Sunday, February 20, 2011

Bahrain: Pendemo Kembali Ke Dataran Pearl


BEBERAPA penunjuk perasaan meraikan kejayaan mereka sejurus tentera Bahrain berundur dari Dataran Pearl di Manama semalam.

MANAMA - Polis Bahrain menembak gas pemedih mata semalam untuk menyuraikan tunjuk perasaan anti-pemerintah di Dataran Pearl, di sini, sejurus tentera berundur dari kawasan tersebut. Tindakan itu dilakukan selepas ratusan penunjuk perasaan kembali ke dataran tersebut dengan menaiki kereta dan berjalan kaki.

Polis kemudian dilihat menaiki bas-bas yang membawa mereka dan berundur dari dataran tersebut. Beberapa jam sebelumnya, deretan kereta kebal dan lain-lain kenderaan tentera dilihat berundur dari Dataran Pearl di sini bagi memenuhi tuntutan pihak pembangkang.

Pengunduran itu dilakukan selepas pihak pembangkang menegaskan bahawa mereka hanya akan berunding dengan pemerintah Bahrain, Raja Hamad Isa al-Khalifa, mengenai konflik politik yang melanda negara itu, jika tentera diundurkan.

"Tentera akan berkawal di luar Manama dan polis akan bertugas mengembalikan ketenteraman awam," kata seorang pegawai keselamatan.

Kelmarin, beribu-ribu orang, termasuk pengikut Sunnah dan Syiah, berhimpun di Dataran Pearl untuk menyingkirkan keluarga diraja Bahrain dan mengembalikan pemerintahan awam. Dalam demonstrasi besar-besaran itu, empat orang terbunuh manakala 85 orang cedera selepas polis menembak peluru hidup ke arah para penunjuk perasaan.

Tindakan polis itu berakhir dengan tentera dikerahkan untuk mengawal Dataran Pearl bagi mengelakkan demonstrasi daripada berulang. - Agensi

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails