Tuesday, November 23, 2010

Kisah Sebatang Pen, KL, Surabaya.

CATATAN PERJALANAN: Indo 2 -Surabaya

"PINJAM pen sebentar?" Wanita muda disebelahku minta padaku, apabila disuruh isi borang oleh paramugari dan akan berikan pada imigresyen apabila sampai di Surabaya kelak. Dia tiada pen, dia minta pinjam.

Kuberikan. Sambil dia mengisinya, aku bertanya, "Dari mana kamu, di mana Malaysia?"

"Teluk Intan."

"Melihat kepantasan kamu mengisi borang, melihat rupa dan lagak kamu, tentu kamu berkelulusan, bukan pekerja buruh atau pembantu rumah?"

"Aku kerja di saloon rambut wanita, menghias perkahwinan dan segala yang berkaitan dengan perhiasan. Orang Cina bos aku. Orang Cina ajar aku kerja sungguh-sungguh."

"Berapa hari kamu cuti?"

"Ngak cuti. Aku berhenti terus. Sudah 2 tahun aku di Malaysia. Aku rindu anak aku, baru berumur 5 tahun." Jawabnya.

"Mengapa ngak rindu suami? Kamu tinggal suami kamu?"

"Suami? Biar ngak punya suami kalau seperti dia itu, aku ditinggalkan bertahun-tahun. Anak aku pun terpaksa ibuku yang jaga. Dua tahun memberiku banyak pengalaman."

Ku korek lagi ceritanya, "Menarik tu, apa pengalaman yang boleh dikongsi bersama?"

"Kongsi? Begitu susahnya orang seperti kami, sehingga ada beberapa kawan aku terpaksa menjual diri... " Dia menceritakan pengalaman berkerja di Malaysia, bukan pengalaman rumahtangganya.

"Jual diri?, jual diri bagaimana?"

"Ada seorang temanku, dia menjual dirinya RM20,000 kepada seorang Cina. Jadi isteri dan pekerja di rumah Cina itu. Apa Cina itu suruh, dia buat. Sehingga ikut-ikutan suaminya menyembah berhala... "

"Kok, sampai begitu. Agama apa dia?" Aku terperanjat.

"Ya. Islam seperti aku.. bukan satu orang, ada lagi beberapa yang lain. Bahkan ada yang lari, bila sudah dapat wang dan tak sesuai lagi, dari suaminya itu. Kalau ada lelaki yang membuat perempuan begitu, perempuan pun bisa membuat lelaki begitu!" Jelasnya dengan bangga.

Termenung aku, ada manusia mengaku Islam begitu. Maksiat, menipu atau syirik kepada Allah.

"Kenapa? Kenapa bapak diam? Itu sebab kami sebut 'jual' atau 'beli'. Atau 'pinjam'." Katanya sambil memulangkan balik pen aku yang dia pinjam setelah habis guna. "Kenapa, apa pendapat bapak?"

"Pendapatku?" Dia mengangguk. Kataku, "Kalau suami diibaratkan barang seperti pen ini, takkan ku beri pinjam padamu lagi." Aku ambil pen itu balik.

Penerbangan sampai ke Surabaya.

'Pasti PAS!'. Ini bukan gambar di Malaysia, tetapi di Surabaya, Indonesia. Ibnu Hasyim (kanan), Hj Ramli Pembekal (tengah) dan Sdr Zulkifli (kiri). Mereka bertemu di Surabaya. Apakah PAS sudah ada di Indonesia? Ikuti catatan perjalanan selanjutnya.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Nov 19, 2010
KL/Surabaya

4 comments:

mr edz said...

apabila islam pada nama

ahmed said...

Suami? Biar ngak punya suami kalau seperti dia itu, aku ditinggalkan bertahun-tahun. Anak aku pun terpaksa ibuku yang jaga. Dua tahun memberiku banyak pengalaman."

ali said...

Pendapatku?" Dia mengangguk. Kataku, "Kalau suami diibaratkan barang seperti pen ini, takkan ku beri pinjam padamu lagi." Aku ambil pen itu balik.

zaid said...

Ya. Islam seperti aku.. bukan satu orang, ada lagi beberapa yang lain. Bahkan ada yang lari, bila sudah dapat wang dan tak sesuai lagi, dari suaminya itu. Kalau ada lelaki yang membuat perempuan begitu, perempuan pun bisa membuat lelaki begitu!" Jelasnya dengan bangga.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails