Saturday, May 16, 2015

M'sia Halau Pelarian Myanmar/Bangladesh Kerana Tamak Rezeki.. -Dr Asri


Foto yang menunjukkan pihak pengawal sempadan memintas bot bot pelarian di pertengahan Sungai Naf dan memaksa mereka untuk berpatah balik atau ditunda ke ...



Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin.. 

KL: Malaysia halau pelarian Myanmar dan Bangladesh kerana tamak rezeki. 

Sikap Malaysia menghalau beribu-ribu pelarian dari Myanmar dan Bangladesh yang terkandas di lautan menunjukkan ketamakan umat Islam negara ini yang tidak bersimpati terhadap nasib menimpa saudara mereka, kata Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin.  

"Namun atas ketamakan kita, bimbang rezeki kita dikongsi orang, kita halau mereka bersabung nyawa di lautan. Kita lupa, jika Allah kehendaki rezeki yang di tangan pun boleh hilang," tulis beliau dalam laman Facebook. 

Tindakan Malaysia, Indonesia dan Thailand menolak ke laut beribu-ribu pelarian yang kebanyakannya daripada masyarakat terpinggir Rohingya dikritik pertubuhan hak asasi dan juga Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang memberi amaran ia mengundang krisis kemanusiaan yang hebat.    

Kira-kira 8,000 pendatang dianggarkan terkandas di perairan di antara Laut Andaman dan Selat Melaka, menurut aktivis, susulan operasi besar-besaran pihak berkuasa Thailand membanteras aktiviti jenayah pemerdagangan manusia. Kebanyakan mereka dikatakan ditinggalkan penyeludup, dan kini terapung di atas perahu-perahu buruk di tengah lautan, selepas keengganan negara serantau memberikan perlindungan.  

Dipercayai kira-kira 1,000 mereka dilaporkan ditahan di Depot Tahanan Imigresen Belantik, namun usaha sekumpulan ahli Parlimen DAP melawat mereka dihalang hari ini.  Putrajaya semalam mengumumkan kerajaan akan mengambil tindakan sewajarnya menguruskan krisis itu, tetapi masih tidak menyatakan pendirian mengenai status pelarian, yang tidak diiktiraf Malaysia.  Asri membandingkan cara umat Islam melayan pelarian dengan negara Eropah yang bukan Islam.  

"Sedangkan negara-negara Eropah yang tidak Muslim itu pun, cuba menyelamatkan pelarian di lautan mereka, kita yang kononnya sakan 'selawat perdana' dengan ratusan ribu harga bayaran, sanggup melihat manusia mati di lautan demikian rupa kerana bimbang rezeki kita dikongsi orang.  

"Kemudian, kita beritahu 'kita Muslim terbaik'?!" soal Asri.  Asri bagaimanapun memuji sikap kerajaan tempatan Aceh yang memberi perlindungan kepada pelarian.  

"Ketika dunia senyum; 'lihat Muslim, mereka sendiri sanggup melihat sesama mereka mati', kesanggupan Aceh itu melindungi maruah umat ini," katanya. – 16 Mei, 2015.  (IH/TMI))

Sayangkan Isteri/Jawatan Tinggal-tinggalkan. -Nasihat Dr M Pada PM. (54)


LIHAT pendedahan ini, Perdana Menteri Najib perlu letak jawatan? 
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?


"Sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan," kata Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menyindir Datuk Seri Najib Razak ketika sekali lagi mendesak supaya beliau melepaskan jawatan sebagai perdana menteri.

Ketika berucap dalam program Bicara Negara di Hotel Tower Regency, Ipoh, Perak petang ini, Dr Mahathir berkata, Najib perlu melepaskan jawatannya sebagai ketua kerajaan walaupun beliau mungkin amat menyayangi posisi tersebut.

Kata Dr Mahathir, Najib perlu memberi laluan untuk orang lain kerana statusnya kini "tidak disukai rakyat."

"Orang kata sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan. Sayang jawatan pun macam tu jugalah. Sayang jawatan, tinggal-tinggalkan," katanya.

Menurut Dr Mahathir, beliau sendiri pernah sayang kepada jawatannya sebagai perdana menteri. Selama 22 tahun, katanya, beliau 'berkahwin' dengan jawatan itu dan berasa sayang kepadanya.

"Tetapi (apabila) sampai masa, saya letak (jawatan). Cukuplah, bagi peluang dengan orang macam Najib," kata Mahathir.

Kira-kira 2,000 orang merangkumi pelbagai kaum hadir mendengar ucapan daripada bekas pemimpin berkenaan yang bercakap panjang lebar mengenai isu yang melibatkan Najib.

Kata Dr Mahathir,  tujuannya mengkritik Najib secara terbuka bukan bertujuan untuk kepentingan peribadi, sebaliknya demi Umno, bangsa dan negara.

"Banyak sangat dia buat tidak kena. Sebab itu sudah tiba masanya dia berhenti menjadi perdana menteri. Saya dah buat perhitungan mendalam, Najib tak boleh menang dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14," katanya.

Dr Mahathir berkata, tiada sebarang kepentingan peribadi untuknya berusaha menyingkirkan Najib.

"Saya dah pencen, nak tidur. Tapi tidur tak lena sebab fikir pasal ini," katanya lagi.

Bagi memastikan Najib meletakkan jawatannya sebagai perdana menteri dan juga Presiden Umno, Dr Mahathir meminta supaya parti itu menggugurkan anak Tun Abdul Razak Hussein itu.

Katanya, sebagai individu yang berjuang bersama Umno sejak zaman Tunku Abdul Rahman, beliau tidak sanggup membiarkan parti itu lenyap jika Najib kalah pada PRU ke-14 nanti.

"Umno perlu gugurkan Najib. Ini tanggungjawab. Kalau Najib terus memimpin dan kalah Umno akan lenyap. Satu pertubuhan yang bertuah dan berjuang sekian lama bersama Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan anak Tun Razak bagi hancur Umno. Saya tak rela.

"Saya yakin penuh kalau dia (Najib) masih lagi pimpin, dia akan kalah dan kalau kalah nak pulih Umno balik saya fikir susah. Bapak (Abdul Razak) tubuh Umno anak pula nak tanam Umno.
"Walaupun saya rasa orang akan marah saya, saya isytiharkan saya tidak sokong Najib," kata Mahathir lagi sambil mendapat tepukan gemuruh hadirin. (MK)

Membina Tasawur Usuliy Dalam Perlaksanaan Hudud. -Dr Mujahid.

TAJUK ini sudah sepatutnya lama dinukilkan dan oleh kerana isu hudud kini terus menjadi polemik yang kini sudah masuk ke daerah perdebatan yang lebih luas, penulis akan cuba melihat isu hudud dalam memakukannya pada bingkai perbahasan usuliy (اصولي) (prinsip-prinsip perundangan Islam) yang menjadi teras kepada perlaksanaan syariat termasuk hudud atau lebih tepat Sistem Hukuman Dalam Islam (نظام العقوبة في الاسلام).

Saya akan menggunakan istilah hudud sebab itu lebih mudah difahami dalam penulisan ini. Tulisan ini juga mengingkari mana-mana pihak yang berwenangan menghukum dengan kekufuran seorang muslim dalam memahami dan membahaskan aspek perlaksanaan hukum hudud. 

Bagi bukan Islam tulisan ini diharapkan dapat memberi keadilan kepada sikap penentangan atau salah faham mereka kepada tajuk penting ini.

Menentukan Daerah Perbahasan

Adalah penting ketika hudud diberi suntikan emosi lebih dari perspektifnya yang objektif untuk kita tetapkan daerah perbahasan hudud. Premis pertama perbincangan dipandu dengan perkara yang wajib disepakati bersama oleh umat Islam dan tidak boleh keluar daripada kesepakatan ini.  Premis kedua ialah perkara yang harus kita berbeza pandangan tanpa melihat niat kepada perbezaan pandangan tetapi tertumpu kepada asas hujahan untuk mencapai tujuan dan maksud syariat (maqasid syariah).

Premis Pertama

1. Bersetuju bahawa Islam mencakupi semua bidang kehidupan diringkaskan kepada semua bidang dalam kehidupan dunia untuk mencapai kebahagiaan di akhirat. Syariat pula adalah apa yang ditentukan panduan atau jalannya untuk berada pada Aqidah sebenar dan panduan hukum untuk menjalani kehidupan di dunia. Firman Allah:
ثم جعلناك على شريعة من الامر فاتبعها ولا تتبع اهواء الذين لا يعلمون


  • “Kesudahannya kami jadikan engkau (wahai Muhammad) menjalankan satu syariat (yang lengkap) dari hukum hakam agama, maka turutilah syariat itu dan jangan engkau menuruti hawa nafsu orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar)” (Al Jathiah: 18).
Sesiapa yang mengingkari hakikat ini seolah-olah ia mengingkari kewujudan Islam itu sendiri.

2. Bersetuju bahawa dalam syariat Islam adanya sistem Hukuman Balas atau عقاب pada jenayah yang dibahagikan kepada hudud, qisas dan ta’zir. Selain hudud, pemimpin dan pakar perundangan negara yang menetapkan apakah hukuman yang perlu untuk menjaga ketenteraman awam daripada pertimbangan maslahah (kebaikan) dan mafsadah (keburukan) yang ada.

Sesiapa yang mengatakan tidak perlu kepada semua ini seoalah-olah mengajak kepada masyarakat yang tanpa perundangan membawa kepada huru-hara dan porak peranda.

3. Bersetuju bahawa dalam perlaksanaan undang-undang Islam adanya ketetapan hukum boleh dilaksanakan tanpa kuasa pemerintahan seperti solat, puasa, zakat dan lain-lain kerana ianya ditetapkan hukumnya dan maslahatnya adalah akhirat untuk ditanggung taklifnya atas individu. Adapun perlaksanaan untuk hukum yang membawa maslahat orang ramai dan ia maslahat dunia maka pemerintah melalui kuasa perlu membuat keputusan dengan syarat perkara itu ada asas kukuh perbezaan pandangannya. (lihat Al Ahkam fi tamyiz al fatawa an il ahkam wa tasaruffat al qadhi wal imam (ms 59,60: Shuhabudin Ahmad Ibnu Idris Al Qarafi ( 626-684h), kajian Dr Abdul Salam Al Balaji, Darul Man, Ribat, 2010).

4. Bersetuju bahawa perlaksanaan hukum terbahagi kepada  Hukmu Taklifi (حكم تكليفي) dan Hukmu Wadhie (حكم وضعي). Hukmu Taklifi adalah apa yang dituntut pada sesuatu perlakuan dari mukallaf atau diminta tidak melakukannya atau diberi pilihan untuk melakukannya atau tidak. Ini melibatkan hukum wajib, haram, makruh, dan mubah. Hukmu Wadhie pula ialah apa yang tertuntut dari mukallaf dengan menjadikan sesuatu hukum SEBAB pada sesuatu untuk dilaksanakan atau diletakkan sesuatu SYARAT kepada terlaksananya sesuatu hukum itu ataupun hukum itu tidak terlaksana kerana TERHALANG.

Dr Wahbah Az Zuhaili memberikan contoh menegakkan hudud sebagai Taklif Wadhie atas keperluan syarat, kerana walaupun sebab hukumanc72804a2352987499980e768945c55cahudud boleh berlaku disebabkan mencuri,  namun syarat untuk melaksanakan diperlukan. Ulama terbilang ini meletakkan di bawah kategori Syarat yang berlandaskan Syarie juga. Syarat adalah wujudnya keperluan hukum itu diluar daripada hakikat hukum tersebut dan tidak terlaksana tanpanya seperti rukun dalam solat tidak sempurna tanpa syarat taharah yang dil uar daripada rukun solat (lihat Al Wajiz fi Usul Al Fiqh, ms 135-138, Dr Wahbah Az Zuhaili, Darul Fikri, Dimasyq, Syria).

Perbahasan atas asas Usul Fiqh penting sebab kita tidak boleh sewenang-wenangnya menolak hujah yang mencadangkan agar penelitian yang besar perlu diberikan kepada proses untuk mengeluarkan sesuatu perintah hukum termasuk hudud. Apatah lagi sesetengah kita yang tanpa mengetahui disiplin istinbat (perumusan) sesuatu hukum dalam syariat secara tidak bertangunggjawab menidakkan keperluan bersikap cermat dan berhati-hati dalam memahami Khitab Allah (perintah Allah) kepada para mukallaffin (hamba yang dipertanggungjawabkan perlaksanaan hukum).

5. Bersetuju bahawa perbahasan konstruktif tentang hudud adalah dengan melihat kepada persoalan-persoalan pengkaedahan perundangan, masalah semasa perundangan negara, persediaan asas hudud hendak diperundangkan dan realiti-realiti semasa yang terpaksa dihadapi. Semua perbahasan inj tidak mengeluarkan seseorang daripada Aqidah Islam kerana perbahasan ini diambil sejarahnya dari zaman Rasulullah s.a.w dan diambil pengajaran oleh para sahabat dan para tabiin kemudiannya sehinggalah disiplin ilmu pengkaedahan terbentuk dalam kajian Usul Fiqh yang kita warisi hari ini. Antara contoh yang diberikan oleh Dr Abdul Salam Balaji ialah;

a. Menangguhkan perlaksanaan hudud kerana khuatir terhadap yang dikenakan hukuman akan lari kepada musuh semasa peperangan. Memelihara kemaslahatan orang yang sabit hukum kerana memelihara maslahah pada dirinya seperti mengandung.

b. Hukum Mualafatul Qulub atau orang yang ingin ditawan dalam asnaf zakat ditiadakan zaman Umar kerana bilangan muslim semakin ramai. Menghidupkan sunnah tarawih secara jamaah di masjid setelah hilang kebimbangan bahawa perbuatan itu dikhuatiri menjadi wajib.

c. Menghalang Nikah Kitabiyat (mengahwini perempuan ahli kitab) di kalangan sahabat walaupun ia diharuskan oleh syariat kerana maslahat menjaga keperluan wanita muslimat daripada ditinggalkan dan kerana khuatir perkahwinan kitabiyat boleh menjadi keselamatan khuatir mereka boleh menjadi pengintip.

d. Melihat realiti semasa seperti menangguhkan hukuman curi pada seorang hamba miskin dan memberi amaran kepada tuannya yang menyebabkan hambanya mencuri kerana tidak diberi makan.

Kesemua tindakan ini bukan berasakan kepada menolak sesuatu perintah Allah tetapi melihat kepada sesuatu keadaan, perkara mendatang yang diletakkan dalam bingkai realiti semasa yang dihadapi, ia kemudiannya dikenali sebagai Fiqh Al Waqi’ (Fiqh Realiti) (lihat Dr Abdul Salam Balji, ms 28-29, dalam kajian tesis Phdnya tahun 2002, bertajuk Tatawwur Ilmu Usul Al Fiqh wa Tajjaruduhu, Darul Ibnu Hazam, 2010).

Soal perlaksanaan hudud dalam perbahasan kerangka usuliy (prinsip asas hukum) tidak pernah menyatakan menolak hudud apatah lagi mengingkarinya, apa yang diperbahaskan dalam kerangka Ahkam Syar’iyyah (hukum syara’) ialah keseluruhan hikmah pensyariatan antara berusaha memenuhi sebab, menyempurnakan syarat dan menghindari halangan ataupun diberi status penangguhan. Ibnu Al Qayyim Al Jauziyah dalam I’lam Muwaqqaien dalam tajuk “Perubahan dan Perbedaan Fatwa Berdasarakan Perubahan Waktu, Tempat, Kondisi dan Niat serta Sesuatu Yang Terjadi Kemudian” memberi empat contoh bagaimana ia berlaku. Asasnya ialah menurut beliau;

  • “Ini adalah pasal yang besar sekali manfaatnya, banyak sekali terjadi kesalahan besar terhadap syariat yang justeru menimbulkan dosa, kesulitan dan pembebanan sesuatu yang sebenarnya syariat sendiri tidak menetapkan hal yang demikian…syariat membawa keadilan dan rahmat dan kemaslahatan bagi kesemuanya sehingga setiap masalah yang keluar dari keadilan menuju kesesatan dari rahmat menuju kepada sebaliknya, hikmah kepada kekacauan maka yang demikian itu bukanlah bagian dari syariat meskipun masuk ke dalamnya takwil” (lihat I’lamul Muwaqi’in, Ibnu Qayyim, terjemahan Asep Saefullah FM & Kamaludim,) ms 459, Darul Fajr, Kuala Lumpur, 2000).
Premis Kedua

Premis kedua sebagaimana dipersetujui adalah persoalan dalam menafsirkan dan memahami apakah realiti, konteks dan permasalahan yang dihadapi apabila kita meletakkan isu hudud dalam konteks kuasa dan infrastrukturnya. Kita boleh berbeza pandangan dalam menetapkan apakah syarat kepada perlaksanaan hudud tercapai atau tidak. Kita juga boleh berbicara dan berbahas apakah keutamaan yang lebih utama yang hendak kita tumpukan sebagaimana kita juga boleh berbahas dan berbeza pandangan tentang konsekuensi perlaksanaan kepada persediaan kefahaman, reaksi musuh Islam dan persediaan proses keadilan menurut acuan Islam dan kaedah pembuktiannnya. Tidak salah untuk kita berbeza pandangan dalam hal ini dan ia tidak menggugurkan Aqidah kita asalkan premis pertama disepakati terlebih dahulu.

Tahqiq Al Manat (تحقيق المناط) (proses merealisasikan hukum) adalah paksi perbahasan yang mungkin menerima berbagai pandangan. Ia adalah melihat kepada illah (faktor)  atau hikmah mengapa sesuatu hukum itu ditentukan dan pada ketika ianya tidak tercapai maka perlaksanaan sesuatu hukum itu perlu diberi penelitian yang diiktirafi oleh syara’ penangguhannya.

Article-23-Abdullah-Bin-Bayyah-Syaikh Abdullah Bin Bayah, seorang ulama terkenal dunia menamakan pemimpin, presiden negara atau parlimen sebagai penentu Tahqiq Al Manat bagi melihat realiti negara dan implikasinya samada menangguh atau melaksanakan. Syaikh Abdullah Bin Bayyah memberi dalil kes-kes zaman Nabi dan sahabat seperti saranan Ibnu Al Qayyim dalam waktu perang, kesukaran hidup dan ancaman musuh sebagai alasan untuk mencapai keputusan Tahqiq Al Manat samada melaksanakan atau tidak hudud (lihat Syaikh Abdullah bin Bayyah, Tanbih al-Maraji’ fi Ta’sil Fiqh al-Waqi’, Dar al-Tajdid li Nasyr wa Tawzi’).

Di sinilah perbahasan yang tuntas diperlukan dan bukan mentakfirkan atau menuduh seseorang muslim lain sebagai anti-hudud asalkan perkiraan tersebut menjadi perbahasannya. Lainlah jikalau seseorang mengingkari dan mengatakan hudud sudah tidak relevan dan mengajak orang menolaknya maka ia adalah keluar dari kedua-kedua premis yang dibincangkan. Bagi bukan Islam mereka perlu difahamkan bahawa hudud tidak boleh dibuang dari kamus orang Islam dan ia adalah tanggungjawab kerana jika salah mereka memahaminya umat Islam akan terganggu dengan pandangan mereka.

Rumusan

Tulisan ini adalah untuk memberikan isu hudud pada tahap pemikiran yang berobjektif berpandukan kepada panduan syariat dan bukan perbahasan emosi yang menghodohkan wajah Islam itu sendiri.

Setiap perkiraan dalam perlaksanaan adalah usaha bercermat dengan prinsip-prinsip usul yang ditetapkan oleh manhaj syariat Islam. Bermudah dalam isu hudud tanpa memberi gambaran tujuan syariat atau maqasid syariah yang lebih besar adalah terdedah kepada tuduh menuduh yang boleh membawa kepada mendokong kelompok Takfiri (mengkafirkan orang lain).

Alangkah sedihnya isu hudud dikuasai oleh golongan yang mengambil mudah lantas merosakkan erti kemuliaan dan kerahmatan Islam. Lebih buruk ia terdorong atas kepentingan politik semata-mata dengan menjadikan hudud sebagai taruhan meraih sokongan dan bukan diberi perspektif berpandukan disiplin ilmu yang mahal harganya.

Penulis Artikel ini ..
Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa merupakan Ahli Parlimen Parit BuntarPerak Darul Ridzuan dari PAS dan merupakan anak kepada Al-Mursyidul Am PAS yang pertama iaitu Allahyarham Tuan Guru Yusof Rawa. Beliau merupakan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat. Bapa beliau Yusuf Rawa merupakan Presiden PAS dari 1982 hingga 1989.
Pendidikan
Kerjaya
  • Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang (2007- )
  • Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS (2005- )
  • AJK PAS Pusat (2005- )
  • AJK Pemuda PAS Pusat (2001-2005)
  • Yang Dipertua PAS Kawasan Bayan Baru, Pulau Pinang
  • Tenaga Pengajar Masjid dan Surau
  • Guru Bahasa Arab
  • Petugas Sukarela Bantuan Islam Antarabangsa
  • Pensyarah Universiti Multimedia, Melaka Bandar Raya Bersejarah (1999-2004) Universiti Multimedia

Politik

Bertanding kali pertama di Jasin, Melaka pada tahun 1999 dan seterusnya di Tasek Gelugur, Pulau Pinang pada tahun 2004. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau mengalahkan calon dari Barisan Nasional - UMNO, Senator Datuk Abdul Raman Suliman dengan majoriti sebanyak 7,551 undi. Beliau memperolehi 21,221 undi berbanding lawannya memperolehi hanya 13,670 undi.

Meneruskan perniagaan keluarga dalam bidang penerbitan buku yang mana beliau merupakan pengarah urusan syarikat tersebut iaitu Safir IImu Sdn Bhd di Bayan Baru, Pulau Pinang. Selain aktiviti politik beliau juga terlibat dalam aktiviti keilmuan seperti menyampaikan kuliah-kuliah agama di seluruh negara terutama dalam bidang sirah dan beliau juga telah menulis hampir 10 buah buku antaranya ialah Dakwah dan Tarbiah (1992), Masjid dan Peranannya (1993), Khilaf Satu Fenomena (1994), Global View of Islam (1996), Moral Ethica of Study (2000) dan Permata dari Pulau Mutiara (2003) (IH)

Lihat sbelum ini..

Isu Hudud, 1 Hingga 3

Isu Hudud, 1 Hingga 3 
E-Buku IH-88: Hudud, Perspektif Baru Atau Goncang PR?

PM Najib Akan Undur.. Inikah Tandanya? (53)

Sambutan meriah sambut Dr M pulang dari Mekah, apakah ini tanda mereka sokong gesaan Dr M supaya PM Najib letak jawatan? Apa tindakan mereka seterusnya?


Ketibaan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini daripada tanah suci Mekah selepas mengerjakan umrah disambut kira-kira 60 ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu termasuk Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), sebagai tanda sokongan kepada bekas perdana menteri itu.

Dr Mahathir tiba di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang kira-kira jam 4 petang.

Turut hadir Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali, bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, dan bekas naib ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

Pertubuhan lain yang hadir termasuk dari Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas), dan Ikatan NGO Malaysia.
Penyokong bersorak "Hidup Dr Mahathir" dan bersalaman dengan Dr Mahathir sebaik keluar daripada pintu pagar ketibaan lapangan terbang.

Zaid yang tiba seawal jam 3 petang yang ditemui pemberita berkata, kehadirannya hari ini bagi memberi sokongan kepada Dr Mahathir yang lantang mengkritik pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Saya hadir bagi memberi sokongan dan mahu Dr Mahathir wajar meneruskannya," kata Zaid.

Dr Mahathir bertolak mengerjakan Umrah ketika kemelut 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hangat diperkatakan, ekoran pembelian tanah oleh Lembaga Tabung Haji daripada syarikat menanggung beban hutang tersebut.

Semalam, satu pesanan khidmat ringkas (SMS) tersebar yang menggesa supaya orang ramai hadir bagi memberi sokongan kepada Dr Mahathir hari ini.

"Jom sambut negarawan terbilang Tun Mahathir yang kembali dari Mekah bersama Tun Dr Siti ibu mithali negara pada 15 Mei Jumaat, jam 12.30pm di Subang Skypark Terminal.
"Tun M adalah insan mulia yang terlalu banyak jasa pada negara.
"Dihina, dikeji dan dikutuk namun Tun M meneruskan misi perjuangan yang belum selesai. Rakyat marhaen bersama Tun walaupun tidak diberi BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia). Ayuh kita ke Subang Skypark," tulis SMS tersebut.

Sementara itu, Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali yang ditemui berkata, mereka hadir sekadar menyambut ketibaan Dr Mahathir dan seperti orang ramai, beliau mahu isu 1MDB diperjelaskan.

"Seperti orang lain juga, kami juga ingin mengetahui tentang perkara dibangkitkan oleh Dr Mahathir dan perkara mengenai 1MDB," katanya.

Beberapa penyokong Perkasa juga membentangkan kain rentang tertulis "Selamat Pulang  Pahlawan Terbilang Tun Dr Mahathir Mohamad".

Khairuddin, antara pemimpin akar umbi Umno yang lantang membangkitkan isu 1MDB semasa bercakap kepada pemberita juga menyatakan sokongannya kepada Dr Mahathir dan mendesak penjelasan daripada Najib.

"Saya hadir hari ini bagi menyatakan sokongan kepada Dr Mahathir dan kerajaan perlu menjawab mengenai isu 1MDB," katanya.

Pemerhati politik hari ini melihat kepulangan dan sambutan yang diberikan kepada Dr Mahathir hari sebagai ulangan peristiwa tujuh tahun lalu, pada 2008 apabila Dr  Mahahir melancarkan serangan ke atas perdana menteri pada ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Dr Mahathir juga sudah memberi kata dua kepada Najib supaya letak jawatan atau Umno dan Barisan Nasional (BN) berdepan kemungkinan hilang kuasa dalam pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, Dr Mahathir hari ini tidak mengeluarkan sebarang kenyataan atau memberikan ucapan tetapi hanya bersalaman dengan penyokong yang menyambutnya. (TMI)

Ketibaan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini daripada tanah suci Mekah selepas mengerjakan umrah disambut kira-kira 60 ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu termasuk Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), sebagai tanda sokongan kepada bekas perdana menteri itu. Adakah sokongan ini bersetuju juga dengan gesaan Tun Mahathir itu supaya  PM Najib letak jawatan?  (IH)

Dadah Dari China, Raja Dadah Ditangkap..

MOHD. MOKHTAR (dua dari kiri) menunjukkan rampasan dadah bernilai RM51 juta yang diseludup masuk dari China pada sidang akhbar di Bukit Aman, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Polis semalam mengumumkan kejayaan rampasan dadah sebanyak 370 kilogram (kg) bernilai RM51 juta yang di­seludup masuk dari China dengan tertangkap­nya 17 anggota sindiket termasuk ‘raja dadah’ berusia 32 tahun.


Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, ‘raja dadah’ yang merupakan warga tempatan dan 16 anggota sindiket itu ditangkap dalam 11 serbuan di Lembah Klang dan Pulau Pinang pada Selasa serta Rabu lalu.
Beliau yang menyifatkannya sebagai rampasan dadah terbesar untuk tahun ini berkata, serbuan di Lembah Klang itu meliputi kawasan Kepong, Cheras, Petaling Jaya selain Seberang Perai, Pulau Pinang.
Menurutnya, dalam serbuan itu, pihaknya merampas dadah jenis syabu seberat 220kg, ketamine (18kg), pil dan serbuk ekstasi (132kg) untuk pasaran tempatan.
“Dengan tertangkapnya seorang lelaki warga tempatan yang juga ‘raja dadah’ berusia 32 tahun yang saya gelarkannya sebagai sampah masyarakat, kami percaya dapat menumpaskan sindiket itu selain dapat mengurangkan jumlah kemasukan bekalan dadah ke negara ini,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini semalam.
Mohd. Mokhtar berkata, pihak polis percaya anggota sindiket itu menggunakan pengangkutan udara dan laut untuk membawa masuk bekalan dadah dari China. (KO)

Anak Terlibat Dadah, Jackie Chan Sokong Hukuman Mati Buat Pengedar.


HALAMAN HIBURAN
Bintang Filem Kung Fu dunia Datuk Jackie Chan (gambar) menyokong  adanya hukuman mati atas kes dadah. Menurutnya, dadah merupakan barang yang dapat menyakiti ribuan anak muda di dunia.

"Saya mendukung hukuman mati. Saat anda menyakiti ribuan dan ribuan anak muda, saya pikir orang-orang yang seperti itu tidak berguna," katanya.

Datuk Jackie Chan benci sekali dengan dadah lantaran anak lelakinya, Jaycee Chan  kini tengah menghabiskan enam bulan di penjara lantaran kedapatan memiliki ganja di rumahnya. Jackie Chan merupakan salah satu artis yang menjadi duta anti-najis dadah di Singapura dan China.

Setelah banyak artis dan seniman menentang hukuman mati kepada pengedar dadah, Jackie Chan membawa angin berbeda. Baginya dadah hanya akan menyakiti semua orang di dunia.

"Dadah tidak hanya menyakiti anak muda saja, namun juga keluarganya," kata dia seperti dikutip dari BBC, minggu lalu.


Di Indonesia, sudah dua kali terjadi eksekusi hukuman mati terhadap pendadah, Di antaranya dua warga negara Australia dalam kes Duo Bali Nine. Hukuman mati keduanya mendapat tentangan kuat dari pemerintah Australia, artis, hingga ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Mereka semua mengatakan hukuman mati sangat tidak beradab, namun Datuk Jacky Chan tetap dengan pendiriannya yang mahukan hukuman mati..

Di Malaysia,  Laporan dari Bukit Aman menyebut, seramai 17 ahli sindiket dadah antarabangsa telah ditahan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman bersama Special Tactical Intelligence Narcotics Group (STING) dalam 11 serbuan di sekitar Lembah Kelang dan Pulau Pinang pada 12 dan 13 Mei lalu. (IH)

Friday, May 15, 2015

Perkasakan Parti & Perlu Perubahan. -Ahmad Awang Setuju Tanding Presiden PAS.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kini akan dicabar oleh Ahmad Awang (tengah, dalam gambar) dalam pemilihan presiden PAS akan datang.. – Gambar ihsan Ahmad Awang, 15 Mei, 2015.

"Ini sebuah parti mengamalkan demokrasi dan kita mahu memperkasakan parti," kata Ahmad Awaang selepas menyerahkan pencalonannya di Pejabat Agung PAS di Kuala Lumpur, semalam.  

Keputusan Ahmad semalam bersetuju menerima pencalonan melawan Abdul Hadi untuk jawatan presiden PAS pada muktamar PAS ke-61 nanti. Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka hampir pasti memenangi jawatan presiden pada pemilihan PAS bulan depan.

Ahmad Awang yang merupakan bekas pesuruhjaya PAS Perak, berkata beliau menerima pencalonan merebut jawatan presiden kerana percaya parti Islam itu perlu ada perubahan kepimpinan selepas lebih sedekad di bawah Abdul Hadi.  

Tetapi menurut ahli sejarah Profesor Datuk Dr Redzuan Othman dari Universiti Malaya, bekas pengarah Pusat Kajian Politik dan Pilihan Raya UM (UMcedel) itu bagi pemimpin yang tidak pernah dicabar untuk jawatannya, menang kalah menjadi perkara kedua.  

"Adalah sukar untuk pencabar menang, tetapi setakat dicabar itu sudah cukup. Seseorang pemimpin yang tahu kedudukan dia, dia akan berfikir 2 kali," kata Redzuan kepada The Malaysian Insider. 

Seorang lagi penganalisis, Ibrahim Sufian dari Merdeka Centre berkata, Hadi mempunyai kelebihan dalam pemilihan ini sebagai penyandang dan juga ulama, namun beliau perlu menang besar.  

"Kalau tidak, imej beliau nampak cedera untuk mendapat keyakinan ahli dan pengundi PAS dalam pilihan raya umum akan datang."  

Katanya, berlakunya pertandingan ini menzahirkan rasa tidak puas hati sebahagian ahli PAS terhadap Abdul Hadi sehingga sampai ke peringkat mahu melawan beliau, kata penganalis dari badan bebas pengumpul pendapat awam itu.  

Dari satu segi, Ibrahim berkata pertandingan ini juga menunjukkan amalan demokrasi yang sihat dalam PAS, berbeza dengan amalan parti politik sebelum ini yang berbincang dan membuat keputusan di belakang tabir.  

"Pertandingan ini menunjukkan hasrat ahli dan perwakilan PAS diraikan," kata Ibrahim.  

PAS dikatakan dilanda konflik dalaman ekoran perbezaan pendapat melibatkan rakannya dalam Pakatan Rakyat, iaitu DAP dan PKR.  Ini termasuk langkah PKR menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor tahun lepas, yang menyebabkan pilihan raya kecil Kajang.  

Kemelut politik di Selangor itu berpanjangan selepas PKR memilih presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagi menggantikan Khalid, keputusan 'Langkah ke Putrajaya' yang dituduh tidak disetujui PAS.  Sementara PKR dan DAP pula bersetuju hanya mencalonkan nama Dr Wan Azizah bagi dipersembahkan kepada Sultan Selangor mendapatkan perkenan.  

Hubungan antara PAS dan rakan-rakannya bertambah buruk selepas keputusan PAS Kelantan meminda Enakmen Kanun Jenayah Syariah II bagi membolehkan pelaksanaan hudud di negeri itu. PAS membuktikan, partinya tetap berpegang teguh kepada Islam sebagai dasar perjuangannya, yang menghormati pengundinya untuk melaksanakan 'hudud' dalam manifestonya.. 

Antara pencabar bagi jawatan presiden selain Ahmad ialah Datuk Husam Musa. Bagaimanapun, Husam dijangka besar kemungkinan tidak akan bertanding atas alasan kesihatan.  Dikatakan, beliau juga tidak kelihatan pada dua mesyuarat terakhir PAS Pusat di Kuala Lumpur, dan tidak hadir majlis ceramah Pakatan Rakyat yang kontroversi di Kota Baru baru-baru ini. (IH)

Lihat lagi..

E-Buku IH-101: Menjelang Muktamar 2015. Tenang, Tapi Ada Buaya?

E-Buku IH-101: Menjelang Muktamar 2015. Tenang, Tapi Ada Buaya?

Zina Dalam Pelbagai Agama.


Kisah Perniagaan Najis Zina Di Negara Umat Islam Terbesar Di Dunia (Siri 9)
Siri 1: Pilih-Pilih, Niaga Najis Zina Dalam Internet. Jom ...
Siri 2: Gadis Miskin Di Bawah Umur Terlibat Niaga Najis Zi...
Siri 3: Sarang Pelacur Pangsapuri Kalibata City Diserbu..
Siri 4: Maksiat & Lacur Terselubung, Lagi 60 Pasangan Dibe...

Siri 5: Seks Via Twitter: Pembunuhan Janda Cantik Ini..
Siri 6: Lagi Bongkar Najis Zina Di Internet. 
Siri 7: Pelacur Artis: Ahli DPR (Parlimen) Indonesia, Term...
Siri 8: Kisah 'Papi' Bapa Ayam, Niaga Najis Zina Di Intern...

KESIMPULAN 1:

ZINA atau zinah, bahasa Arab: الزنا, bahasa Ibrani: ניאוף -zanah adalah perbuatan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang tidak terikat oleh hubungan pernikahan dan perkahwinan. 

Secara umum, zina bukan hanya di saat manusia telah melakukan hubungan seksual, tapi segala aktiviti-aktiviti seksual yang boleh merosakkan kehormatan manusia termasuk dikategorikan zina.

Menurut Pandangan Islam

Dalam agama Islam, pelaku perzinaan dibezakan menjadi dua, iaitu pezina muhshan dan ghayru muhshan. Penzina muhshan adalah penzina yang sudah mempunyai pasangan sah atau sudah berkahwin, sedangkan penzina ghayru muhshan adalah pelaku yang belum pernah berkahwin dan tidak mempunyai pasangan sah.

Diriwayatkan dalam hadis:
 

  • "Ada seorang lelaki yang datang kepada Rasulullah SAW. Ketika dia sedang berada di dalam masjid. Lelaki itu memanggil-manggil Rasulullah seraya berkata," Wahai Rasulullah aku telah berbuat zina, tapi aku menyesal. "Ucapan itu diulanginya hingga empat kali . Setelah Rasulullah mendengar pernyataan yang sudah empat kali diulangi itu, lalu dia pun memanggilnya, seraya berkata, "Apakah engkau ini gila?" "Tidak.", jawab lelaki itu. Nabi bertanya lagi, "Adakah engkau ini orang yang muhsan?" "Ya. ", jawabnya. Kemudian, Rasulullah bersabda lagi," Bawalah lelaki ini dan langsung rejam oleh kamu sekalian. " -H.R. Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah

 Dalam Islam, perzinaan termasuk salah satu dosa besar.   
  • "Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." -Al-Isra A'17:32 
  • "Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman. " -An-Nur 24: 2
Hukumnya menurut agama Islam untuk penzina adalah sebagai berikut:
  • Jika pelakunya sudah berkahwin melakukannya secara sukarela (tidak dipaksa atau tidak diperkosa), mereka disebat 100 kali, kemudian direjam. Jika pelakunya belum berkahwin, maka mereka didera (disebat) 100 kali. Kemudian diasingkan selama setahun. [Lihat Al-Badar: Pengertian, macam, dan hukum zina]
Undang-undang di atas berdasarkan hadis: 
  • Ambillah dariku! Ambillah dariku! Sungguh Allah telah memberi jalan kepada mereka. Jejaka yang berzina dengan gadis didera seratus kali dan diasingkan selama satu tahun. Dan orang yang telah berkahwin melakukan zina didera seratus kali dan direjam. " -H.R. Muslim dari Ubadah bin Samit
Menurut Pandangan Yahudi. 

Dalam Alkitab Ibrani (yang isinya sama dengan bagian Perjanjian Lama di Alkitab Kristian) tertulis jelas dalam Sepuluh Perintah Allah yang diberikan langsung oleh Allah kepada bangsa Israel di Gunung Sinai: 
  •  "Jangan berzina." -Alkitab, Keluaran 20:14, Alkitab, Ulangan 5:18. Selanjutnya diberikan penjabaran dan penghukuman: 
  • "Bila seorang lelaki berzina dengan isteri orang lain, yakni berzina dengan isteri sesamanya manusia, pastilah keduanya dihukum mati, baik lelaki mahupun perempuan yang berzina itu." -Alkitab, Imamat 20:10  
Ada pula makna lain dari perzinaan yang diperingatkan keras oleh Allah, iaitu perzinaan terhadap hubungan umat Israel dengan Allah. Perzinaan ini dalam bentuk penyembahan akan ilah-ilah atau dewa-dewa lain selain Allah Israel.
  • "Apabila engkau mengambil anak-anak perempuan mereka menjadi isteri anak-anak kamu dan anak-anak perempuan itu akan berzina dengan mengikuti allah mereka, maka mereka akan memujuk juga anak-anakmu laki-laki untuk berzina dengan mengikuti allah mereka."-Alkitab, Keluaran 34:16 
  • "Janganlah mereka mempersembahkan lagi korban mereka kepada jin-jin, sebab menyembah jin-jin itu adalah zina. Itulah yang harus menjadi ketetapan untuk selama-lamanya bagi mereka turun-temurun."-Alkitab, Imamat 17: 7
  • "Maka Aku sendiri akan menentang orang itu serta kaumnya dan akan melenyapkan dia dari tengah-tengah bangsanya dan semua orang yang turut berzina mengikuti dia, yakni berzina dengan menyembah Molokh." -Alkitab, Imamat 20: 5
  • "Orang yang berpaling kepada arwah atau kepada roh-roh peramal, yakni yang berzina dengan bertanya kepada mereka, Aku sendiri akan menentang orang itu dan melenyapkan dia dari tengah-tengah bangsanya." -Alkitab, Imamat 20: 6 
Menurut Pandangan Kristian  

Yesus Kristus dengan tegas menyatakan bahawa Ia datang bukan untuk membatalkan hukum Taurat melainkan untuk menggenapinya, sehingga undang-undang tentang perzinaan, baik antara sesama manusia, mahupun dalam konteks hubungan umat dengan Allah, tetap diakui sebagaimana yang tertulis dalam Alkitab.  

Dalam berbagai kesempatan, Yesus menyebutkan undang-undang ini secara terus terang, sebagaimana yang dicatat dalam Injil Matius, Injil Markus dan Injil Lukas:
  •  "Kamu telah mendengar firman: Jangan berzina."- Alkitab, Matius 5:27
  • "Kerana dari hati timbul segala pikiran jahat, pembunuhan, perzinaan, percabulan, pencurian, sumpah palsu, dan hujat." -Alkitab, Matius 15:19 
  • "Kata orang itu kepada-Nya:" Perintah yang mana? "Kata Yesus:" Jangan membunuh, jangan berzina, jangan mencuri, jangan mengucapkan saksi dusta. " -Alkitab, Matius 19:18
  • "Sebab dari dalam, dari hati orang, timbul segala pikiran jahat, percabulan, pencurian, pembunuhan, perzinaan, ketamakan, kejahatan, kelicikan, hawa nafsu, iri hati, hujat, kesombongan, kebebalan. Semua hal-hal jahat ini timbul dari dalam dan menajiskan orang. "  -Alkitab, Markus 7: 21-23
  • "Engkau tentu mengetahui segala perintah Allah: Jangan membunuh, jangan berzina, jangan mencuri, jangan mengucapkan saksi dusta, jangan mengurangkan hak-hak orang, hormatilah ayahmu dan ibumu!" -Alkitab, Markus 10:19
  • "Orang Farisi itu berdiri dan berdoa dalam hatinya begini: Ya Allah, aku mengucap syukur kepada-Mu, kerana aku tidak sama seperti semua orang lain, bukan perompak, bukan orang lalim, bukan pezina dan bukan juga seperti pemungut cukai ini." -Alkitab, Lukas 18:11
  • "Engkau tentu mengetahui segala perintah Allah: Jangan berzina, jangan membunuh, jangan mencuri, jangan mengucapkan saksi dusta, hormatilah ayahmu dan ibumu." -Alkitab, Lukas 18:20
Lebih lanjut, Yesus mengajarkan penerapan peraturan tersebut yang sempat diselewengkan oleh sejumlah pengajar pada zaman-Nya:
  • "Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang menceraikan isterinya kecuali kerana zina, ia menjadikan isterinya berzina; dan siapa yang kahwin dengan perempuan yang diceraikan, ia berbuat zina."  -Alkitab, Matius 5:32
 Lalu kata-Nya kepada mereka:
  • "Barangsiapa menceraikan isterinya lalu kahwin dengan perempuan lain, ia hidup dalam perzinaan terhadap isterinya itu." -Alkitab Markus 10:11
  • "Dan jika si isteri menceraikan suaminya dan kahwin dengan lelaki lain, ia berbuat zina." -Alkitab, Markus 10:12
  • "Setiap orang yang menceraikan isterinya, lalu kahwin dengan perempuan lain, ia berbuat zina; dan barangsiapa kahwin dengan perempuan yang diceraikan suaminya, ia berbuat zina." -Alkitab, Lukas 16:18 
Bahkan, Isa memberikan suatu batasan yang lebih mendalam:
  • "Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang memandang perempuan serta menginginkannya, sudah berzina dengan dia di dalam hatinya."  -Alkitab, Matius 5:28
Dalam Injil Yohanes tercatat satu kejadian di mana Yesus Kristus dihadapkan dengan seorang perempuan yang didapati berzina, tetapi ini hanya merupakan perangkap dari musuh-musuh-Nya. Dengan bijaksana Yesus Kristus memberi jawapan yang berjaya menutup mulut lawan-Nya dan memberi pengampunan kepada perempuan itu. [Bagian ini dikenal dengan nama Latin "Pericope adulterae" dan tercantum dalam Yohanes 7:53-8:11]

Murid-murid Yesus Kristus memperingatkan jemaah agar hidup kudus sebagai umat tebusan Allah dan menjauhi tindakan perzinaan sebagai hal yang dibenci Allah:Simon Petrus menulis:
  • "Mata mereka penuh nafsu zina dan mereka tidak pernah jemu berbuat dosa. Mereka memikat orang-orang yang lemah. Hati mereka telah terlatih dalam keserakahan. Mereka adalah orang-orang yang terkutuk!"  -Alkitab, Petrus 2:14
Yakobus, saudara Yesus menulis:
  • "Sebab Ia yang mengatakan:" Jangan berzina ", Ia mengatakan juga:" Jangan membunuh ". Jadi jika kamu tidak berzina tetapi membunuh, maka kamu menjadi pelanggar hukum juga." -Alkitab, Yakobus 2:11
Rasul Paulus menuliskan dalam beberapa suratnya hal-hal berkaitan perzinaan:
  • "Engkau yang berkata:" Jangan berzina, "mengapa engkau sendiri berzina? Engkau yang jijik akan segala berhala, mengapa engkau sendiri merompak rumah berhala?" -Alkitab, Roma 2:22
  • "Jadi selama suaminya hidup ia dianggap berzina, kalau ia menjadi isteri lelaki lain; tetapi jika suaminya telah mati, ia bebas dari undang-undang, sehingga ia bukanlah berzina, kalau ia menjadi isteri lelaki lain." -Alkitab, Rom 7: 3
  • "Kerana firman: jangan berzina, jangan membunuh, jangan mencuri, jangan mengingini dan firman lain manapun juga, sudah tersimpul dalam firman ini, yaitu: Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri!" -Alkitab, Roma 13: 9
  • "Atau tidak tahukah kamu, bahawa orang-orang yang tidak adil tidak akan mendapat bagian dalam Kerajaan Allah? Janganlah sesat! Orang cabul, penyembah berhala, orang berzina, banci (pondan), orang pemburit."  -Alkitab, Korintus 6: 9
Demikian pula penulis Surat Ibrani menegaskan kudusnya perkahwinan dan mengingatkan untuk menjauhi perzinaan:
  • "Hendaklah kamu semua penuh hormat terhadap perkawinan dan janganlah kamu mencemarkan tempat tidur, sebab orang-orang sundal dan penzina akan dihakimi Allah." -Alkitab, Ibrani 13: 4 
Bahaya Najis Zina.
  Hukum sebat kepada seorang muslimat di Aceh.

Sekilas beberapa akibat buruk dan bahaya zina:
  • Dalam zina terkumpul bermacam dosa dan keburukan, yakni berkurangnya agama si pezina, hilangnya sikap menjaga diri dari dosa, kepribadian buruk, dan hilangnya rasa cemburu.
  • Zina membunuh rasa malu, padahal dalam Islam malu merupakan suatu hal yang sangat diperdulikan dan perhiasan yang sangat indah dimiliki perempuan.
  • Menjadikan wajah pelakunya muram dan gelap.
  • Membuat hati menjadi gelap dan mematikan sinarnya.
  • Menjadikan pelakunya selalu dalam kemiskinan atau merasa demikian sehingga tidak pernah merasa cukup dengan apa yang diterimanya.
  • Akan menghilangkan kehormatan pelakunya dan jatuh martabatnya baik di hadapan Allah mahupun sesama manusia.
  • Tumbuhnya sifat liar di hati pezina, sehingga pandangan matanya liar dan tidak terarah.
  • Pezina akan dipandang oleh manusia dengan pandangan muak dan tidak dipercaya.
  • Zina mengeluarkan bau busuk yang mampu dideteksi oleh orang-orang yang memiliki hati yang bersih melalui mulut atau badannya.
  • Kesempitan hati dan dada selalu dirasakan pezina. Apa yang dia dapatkan dalam kehidupan adalah kebalikan dari apa yang diinginkan. 
  • Kerana orang yang mencari kenikmatan hidup dengan cara yang melanggar perintah Allah, maka Allah akan memberikan yang sebaliknya dari apa yang dia inginkan. Dan Allah tidak menjadikan larangannya sebagai jalan untuk mendapatkan kebaikan dan kebahagiaan.
  • Pezina telah mengharamkan dirinya untuk mendapat bidadari di dunia mahupun di akhirat.  
  • Perzinaan menjadikan terputusnya hubungan persaudaraan, derhaka kepada orang tua, pekerjaan haram, berbuat zalim, serta menyia-nyiakan keluarga dan keturunan. Bahkan dapat mencipta pertumpahan darah, sihir serta dosa-dosa besar lain. 
  • Zina menghilangkan harga diri pelakunya dan merusak masa depannya, sehingga membebani kehinaan yang berkepanjangan kepada pezina dan kepada seluruh keluarganya.
  • Kehinaan yang melekat kepada pelaku zina lebih membekas dan mendalam daripada kekafiran. Kafir yang memeluk Islam, maka selesai persoalannya, namun dosa zina akan benar-benar membekas dalam jiwa. Walaupun pelaku zina telah bertaubat dan membersihkan diri, pezina masih merasa berbeda dengan orang yang tidak pernah melakukannya.
  • Jika wanita hamil dari hasil perzinaan, maka untuk menutupi aibnya ia mengugurkan kandungannya. Selain telah berzina, pezina juga telah membunuh jiwa yang tidak berdosa. 
  • Perzinaan akan melahirkan generasi yang tidak memiliki silsilah kekeluargaan menurut hubungan darah (nasab). Di mata masyarakat mereka tidak memiliki status sosial yang jelas.
  • Pezina lelaki bermakna telah menodai kesucian dan kehormatan wanita.
  • Zina dapat menimbulkan permusuhan dan menyalakan api dendam pada keluarga wanita dengan lelaki yang telah berzina dengan wanita dari keluarga tersebut.
  • Perzinaan sangat mempengaruhi jiwa keluarga pezina, mereka akan merasa jatuh martabat di mata masyarakat, sehingga mereka tidak berani untuk mengangkat wajah di hadapan orang lain.
  • Perzinaan menyebabkan menularnya penyakit-penyakit berbahaya seperti aid, sifilis, kencing nanah dan penyakit-penyakit lain yang ditularkan melalui hubungan seksual.
  • Perzinaan adalah penyebab bencana kepada manusia, mereka semua akan dimusnahkan oleh Allah akibat dosa zina yang menjadi tradisi dan dilakukan secara terang-terangan.
Peraturan Zina Dalam Negara-negara di dunia. KESIMPULAN 2..

Bersambung..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails