Friday, February 25, 2011

Ni! Jumaat, Semua Pekerja Pejabat Telanjang. Gileee...


Newcastle 25 Feb 11: Gileee... Bebas konon.. Puak-puak ni takde agama ke? Agama apa pun tak ada yang benarkan buat kerja begitu. Tabiat semula jadi munusia pun tidak begitu. Bayangkan mereka bekerja beamai-ramai sambil berbogel dalam sebuah pejabat. Saling tengok-tengok, renung-renung.. Heee...

Berbogel ria sambil kerja. Inilah yang dilakukan oleh sekelompok pekerja di sebuah sebuah pejabat di sini di Newcastle, England. Mereka yakin bekerja dalam keadaan bogel dapat menambah semangat dan menaikkan produktiviti kerja. Menganggap mengenakan pakaian menghalang kemajuan prestasi kerja. Balik ke zaman batu? Heee..

Staf pemasaran di sebuah pejabat di Newcastle melakukan hal gila-gila ini. Mereka benar-benar telanjang bulat di pejabat. Rupanya, tindakan 'gila-gila' ini konon idea 'brilian' bosnya, mendorong anak buahnya bekerja tanpa pakaian. Dengan cara ini, kata bos itu, kemasukan perusahaan akan meningkat kerana pekerja sangat gairah bekerja. Menurutnya, inovasi dan motivasi sangat penting dilakukan di masa krisis seperti sekarang.


Untuk menaikkan semangat kerja, pihak perusahaan pun mengundang psikolog, David Taylor, untuk memberi pompaan motivasi kerja. Peristiwa 'Jumaat Telanjang' itu dianggap berjaya dan membawa hasil positif bagi perusahaan. Managernya Sam Jackson, 23, mengatakan, ini adalah idea brilian. Katanya.

"Sekarang kita boleh saling lihat satu sama lain dalam keadaan telanjang, tidak ada penghalang lagi," ucapnya.

"Jika kami nak pakai pakaian waktu masuk pejabat, atau pakai pakain dalam saja di pejabat sebenarnya, tidak apa-apa. Tetapi nyatanya kami senang dengan keadaan seperti ini. Pada saya badan saya, dan saya tidak malu kerananya.

"Selama seminggu pada awalnya, bekerja telanjang, terasa aneh dan mengurangi rasa percaya diri. Untuk itu setiap perkerja disarankan memfotocopy bahagian-bahagian badannya, hal ini untuk membuat mereka lebih percaya diri.

"Perlu masa seminggu bagi David untuk memotivasi pekerja dan mengembangkan keberanian. Awalnya terasa aneh dan janggal, tetapi setelah itu saya menjadi biasa. Saya berjalan telanjang menuju meja kerja saya, dan itu kini tidak masalah lagi. Saya merasa benar-benar selesa."

"Dengan tradisi baru ini, kami temui bahwa kami menjadi lebih bebas dan terbuka antara satu sama lain. Kesan kepada perusahaan menjadi lebih baik."

Managing Director, Mike Owen, 40, mengatakan, entah kami berani atau gila, tak kira. Saya kata, tak mahu pun tak apa. Hanya dengan yakin hal ini benar sahaja, yang dapat lakukan. Bekerja telanjang ini dilakukan mendapat liputan televisyen. Sebuah pejabat pemasaran di Newcastle memiliki program "Jumaat Telanjang" di mana semua pekerjanya bogel sambil bekerja setiap Jumaat.

Mengapa mereka pilih hari Jumaat? (IH)

Ikuti seterusnya..
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel

1 comment:

5150 said...

Orang barat mmg macam tu, mereka akan cuba merosakkan umat islam walau dengan apa cara sekali pun...
cuma ada segelintir umat islam yang akan terikut-ikut... dia orang mmg bodoh. mcm haiwan pun ada..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails