Saturday, February 26, 2011

Awek-awek Seksi Jadi Bodyguard Gaddafi



SEJAK 1969, Kolonel Gaddafi telah memiliki cengkaman kokoh di singgasana kepemimpinan di Libya. Dia antara penguasa paling lama dalam sejarah, meskipun tiada apa-apa istimewa dalam pemerintahannya.

Apa istimewanya? Gaddafi sangat ingin dikelilingi oleh awek-awek cantik. Check stafnya, pengawal wanita yang konon katanya 'Pengawal Perawan' ini disebut sebagai Guard Amazon.















[img]http://3.bp.blogspot.com/--bj9m67CdnY/TWWZrfNSPsI/AAAAAAAB9G8/j6wm6i8Kg80/s400/muammar_algaddafi_female_bodyguards_08.jpg[img]





















Mampukah wanita-wanita ini pertahankan kekuasaannya? Apa nasib pemerintahannya akan datang? Sama-sama kita lihat... (IH)

Sebelum ini..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

Friday, February 25, 2011

Ni! Jumaat, Semua Pekerja Pejabat Telanjang. Gileee...


Newcastle 25 Feb 11: Gileee... Bebas konon.. Puak-puak ni takde agama ke? Agama apa pun tak ada yang benarkan buat kerja begitu. Tabiat semula jadi munusia pun tidak begitu. Bayangkan mereka bekerja beamai-ramai sambil berbogel dalam sebuah pejabat. Saling tengok-tengok, renung-renung.. Heee...

Berbogel ria sambil kerja. Inilah yang dilakukan oleh sekelompok pekerja di sebuah sebuah pejabat di sini di Newcastle, England. Mereka yakin bekerja dalam keadaan bogel dapat menambah semangat dan menaikkan produktiviti kerja. Menganggap mengenakan pakaian menghalang kemajuan prestasi kerja. Balik ke zaman batu? Heee..

Staf pemasaran di sebuah pejabat di Newcastle melakukan hal gila-gila ini. Mereka benar-benar telanjang bulat di pejabat. Rupanya, tindakan 'gila-gila' ini konon idea 'brilian' bosnya, mendorong anak buahnya bekerja tanpa pakaian. Dengan cara ini, kata bos itu, kemasukan perusahaan akan meningkat kerana pekerja sangat gairah bekerja. Menurutnya, inovasi dan motivasi sangat penting dilakukan di masa krisis seperti sekarang.


Untuk menaikkan semangat kerja, pihak perusahaan pun mengundang psikolog, David Taylor, untuk memberi pompaan motivasi kerja. Peristiwa 'Jumaat Telanjang' itu dianggap berjaya dan membawa hasil positif bagi perusahaan. Managernya Sam Jackson, 23, mengatakan, ini adalah idea brilian. Katanya.

"Sekarang kita boleh saling lihat satu sama lain dalam keadaan telanjang, tidak ada penghalang lagi," ucapnya.

"Jika kami nak pakai pakaian waktu masuk pejabat, atau pakai pakain dalam saja di pejabat sebenarnya, tidak apa-apa. Tetapi nyatanya kami senang dengan keadaan seperti ini. Pada saya badan saya, dan saya tidak malu kerananya.

"Selama seminggu pada awalnya, bekerja telanjang, terasa aneh dan mengurangi rasa percaya diri. Untuk itu setiap perkerja disarankan memfotocopy bahagian-bahagian badannya, hal ini untuk membuat mereka lebih percaya diri.

"Perlu masa seminggu bagi David untuk memotivasi pekerja dan mengembangkan keberanian. Awalnya terasa aneh dan janggal, tetapi setelah itu saya menjadi biasa. Saya berjalan telanjang menuju meja kerja saya, dan itu kini tidak masalah lagi. Saya merasa benar-benar selesa."

"Dengan tradisi baru ini, kami temui bahwa kami menjadi lebih bebas dan terbuka antara satu sama lain. Kesan kepada perusahaan menjadi lebih baik."

Managing Director, Mike Owen, 40, mengatakan, entah kami berani atau gila, tak kira. Saya kata, tak mahu pun tak apa. Hanya dengan yakin hal ini benar sahaja, yang dapat lakukan. Bekerja telanjang ini dilakukan mendapat liputan televisyen. Sebuah pejabat pemasaran di Newcastle memiliki program "Jumaat Telanjang" di mana semua pekerjanya bogel sambil bekerja setiap Jumaat.

Mengapa mereka pilih hari Jumaat? (IH)

Ikuti seterusnya..
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel

Islam Akan Jadi Agama Masyarakat AS -Yuonne Haddad

Pakar: Islam Bakal Jadi Agama Masyarakat AS
Yvonne Haddad

NEW JERSEY 25 Feb 11: Pakar sejarah Islam dan hubungan Islam-Nasrani dari Georgetown University, Yvonne Haddad, mengatakan peluang Islam menjadi agama masyarakat Amerika Syarikat (AS) sangat terbuka. “Kelak Islam akan menjadi agama masyarakat AS," ujar Haddad, semasa berdiskusi bersama mahasiswa Princeton University, seperti dikutip New Jersey.com, Jumaat hari ini.

Haddad optimistis Muslim akan menjadi sebahagian dari masyarakat AS. Menurutnya, tanda-tanda itu sudah terlihat jelas ketika masyarakat AS mulai menerima eksistensi umat Islam. Dia pun melihat titik balik penerimaan Islam di AS tidak terlepas dari tragedi 11 September 2001. Menurutnya, titik balik itu yang mempersatukan umat Islam dengan AS.

Haddad menjelaskan, setelah tragedi 11 September, masjid dari berbagai negara bahagian di AS mulai memprioritikan pemberian pengetahuan tentang Muslim kepada remaja AS. Langkah itu dilakukan untuk memperjelas identiti mereka sebagai Muslim dan warga negara AS. Lebih lanjut Haddad mengatakan melalui kebijaksanaan itu pula terjalin komunikasi lintas kepercayaan. "Kami melihat dialog memiliki posisi yang sangat penting," ungkap dia.

Menurut dia, dimasa lalu, umat Islam melihat masyarakat AS masih dilanda trauma berat hingga jalinan dialog tidak berjalan. Setelah itu, dengan berdirinya sejumlah Islamic Center atau masjid, Muslim AS mempunyai cara istimewa untuk merangkul masyarakat AS dengan memberikan kesempatan kepada masyarakat untuk datang dan melihat secara langsung Islam dengan lebih dekat.

Ke depan, Hadaad meramalkan integrasinya umat Islam dengan AS akan berlangsung mulus ketika lahirnya generais-generasi baru. Melalui generasi baru itu, umat Islam AS akan memperlihatkan eksistensinya sebagai bahagian dari bangsa AS melalui rangkaian partisipasi dan pandangan dalam dialog AS secara luas.

"Kalau digambarkan saat itu, AS telah menjadi contoh pluralisme dimana Islam akan menjadi sebagian dari pihak yang memperjuangkan pluralisme. Dalam Quran dikatakan Tuhan menciptakan perbedaan dalam masyarakat. Perbedaan itu merupakan ensensi dari ajaran Islam," tegasnya. (IH)

Lihat pemikiran masyarakat ke depan..

  • E-Buku IH-31: Minda Baru PAS?
  • E-Buku IH-31: Minda Baru PAS?
  • E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid
  • E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid'

Kronologi Krisis Libya Sebenar -Pelajar Indonesia

Demontrasi di depan kedutaan Libya di Kula Lumpur petang tadi.

Tripoli. 25 Feb 2011
: Inilah kronologi krisis Libya sebenar, menurut dua email dari mahasiswa Indonesia yang sedang menuntut di Libya. Pelajar-pelajar itu membantah mengenai berita Libya yang diselewengkan jauh dari kebenaran. Mereka menyesali banyak media khususnya di Indonesia yang telah salah melihat situasi di Libya masaini.

Berikut kronologi krisis Libya tersebut (sambungan dari Pelajar Indonesia Bantah Berita Libya Diseleweng. (sengaja kami copy paste langsung dari email beliau, tanpa mengedit dahulu ejaan yang salah)

* sebelum tanggal 16-17. diadakan demonstrasi besar pro-gaddafi di alun2 kota tripoli

* tanggal 16-17 dimulai demonstrasi 300 orang di benghazi dgn tuntutan penegakan HAM atas demonstran yang dibunuh di tahun 2005 dan 1990 an. saat berdemo mereka membakar kantor polisi,foto gaddafi dan buku hijau (ideologi resmi libya) dan menyerang tentara&polisi yang berjaga, sehingga pihak tentara mengatakan terpaksa melepaskan tembakan,2 orang sipil tewas

* setelah ada korban 2 orang tewas tersebut diblowup media, ribuan penduduk benghazi bersimpati pada demonstran dan ikut turun ke jalan. setelah demo meluas di benghazi, tentara&polisi kewalahan, markas2 dan gudang senjata tentara dikuasai. sehingga tripoli mengirimkan tentara tambahan untuk menghadapi demonstran benghazi dan mengisolasi benghazi

* demonstrasi&kerusuhan menjalar ke berbagai kota seperti baidha, ajdabiya, sirte, misrata, sabrata, zawiyah, sabha, tobruk

* disini mulai terjadi kontak senjata dgn jumlah yang luas antara tentara pemerintah dengan demonstran yang bersenjata maupun tidak bersenjata. jumlah korban tewas mnrt versi pemerintah dari sipil sekitar 220 (benghazi sktr 120 orng), dari aparat sekitar 110. pesawat dikerahkan untuk mengebom gudang2&depot2 senjata yang dikuasai demonstran

* pidato saiful islam, menawarkan rekonsiliasi dan reformasi libya baru

* disini pula mulai dikabarkan berita bohong ttng pengeboman pesawat, pembantaian massal, kebijakan bumi hangus di tripoli

* suasana mencekam di tripoli. semua orang berada di rumah. tdk ada pengeboman, pembataian. tp ada bbrp kerusuhan di bbrp titik dan pembakaran beberapa gedung memakai bom molotov termasuk satu sisi gedung "qaatus sya'b",gedung parlemen libya.

* pidato gaddafi di daerah aziziyah tripoli, menyerukan para oposan menyerahkan senjata dan menghentikan perusakan. menyerukan orang2 libya keluar rumah utk mendukung gaddafi dan tidak takut beraktivitas

* -setelah pidato tersebut, keadaan berbalik, puluhan ribu para pendukung gaddafi sejak malam lusa kemarin, keluar rumah memenuhi jalan2 di tripoli mengungkapkan dukungan mereka thp gaddafi terutama di alun2 kota tripoli

* diadakan konferensi pers oleh militer libya, militer libya menyilakan kepada para jurnalis utk mengecek langsung k lokasi2 yg diklaim ada pengeboman dan pembantaian

* pertemuan para duta besar negara2 eropa dgn militer libya

* kota tripoli saat ini sudah berangsur normal. internet, facebook, dan jaringan ponsel sudah kembali normal, toko2 mulai buka,pasar2 tradisional kembali beroperasi, lalu lintas mulai ramai termasuk angkutan2 umum. rasa mencekam semakin kecil, hanya para warga harus sangat waspada thdp ancaman2 kerusuhan.

* kota Benghazi (1000 km dr Tripoli), baidha (1200 km dr Tripoli) saat ini masih belum bisa dikuasai pemerintah, tapi sudah banyak oposan benghazi yang menyerahkan senjata

* kota sirte, sabha, zawiyah,misrata,sabrata sudah FULL dikuasai penuh pemerintah dan tidak ada lagi kerusuhan

Ya Allah saksikanlah, mudah2an fitnah dan krisis ini segera berakhir. Ya alloh selamatkan darah rakyat libya dari kejamnya senjata dan berita2 fitnah.

Klarifikasi kedua dari Hendi Nugraha:

Ketika membaca pemberitaan media-media baik nasional maupun internasional tentang Libya, sebagai orang yang sampai saat ini tinggal di Tripoli, ibukota Libya, jujur saya merasa kecewa. Begitu banyak berita-berita tersebut, khususnya mengenai Tripoli, yang kebenarannya harus diklarifikasi lebih lanjut karena ternyata tidak sesuai dengan apa yang saya lihat.

Senin, 21 Februari 2011
Senin malam 21 februari 2011 diberitakan bahwa beberapa daerah di Libya seperti Fashloum, Tajuuro, Suuq Jum’ah dll dibombardir militer. Saat itu juga, teman saya mahasiswa asal Pakistan menelepon beberapa kenalannya yang tinggal di saerah-daerah tersebut. Dan ternyata kata mereka, tidak ada apa-apa disana. Nahnu naaimuun,, maa fisy haajah,, maa fisy syai (kami pada tidur,, tidak ada apa-apa disini).. kata mereka.

Memang kenalan yang di Fashloum mengatakan bahwa sempat terdengar suara tembakan dan setelah itu kembali tenang. Selasa siangnya, ‘amiid kuliah memberitahu kami bahwa memang ada beberapa orang tidak dikenal yang melepaskan tembakan di Fashloum dengan motif yang belum diketahui, wallahu a’lam.

Selasa, 22 Februari 2011
Beberapa media memberitakan bahwa sepanjang hari selasa 22 februari 2011, para demonstran penentang Gaddafi di Tripoli ditembaki militer baik melalui helikopter ataupun melalui jet tempur (dibombardir..???) sehingga mayat-mayat bergelimpangan dan tidak ada satupun yang mampu menolong mereka yang terluka karena militer terus melepaskan tembakan.

Wallahi, sepanjang hari selasa tersebut saya sama sekali tidak mendengar suara tembakan ataupun helikopter dan pesawat jet, kecuali beberapa suara tembakan ke udara dan kembang api yang ditembakkan sebagai respon atas seruan Gaddafi menjelang maghrib kepada para pendukungnya untuk memenuhi jalan-jalan Libya untuk menunjukkan pada dunia bahwa rakyat masih mendukungnya.

Tidak seperti beberapa pemberitaan yang menyebutkan bahwa sepanjang selasa malam militer masih menembaki para penentang Gaddafi di Tripoli, padahal malam itu jalan-jalan Tripoli dipenuhi pendukung Gaddafi. Jadi mana mungkin militer menembaki mereka.

Rabu, 23 Februari 2011
Media kembali memberitakan bahwa sepanjang selasa malam sampai rabu siang pembantaian terus berlanjut di Tripoli. Diberitakan juga bahwa para milisi dan milioter pendukung Gaddafi membersihkan mayat-mayat yang berserakan di jalan-jalan dan tembakan terdengar tiada henti sepanjang selasa malam.

Kembali saya tegaskan bahwa suara tembakan yang saya dengar pada selasa malam adalah respon atas seruan Gaddafi dan itu pun tidak berlangsung lama. Saya khawatir suara tembakan itu lah yang diberitakan media dan ditafsirkan sebagai tembakan pembantaian terhadap terhadap demonstran.

Pada malam itu saya justru mendengar banyak suara klakson dan kembang api dari jalan-jalan di Libya. Sementara itu televisi pemerintah menayangkan demo para pendukung gaddafi di Saahah Khadraa (alun-alun Tripoli), Sabha dan Sirte. Sulit dipercaya jika ada pembantaian di malam itu, mengingat malam itu pula, pemerintah mengadakan jumpa press yang dihadiri kalangan jurnalis kecuali al-Jazeera (lihat http://www.kkmilibya.com/?p=179).

Adapun rabu siang, siaran televise menayangkan kondisi jalan-jalan Tripoli yang bebas dari bekas-bekas rudal dsb. Beberapa pemuda juga dimintai komentar terkait beberapa pemberitaan “kreatif” media-media luar.

Beberapa berita bohong lainnya misalkan berita pelarian Gaddafi ke Venezuela yang langsung dibantah Gaddafi sendiri ataupun berita bahwa Gaddafi sudah terkepung di rumahnya, atau beberapa gambar demonstrasi yang ditayangkan ternyata gambar demonstrasi tahun 2004 dan 2005 (mengomentari hal itu, ‘amid kuliah sempat berkomentar “apakah logis demonstrasi di musim dingin tapi memakai baju musim panas..??”).

Satu hal yang saya khawatirkan adalah adanya konspirasi yang sedang berjalan untuk memojokkan pemerintah Libya dan nantinya, memberi legitimasi Amerika dan sekutunya untuk intervensi dan menjadikan Libya seperti Iraq dan Afganishtan. Bahkan dalam salah satu konferensi pressnya, pemerintah Libya sempat memperlihatkan helikopter Amerika yang terlihat mengudara di atas Jabal Akhdhar, sebagai bukti adanya intervensi asing.

Saya tidak menyangkal bahwa Libya saat ini sedang mengalami masa krisis yang bisa jadi pada nantinya memaksa kita, warga Indonesia di Libya, untuk dievakuasi yang berdasar audiensi dengan pihak KBRI, KBRI pun telah siap dengan skenario tersebut.

Saya pun tidak menyangkal bahwa memang telah terjadi bentrokan antara pemerintah dan demonstran anti Gaddafi di daerah-daerah timur seperti Benggazhi dan Baydha yang telah menelan korban jiwa. Meski dengan adanya beberapa contoh “berita-berita kreatif” seperti dicontohkan diatas, saya pun menjadi sangsi akan jumlah korban yang diberitakan (pihak pemerintah sendiri merilis bahwa jumlah keseluruhan korban jiwa sekitar 300 orang baik dari warga sipil maupun militer). Wallahu a’lam.

Demikian dua email "klarifikasi" terkait perkembangan Libya dari dua orang yang mengaku mahasiwa asal Indonesia yang berkuliah di Libya, soal mana informasi yang benar apakah dari kedua mahasiwa ini atau dari media yang telah banyak beredar, Wallahu a'lam.

Sekian. Weblog Ibnu Hasyim menukilkan dari 'Era Muslim -Media Islam Rujukan'.

Sebelum ini..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh. Bantah Libya

NONE

KL 25 Feb 11: Gema laungan 'Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh' bergema di depan kedutaan Libya di ibunegara petang tadi, apabila sekump.ulan rakyat negara itu berhimpun membantah kekejaman pentadbiran presiden Mohammad Gaddafi.

Kira-kira 50 rakyat Libya itu muncul selepas tiga pemimpin Pakatan Rakyat menyerahkan memorandum bantahan kepada pegawai kanan kedutaan itu pada kira-kira jam 2.45 petang.

Mereka berhimpun di situ selama kira-kira 15 minit mulai jam 2.50 petang sambil membawa poster dan melaungkan antaranya, 'Gaddafi musuh Allah', kemudiannya diikuti dengan laungan 'Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh'.

Sebelum itu, kira-kira 70 penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat serta NGO berarak ke Kedutaan Libya di ibunegara selepas solat Jumaat, bagi membantah kekejaman pentadbiran presiden Mohammad Gaddafi ke atas rakyatnya.

Bagaimanapun, mereka menghampiri kedutaaan tersebut, mereka dihalang oleh anggota polis yang berkawal di situ. Selepas berunding seketika, pihak polis membenarkan lima orang untuk ke kedutaan tersebut bagi menyerahkan memorandum bantahan. Manakala yang lainnya berpatah balik ke Masjid Tabung Haji yang terletak berdekatan di situ.

Antara mereka yang dibenarkan masuk ialah dua ahli jawatankuasa pusat PAS, Syed Azman Syed Ahmad Nawawi serta Mohamad Sabu. Turut sama ialah ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamarulzaman Mohamad dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Khairul Annuar Ahmad Zainuddin.

Setibanya di jalan masuk ke kedutaan tersebut mereka disertai oleh ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan ahli parlimen Batu, Tian Chua dan setiausaha agung PSM, S Arutchelvan.

NONESelepas sekali lagi berunding dengan anggota polis yang berkawal di situ, tiga orang - Nurul Izzah, Syed Azman dan Mohamad Sabu - dibenarkan masuk kira-kira jam 2.45 petang, untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada timbalan duta.

Menurut Syed Azman, memorandum itu adalah Gabungan Rakyat Malaysia yang diwakili oleh PAS, PKR, PSM dan 30 NGO, mendesak supaya dihentikan pembunuhan orang awam serta diadakan pilihan raya bebas bagi memenuhi aspirasi rakyat Libya.

Sebelum ini..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

Pelajar Indonesia Bantah Berita Libya Diseleweng.

Tentera bedil masjid
Tripoli. 25 Feb 2011: Eramuslim yang berslogankan 'media Islam rujukan' mendapatkan dua email mahasiswa Indonesia yang sedang menuntut di Libya. Pelajar-pelajar itu membantah mengenai berita Libya yang diselewengkan jauh dari kebenaran. Mereka menyesali banyak media khususnya di Indonesia yang telah salah melihat situasi di Libya masaini.

Menurut mereka media Indonesia telah termakan informasi palsu berita asing dari "saksi mata" "koresponden" yang sudah dipersiapkan oleh pihak oposisi pemerintah Libya. Mereka mengkomparasikan sumber media asing, media pemerintah Libya dan situasi sebenar melalui koresponden ataupun kesaksian peribadi kawan-kawan mahasiswa yang ada di sana.

Seorang bernama Gelar Digjaya Muhammad, mahasiswa Islamic Call College Tripoli Libya tingkat 3 dalam jurusan ilmu ekonomi dan kewangan berasal Bandung berdomisili di Tripoli, adalah ketua Departemen kaderisasi KKMI Libya. Seorang lagi Hendi Nugraha Mahasiswa tahun kedua Kuliah Dakwah Islamiyyah, Tripoli Libya jurusan ekonomi asal Tasikmalaya.

Berikut "klarifikasi" mahasiswa Indonesia tersebut.

Klarifikasi pertama dari Gelar Digjaya Muhammad (sengaja kami copy paste langsung dari email beliau, tanpa mengedit dahulu ejaan yang salah):

* banyak pihak berkonspirasi untuk menjatuhkan pemerintahan gaddafi yang selama ini dikenal non-kompromistis thdp asing, jadi pemberitaan ttng libya banyak sekali yang bias. dramatisasi dan sangat berlebihan.

* itu poin pertama sebelum saya jelaskan keadaan di libya, termasuk media-media arab spt aljazeera dan alarabiya, kebanyakan berita mereka hanya mencatut dari "saksi mata" yg tdk jelas.

* saya melihat "saksi mata2" tersebut adlh jaringan konspirasi yang sudah disiapkan musuh2 gaddafi semenjak jatuhnya rezim ben ali tunisia

* rilis pemerintah libya kemarin dini hari tadi dalam jumpa pers, korban tewas: 110 orang aparat keamanan. 222 orang sipil. 120 orang sipil berasal dari benghazi

* benghazi adalah kota yang terletak 1000 km ke arah timur dari tripoli dimana dimulainya demonstrasi tanggal 16-17 februari. dimana para demonstran membakar kantor polisi dan membakar foto2 gaddafi

* benghazi adalah ibukota libya sebelum gaddafi berkuasa, di kota itulah pusat pengikut raja idris yg dulu dikudeta gaddafi tahun 69, sudah sejak lama sebagian penduduk benghazi ingin memisahkan diri dari pemerintahan gaddafi, sehingga ketika ada momen tsunami demo di timteng, dimanfaatkan oleh para oposan ini

* saat ini benghazi masih berada di bawah kendali demonstran oposan. demonstran oposan di benghazi sebagiannya bersenjata setelah banyak unsur tentara pemerintah di benghazi yang belot,gudang senjata dikuasai, bahkan tank2

* mulai kemarin malam sampai hari ini ada demonstrasi pro-pemerintah besar2 an dari pendukung gaddafi di seluruh libya. gaddafi menyerukan para oposisi menyerahkan senjata, untuk bersama mengembalikan kehidupan normal di libya, memulai sejarah baru libya

* jatuhnya korban dari sipil dan aparat keamanan adalah karena massa oposisi di benghazi bersenjata, juga krn banyaknya sniper2 yang entah siapa mereka. entah bayaran pemerintah libya, entah bayaran amerika&israel.

* kita mahasiswa, memiliki koresponden warga2 libya dari berbagai daerah dan distrik di tripoli. pemberitaan dari media barat&semi barat (BBC,CNN,jazeera,arabiya) kita komparasikan dengan pemberitaan dari pemerintah libya dan koresponden lapangan.

* saat ini kota sirte, sabha, zawiyah, sudah FULL dikuasai penuh pemerintah dan tidak ada lagi kerusuhan

* kota Benghazi (1000 km dr Tripoli), baidha (1200 km dr Tripoli) saat ini masih belum bisa dikuasai pemerintah, tapi sudah banyak unsur oposan di dua kota tersebut yang menyerahkan senjata

* kemarin sore diadakan pertemuan antara dubes-dubes uni eropa dengan pemerintah libya ttng perkembangan kondisi terkini dan penjelasan fakta lapangan yang disembunyikan media asing

* kehidupan ekonomi mulai berjalan kembali setelah sempat terhenti selama 2 hari. toko2 mulai buka,pasar2 tradisional kembali beroperasi, lalu lintas mulai ramai termasuk angkutan2 umum.

* pemerintah sudah menghimbau agar warga libya kembali bekerja dan beraktivitas normal kembali

* bandara kota tripoli masih beroperasi normal, namun sangat penuh oleh orang2 yang ingin keluar Libya.

* internet, facebook, dan jaringan ponsel sudah kembali normal

* keadaan sempat mencekam ketika gaddafi belum muncul, tp setelah pidato dua hari kemarin suasana berbalik berangsur normal. sempat ada pembakaran dan perusakan beberapa gedung di tripoli, namun kini sudah mulai direnovasi

* hari ini saiful islam gaddafi menyatakan akan mengundang pers dari berbagai Negara untuk menjelaskan dan membuktikan fakta-fakta palsu yang berkembang

* hari ini syaikh khamis Libya mengecam fatwa qardhawi “darah gaddafi halal” yang didasarkan pada berita2 bohong.

Berita2 bohong / fitnah diantaranya:

* dikabarkan gaddafi sudah terdesak dan terkepung di rumahnya. padahal esok harinya gaddafi berpidato di tripoli

* pengeboman melalui pesawat di distrik tajuro, suqjumah, fasylum. sampai saat ini seluruh responden kami dari berbagai distrik pun sama sekali tidak pernah mendengar bunyi bom satu pun. responden kami dari berbagai distrik dan daerah yang diberitakan terjadi pengeboman mengatakan tidak ada apa2, tidak ada bunyi pesawat apalagi letusan bom

* pembantaian massal di Tripoli,penembakan membabi buta. ada mahasiswa kampus kami yang tiga hari mengelilingi tripoli, tidak menemukan apa2 yang diberitakan. tidak ada mayat-mayat bergelimpangan.

* alun2 tripoli hancur dan dijadikan pusat demo anti-gaddafi (justru kebalikan, alun2 kota masih sangat indah dan sudah dua hari berturut2 dipenuhi ratusan ribu para pendukung gaddafi)

* kota sirte,sabha,zawiyah,misrata,sabrata jatuh ke tangan oposisi (padahal yang dikuasai oposisi hanya kota Benghazi, baidha yang terletak 1000 km dari Tripoli kea rah timur)---pemerintah menengarai berita-berita bohong tersebut disebarkan melalui "saksi2 mata lapangan" yang dipersiapkan secara sistematik oleh jabhah wathoniah li inqadz libya (front nasional untuk penyelamatan libya), sebuah gerakan oposisi libya terbesar yang bermarkas di london dan AS

Kesalahan (atau mungkin kebohongan) media2 spt BBC,CNN, jazeera,Arabiya, juga media nasional :

* mengandalkan kontributor lapangan "saksi mata" yang tidak jelas siapa mereka, dimana mereka. dan dengan redaksi yang dibesar2kan

* memuat berita sepotong2. contoh pidato gaddafi yang dimuat secara sepotong2, di media2 ditulis gaddafi berkata "ini negara saya.aku akan habisi para pemberontak jengkal demi jengkal" padahal gaddafi menyeru "ini negara saya, negara leluhur saya, negara leluhur kalian, saya tidak ingin kekacauan ada di libya". gaddafi menyerukan para demonstran bersenjata meletakkan senjatanya, jika tidak, pemerintah akan mengggunakan kekuatan. SAYA SIAP UNTUK MENERJEMAHKAN SECARA LENGKAP PIDATO GADDAFI dan SAIFUL ISLAM

* melebih2kan dan mendramatisir redaksi bahasa tulisan.

Demikian, sekian. Bersambung.. ke Kronologi Krisis Libya Sebenar -Pelajar Indonesia..(IH/Sumber Era Muslim)

Sebelum ini..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

Mata Pedang Penguasa, Sindir Penyanyi Ebiet G Ade

HALAMAN HIBURAN:

Ebiet G Ade, Mata Pedang Penguasa
Ebiet G Ade

DENPASAR 25 Feb 11: Kali ini, beliau melantunkan lagu-lagu lamanya yang berujung pada arahan mata pedang penguasa zalim masa kini. Tidak dapat dipastikan samada ditujukan kepada pemerintah zalim Libya atau kerajaan Indonesia sendiri hari ini.

"Lagu ini agak serius. Kita selalu merindukan pemimpin yang amanah, yang bisa mengarahkan mata pedangnya sebaik-baiknya untuk kepentingan masyarakat," kata lelaki pemakai kacamata minus ini di atas panggung. Walaupun usia beliau bertambah dan selera generasi seperti baju berganti di badan pemakainya, Ebiet G Ade tetap mendapat tempat di hati para penggemarnya.

Ebiet hadir di Denpasar, Khamis semalam, di depan para tentara yang memperingati Hari Ulang Tahun Emas Komando Resort Militer 163/Wira Satya. "Sketsa Rembulan Emas", yang digubah bekas pengamen atau pengutip derma melalui nyanyian jalanan Malioboro, Yogyakarta pada awal dasawarsa '90-an cukup pas untuk dibawakan pada acara itu.

Hadirinnya juga sejumlah pucuk pimpinan di Bali, di antaranya Gubernur Bali, Made Mangku Pastika, dan Panglima Komando Daerah Militer IX/Udayana, Mayor Jenderal TNI Rachmat Budiyanto. Selebihnya adalah para perwira menengah di lingkungan Komando Daerah Militer IX/Udayana yang tekun menyimak kata demi kata syair lagu Ebiet itu.

Sejak awal, Ebiet memang telah diberi talenta khusus untuk membuat syair lagu puitis dan selalu pas dengan keadaan dari waktu ke waktu. Sepuluh lagu dia bawakan, kebanyakan tentang cinta. Tentang cinta ini, Ebiet pasti dikaitkan dengan sosok 'Camelia' yang dijadikan nama keempat albumnya,.

Camelia adalah lagu terkenalnya, kini sentiasa meniti bibir anak-anak muda Malaysia yang dinyanyikan semula oleh penyanyi Ramli Sarip. Terdapat 3 siri lagu 'Camelia'. Menurut beliau, "Perempuan itu tidak pernah ada, hanya ada dalam kenangan dan rekaanku saja, he he he," ujarnya.

Rupanya, Bali menjadi tempat yang sangat khusus bagi pria kelahiran Wonodadi, Jawa Tengah, pada 21 April 1954 itu. Bermodal tekad dan kepandaian merangkai kata untuk dijadikan puisi, kawasan Pantai Kuta menjadi tempat dia mencari inspirasi dan sedikit hidup.

"Waktu itu 1975. Untuk bisa melihat pantai saja. Susahnya minta ampun. Banyak semak dan pohon kelapanya. Sekarang cari pohon kelapa yang sulit sekali," katanya.

Hasil perenungan itu, lahirlah lagu, "Gemuruh Ombak Di Pantai Kuta"... Sejuk lembut angin di Bukit Kintamani. Langit-langit kamar jadi penuh gambar, tak sanggup mengusir kau yang manis... Katanya meluncur begitu saja dari seluruh hadirin yang mengenal lagu itu. Walau cuma gitar, namun dentingan senar-senarnya menjadi latar belakang lagu yang bisa menimbulkan kenangan hadirin. (IH)

Lihat ini..

Tahniah Pengacara Daphne Iking Pilh Islam



HALAMAN HIBURAN

KL 25 Fen 11: Alhamdulillah dan tahniah kepada pengacara terkenal yang juga pelakon filem Belukar, Daphne Eleanor Iking (gambar). Kerana beliau mengesahkan telah memeluk agama Islam awal bulan lepas.

Weblog Ibnu Hasyim difahankan, pemenang anugerah Aktres Harapan Terbaik pada Festival Filem Malaysia Ke-23 itu turut mengakui beliau telah melangsungkan perkahwinan dengan seorang usahawan, Azmi Abdul Rahman atau lebih dikenali sebagai Joe, 30-an, pada 8 Januari lalu.

Ini merupakan perkahwinan kedua Daphne, 31, yang sebelum ini mengahwini Ryan Chong Yiing Yih, 33 dan dikurniakan seorang cahaya mata, Isobel Daniella Iking, 4.

"Saya memeluk Islam bulan lalu dan kemudian bernikah pada 8 Januari. Majlis kesyukuran secara kecil-kecilan telah diadakan di kampung halaman saya di Keningau, Sabah," akui Daphne.(IH)

16 Sebab, Dr M Buktikan Dia Kafirkan UMNO?

KL 25 Feb 11: Dr Mahathir Mohamad didalam blognya semalam menjawab Tuan Guru Nik Abdul Aziz Menteri Besar Kelantan yang meminta bukti dari Dr Mahathir bahawa beliau mengkafirkan UMNO, sebuah pertubuhan politik kebangsaan Melayu yang disertai DrMahathir. Dr mahathir jawab dengan menggariskan 16 perkara.

Bila disemak balik rupanya tidak ada pun perkataan Nik Abdul Aziz menuduh 'UMNO kafir'. Cuma Dr Mahathir yang terasa. Seolah-olah Nik Abdul Aziz memberi tahu, "Makan cili terasa pedas.." Tiba-tiba Mahathir marah, "Mengapa kau tuduh aku makan cili?"

Lihat juga sebuah cerita klasik, kisah angsa emas Raja yang hilang. Suatu hari dalam suatu majlis keramaian, Raja itu mengumumkan, "Beta tahu pencuri angsa emas itu ada di sini." Hadirin terkejut, tertanya-tanya, siapa yang mencuri? Pencuri itu juga di situ terkejut, bagaimana Raja boleh tahu?

Raja mendedahkan,"Beta tahu, buktinya sehelai bulu kecil angsa tersebut masih tersangkut di kepalanya!"

Pencuri itu terus meraba di kepalanya, mencari bulu angsa itu. Barulah yang lain semua tahu, bahawa dialah pencurinya.

Kesian Dr Mahathir, diakah pencuri itu?? Kalau tak mencuri mengapa raba-raba kepala? Apakah 16 perkara itu membuktikan dia yang mengkafirkan UMNO?

Rujuk:

Calon PAS: Hassanudin di Kerdau, Yuhaizad di Merlimau

KL 25 Feb 11: Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanudin Salim akan membawa cabaran parti itu dalam pilihan raya kecil DUN Kerdau pada 6 Mac depan. Manakala timbalan ketua Dewan Pemuda PAS Melaka Yuhaizad Abdullah diumumkan sebagai calon PAS bagi pilihan raya kecil DUN Merlimau.

Pencalonan Hassanudin diumumkan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat di Kompleks PAS Kerdau malam ini. Beliau merupakan bekas calon PAS yang bertanding dalam pilihan raya umum 2008, tetapi tewas kepada calon BN Datuk Zaharuddin Abu Kassim. Hassanudin tewas dengan majoriti 1,615 undi. Beliau mendapat 2,520 undi, manakala Zaharuddin memperolehi 4,135 undi.

Hasanuddin, 43, adalah seorang usahawan kelulusan diploma ukur tanah UiTM. Turut hadir ialah timbalan presiden PAS Nasharuddin Mat Isa, timbalan presiden PKR Azmin Ali, dan pemimpin DAP, Tan Seng Giaw. Harakahdaily melaporkan, Hasanuddin dilahirkan di Kampung Loyang, Sanggang, Temerloh. Beliau mempunyai seorang isteri dan tujuh orang anak.

Hasanuddin berpengalaman dalam kerja-kerja pembinaan berskala besar seperti pembinaan infrastruktur Hospital Temerloh di samping pernah berkhidmat di Sudan dalam industri minyak dan gas. SPR menetapkan tarikh pengundian PRK Kerdau pada 6 Mac ini sementara penamaan calon pula 26 Februari.

Sementara itu, Yuhaizad, 38, juga merupakan timbalan yang dipertua PAS Jasin. Pengumuman itu dibuat Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di hadapan penyokong Pakatan Rakyat di Kampung Merlimau Pasir. merlimau by election pas candidate yuhaizat abdullah 240211 02Berusia 38 tahun, Yuhaizad memiliki Diploma Tasawur Islam dari Pusat Latihan Minda Mahir (ILHAM), Selangor dan juga memperolehi Sijil Kejuruteraan Mekanikal dari Institut Kemahiran Mara, Jasin.

Beliau terlibat di dalam bidang politik sepenuh masa dan adalah anak watan Merlimau serta seorang pemimpin muda yang dikenali ramai, mesra dan mudah dikenali. Pengalaman luas dalam badan bukan kerajaan (NGO) seperti Persatuan Belia 4B, Pertubuhan Kebajikan seperti Yayasan Amal Malaysia dan persatuan penduduk memastikan beliau menjadi aset kepada rakyat dan negeri sekiranya terpilih mewakili DUN Merlimau pada pilihan raya nanti.

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan, 54, dari BN pada 20 Januari lalu akibat serangan jantung. Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir menewaskan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 26 Februari ini sebagai tarikh penamaan calon manakala pengundian ditetapkan pada 6 Mac.

Turut hadir pada majlis pengumuman calon itu, Setiausaha PAS Pusat, Datuk Mustafa Ali, Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh, Yang Dipertua Pas Negeri Melaka, Abdul Ghani Abdul Rahman, Ketua Pemuda DAP pusat, Loke Siew Fook dan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution.

Bercakap kepada wartawan kemudiannya, Abdul Hadi berkata Yuhaizad dipilih berdasarkan kelayakan pendidikan itu, statusnya sebagai anak tempatan dan kerana ia masih muda. Yuhaizad memegang ijazah dalam pengajian Islam dan sijil dalam kejuruteraan mekanikal. Beliau juga pernah bertugas sebagai pengurus projek pembinaan.

Menurut Abdul Hadi, tidak mustahil untuk PAS menang kerana ia pernah memenangi pilihan raya kecil sebelum ini, sekiranya ia dijalankan dengan adil, begitu juga dengan pihak media. (IH)

Thursday, February 24, 2011

K'tan Biaya Pelajar Balik Mesir, Yang Lain Bagaimana?

Nik Abd Aziz, MB K'tan yang prihatin..

KOTA BHARU, 24 Feb 10:
Kerajaan PAS Kelantan bersetuju membiayai penghantaran pulang semua 1,006 penuntut anak negeri itu di Mesir untuk meneruskan pengajian mereka berikutan pergolakan di negara itu yang kembali pulih. Yang dari negeri lain, bagaimana?

Hal ini berlaku berikutaan, kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, berkata keputusan itu dicapai dalam mesyuarat exco di Kuala Lumpur, malam tadi, yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Mereka yang terbabit terdiri daripada pelajar di bawah tajaan sama ada berbentuk biasiswa atau pinjaman dari Kerajaan Persekutuan atau negeri," katanya seperti dilapor Bernama.

Beliau berkata mesyuarat Exco itu diadakan di Kuala Lumpur berikutan berlangsungnya Mesyuarat Majlis Raja-Raja di ibu negara.

Mohd Amar berkata keputusan itu juga sebagaimana yang dipersetujui kerajaan negeri di bawah pakatan pembangkang yang akan menghantar balik anak negeri masing-masing ke Mesir untuk menyambungkan pengajian mereka apabila keadaan negara itu kembali pulih.

Sebahagian besar penuntut Malaysia di Mesir dibawa pulang sama ada menerusi Ops Piramid oleh Kerajaan Persekutuan ataupun pembiayaan sendiri berikutan krisis yang berlaku di negara itu.(Sumber Harakah)

18J Saman Menyusahkan Rakyat Miskin.


PENGGUNA

PUTRAJAYA 24 Feb 11: Sebanyak 18 juta saman membabitkan pelbagai kesalahan lalu lintas dikeluarkan sejak 2000 hingga 2009 yang belum dijelaskan, dikatakan amat menyusahkan rakyat miskin di negara ini.

"Sepatutnya kerajaan perlu memikirkan kesusahan rakyat miskin, memandangkan kenaikan harga barang sekarang. Berilah kebebasan kepada bayaran tunggakan lama dan kenderaan yang digunakan rakyat termiskan berpendapatan rendah." Jelas seorang pekerja buruh di KL kepada Weblog Ibnu Hasyim pagi tadi.

Bernama melaporkan, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Solah Mat Hassan, difahamkan berkata semua saman itu dikeluarkan JPJ, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Daripada jumlah itu, PDRM mencatat jumlah saman tertunggak paling tinggi iaitu 15.6 juta, DBKL (1.8 juta) dan JPJ (608,070).

Sehubungan itu, Solah menasihati orang ramai supaya tidak menunggu sehingga saat akhir untuk menyelesaikan saman tertunggak dan menikmati kelonggaran yang akan berakhir Isnin ini. “Masalah tempat pembayaran tidak boleh timbul kerana saman polis dan JPJ boleh juga dibayar di lebih 600 pejabat pos di seluruh negara. Jangan hanya tertumpu di ibu pejabat JPJ atau Ibu Pejabat Polis Daerah untuk membayar saman,” katanya pada sidang akhbar, di sini, semalam.

Beliau turut memaklumkan sepanjang tempoh 11 hingga 17 Februari lalu, sejumlah 1,227 saman JPJ dijelaskan, PDRM (113,447) dan DBKL (35). Dalam perkembangan berkaitan, Solah berkata, kadar baru kompaun bagi kesalahan lalu lintas yang berkuat kuasa 1 Mac ini akan diseragamkan di ketiga-tiga agensi.

Beliau berkata, kadar itu terpakai bagi kesalahan pada atau selepas 1 Mac dan pesalah yang disaman JPJ serta PDRM akan disenarai hitam daripada memperbaharui cukai jalan dan lesen.

“Mengikut Akta JPJ yang baru, senarai hitam ini hanya untuk JPJ dan polis. Buat masa ini, mekanisme ini belum ditetapkan untuk DBKL serta jabatan dan agensi penguatkuasaan lain,” katanya yang tidak menolak kemungkinan pesalah trafik akan turut disenaraihitamkan jika saman jabatan dan agensi berkenaan tidak diselesaikan.

Sebelum ini, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha mengumumkan kadar baru bagi empat kategori kesalahan dengan kompaun minimum RM40 dan maksimum. RM300 bagi kelas kenderaan jenis motosikal 250cc dan ke bawah, serta kelas semua jenis kenderaan lain.

"Sepatutnya kerajaan perlu memikirkan bagaimana untuk membebaskan rakyat miskin dari kesusahan, bukan mencari jalan untuk memerangkap mereka dengan saman... cukuplah dengan cukai-cukai dan kenaikan harga barang yang menjerat dan menjerut leher mustad'afin" Pandangan weblog ini. (IH)

ADUN Lenggeng Pemfitnah Kena Bayar RM18,000



SEREMBAN, 24 Feb: Mahkamah Sesyen Seremban hari ini mengarahkan Adun Lenggeng, Mustafa Salim (gambar kiri) membayar sebanyak RM18,000 kepada seorang imam masjid ekoran tindakannya mengeluarkan satu surat yang dikira bersifat fitnah.

Dalam perbicaraan yang ditetapkan hari ini Adun Lenggeng tersebut dengan tanpa pengakuan liabiliti bersetuju membayar imam tersebut.

Pada 12 September 2008 imam tersebut Sungai Machang Hilir, Haji Baharudin Jalu memfailkan saman fitnah ke atas Adun berkenaan atas dakwaan memfitnah beliau melalui surat Adun tersebut kepada pegawai agama Islam, pejabat Agama Islam daerah Seremban bertarikh 16 Juali 2007.

Surat itu juga disalinkan kepada Menteri Besar Negeri Sembilan, mantan Adun lenggeng dan Setiausaha JKKK Kampung Sungai Machang. Dalam surat tersebut antara lain Adun lenggeng tersebut menulis:

"Saya difahamkan bahawa Haji Baharudin bin Jalu yang merupakan imam (ketua pakatan pemecah masyarakat kampung)...

"Di kesempatan ini Haji Baharudin Jalu sebagai manusia rakus dan bodoh sombong bertindak melulu untuk mencapai matlamat nafsu dia terutama kewangan."

Dalam penyata pembelaannya sebelum ini, Adun tersebut menafikan beliau ada mengeluarkan surat tersebut. Dalam perbicaraan hari ini, imam tersebut diwakili Mohamed Hanipa Maidin manakala Adun Lenggeng itu diwakili Encik Rafizi Zainal Abidin manakala hakim adalah Puan Rosnani. (Sumber Harakah)

Amaran Kpd PM, Rosmah Mampu Jatuhkan Najib?



KL 24 Feb 11: Suatu amaran kepada Perdana Menteri Malaysia supaya berhati-hati.. Weblog Ibnu Hasyim bersetju dengan pandangan 'Utara Online' bahawa Rosmah mampu jatuhkan Najib pada PRU-13! Kita tidak mahu Malaysia jadi huru-hara seperti Tunisia, Mesir, Libya dan lain-lain.

Antaranya menyebutkan..

Satu: "Pembaziran demi pembaziran ke atas wang rakyat dilakukan oleh 'first lady' (wanita pertama) yang bernama Datin Seri Rosmah Mansor sejak Dato' Seri Najib Tun Razak bergelar Perdana Menteri. Nama Rosmah Mansor terus meniti dibibir masyarakat, hampir semua media arus perdana sering melaporkan apa sahaja aktiviti yang dijalankan isteri Perdana Menteri ini."

Kedua: "Selepas mendapat jolongan 'de fakto PM', Rosmah mendapat habuan besar dalam Projek Pertama Negara yang bagi pandangan umum ia satu lagi 'kemusykilan' besar kepada rakyat, apakah seorang isteri PM boleh mendapat keistimewaan dengan mendapat belanjawan khas dalam Belanjawan Negara. Jika era Perdana Menteri kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi sering diserang oleh bekas PM, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana dikatakan menempatkan menantunya di tingkat empat Jabatan Perdana Menteri (JPM), kini Najib pula didakwa menempatkan pejabat isterinya di bangunan yang sama."

Menurut Utara Online lagi, Rosmah bukan sahaja memiliki pejabatnya sendiri malah turut mempunyai bahagian atau jabatan yang dinamakan Bahagian Wanita Pertama Malaysia atau First Lady of Malaysia Division. Bahagian tersebut yang hanya ditubuhkan dan diketuai oleh Pegawai Khasnya Dato' Siti Azizah Sheikh Abod disamping lima lagi pegawai lain.

Ketiga: "Rosmah juga didakwa menderhaka kepada Yang Dipertuan Agung dan Permaisurinya kerana menggunakan gelaran Wanita Pertama Negara yang sepatutnya gelaran bagi Permaisuri Agung seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara. Kontroversi gelaran ini yang telah lama ditimbulkan. Kontroversi gelaran ini yang telah lama ditimbulkan semenjak isu iklan satu muka surat penuh di akhbar New York Times yang memaparkan beliau sebagai Wanita Pertama Malaysia tidak berapa lama dahulu, telah diserang hebat oleh media pro pembangkang.

"Bagaimanapun serangan pihak pembangkang yang seakan menyedari bahawa Rosmah sebagai satu lagi ‘titik lemah’ Najib, tidak memberi apa-apa kesan apabila Rosmah dilihat berusaha menjadikan gelaran tersebut sebagai gelaran rasmi terhadapnya apabila menganjurkan Sidang Kemucak Wanita Pertama selama tiga hari yang menelan belanja RM4.5 juta.

Keempat: "Malahan sesetengah pihak menganggap dari hari ke sehari, Rosmah dilihat begitu dominan dalam pentadbiran Najib dan dikatakan sebagai pihak di belakang tabir dalam beberapa keputusan pentadbiran Najib."

(1) Memetik blog bedukcanang.blogspot, dalam laporannya awal tahun 2010, pengendali blog tersebut melihat tingkah laku Rosmah sebagai tidak mustahil sekiranya beliau mempunyai cita-cita untuk terjun ke dunia politik sepenuhnya dan langkah-langkah awal untuk mempromosi dirinya sedang giat dijalankan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13.

(2) Beberapa blogger menggelarkannya sebagai 'Suami Perdana Menteri'. Mungkin ia sinonim dengan 'kelakuan' Rosmah yang cukup menjelekkan mata teman-teman bloggers dan rakyat kebanyakan.

(3) Keputusan Najib dalam Belanjawan 2011 yang memperuntukan sejumlah RM111 juta bagi Pusat Anak Permata Negara yang dinaungi isterinya sebelum ini telah mendapat bantahan keras dari ahli-ahli parlimen blok pembangkang. Tidak cukup dengan itu, terkini ramai yang mempertikaikan kos sebenar penginapan Rosmah di Hotel Atlantis, Dubai yang didakwa mencecah RM 140 ribu untuk satu malam.

(4) Antara yang mempertikainya ialah Ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali mahu Najib atau Kementerian Luar memberi respons segera mengenai kos penginapan dan operasi sepanjang lawatan Rosmah ke Dubai kerana ia melibatkan wang rakyat. Isu ini bukan sahaja ditujukan hanya kepada 'batang tubuh' Rosmah, namun lebih berat kredibiliti Najib selaku Perdana Menteri dan suami yang sewenang-wenang melepaskan 'wang rakyat' kepada isteri.

(5) Tabiat isteri kesayangan Najib itu juga ditegur oleh bloggers, Badrul Hisham Shaharin yang menyifatkan Perdana Menteri gagal melihat bahawa Rosmah seorang yang boros dan gemar berbelanja besar. Telahan Badrul Hisham mudah, kerajaan pimpinan Najib kerap memberi alasan untuk memotong subsidi rakyat disebabkan kos pengurusan ekonomi negara meningkat setiap tahun.nDalam pada masa sama Najib merayu rakyat agar mengubah cara hidup dan tidak boros berbelanja.

“Peliknya, Presiden Umno itu kekal membisu apabila pemborosan melibatkan isterinya Rosmah Mansur. Sebab itu, saya melihat Rosmah ini sudah menjadi beban utama kepada seluruh rakyat Malaysia. Najib perlu berani menegur isterinya,” kata Badrul Hisham.

Rimas rakyat dibuatnya. Najib tidak harus lupa akan kecaman umat Islam ke atas Rosmah dalam isu Pertunjukan Busana Islam di Monte Carlo tahun lalu yang mana Rosmah didakwa menghina Islam dengan penganjuran tersebut. Selaku penaung, Rosmah sendiri gagal menjawab isu-isu yang dibangkitkan ramai, termasuk kepimpinan politik dan bloggers dimana pakaian model sangat menjolok mata, selain ada model yang mengenakan pakaian dengan logo kalimah Allah diterbalikkan.

Apabila isu itu dibawa ke Parlimen, Najib dan menteri-menterinya berdiam diri, tidak mampu menjawab hatta persoalan daripada mana datangnya wang penganjuran yang hanya menambah malu kepada negara. Sebelum ini, ada cadangan dari Rosmah untuk menganjurkan tilawah Al-Quran bagi orang-orang buta, Entah apa gerangannya Rosmah yang sangat dipertikai ini mengutarakan cadangan sedemikian, apakah ianya hanya satu lagi bentuk 'retorik politik' untuk mengaburi mata awam?

(6) Blogger Mohd Sayuti Omar dalam blognya ada menulis, cadangan Rosmah itu nampak lebih untuk menjaja akan keperihatinan Malaysia kepada orang buta dan tidak lebih dari itu dan bukan usaha yang serius untuk memberi kelegaan kepada orang buta atau memertabatkan peranan Islam oleh negara".

Kata Sayuti jika ingin memertabtkan Islam, apa yang harus diutamakan ialah martabatkan diri kita dulu. Dalam konteks ini Rosmah perlu menjadikan dirinya Wanita Pertama yang mantap Islamnya termasuk soal menutup jambulnya. Tabiat Rosmah bukan sekadar terhenti dengan soal pemborosan, beliau juga semakin 'jelek' di mata rakyat kerana sering menonjolkan diri sebagai 'wanita pertama' mengalahkan baginda Permaisuri Agong, Tuanku Nurzahirah.

(7) Bloggers edeseyes.com pula menyifatkan Rosmah sebagai liabiliti besar kepada Najib yang mampu menjatuhkan Perdana Menteri itu dalam pilihan raya umum akan datang.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kata klassik orang tua, hanya orang di bawah pokok kelapa yang mampu menjolok luruh buah kelapa. Apakah dia layak dan mampu ganti Najib sebagai PM, atau mampu tarik merudum jatuhkan BN dalam PRU13?

Lihat secara keseluruhan..
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia?

Di Pengadilan: Baasyir Baca Eksepsi 20 Halaman Hari Ini.

Eksepsi Setebal 20 Halaman akan Dibacakan Ba'asyir Hari Ini
Abubakar Baasyir
JAKARTA 24 Feb 11: Ustadz Abu Bakar Ba'asyir akan menjalani sidang dengan agenda pembacaan eksepsi di Pengadilan Negeri Jakarta Selatan pada hari ini (24/2). Abu Bakar Ba'asyir akan membacakan eksepsinya setebal 20 halaman.

"Abu Bakar Ba'asyir akan membaca eksepsi sebanyak 20 halaman hari ini," kata kuasa hukum Ba'asyir, Muhammad Assegaf melalui pesan singkat kepada Republika, Kamis (24/2) pagi. Ia menambahkan, selain Ba'asyir, kuasa hukum Ba'asyir juga akan membacakan eksepsinya dalam sidang itu. Eksepsi kuasa hukum Ba'asyir sendiri sekitar 40 halaman. "Eksepsi kuasa hukum sekitar 40 halaman," imbuhnya.

Sebelumnya, Abu Bakar Ba'asyir didakwa dengan tujuh pasal tentang tindak pidana terorisme oleh Jaksa Penuntut Umum (JPU) yang sebanyak 15 orang itu. Ba'asyir diancam dengan hukuman pasal 14 juncto 9 UU 15/2003 yang dapat diganjar hukuman mati dan penjara seumur hidup.

Ba'asyir dianggap berperan dalam perekrutan dan pendanaan aksi terorisme di Aceh. Selain itu, Ba'asyir juga dianggap terlibat dalam perampokan di Medan.

Amir Jamaah Anshorut Tauhid (JAT) itu sebelumnya telah dua kali dipidanakan. Namun dua kali pemidanaan itu berakhir dengan dibebaskannya Ba'asyir dari dakwaan. Pihak kuasa hukum Ba'asyir pun optimis akan bebas pada pemidanaan untuk ketiga kalinya ini. (IH)

Gaddafi Arah Tembak, 1,000 Terbunuh -M/Luar Itali

Demonstran Terus Mendekati TripoliProtes kekerasan di Libya

RIBUAN penduduk berhimpun dekat sebuah bangunan mahkamah di Benghazi, Libya semalam.

BENGHAZI 24 Feb 11: Tindakan pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mahu menamatkan tunjuk perasaan yang menuntutnya meletakkan jawatan telah menyebabkan 1,000 orang terbunuh, kata Menteri Luar Itali, Franco Frattini semalam.

"Kami percaya anggaran kematian kira-kira 1,000 orang boleh dipercayai," kata Frattini merujuk kepada tindakan Gaddafi yang mengarahkan pasukan keselamatan membedil dan menembak para penunjuk perasaan.

Sebelum ini, pertubuhan hak asasi, Human Right Watch menganggarkan 233 orang terbunuh dengan 62 penduduk di ibu kota Libya, Tripoli sejak dua hari lalu.

Menurut Frattini, beliau mengetahui bahawa wilayah timur Libya, Cyrenaica yang merupakan lokasi yang menempatkan banyak simpanan minyak tidak lagi berada di bawah kawalan Gaddafi.

Di bandar Benghazi, para penunjuk perasaan meraikan kemenangan dengan bermain bunga api dan membunyikan hon ekoran pertumpahan darah sudah berakhir. Kawasan timur Libya dikatakan sudah berada dalam penguasaan penduduk yang menentang pemerintahan Gaddafi.

Sebuah penjara turut dibakar di Benghazi dan imej televisyen Sky News menunjukkan sebuah pesawat antipeluru berpandu Libya ditinggalkan di sebuah pangkalan tentera dekat Tobruk.

Menurut akhbar Quryna, di Sabratah, 80 kilometer ke barat Tripoli, tentera Libya menempatkan sejumlah besar askar selepas para penunjuk perasaan memusnahkan hampir kesemua pejabat perkhidmatan keselamatan. - Reuters

Sebelum ini..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

Siapa Aktres Dicekup JAIS Di Hulu Klang Semalam?

HALAMAN HIBURAN

HULU KLANG 24 Feb 11: Siapa seorang pelakon terkenal yang ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) itu? Dia bersama dua rakan serumahnya ditahan setelah didapati bersekedudukan dengan dua wanita di tingkat 13 sebuah kondominium di Bukit Antarabangsa di sini semalam.

Pelakon berusia 30-an bersama dua lelaki dan dua wanita itu ditahan selepas didapati dalam keadaan mencurigakan serta tidak mempunyai sebarang ikatan muhrim.

Menurut sumber, tiga anggota penguat kuasa JAIS dan tiga anggota polis telah menyerbu rumah berkenaan pada pukul 6.45 pagi selepas menerima aduan daripada orang awam.

"Serbuan dilakukan setelah polis menerima maklumat terdapat beberapa individu dalam rumah melakukan perkara tidak bermoral dan mencurigakan," katanya di sini semalam. (IH)

Wednesday, February 23, 2011

E-Album IH-11: Hibur, Hibur Sikit..

E-Album IH-11: Hibur, Hibur Sikit..

Album I
Album II
Album III
Album IV
Album V
Ikuti selanjutnya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails