalam keadaan terluka. Untuk menelusuri fakta sebenarnya di balik penangkapan terhadap Abu Tholut, Michdan mengaku TPM sudah mengirimkan satu timnya ke lokasi kejadian.

"Kita kirim untuk investigasi yang sebenarnya," katanya. Investigasi, lanjut Michdan, juga dimaksudkan untuk mencari tahu apakah benar Abu Tholut membawa senjata FN beserta magazen dan beberapa peluru kaliber 9 milimeter saat ditangkap, seperti yang disebutkan Polri pada Jumat (10/12).

Sementara itu, DetikNews menganggp penangkapan Abu Tholut tidak akan bisa membendung aksi pelaku teror lainnya. Posisi Abu Tholut dalam organisasi bawah tanah hanya sebagai pemberi ilmu. Ada yang lain yang menggerakkan. "Selama lembaganya ada masih akan regenerasi," kata mantan anggota Jamaah Islamiyah (JI) Farihin di Jakarta, Sabtu (11/12/2010).

Farihin menilai, Abu Tholut atau Mustofa dikenal sebagai ideolog dan ahli dalam pelatihan militer. Tidak heran kalau kemudian dia diangkat menjadi panglima militer. "Ada Abdullah Sunata (sudah ditahan), dan yang muda-muda yang memiliki semangat yang tidak bisa dikontrol," jelas Farihin.

Kekuatan kelompok Abu Tholut dinilai Farihin bukan pada individu, tapi pada kesolidan anggota. Jadi ketika salah satu ditangkap, akan ada yang menggantikan. Saat ini pun dia menengarai, anggota kelompok ini tengah jeda dalam kegiatan aksi. "Untuk senjata mungkin masih disembunyikan dahulu. Kelompok itu sudah solid, dana saja mereka iuran dan bisa menghidupi sendiri, bukan bantuan dari luar," tutupnya.

Abu Tholut ditangkap Densus 88 di di Kudus, Jawa Tengah. Dia pernah menjadi pengajar atau instruktur bahan peledak di Afghanistan dari tahun 1987 sampai 1992. Dia juga aktif di Mindanao, Filipina, dan pernah menjadi pemimpin camp di Filipina pada 1999-2000.

Abu Tholut juga pernah menjadi Ketua Mantiqi III Jamaah Islamiyah di Poso (2000-2002), sebelum kemudian diserahkan kepada Nasir Abas, yang kini menjadi pengamat terorisme.

VIVAnews menyebutkan, polisi menyatakan, para perampok PT Bank CIMB Niaga di Medan merupakan bagian dari jaringan terorisme yang sama dengan yang melakukan pelatihan di Aceh dan Jawa Barat. Mereka berada di bawah kendali Abu Tholut yang sekarang buron. (Pelbagai sumber/IH)

Abu Tolud Ditangkap, Dituduh Teroris

Mustofa

Mustofa Alias Abu Tolud Alias Imron

KUDUS 11 DIS 10: Aparat kepolisian akhirnya berhasil menangkap seseorang yang diduga kuat Abu Tolud alias Imron tersangka teroris di Desa Bae, Kecamatan Bae, Kabupaten Kudus, Jumat.

Menurut Ketua RT 4 RW 3 Suwarto (48), penangkapan terhadap salah seorang warganya diperkirakan sekitar pukul 08.00 WIB. "Dalam proses penangkapannya tidak ada perlawanan sama sekali," ujarnya.

Ia mengatakan, panggilan sehari-hari Abu Tolud adalah Imron yang tinggal tidak jauh dari rumahnya. "Dia tinggal bersama seorang istri dan tujuh anaknya," ujarnya.
Hanya saja, katanya, jumlah anaknya yang tinggal saat ini tidak diketahui persis.

Selama bergaul dengan masyarakat, katanya, Abu Tolud bersama keluarganya cukup baik dengan masyarakat dan tidak menunjukkan tanda-tanda mencurigakan.
"Setiap diundang pertemuan warga juga datang. Tetapi, tidak mengetahui pekerjaan sehari-harinya," ujarnya. Meski tinggal di Dukuh Bae Pondok, Deaa Bae RT 4 selama tiga tahun, katanya, pihaknya tidak mengetahui bahwa dia termasuk salah satu anggota teroris yang diburu kepolisian.

"Saya sempat mengikuti pemberitaan di salah satu stasiun televisi tentang Abu Tolud, tetapi wajah yang ditampilkan berbeda dengan yang aslinya," ujarnya. Aslinya, katanya, memiliki jambang pendek dan wajahnya agak tua. Komunikasi terakhir, katanya, sekitar satu tahun lalu, ketika hendak membuat KTP.

Terkait jumlah keluarga yang ada di RT 4, katanya, sebanyak 100 keluarga yang terdaftar, sedangkan yang belum terdaftar dua keluarga, termasuk keluarga Abu Tolud yang dikenal dengan nama Imron. (Analisa)

Bercium Di Aceh.. , Sebat & Hukum..

11 DIS 2010

KIKI HANAFILIA dirotan di pekarangan sebuah masjid di Jantho, Aceh semalam.

Pasangan kekasih dirotan selepas ditangkap bercium

JANTHO, Indonesia: Sepasang kekasih, Anis Saputra, 24, dan Kiki Hanafilia, 17, dikenakan hukuman rotan lapan kali di sebuah masjid di bandar Jantho, Banda Aceh semalam selepas mereka ditangkap kerana bercium.

"Mereka berdua sudah berkahwin. Ada orang menangkap mereka sedang bercium di kawasan hutan daerah Aceh Besar pada Oktober lalu. Mereka juga baru hendak melakukan hubungan seks ketika ditangkap," kata pendakwa raya, Deby Rinaldi.

Menurutnya, isteri Anis yang hamil tujuh bulan berada di tempat lain ketika kejadian berlaku manakala Kiki sudah berkahwin selama dua tahun.

Aceh yang terletak di bahagian utara pulau Sumatera merupakan salah satu daerah di Indonesia yang mengamalkan hukum syariah Islam.

Pada Oktober lalu, dua orang wanita dirotan di Aceh kerana menjual makanan semasa bulan Ramadan. - AFP

Pasangan Britain kena penjara kerana bercium
2010/04/05

DUBAI: Mahkamah Rayuan Dubai semalam menolak rayuan pasangan Britain yang dihukum penjara sebulan kerana bercium di khalayak, di sini.

Ayman Najafi, 24, dan Charlotte Adams, 25, juga diperintah keluar dari Dubai selepas menjalani hukuman penjara kerana didapati bersalah bercium dan minum arak di sebuah restoran tepi laut bulan lalu. Pasangan itu mendakwa mereka hanya mengucup pipi tetapi mahkamah sebelum ini menolak dakwaan berkenaan. Pasangan itu ditahan November lalu selepas seorang wanita Muslim membuat aduan kepada polis bahawa beliau melihat Najafi dan Adams melanggar undang-undang kesopanan Dubai.

Mahkamah kemudian mendengar aduan bertulis daripada ibu berusia 38 tahun itu dan mendapati pasangan berkenaan bersalah.

Pengadu berkata beliau terganggu dengan insiden di Jumeirah Beach Residence itu kerana ketika kejadian beliau sedang makan bersama anaknya di restoran yang sama dengan pasangan berkenaan.

Anak perempuan saya memberitahu bahawa beliau melihat pasangan itu bercium di mulut. Selepas itu saya sendiri dan beberapa pelanggan lain melihat mereka berbuat demikian, kata wanita itu. - Agensi

Justin Bieber & Jasmine Villegas Ditangkap Bercium di Venice

by siti fathiah
Salam dan Hello...


Baby, baby, baby..ooo..thought u always be mine..hehe ni lirik lagu Baby nyanyian Justin Bieber..and untuk pengetahuan, lagu Baby ni nye music video hits no.1 ranking in youtube and unbeatable hingga kini..

hmm mesti tanya siapa Jasmine villegas? perempuan ni laa yang acting dalam video klip lagu Baby tu..dan sekarang dah tersebar satu dunia yang justin dan jasmine 'ditangkap' gambar bercium didalam kereta (seat passengers..hehe)..to all Beliebers jangan sedih atau confirm lepas ni ada surat ugut nak bunuh jasmine..huhu

jika tak caya, boleh tengok bukti gambar dibawah yang ditangkap oleh seorang tourist:

Friday, December 10, 2010

Blogger Pro K'jaan Dominasi Media Baru -Drs Khalil Idham Lim

KL 10 DIS 10: Kedudukan 100 blog politik Malaysia berdasarkan Alexa ranking kini menunjukkan senarai blogger pro kerajaan mendominasi kedudukan teratas blog-blog yang sering dikunjungi oleh pelayar internet. Kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim ketika mengulas laporan sebuah akhbar baru-baru ini.

Senarai ini menggambarkan blogger pro kerajaan kini berjaya mendominasi media baru dalam melancarkan serangan siber. Khalil juga berkata, tidak dinafikan blogger pro kerajaan melancarkan serangan terhadap Pakatan secara tersusun dan berstrategi. Justeru ujarnya, blogger pro Pakatan juga harus dibentuk dan disusun secara lebih teratur dan kukuh untuk membalas serangan itu.

"Saya dapati serangan blogger BN agak berstrategi dan semacam ada kesatuan dan perancangan yang rapi yang dilakukan oleh mereka.

"Kerana itu saya berpandangan usaha dari blogger pro Pakatan juga perlu dengan perencanaan dan strategi secara terancang bagi menawan BN," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Tambahnya juga, peranan blogger juga jelas membantu kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU yang lepas terutamanya menarik minat golongan muda. Ini juga kerana blogger Pakatan lebih beretika dalam membuat sebarang pendedahan dengan memberikan bukti dan fakta yang jelas, bukan hanya memfitnah.

"Saya melihat semasa PRU ke 12 media pro pembangkang berjaya menarik minat golongan pengundi muda untuk mendapatkan maklumat

"Apalagi segala pendedahan dari blogger Pakatan adalah dengan fakta dan bukan niat untuk memfitnah serta menjaga akhlak Islam.

Katanya lagi, jika Pakatan mengambil ringan usaha ini, tidak mustahil golongan muda beralih kepada BN. "Jika kita lambat dan silap percaturan mungkin mengakibatkan pengundi yang datang dari kelompok yang mempercayai media ini akan memilih BN," katanya.

Beliau mencadangkan, Pakatan Rakyat harus memberikan perhatian serius terhadap peranan blogger pro Pakatan dalam menyebarkan maklumat yang tepat berhubung Pakatan dan mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional (BN). Pakatan Rakyat harus mempersiapkan pasukan blogger agar lebih berstrategi dalam menyampaikan maklumat dan menjawab segala serangan BN terhadap Pakatan.

Persiapan ini juga, katanya harus dilakukan segera memandangkan terdapat jangkaan PRU akan diadakan tahun hadapan. Blogger pro Pakatan mestilah digembleng tenaga untuk menjadi media alternatif bagi menjawab serangan BN kepada Pakatan. "Disebabkan gendang pilihan raya telah dipalu oleh BN, usaha tersebut mestilah disegerakan," kata beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pakatan kena dengar baik-baik, jangan sombong buat-buat pekak, tidak prihatin. (AK)

Perayaan Natal Kristian Ortodoks

Warga Kristian Ortodoks menggelar beragam prosesi tradisional pada hari Natal.

Kanak-kanak Ukraine menyambut Natal Kristian Ortodoks dengan berarak memkakai seluar tradisional di Lviv.

Di Serbia, warga Kristlan Ortodoks membakar cabang pohon oak untuk menyambut Natal mereka di Gereja Saint Sava, Beograd.

Presiden Rusia Dimitri Medvedev dan isterinya, Svetlana hadir dalam misa Natal di Gereja Orhodoks.

Di Moskow, Pemimpin Kristian Ortodoks Rusia, Kirill, memimpin misa di Kathedral Kristus Juru Selamat.

Kanak-kanak menyalakan lilin pada malam Natal Kristen Ortodoks.

Gambar-gambar ini disiarkan hanya sekadar menghormati hak kebebasan baragama di Malaysia.. dari Weblog Ibnu Hasyim.

Wikileaks: Naik Melalui Pembocoran Berita Sensitif

Wikileaks

SITUS Wikileaks kembali menjadi pusat perhatian dengan menerbitkan 90,000 catatan rahasia tentang laporan intelijen militer Amerika Syarikat tentang perang di Afghanistan. Bocoran ini merupakan yang terbaru dari serangkaian pemuatan informasi rahsia dilakukan Wikileaks, semakin terkenal dengan keahliannya tersebut.

Bulan April 2010, Wikileaks memuat video tentang helikopter militer AS, Apache, yang menewaskan 12 0rang -termasuk dua wartawan Reuters- dalam serangan di Baghdad tahun 2007. Dan seorang pengamat militer Amerika Serikat saat ini sedang menunggu proses peradilan dengan dakwaan membocorkan informasi militer maupun diplomatik yang sensitif.

Pada Oktober 2009, situs itu juga memuat nama dan alamat orang-orang yang disebut sebagai Partai Nasional Inggeris, BNP, sebuah partai anti imigrasi yang dituduh bersikap rasis. Sementara itu dalam pemilihan presiden AS 2008, Wikileaks menampilkan tayangan layar email, gambar, mahupun buku alamat calon wakil presiden saat itu, Sarah Palin.

Kontroversi

Ketika muncul pertama kali tahun 2006, Wikileaks memancing kontroversi. Bagi sejumlah pihak situs inti melakukan jurnalisme investigatif, yang saat ini sudah tidak banyak lagi. Namun bagi pihak lain, Wikileaks memancing risiko.

Pada Bulan Maret 2010, Direktur Wikileaks, Julian Assange, menerbitkan sebuah dokumen yang disebut dari jabatan intelijen AS, yang menempatkan Wikileaks sebagai "ancaman terhadap militer AS." Pemerintah AS belakangan mengakui kepada BBC bahawa dokumen yang diterbitkan Wikileaks itu adalah dokumen asli.

Saat ini Wikileaks mengaku menampung lebih dari satu juga dokumen. Setiap orang boleh mengirimkan informasi ke Wikileaks tanpa perlu sebut nama, namun ada sebuah team sukarelawan berupa wartawan dan staf Wikileaks sendiri memutuskan apakah dokumen itu layak dimuat atau tidak di situs mereka.

Bagaimanapun sejak berdiri, situs ini sudah berulang kali berhadapan dengan gugatan hukum di dunia nyata. Wikileaks mengatakan kini menghadapi "100 serangan perundangan" namun mereka mengaku memiliki hosting yang anti peluru.

Tahun 2008, sebuah bank di Swiss, Julies Baer, menang dalam gugatan untuk memblok situs Wikileaks setelah memuat ratusan dokumen tentang kegiatan bank itu di luar negeri. Namun keputusan pengadilan tersebut kemudian diubah oleh pengadilan lebih tinggi.

Berita

Wikileaks mengatakan menerima bahan-bahan rahsia, yang disensor atau bukan untuk khlayak umum, namun mempunyai kepentingan politik, diplomatik, atau etik. Sedang yang berupa berita angin, pendapat, mahupun hasil reportase yang sudah diketahui umum tidak akan diterbitkan oleh Wikileaks.

"Kami menspesialisasikan untuk memungkinkan bahan-bahan dari pembocor informasi ataupun dari wartawan yang disensor boleh diketahui khalayak umum," kata Assange dalam wawancara dengan BBC, Februari 2010.

Wikileaks secara resmi beroperasi di bawah organisasi yang diberi nama Sunshine Press dan mengaku mendapat dana dari para pegiat hak asasi manusia, wartawan investigatif, ahli teknologi, dan khalayak umum. Situs utama Wikileaks ditampung oleh layanan jasa internet, ISP, PeRiQuito (PRQ), yang sebelumnya menampung situs berbagi bahan, The Pirate Bay,

"Jika sah di Sweden, maka akan kami tampung dan akan terus kami lakukan terlepas dari tekanan apa pun untuk mencabutnya," seperti tertulis di pernyataan situs PRQ. (BBC/AK)

Ada kaitan sebelum ini..

Thursday, December 09, 2010

Lewati Lumpur Lapindo Yang Terus Meyembur!


Gambar-bambar ini diambil pada November 2010, termasuk gambar lumpur Lapindo yang terus meyenbur (dua dari atas).

MASIH di Surabaya. Kereta kami melalui suatu tempat bersejarah di Surabaya. Kisah tragedi ‘Lumpur Lapindo’ yang bermula pada 27 Mei 2006 hingga kini bersemarak lagi. Asapnya masih berkepul-kepul seperti di atas, dan lumpurnya terus melanda kawasan sekitar.

Lumpur teus melanda, kawasan-kawasan sekitar terus ditinggalkan penghuninya (gambar Nov 2010).

Peristiwa ini menjadi suatu tragedi ketika banjir lumpur panas mulai menggenangi kawasan persawahan, pemukiman penduduk dan kawasan industri. Hal ini wajar mengingat volume lumpur kira-kira sekitar 5,000 hingga 50 ribu meter kubik perhari, setara dengan muatan penuh 690 truk peti kemas berukuran besar. Akibatnya, semburan lumpur ini membawa kesan luar biasa bagi masyarakat sekitar atau aktiviti perekonomian di Jawa Timur.

Genangan hingga setinggi 6 meter pada pemukiman. Total warga terlibat lebih dari 8,200 jiwa. Rumah, tempat tinggal yang rosak sebanyak 1,683 unit, termasuk kawasan pertanian dan perkebunan rosak hingga lebih dari 200 ha, lebih dari 15 pabrik yang terpaksa menghentikan aktiviti produk dan merumahkan lebih dari 1,873 orang. Tidak berfungsinya sarana pendidikan.

Kerosakan lingkungan wilayah yang tergenangi. Rosaknya sarana dan prasarana infrastruktur jaringan litrik dan telefon. Terhambatnya ruas jalan tol Malang-Surabaya yang berakibat pula terhadap aktiviti produk di kawasan Ngoro (Mojokerto) dan Pasuruan yang selama ini merupakan salah satu kawasan industri utama di Jawa Timur.

Lumpur juga berbahaya bagi kesehatan masyarakat. Kandungan logam berat (Hg), misalnya, mencapai 2,565 mg/liter Hg, padahal baku mutunya hanya 0,002 mg/liter Hg. Hal ini menyebabkan infeksi saluran pernapasan, iritasi kulit dan kanker. Kandungan fenol boleh menyebabkan sel darah merah pecah (hemolisis), jantung berdebar (cardiac aritmia), dan gangguan ginjal.

Selain kerosakan lingkungan dan gangguan kesihatan, sosial banjir lumpur ini tidak boleh dipandang remeh. Setelah lebih dari 100 hari tidak menunjukkan pulih, bahkan timbul pelbagai masalah, seperti biaya ganti rugi, teori konspirasi penyuapan oleh Lapindo, rebutan truk pembawa tanah urugan hingga penolakan menyangkut lokasi pembuangan lumpur setelah skenario penangani teknik kebocoran (menggunakan snubbing unit) dan (pembuatan relief well) mengalami kegagalan. Akhirnya, yang muncul adalah konflik horisontal.

Lapindo lumpur terus menyembur dan menenggelamkan kawasan sekitar

Mengapa 'Lumpur Lapindo' terus menyembur? Setidaknya ada 3 aspek penyebab.

Pertama
, adalah aspek teknikal. Pada awal tragedi, Lapindo bersembunyi di balik gempa tektonik Yogyakarta yang terjadi pada hari yang sama. Hal ini disokong pendapat yang menyatakan bahawa pemicu semburan lumpur (liquefaction) adalah gempa (sudden cyclic shock) Yogya yang mengakibatkan kerosakan sedimen.
(Hot Mud Flow in East Java, Indonesia, Blog)

Namun, hal itu dibantah oleh para ahli, bahawa gempa di Yogyakarta yang terjadi kerana pergeseran Sesar Opak tidak berhubungan dengan Surabaya. ( Kompas, 8 Juni 2006) Argumen liquefaction lemah kerana biasanya terjadi pada lapisan dangkal, yakni pada sedimen yang ada pasir-lempung, bukan pada kedalaman 2,000-6,000 kaki. (Hamid, A. Bahaya Lumpur Lapindo. ICMI Online. 20 Juni 2006.) Lagipula, dengan merujuk gempa di California (1989) yang berkekuatan 6.9 Mw, dengan radius terjauh likuifaksi terjadi pada jarak 110 km dari episenter gempa, maka kerana gempa Yogya lebih kecil iaitu 6.3 Mw sepatutnya radius terjauh likuifaksi kurang dari 110 Km.

Akhirnya, kesalahan prosedural yang mengemuka, seperti dugaan lubang galian belum sempat disumbat dengan cairan beton sebagai sampul.(Kompas, 19 Juni 2006). Hal itu diakui bahawa semburan gas Lapindo disebabkan pecahnya formasi sumur pengeboran. Sesuai dengan dezain awalnya, Lapindo perlu sudah memasang casing 30 inchi pada kedalaman 150 kaki, casing 20 inchi pada 1195 kaki, casing (liner) 16 inchi pada 2385 kaki dan casing 13-3/8 inchi pada 3580 kaki.

Ketika Lapindo mengebor lapisan bumi dari kedalaman 3580 kaki sampai ke 9297 kaki, mereka belum memasang casing 9-5/8 inci. Akhirnya, sumur menembus satu zona bertekanan tinggi yang menyebabkan kick, yaitu masuknya fluida formasi tersebut ke dalam sumur. Sesuai dengan prosedur standar, operasi pemboran dihentikan, perangkap Blow Out Preventer (BOP) di rig segera ditutup & segera dipompakan lumpur pemboran berdensitas berat ke dalam sumur dengan tujuan mematikan kick. Namun, dari informasi di lapangan, BOP telah pecah sebelum terjadi semburan lumpur. Jika hal itu benar maka telah terjadi kesalahan teknis dalam pengeboran yang berarti pula telah terjadi kesalahan pada prosedur operasional standar (
Lapindo Press Release, 15 Juni 200600.

Kedua, aspek ekonomis. Lapindo Brantas Inc. adalah salah satu perusahaan Kontraktor Kontrak Kerja Sama (KKKS) yang ditunjuk BP-MIGAS untuk melakukan proses pengeboran minyak dan gas bumi. Saat ini Lapindo memiliki 50% participating interest di wilayah Blok Brantas, Jawa Timur.( Wikipedia Indonesia, Lapindo Brantas, dan lihat website BPMIGAS.) Dalam kes semburan lumpur panas ini, Lapindo diduga “sengaja menghemat” biaya operasional dengan tidak memasang casing.

Jika dilihat dari perspektif ekonomi, keputusan pemasangan casing berdampak pada besarnya biaya yang dikeluarkan Lapindo. Medco, sebagai salah satu pemegang saham wilayah Blok Brantas, dalam surat bernomor MGT-088/JKT/06, telah memperingatkan Lapindo untuk memasang casing (selubung bor) sesuai dengan standar operasional pengeboran minyak dan gas. Namun, entah mengapa Lapindo sengaja tidak memasang casing, sehingga pada saat terjadi underground blow out, lumpur yang ada di perut bumi menyembur keluar tanpa kendali.(
Lumpur, Kesengajaan atau Kelalaian?, http://www.walhi.or.id/kampanye/cemar/industri/060719_lumpur_li/)

Ketiga, aspek politik. Sebagai legalitas usaha (eksplorasi atau eksploitasi), Lapindo telah mengantongi izin usaha kontrak bagi hasil/production sharing contract (PSC) dari Pemerintah sebagai otoritas penguasa kedaulatan atas sumberdaya alam. (Cabut PSC Lapindo, Solusi Terhadap Ancaman Bencana Bagi Masyarakat di Sekitar Blok Brantas, http://www.walhi.or.id/ kampanye/cemar/industri/060728_psclapindo_rep/)

Poin inilah yang paling penting dalam kasus lumpur panas ini. Pemerintah Indonesia telah lama menganut sistem ekonomi neoliberal dalam berbagai kebijakannya. Alhasil, seluruh potensi tambang migas dan sumberdaya alam (SDA) “dijual” kepada swasta/individu (corporate based). Orientasi profit an sich yang menjadi paradigma korporasi menjadikan manajemen korporasi buta akan hal-hal lain yang menyangkut kelestarian lingkungan, peningkatan taraf hidup rakyat, bahkan hingga bencana ekosistem.

Di Jawa Timur saja, tercatat banyak kasus bencana yang diakibatkan lalainya para korporat penguasa tambang migas, seperti kebocoran sektor migas di kecamatan Suko, Tuban, milik Devon Canada dan Petrochina (2001); kadar hidro sulfidanya yang cukup tinggi menyebabkan 26 petani dirawat di rumah sakit. Kemudian kes tumpahan minyak mentah (2002) kerana eksplorasi Premier Oil.18 Yang terakhir, tepat 2 bulan setelah tragedi semburan lumpur Sidoarjo, sumur minyak Sukowati, Desa Campurejo, Kabupaten Bojonegoro terbakar.

Akibatnya, ribuan warga sekitar sumur minyak Sukowati perlu dievakuasi untuk menghindari ancaman gas mematikan. Pihak Petrochina East Java, meniru modus cuci tangan yang dilakukan Lapindo, mengaku tidak tahu menahu penyebab terjadinya kebakaran. ( Jawa Timur, Kaya Migas = Kaya Bencana, http://www.walhi.or.id/ kampanye/cemar/industri/060730_lapindo_cu/) Penjualan aset-aset bangsa oleh pemerintahnya sendiri tidak terlepas dari persoalan kepemilikan. Dalam perspektif Kapitalisme dan ekonomi neoliberal seperti di atas, isu privatisasilah yang mendominasi.

Solusi Islam atas Kes Lapindo

Faham kepemilikan telah menjadi polemik para ekonom. Ahli ekonom kapitalis seperti digambarkan Hessen,(Hessen, R. Capitalism. The Concise Encyclopedia of Economics.) berpendapat, jika seluruh kepemilikan bertumpu pada individu (economic individualism) akan membuat suatu kompetisi penuh, yang digambarkan Adam Smith sebagai ’sistem sederhana dari kebebasan alamiah’. Namun, dari perjalanan Kapitalisme mulai revolusi industri hingga sekarang, banyak borok-borok yang ditimbulkan dari paham kepemilikan privat ini.

Lawannya jelas ekonom sosialis, seperti digambarkan Heilbroner, (Heilbroner, R. Socialism. The Concise Encyclopedia of Economics), seluruh kepemilikan dipegang oleh negara. Dalam perjalanan, faham ini juga bukan tanpa masalah, kerana kepemilikan negara direpresentasikan oleh ’pejabat negara’ yang boleh mengeksplotasi ’warga negara’ kerana tidak ada hak kepemilikan privat dalam fahaman ini. Masalah pun muncul. Berbagai ramuan dari kedua paham tersebut menjadi alternatif yang diajukan.

Lalu diuji coba, sebuah trial yang hasilnya senantiasa error. Ekonomi neo-liberal, bersifat kerakyatan berkeadilan sosial muncul. Namun, semua tidak menyelesaikan masalah. Dalam kes Indonesia, pengelolaan SDA jelas tergambar dalam pasal 33 UUD 1945. Namun, Hak Menguasai Negara (HMN) yang ada dipergunakan oleh ’oknum negarawan’ untuk menjual negara. Dalam banyak kajian diakui bahawa paradigma HMN merupakan salah satu penyebab dasar (underlying causes) kerusakan berbagai ekosistem, penyusutan kekayaan alam dan dehumanisasi di Indonesia.(Saptariani, N. Potret Perspektif Keadilan Gender dalam Pengelolaan SDA di Indonesia. Jurnal Perdikan).

Lantas muncul tuntutan, supaya dikembalikan pada pengelolaan komuniti (communal right) seperti masyarakat adat, warga setempat, atau otonomi daerah.(Hardin, G. The Tragedy of the Commons. SCIENCE 162 (1968): 1243-48). Namun, hal itu sebenarnya akan menjadi masalah baru yang disebut Hardin (Hardin, G. The Tragedy of the Commons. SCIENCE 162 (1968): 1243-48) sebagai “tragedy of the commons”, kerana manfaat sumberdaya yang bersifat terbuka (open access) sehingga rentan over eksploitasi.

Islam menjawab itu semua, dengan konsep kepemilikan yang jelas: kepemilikan individu (private property); kepemilikan umum (collective property); dan kepemilikan negara (state property). Khusus berkenaan dengan kepemilikan umum,. Iaitu seluruh kekayaan yang telah ditetapkan kepemilikannya oleh Allah bagi kaum Muslim, dan menjadikan kekayaan tersebut sebagai milik bersama kaum Muslim. Individu-individu dibolehkan mengambil manfaat dari kekayaan tersebut, namun terlarang memilikinya secara pribadi.

Zallum (A.Q. 1988). dalam Al-Amwal fi Daulah al-Khilafah (terj.). Hizbut Tahrir, mengelompokkan dalam tiga jenis::

(1) sarana umum yang diperlukan seluruh warga negara untuk keperluan sehari-hari seperti air, saluran irigasi, hutan, sumber energi, pembangkit listrik dll;

(2) kekayaan yang asalnya terlarang bagi individu untuk memilikinya, seperti jalan umum, laut, sungai, danau, teluk, selat, kanal, lapangan, masjid dll;

(3) barang tambang atau lombong galian (sumberdaya alam) yang jumlahnya melimpah, baik berbentuk padat seperti emas atau besi, cair seperti minyak bumi atau gas seperti gas alam. Rasulullah saw. Bersabda:

«الْمُسْلِمُونَ شُرَكَاءُ فِي ثَلاَثٍ فِي الْكَلأِ وَالْمَاءِ وَالنَّارِ»

Kaum Muslim itu bersyarikat dalam tiga hal: air, padang rumput/hutan dan api/energi. (HR Abu Dawud dan Ibn Majah).

Walaupun akses terhadapnya terbuka bagi kaum Muslim, regulasi diatur oleh negara. Kekayaan ini merupakan salah satu sumber pendapatan Baitul Mal kaum Muslim. Khalifah selaku pemimpin negara boleh berijtihad dalam rangka mendistribusikan harta tersebut kepada kaum Muslim demi kemaslahatan Islam dan kaum Muslim. Dalam konsep Islam, sesuai dengan tujuan negara bonum publicum, negara tidak akan menjadi pengkhianat rakyat, namun justru menjadi pelindung bagi rakyat.

Begitulah kira-kira kisah Lumpur Lapindo, sebuah tragedi di negara gunung merapi dan tsunami itu. Wallahu 'aklam.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
9 Dis, 2010
Surabaya.

Catatan perjalanan sebelum ini...

SPRM Akui Kelantan Bersih -Datuk Zakaria Jaafar

Siti Norhaliza pun akui Kelantan..

KOTA BHARU, 9 Dis 10:
Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mengakui penjawat awam di negeri Kelantan begitu rendah terlibat dengan gejala rasuah jika dibandingkan dengan negeri lain.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya SPRM (Bahagian Pengurusan ) Datuk Zakaria Jaafar, perangkaan SPRM menunjukkan dalam tahun 2010 bagi tempoh hingga Oktober tahun ini hanya seramai dua orang sahaja penjawat awam negeri yang dikenakan tindakan dari pihaknya.

"Walaupun angka ini amat kecil jika dibandingkan dengan kakitangan awam kerajaan negeri seramai lebih 7000 orang, namun sekiranya ia tidak dikawal, ia mungkin akan merebak satu hari nanti,”ujar beliau.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah di Majlis Sambutan Hari Intergriti Peringkat Negeri Kelantan hari ini yang dirasmikan oleh Speaker Dun Kelantan Datuk Nassurudin Daud yang mewakili Menteri Besar Kelantan.

Zakaria juga berkata pelbagai cabaran yang perlu di atasi oleh setiap individu iaitu rasuah, khianat, birokrasi, mungkir janji, kerja bertangguh, Membuang Masa dan Hasad Dengki bagi menjadikan diri sebagai yang kukuh dengan jati diri dan penuh intergriti.

Beliau juga mengingatkan penjawat awam negeri agar sentiasa mengawal diri terutamanya yang berkaitan dengan urusan rakyat dan hendaklah menjauhkan diri dari mendekati dengan unsur-unsur yang boleh membawa kepada tercalarnya integriti diri.

“Kalau kita sebagai ketua jabatan, janganlah cuba-cuba dekati orang yang ada kepentingan dan seolah-olah mengharapkan balasan dari mereka dalam sesuatu perkara,”kata beliau.

“Ada antara kita yang ada sedikit kuasa cuba memberitahu sesuatu masalah seperti kereta rosak kepada orang tertentu dan orang tu pulak akan cuba menyelesaikan masalah beliau terutamanya yang berkaitan dengan kewangan, ini juga adalah ciri-ciri yang membawa kepada berlakunya rasuah,”ujarnya lagi.

Sementara itu Speaker Dun Kelantan Datuk Nassurudin ketika merasmikan majlis tersebut berkata tokoh intergriti terkemuka ialah Rasulullah SAW yang seharusnya dijadikan contoh bagi kehidupan seharian termasuklah penjawat awam.

“Kerajaan Kelantan sentiasa menitik berat soal integriti terhadap kakitangan kerajaan dan juga pimpinan negeri, Alhamdulillah melalui tiga teras utama yang dilaksanakan di negeri ini iaitu Ubbudiyyah,Masuliyyah dan Itqan, kakitangan kerajaan dapat membendung diri darii perkara yang buruk,”ujarnya.

Nassruddin juga berharap kempen kesedaran integriti ini diteruskan dari masa ke semasa untuk kakitangan kerajaan agar sentiasa dapat dijadikan panduan semasa bekerja. (AK)

Bersama Cat Stevan Di UIA

HALAMAN HIBURAN
Sekitar bersama Cat Stevan sekitar UIA
GOMBAK 9 DIS 10: Para pelajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Gombak, dekat sini dan orang ramai tetap tidak akan melupakan pesanan baik yang diberikan oleh Cat Steven atau kini lebih dikenali dengan nama Yusof Islam, sempena kunjungan penyanyi itu ke masjid pusat pengajian itu untuk menyampaikan tazkirah ringkasnya, Jumaat, 26 November lalu.

Seorang pelajar pusat pengajian itu, Mohd Shamsul Shamsuddin ketika ditemui hari ini berkata, beliau dan rakan-rakannya berasa amat bertuah kerana penyanyi dan pendakwah terkenal itu sudi hadir ke UIA untuk menyampaikan tazkirahnya yang walaupun ringkas, tetapi penuh dengan mesej-mesej yang berguna.

Ketika menyampaikan tazkirahnya, Cat Steven antara lain mengingatkan setiap umat Islam agar faham dengan perjalanan hidup kita yang berbeza sama sekali dengan kehidupan orang bukan Islam, dengan selalu bermuhasabah bagi membolehkan kita menjadi semakin baik dari sehari ke sehari.

Oleh itu, setiap umat Islam perlu memperlengkapkan dirinya dengan ilmu bagi membolehkan kehidupan yang dilalui bukan sahaja sempurna pada pandangan manusia, tetapi lebih penting lagi menepati kehendak Islam, bagi mencapai keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

Tazkirah ringkas sekitar setengah jam itu disampaikan oleh Cat Steven selepas solat Jumaat. Kehadiran beliau menjadikan Masjid UIA pada hari itu diwarnai suasana yang amat berbeza berbanding hari-hari sebelumnya, apabila bukan sahaja dipenuhi para pelajar sedia ada di pusat pengajian itu, tetapi juga orang ramai yang turut mengambil kesempatan untuk melihat wajah beliau secara dekat dan mendirikan solat Jumaat bersama-sama dengannya.

Perubahan Cat Steven daripada bukan Islam kepada Islam, lebih-lebih lagi kini turut menjadi pendakwah terkenal, sememangnya membanggakan setiap umat Islam.

Dengan perubahan itu, tidak hairanlah jika khatib yang bertugas pada hari itu turut memuji perubahan baik yang berlaku dalam kehidupan beliau ketika membacakan khutbah Jumaat sebelum itu, bagi dijadikan titik renungan oleh setiap umat Islam, terutama golongan remaja agar menjalani kehidupan yang lebih baik menepati tuntutan Islam dari semasa ke semasa.

Sebelum takzirah ringkasnya itu pula, pengerusi majlis ketika mengalu-alukan kedatangan beliau ke masjid itu turut menjelaskan, kesudian Cat Steven datang ke Malaysia hari itu merupakan satu anugerah yang amat berharga dari Allah kepada seluruh umat Islam di tanah air. Manakala kesudiannya datang ke masjid itu pula merupakan tuah yang tersendiri kepada seluruh warga pusat pengajian itu.

Dengan itu, tidak hairanlah jika sebelum itu, beliau turut diberikan sambutan negara dengan diraikan dan diterima mengadap oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Dalam pertemuan yang berlangsung sekitar sejam dan menggembirakan kedua-dua pihak itu, Yusof tidak ketinggalan menceritakan sebahagian kisah hidupnya kepada Tuanku Mizan yang penuh liku termasuk melibatkan aspek pendidikan dan muzik.

Ketika menyampaikan tazkirahnya, beliau turut menyuarakan rasa terharu dan menyanjung tinggi penghormatan yang diberikan kepadanya itu. Beliau turut menyuarakan kesyukurannya kepada Allah kerana mengurniakan hidayah kepadanya sehingga beliau memeluk Islam, di samping mengajak orang ramai agak bersama-sama menjaga keimanan dengan sebaik mungkin bagi kepentingan hidup di dunia dan akhirat.

Seorang lagi pelajar pusat pengajian itu yang ditemui, Rohana Abdul Kadir berkata, di dalam tazkirahnya itu, Cat Steven turut mengingatkan orang ramai, terutama golongan muda dan para pelajar agar sentiasa menitikberatkan soal akhlak Islam dalam hidup, di samping mendidik nafsu dengan baik agar tidak terjerumus ke lembah maksiat.

"Walaupun pesanan seperti itu sudah sering kali didengar oleh saya sama ada daripada ibu bapa saya sendiri dan pendakwah-pendakwah lain sebelum itu, tetapi pesanan dari Cat Steven memberikan kesan yang tersendiri kepada saya," katanya.

Manakala seorang penduduk di kawasan itu yang turut mendirikan solat Jumaat bersama Cat Steven pada hari itu, Junaidi Abdul Rahim, 48, berkata, tazkirah ringkas pendakwah itu walaupun lebih banyak memperkatakan tentang perjalanan hidupnya dan nasihat kepada golongan remaja, tetapi turut meninggalkan kesan baik kepada golongan dewasa sepertinya.

"Malah, perubahan penyanyi Cat Steven itu sendiri daripada bukan Islam kepada Islam dan kini menjadi pendakwah yang disegani ramai itu pun dah boleh menjadi titik renungan penting kepada orang yang berakal.

"Kenapa beliau memeluk Islam dan kini sanggup menjadi pendakwah dengan meninggalkan sepenuhnya imejnya yang lalu, sedangkan beliau sudah berada di mercu kejayaan dalam bidangnya dan mempunyai jutaan peminat? Itu pun sudah cukup untuk menjawab bahawa jika menolak Islam, tanpa keimanan dan ketakwaan, seseorang itu tidak akan ke mana, tidak sempurna dan tidak akan bahagia dalam erti kata yang sebenarnya dalam kehidupan di dunia ini, apatah lagi di akhirat.

"Jadi untuk hidup sempurna, tenteram, bahagia dalam erti kata yang sebenarnya di dunia dan akhirat, manusia perlu berubah daripada kafir kepada Islam, daripada kufur dan fasik kepada ahli ibadat. Dengan itu, barulah kelihatan hasilnya seperti yang berlaku dalam kehidupan Cat Steven itu sendiri sehingga menjadi manusia yang dihormati orang ramai, ekoran kehidupannya yang diberkati Allah," tegasnya.

Sebaik selesai menyampaikan tazkirahnya, Cat Steven terus dikerumuni orang ramai terutama para pelajar di pusat pengajian itu yang melibatkan semua bangsa untuk bersalaman dengannya.

Namun, atas faktor keselamatan dan jadual lain yang perlu dipenuhinya, orang ramai hanya berpeluang bersamanya sekitar 15 minit sahaja kerana beliau tidak dibiarkan berada lebih lama bersama orang ramai di masjid itu oleh pihak pentadbiran UIA yang terus membawanya keluar menuju ke destinasi yang telah dikhaskan, termasuk menjamu selera bersama kepimpinan pusat pengajian itu. (Harakahdaily)

Awas Penipuan Melalui E-mail



PENGGUNA

K/TERENGGANU 9 DIS 10: Sikap miang seorang lelaki warga emas untuk berkenalan dengan seorang wanita England bernama Alice mengundang padah apabila dia bukan sahaja kempunan untuk menatap wajahnya malah kerugian RM2,500 apabila diperdaya satu sindiket Sabtu lalu.

Episod malang mangsa yang merupakan pesara guru tersebut bermula apabila dia menerima satu e-mel yang dihantar Alice pada 2 Disember lalu menyatakan hasratnya untuk berkenalan dengannya. Ketika itu mangsa berada di Bandar Jertih dekat sini.

Mangsa yang teruja terus membalas e-mel tersebut. Dua hari kemudian, Alice sekali lagi menghantar e-mel kepadanya menyatakan hasratnya untuk datang ke negara ini untuk bertemunya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Azmi Adam berkata, pada 6 Disember, mangsa menerima satu khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Alice meminta lelaki itu supaya menghubunginya.

Katanya, sebaik dihubungi, wanita itu mendakwa dia telah ditahan oleh pihak Kastam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kerana membawa barangan berlebihan dan meminta bantuannya. (Kosmo! Online/AK)

Bot Laju 'Berani Mati' Iran, Siap Sedia

Gambar yang disiarkan sebuah akhbar di Britain semalam menunjukkan bot Iran yang mengandungi bahan letupan.

TEHERAN 9 DIS 10: Tentera Laut Iran membina lebih 9,000 buah bot laju 'berani mati' yang dilengkapi bahan letupan untuk tujuan merempuh kapal-kapal musuh, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebuah bot laju itu yang sepanjang enam meter, berupaya membuat lubang berdiameter lebih tujuh meter apabila ia melanggar kapal perang musuh sekali gus menenggelamkannya. Kira-kira 30,000 kapten 'kamikaze' telah dilatih untuk mengemudi bot-bot laju itu yang kini meronda perairan Teluk Parsi manakala pemerintah Iran merancang untuk membina sejumlah 15,000 bot tersebut.

Akhbar The Sun mendedahkan strategi perang kamikaze Iran itu didedahkan baru-baru ini oleh seorang bekas jurutera tentera Iran yang belot dan melarikan diri ke Britain.

"Mereka mahu saya membantu membina armada besar bot berani mati. Ia amat mengejutkan," katanya.

Iran mencetuskan kemarahan Barat kerana meneruskan program nuklearnya yang menurut pemerintah bertujuan untuk menjana kuasa elektrik negara. - Agensi

Akur Tapi Tidak Iktiraf Pemilihan PKR -Badrul Hisham


KL, 8 Dis 10: Badrul Hisham Shahrin yang tewas dalam pemilihan ketua sayap Pemuda PKR baru-baru ini berkata, beliau tidak mengiktiraf keputusan pertandingan yang diumumkan 26 November lalu.

Ketua PKR Rembau ini juga berkata, beliau tidak akan menerima apa jua jawatan selagi segala aduan mengenai kecacatan dan kepincangan pemilihan dijawab dengan rasmi oleh jawatankuasa pemilihan.

“Saya dengan ini menyatakan akur apa yang berlaku tetapi sama sekali tidak mengiktiraf keputusan pemilihan PKR 2010.

“Saya masih juga menantikan penjelasan bertulis dalam perkara yang saya bangkitkan,” kata beliau yang turut dikenali sebagai “Chegubard”.

“Kita telah berjaya membuktikan tanpa politik naungan dan kewangan yang melimpah kita mampu menang jika semua dijalankan secara telus.

“Saya telah menghantar bantahan bertulis. Bantahan yang telah menyenaraikan perbagai kepincangan ini tidak mendapat respons bertulis setakat ini,” katanya.

Dalam kenyataan pertama selepas Kongres Nasional PKR Ketujuh baru-baru ini, Badrul Hisham berkata, beliau tidak kecewa kerana tewas pemilihan yang julung kali menggunakan sistem secara langsung.

“Kalau kecewa pun adalah kerana saya tidak dapat melaksanakan pembaharuan dalam (Angkatan Muda Keadilan) AMK yang saya dan teman-teman amat yakin mampu menyerlahkan politik reformasi yang kita laungkan selama ini yang telah digariskan dengan jelas dalam Manifestasi Anak Muda Malaysia,” katanya.

Badrul Hisham tewas dalam persaingan satu lawan satu di tangan Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mempertahankan jawatannya dengan majoriti lebih 1,000 undi. Dalam pertemuan dengan media baru-baru ini Shamsul Iskandar berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Badrul Hisham tentang peranan dan jawatan sesuai yang boleh diberikan kepadanya.

“Saya akan bertemu dengan Badrul dalam waktu terdekat,” katanya.

Bagaimanapun Shamsul Iskandar berpendapat selaku bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat Badrul Hisham lebih sesuai memainkan peranan di peringkat pusat. Dalam kenyatannya itu, Badrul Hisham menambah yang dibangkitkan ialah soal ketelusan bukan siapa kalah atau menang. “Kita sering mempersoalkan ketelusan SPR, namun apabila kita berdepan dengan cabaran yang sama kita gagal melaksanakan ketelusan tersebut,” kata beliau.

“Melaksanakan agenda satu anggota satu undi adalah satu penciptaan sejarah yang berani.

“Amat memahami ini proses baru dan banyak kelemahan, tetapi tidak sama sekali berkompromi apabila alasan baru itu sebagai alasan untuk melakukan ketidaktelusan dan menyapu di bawah permaidani.”

Katanya, pertikaian muncul dari proses penamaan pemilihan cabang, pencalonan jawatan pusat dalam mesyuarat cabang, proses pengundian pusat sehinggalah pemilihan pengerusi tetap dengan cara angkat tangan.

“Semua yang hadir termasuk pemerhati dan media menyaksikan bagaimana undi angkat tangan memilih pengerusi tetap dalam Kongres AMK pusat pun kiraannya ditipu.

“Sehubungan itu, saya juga menolak semua jawatan lantikan yang bakal ditawarkan selagi tidak mendapat penjelasan bertulis mengenai apa yang saya bangkitkan dalam bantahan,” katanya.

Kata Badrul Hisham, ini bukan soal jawatan tetapi soal ketelusan.

“Jika saya menerima lantikan dalam keadaan aduan saya juga gagal diperjelas secara bertulis ini akan membawa erti saya berkompromi dengan sesuatu yang saya pertikaikan sendiri.

“Jawatan bukan alasan untuk bekerja,” katanya.

Badrul Hisham juga menegaskan beliau akan terus bersama dalam parti.

“Saya tegaskan tanpa jawatan peringkat pusat saya akan terus setia dalam memperkasakan parti.

“Saya masih yakin PKR merupakan parti terbaik dalam melaksanakan reformasi dalam negara.

“Namun PKR juga seharusnya sedia dalam menjamin demokrasi yang telus dalam parti,” katanya. (Sumber: The Malaysian Insider)

Wednesday, December 08, 2010

Kahwin Bawah Umur: Sokong Nazri Dari Shahrizat


NONE
KL 8 DIS 10: AFP melaporkan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menolak cadangan agar perkahwinan kanak-kanak diharamkan meskipun ramai yang tidak berpuas hati dengan perkahwinan seorang gadis berusia 14 tahun baru-baru.

Siti Maryam Mahmod dilaporkan bernikah dengan seorang guru berusia 23 tahun, Abdul Manan Othman minggu lalu dalam perkahwinan berama-ramai di sebuah masjid utama setelah diberi kebenaran oleh Mahkamah Syariah.

Masyarakat Islam di bawah umur 16 tahun dibenarkan berkahwin jika mereka mendapat kebenaran daripada Mahkamah Syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil di negara ini. Menurut Nazri, kerajaan tiada rancangan untuk meminda undang-undang yang membenarkan perkahwinan bawah umur itu kerana amalan itu dibenarkan mengikut Islam.

"Jika agama membenarkannya, kita tidak boleh meminda undang-undang bagi menentangnya,” kata Nazri pada sidang akhbar di lobi parlimen.

"Islam membenarkan asalkan gadis itu telah akil baligh dan telah mempunyai haid,” katanya.

Perkahwinan Siti Maryam itu dikatakan menimbulkan pelbagai kritikan termasuk daripada Menteri, Wanita, Keluarga, Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, yang berkeras berkata kerajaan tidak menyokong amalan itu.

Kumpulan aktivis pula mahu undang-undang itu dipinda kerana sering menjadi amalan dan dikatakan antara 16,000 gadis Malaysia di bawah umur 15 tahun sudah berkahwin.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Blog Ibnu Hasyim lebih bersetuju dengan pandangan menteri di JPM itu dari Menteri, Wanita, Keluarga, Pembangunan Masyarakat... (Sumber AFP/AK)

Khir Toyo Letak Jawatan Kerana 2 Lot Tanah?

Khir Toyo, tetap tebal dengan senyum..

KL, 8 Dis 10: Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo mengemukakan surat letak jawatan sebagai Ketua Pembangkang Selangor hari ini, demikian disahkan oleh Speaker DUN Teng Chang Khim.

Surat pemakluman difakskan kepada Teng dan juga kepada Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Najib Razak pada pukul 11.20 pagi.

Bagaimanapun Teng memberitahu mrdia bahawa bukan beliau yang akan menentukan siapa yang bakal mengambil alih jawatan itu. “Ia tiada kaitan dengan saya. Secara tradisi, pemilihan ketua pembangkang adalah urusan pihak pembangkang. Mereka hanya perlu memaklumkan kepada saya siapa yang dipilih,” katanya.

Dr Khir menyerahkan kepada Badan Perhubungan Umno negeri untuk melantik Ahli Dewan Undangan Negeri untuk mengisi jawatan itu. Kelmarin, bekas Menteri Besar Selangor itu menerusi laman blognya mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Ketua Pembangkang Selangor berkuat kuasa serta-merta.

Beliau yang juga Adun Sungai Panjang dan anggota jawatankuasa Badan Perhubungan Umno Negeri, turut berkata beliau menyerahkan kepada pucuk pimpinan berhubung jawatannya dalam parti.

Kelmarin, beliau didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah banglo di No 8 dan No 10, Jalan Suasa 7 /1L, Seksyen 7, Shah Alam bernilai RM6.5 juta yang dibeli dengan harga hanya RM3.5 juta.

Selain beliau, pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd, Datuk Shamsuddin Haryoni, 52, yang menjual hartanah tersebut turut didakwa atas tuduhan bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Dr Mohamad Khir pada 29 Mei 2007. Kedua-duanya mengaku tidak bersalah atas pertuduhan itu mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.

Dr Khir yang menjadi Menteri Besar Selangor ke-13 menggantikan Tan Sri Abu Hassan Omar, dari Ogos 2000 hingga Februri 2008, berkata beliau memutuskan meletak jawatan demi kebaikan parti dan juga taraf jawatan tersebut. Katanya, adalah lebih baik beliau melepaskan jawatan tersebut sementara menunggu proses mahkamah yang akan menentukan sama ada beliau bersalah ataupun tidak mengikut pertuduhan itu.

Beliau berkata keputusan itu diambil kerana khuatir kemungkinan akan wujudnya pelbagai andaian serta spekulasi daripada pihak luar khususnya pembangkang yang akan mengaitkan tuduhan itu dengan parti dan jawatan Ketua Pembangkang Selangor.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bekas MB Selangor letak jawatan ketua pembangkang kerana kes 2 Lot tanah? (IH)

'Black Day' Masjid Babri Tetap Dikenang

Muslim India Peringati Hari Penghancuran Masjid Babri
Muslim India memperingati Black Day

HYDERABAD 8 DIS 10: Muslim India mengadakan demonstrasi untuk mengenang peristiwa penghancuran Masjid Babri yang terjadi pada 6 Desember 1992. Peringatan yang dikenal sebagai ''Black Day'' itu, disambut dengan sebahagian toko, premis, perusahazn dan institusi pendidikan di Hyderabad, India, ditutup.

Lapan belas tahun lalu, Masjid Babri yang didirikan pada abad ke-16 dihancurkan oleh militan Hindu yang mendakwa tapak tempat tegak Masjid Babri itu merupakan salah satu kuil suci Hindu. Kuil yang terletak di negara bahagian Uttar Pradesh itu didakwa sebagai tempat kelahiran Dewa Ram.

Pada 30 September 2010, Mahkamah Tinggi India memutuskan tapak Masjid Babri dibahagi tiga untuk pembangunan kuil dan Masjid Babri. Satu untuk kuil Dewa Ram Lalla, satu untuk Nirmohi Akhara, dan satu untuk Dewan Wakaf Masjid Babri.

Keputusan itu dibuat untuk memuaskan tuntutan kaum Hindu dan Muslim, namun ditentang oleh kedua-dua puak tersebut yang membawanya ke mahkamah agung. (IH)

Pinjaman Islamik, 'Senarai hitam bank' Pun Boleh?

TAKTIK BARU...iklan along yang menawarkan pinjaman Islamik.
Iklan along yang menawarkan pinjaman Islamik.

SUNGAI BULOH 8 DIS 10: Bosan dengan taktik promosi pinjaman lama, peminjam wang haram atau along kini beralih arah kepada sistem ‘Pinjaman Islamik’ bagi menambat kepercayaan pelanggan, sekali gus menjadikan mereka sebagai ‘bank segera’. Lapor myMetro Online.

Taktik terbaru itu dikesan di sekitar bandar ini apabila terdapat iklan dan risalah mengenai kegiatan terbabit ditampal di pokok dan papan tanda. Modus operandi baru yang mengelirukan itu dikesan apabila iklan yang kononnya berbentuk pinjaman Islamik diberikan syarat pinjaman mudah dengan hanya menelefon nombor yang tertera dan akan menerima bayaran dengan cepat.

Antara syarat yang ditetapkan along terbabit antaranya pinjaman itu terbuka kepada kakitangan awam, badan berkanun atau swasta, proses pinjaman adalah melalui bank serta kemudahan pinjaman sehingga RM250,000.

Lebih menarik, mereka yang disenarai hitamkan bank turut layak membuat pinjaman. Panggilan dilakukan Metroplus bagaikan dapat dihidu berikutan seorang lelaki dipercayai konco along terbabit yang menjawab pertanyaan meletakkan telefon selepas musykil dengan soalan yang banyak diajukan.

Tinjauan mendapati, iklan haram yang ditampal pada pokok itu dilekat menggunakan kertas berwarna kuning yang ditutupi plastik dan tertera nombor telefon bimbit along terbabit.

Penduduk yang hanya ingin dikenali sebagai Yazit, 39, berkata bandar Sungai Buloh tidak terlepas menjadi mangsa pemasang iklan haram sehingga mencacatkan pemandangan kawasan berkenaan. Katanya, tindakan melampau pengiklan yang mahu mengejar keuntungan tanpa menggunakan modal itu perlu dihentikan kerana ia bukan saja menyusahkan orang awam, malah menjatuhkan imej bandar berkenaan.

“Mereka bertopengkan sistem pinjaman Islamik supaya dapat mengaburi mata pelanggan dan mungkin juga pihak berkuasa. Banyak iklan pinjaman wang haram ini sudah luntur dakwatnya dan hampir terkoyak.

Yazit berkata, kegiatan memasang iklan pinjaman haram terbabit semakin berleluasa kerana lebih banyak iklan ditampal setiap kali ia ditanggalkan pihak berkuasa. “Jika ditanggalkan pada sebelah petang, keesokan paginya, pasti lebih banyak iklan ditampal di tempat sama,” katanya.

Pelajar sebuah kolej swasta, Zaharah Nordin Zakaria, 24, pula berpendapat masyarakat perlu menjadi mata dan telinga pihak berkuasa bagi membolehkan mereka bertindak segera.

“Orang ramai perlu mengadu dan jika sudah mengadu pun pihak berkuasa tempatan (PBT) masih tak ambil peduli, sekurang-kurangnya kita sudah tunaikan tanggungjawab sebaik mungkin.

“Hal selebihnya terpulang kepada PBT untuk melaksanakan peranan mereka,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Shahrin Ahmad, berkata sebanyak 35,000 iklan haram sudah diturunkan MBSA sejak Januari hingga Oktober lalu.

“Di Sungai Buloh saja, kami menurunkan 4,500 iklan haram seperti iklan lelongan bank, khidmat perubatan tradisional, pinjaman wang dan ubah suai rumah melalui beberapa operasi secara berkala yang dilakukan pejabat cawangan MBSA kami di sana.

“Perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab ini boleh menyebabkan banyak masalah seperti mengganggu dan menghalang pandangan jika iklan di tampal di papan tanda jalan. Oleh sebab itu kami akan terus memerangi kegiatan ini,” katanya.

Menurutnya, pihak yang menggantung aktiviti itu boleh dikenakan tindakan Undang-Undang Kecil Iklan MBSA 2007. Justeru itu, beliau meminta kerjasama masyarakat supaya tidak membuat tampalan iklan sesuka hati mereka tetapi sebaiknya memohon permit dari jabatan pelesenan sebelum menggantung iklan atau kain rentang yang mempromosikan produk mereka. (Sumber: myMetro/AK)

Maklumat Sulit, Tetapi Ditangkap Kerana Rogol

Pengasas WikiLeaks, Julian Assange (dalam bulatan) menaiki kereta ke Mahkamah Majistret Westminster, Lon don semalam.
Pengasas WikiLeaks ditangkap

London 8 DIS 10: Pengasas laman web WikiLeaks, Julian Assange ditangkap polis Britain semalam dengan menggunakan waran tangkap pihak berkuasa Sweden pada 18 November lalu kerana disyaki terbabit dalam jenayah rogol wanita di Sweden.

Assange yang berusia 39 tahun dan berasal dari Australia menyerah diri di sebuah balai polis di sini.

Dia ditangkap selepas lebih 250,000 kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS) didedahkan di laman webnya.

Pendedahan itu mencetuskan kekecohan kepada dunia kerana maklumat sulit tersebut melibatkan tingkah laku para pemimpin dunia selain perancangan rahsia beberapa buah negara.

Laman web WikiLeaks turut menjadi sasaran penggodam bagi mengelak orang ramai mengakses laman itu untuk membaca kandungan maklumat sulit tersebut.

"Assange ditangkap oleh polis London pada pukul 9.30 pagi waktu tempatan dengan menggunakan waran tangkap Eropah (Sweden) dan dia dihadapkan ke mahkamah Majistret Westminster di London (semalam)," kata satu kenyataan polis London.

"Dia dituduh pihak berkuasa Sweden berhubung satu kesalahan melakukan paksaan, dua kesalahan mencabul dan satu kesalahan rogol, semuanya didapati dilakukan pada Ogos 2010," tambah kenyataan sama.

Bekas penggodam komputer itu yang kali terakhir muncul di khalayak pada November lalu menafikan semua tuduhan ke atasnya.

Dia memberitahu, semua tuduhan tersebut berpunca daripada satu pertelingkahan berhubung seks suka sama suka melibatkan dirinya dengan dua wanita selain mempunyai motif politik.

Assange kini terpaksa bergelut dengan sistem perundangan Britain bagi mengelak diekstradisi ke Sweden.

Beberapa peguamnya berkata, Assange seboleh-bolehnya mahu mengelak daripada dihantar pulang ke Sweden kerana bimbang dia akan diserahkan kepada pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS).

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates yang berada di Afghanistan semalam menyifatkan penangkapan itu sebagai 'berita baik'.

Sementara itu dalam satu kenyataan di laman sosial Twitter, WikiLeaks menyatakan: "Penangkapan ketua pengarang kami, Julian Assange pada hari ini tidak akan menjejaskan operasi kami, kami akan terus mendedahkan lebih banyak kabel diplomatik pada malam ini seperti biasa." - AgensI

Lihat sebelum ini..

Pernahkah Najib/Rosmah Berlapar Kerana Rakyat?

PERMATANG PAUH, 7 Dis: "Pemimpin sepatutnya berlapar kerana rakyat bukan rakyat berlapar kerana pemimpin," kata pensyarah Universiti Utara Malaysia, Dr Ahmad Bashir Abdul Aziz.

Beliau menyatakan ketika menyampaikan ceramah pada Sambutan Maal Hijrah 1432H Peringkat Negeri Pualu Pinang di perkarangan Masjid Daerah Seberang Perai Tengah, Bandar Perda, malam tadi.

Menurutnya, pemimpin hari ini wajar meniru apa yang Rasullulah s.a.w lakukan sewaktu berusaha mengorek parit ketika menghadapi perang Khandak yang mana Baginda turut bersama sahabat bertungkus lumus bekerja mengorek parit untuk menghalang kemaraan tentara kafir.

Tetapi, katanya hari ini orang kenyang dengan makanan sehingga tidak menghiraukan Islam serta membiarkan rakyat menderita dengan masalah.

Hari ini, katanya ada juga rakyat terpaksa meletakkan batu di atas perut bukan kerana menahan lapar sebaliknya kerana terlalu kenyang atau kata lain 'mengah' dengan tujuan membuang angin.

Ketika Baginda sedang menahan lapar rupa-rupanya Abdullah bin Jabir sedang melihat kelakuan Baginda, maka terus menghampiri untuk mengajak Baginda makan kerana ada sedikit makanan di rumahnya.

Selepas diberitahu sambungnya, Rasullulah s.a.w memanggil semua sahabat dan petugas yang begitu ramai untuk bersama menikmati makanan yang ada di rumah Abdullah bin Jabir.

"Sekali lagi menyaksikan Baginda s.a.w bukan orang yang tamak atau mementingkan diri sebaliknya mementingkan rakyat untuk bersama menikmati makanan yang ada.

“Jika kita, yang penting sapu dulu baru bagi tahu orang," ujarnya diiringi ketawa orang ramai.

Beliau menambah, apabila Rasullulah tiba di rumah Abdullah, Baginda berpesan agar isterinya tidak mengangkat makanan daripada dapur apabila siap masak dan meletakkan tangan di atas makanan serta berdoa.

Akhirnya, makanan yang boleh dimakan dua hingga tiga orang dapat dinikmati oleh ribuan sahabat yang lain.

“Kalau hari ini ramai orang hilang tanggungjawab untuk menjaga kepentingan umum sebaliknya lebih kepada mengutamakan dirinya,” ujarnya.

Walaupun Baginda s.a.w berhadapan dengan adu domba, fitnah, provokasi dan cabaran yang teruk tetapi Baginda menghadapinya dengan baik dan dilihat mampu merealisasikan apa yang diinginkan oleh Islam.

Justeru itu, katanya sikap tamak, kepentingan diri, bongkah dan berbangga diri hendaklah dibuang jauh sempena Maal Hijrah mudah-mudahan apa yang dilakukan mendapat keberkatan dari Allah SWT.

Turut sama mendengar ceramah beliau ialah Tun Dr Abdul Rahman Abas, Ketua Menteri, Lim Guan Eng, timbalannya, Dr Mansor Othman, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Farisan Darus, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), Ustaz Elias Zakaria, ketua-ketua jabatan dan orang ramai.

Sambutan kali ini juga menyaksikan Profr Madya Dr Radzi Othman dianugerahkan sebagai Tokoh Maal Hijrah. Manakala Tokoh Saudara Kita diberikan kepada Muhamad Asyraf Tan Abdullah, Ibu Mithali Puan Juriah, Bapa Mithali Haji Abdul Razak Zakaria dan Tokok Pendakwah dianugerahkan kepada Ustaz Roslan Che Ros.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pernahkan PM Najib dan Rosmah berlapar atau mahu hidup sederhana kerana rakyat? Hayatilah Maal Hijrah...

Tuesday, December 07, 2010

Ku Li Derhaka Kepada Sultan Kelantan?

Tengku Razaleigh Hamzah.

KOTA BARU, 7 Dis 10: Bernama melaporkan Pengelola Istana Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad berkata tindakan tokoh politik veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah yang masih mempertikai kedudukan Sultan Kelantan dari segi undang-undang adalah hak dan pandangan peribadi beliau.

Katanya, ini kerana kedudukan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V telahpun diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

“Saya juga tidak dititahkan untuk membuat kenyataan berhubung kenyataan (Tengku Razaleigh) itu. Barangkali ia perlu dikaji oleh pakar yang berkaitan undang-undang,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas majlis perasmian Hijratul Rasul peringkat Negeri Kelantan yang disempurnakan Sultan Muhammad V, di sini, malam tadi.

Menurutnya, beliau perlu mendapat titah daripada Sultan sebelum mengeluarkan kenyataan lanjut berhubung kenyataan Tengku Razaleigh itu.

Bekas Menteri Kewangan itu, dalam kenyataan kepada media semalam masih mempersoalkan status kedudukan Sultan Kelantan dari undang-undang.

Beliau mengeluarkan kenyataan itu selepas diminta mengulas keputusan Sultan Muhammad Ke-V memperkenankan penarikan balik dua anugerah kebesaran negeri, Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) (Al-Yunusi) dan tauliah pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SPMK) (Al-Muhammadi I).

Pada 5 Dis, Istana Kelantan mengesahkan penarikan balik dua darjah kebesaran itu yang dikurniakan kepada Tengku Razaleigh. Ini berikutan kenyataannya sebelum itu yang disiarkan akhbar berbahasa Cina dan menyinggung perasaan Sultan Kelantan.

Tuanku Muhammad Faris Petra Tuanku Ismail Petra dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September lalu. Tengku Razaleigh, 73, yang juga Ketua Umno Gua Musang adalah datuk saudara kepada Sultan Muhammad V sebelah bondanya, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid. — Bernama

Komen Blog Ibnu Hasyim: Ku Li sudah mula menderhaka kepada Sultan Kelantsan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails