Saturday, July 20, 2019

Guru Wanita Trauma, M'sia Di Bawah PH Masih Dijajah Along?

Imej yang berkaitan

Guru wanita trauma diganggu, diugut along


KUANTAN: Seorang guru wanita di sebuah sekolah di sini kini hidup dalam ketakutan selepas diganggu samseng upahan ceti haram atau along walaupun selepas mangsa selesai melunaskan pinjamannya.
Malah, gambar mangsa berusia 39 tahun itu turut diletakkan tanda ringgit dan perkataan ‘hutang duit tak bayar!!! orang penipu’ pada tiang stesen bas dan pondok telefon di luar kawasan sekolah tempatnya mengajar dipercayai bertujuan mahu memalukannya.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Pahang, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof, mangsa membuat pinjaman wang berjumlah RM10,000 pada Disember 2017 dengan sebuah syarikat pinjaman wang tidak berlesen di bandar ini.
“Mangsa kemudian menandatangani dokumen perjanjian kosong dan menerima wang pinjaman berkenaan berjumlah RM8,600 sahaja selepas ditolak yuran guaman.
“Mangsa perlu membuat bayaran pinjaman RM1,200 sebulan selama 38 bulan, manakala kad ATM Bank Islam miliknya untuk pembayaran gaji turut diambil suspek bagi tujuan pembayaran pinjaman,” katanya dalam satu kenyataan media, di sini hari ini.
Beliau berkata, bayaran yang mangsa sudah buat adalah bermula pada Januari 2018 sehingga Mac lalu, dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM18,000.
“Namun bermula pada April lalu, mangsa tidak lagi membuat bayaran bulanan berkenaan dan menyekat kad bank ATM dipegang suspek serta sudah membuat kad bank yang baru.
“Sejak itu, suspek mula mengganggu mangsa di tempat kerja dan juga melalui panggilan telefon. Namun semalam, mangsa mendapati gambarnya ditampal di luar kawasan sekolahnya,” katanya.
Beliau berkata, mangsa yang bimbang akan keselamatannya kerana tindakan along itu kemudian membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan, di sini semalam.
“Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjam Wang (APPW) 1951 kerana menjalankan aktiviti perniagaan pemberi pinjaman wang tanpa lesen.
“Sabit kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM1 juta atau dipenjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya. (BH)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Adakah Malaysia di bawah PH (Pakatan Harapan) masih belum bebas dari sistem penjajahan along? Kembalilah kepada sistem keadilan Islam, yang antaranya mengharamkan riba dan kegiatannya.
Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

Anwar Tidak Lagi Relevan Jadi PM. -PAS Kedah

Hasil carian imej untuk nwar tidak lagi relevan jadi PM

ALOR SETAR 20 Julai - Pas negeri menyifatkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak lagi relevan untuk menjadi Perdana Menteri ketika ini bagi menggantikan Tun Dr. Mahathir Mohamad seperti yang disebut-sebut.
Pesuruhjayanya, Ahmad Yahaya berkata, Ahli Parlimen Port Dickson itu bukan lagi pilihan rakyat untuk mengepalai kerajaan, justeru adalah lebih baik kerajaan membubarkan Parlimen dan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).
“Terus terang saya nak sebut, Anwar ini sudah cukup lama membuatkan negara ini serabut, berkocak dan kacau hanya dengan satu nama ini.
“Jadi, saya rasa (beliau) bukan pilihan rakyat untuk dipilih menjadi Perdana Menteri,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Ketika ditanya adakah penolakan itu bermakna Pas lebih selesa melihat Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjadi Perdana Menteri, Ahmad turut menepis dakwaan itu.
“Saya cadang kita ambil cermin dan tengok lah kerana kalau nak kira selesa yang mana pun kita tidak berselera kerana Mohamed Azmin pun kita tidak juga (selesa bekerjasama).
“Dalam isu ini kami tidak berkecuali kerana kita bersetuju dengan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man iaitu mencadangkan pembubaran Parlimen dan pilih yang baharu iaitu Pas,” ujarnya.
Tambah beliau, pertembungan kuasa antara kedua-dua individu itu memang memberikan keuntungan kepada pembangkang, namun jauh lebih membimbangkan sekiranya dilihat dari sudut rakyat dan negara.
“Parti yang dominan kerusi dalam Pakatan Harapan (PH) adalah PKR dan apabila mereka bertelagah maka parti yang dominan sekarang adalah DAP, jadi ini perkara yang kita kena perhati dan lihat dengan baik,” katanya.
Semalam, krisis antara Anwar dan Mohamed Azmin semakin ketara apabila Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu tidak menghadiri Majlis Temu Rapat PKR Pusat yang dirasmikan Dr. Mahathir di Port Dickson.
Dr. Mahathir yang juga Pengerusi PH ketika berucap dalam majlis itu turut mengingatkan bahawa pertelagahan kerana berebut kuasa akan menyebabkan kerajaan PH ditolak rakyat. -UTUSAN ONLINE

Lihat..

E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir

E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

Restoran Suami Nadya Shahera Terbakar.


Restoran The Golok Cafe milik suami, Nadya Shahera dilaporkan telah terbakar sekitar pukul 10 malam semalam.

HALAMAN HIBURAN

KUALA LUMPUR - Restoran The Golok Cafe milik suami pelakon, Nadya Shahera dilaporkan terbakar sekitar pukul 10 malam semalam.
Nadia menerusi laman Instagramnya memberitahu punca kebakaran pada kedai yang terletak di Seksyen 7, Shah Alam itu adalah disebabkan kebocoran gas.
Restoran The Golok Cafe milik suami, Nadya Shahera dilaporkan telah terbakar sekitar pukul 10 malam
“Alhamdulillah, semua orang yang berada di kafe selamat cuma ada seorang sahaja pekerja yang tercedera.
“Saya mewakili pihak suami dan kedai memohon maaf kepada semua pelanggan yang terlibat. Kami halalkan semua makanan yang dipesan,” ujarnya lagi.
Dalam masa sama, pelakon drama Setelah Terlafaznya Akad itu turut memohon agar urusan mereka dipermudahkan bagi proses baik pulih kedai dan perniagaan selepas ini. - K! ONLINE


Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

Masalah Gadis Pijak Quran, Ini Kata MB K'tan..



‘Saya amat terkilan, macam mana boleh berlaku’

TUMPAT: Kerajaan Kelantan melahirkan rasa dukacita terhadap kes seorang remaja perempuan memijak al-Quran kelmarin.
Menteri Besar, Ustaz Dato' Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, seharusnya perkara itu tidak berlaku apa lagi di negeri ini.
Bagaimanapun, tambahnya perkara itu antara cabaran yang sering dihadapi apabila kerajaan negeri bersungguh-sungguh memberi kefahaman tentang Islam kepada rakyatnya.
Beliau juga tidak menafikan walaupun ianya hanya kes terpencil, namun perkara itu perlu ditangani sebaik mungkin terutama anggota keluarga.
"Saya memang amat terkilan dengan peristiwa ini macam mana ianya boleh berlaku.
"Kita berharap pada keluarga gadis berkenaan mengambil tanggungjawab ini sebaiknya supaya ianya tidak berulang kali kedua," ujarnya.
Beliau berkata demikian kepada media ketika ditemui selepas majlis Semang Santai Bersama Ustaz Azhar Idrus di Pantai Genting, dekat sini petang semalam.

Majlis Semang Santai Bersama Ustaz Azhar Idrus di Pantai Genting
Tambahnya, kerajaan mengakui terpaksa berhadapan cabaran ketika mahu mendidik rakyat khasnya anak muda cintakan agama.
Katanya, semakin hebat usaha itu dilakukan, semakin banyak pula rintangan dihadapi. – HARAKAHDAILY 20/7/2019
Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Semakin hebat usaha itu dilakukan, semakin banyak pula rintangan dihadapi', itulah bukti keberkesanan kerja-kerja Islam yang dilakukan.  Makin kuat Islam ditentang, makin kuat akan berlaku lonjakan kebangkitan. 

Bagai beruk di atas dahan, makin kuat cabaran angin bertiup kencang, makin kuat tangan beruk itu berpaut seolah tidak jatuh lagi. Beruk itu akan jatuh apabila datang angin rilex sepoi-sepoi bahasa yang menyegarkan. Matanya jadi kuyu terlena menyebabkan genggaman tangan beliau mulai longgar, terlepas dan beliau pun terkulai jatuh!

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

LGBT: Jawapan T/Menteri Dangkal. Peguam Negara Tiada Kuasa? Tuan Ibrahim.

Hasil carian imej untuk tuan Ibrahim


SAYA ingin merujuk kepada jawapan YB Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kepada soalan YB Rantau Panjang bertarikh 16 Julai 2019. Soalan tersebut berkait dengan Himpunan Hari Wanita yang telah dianjurkan oleh beberapa NGO di Dataran Merdeka pada 9 Mac 2019. YB Rantau Panjang bertanyakan mengenai sebab kes tersebut diberhentikan siasatan oleh pihak polis dan diklasifikasikan sebagai NFA (No Further Action).
Jawapan Timbalan Menteri amat dangkal dan mengecewakan. Beliau memberitahu bahawa penganjuran himpunan tersebut yang melibatkan kumpulan LGBT tidak bercanggah dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan dan sub seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012. Beliau turut mendakwa pihak Peguam Negara tidak mempunyai apa-apa kuasa di bawah mana-mana undang-undang untuk mendakwa apa-apa perbuatan yang bercanggah dengan Islam.
Kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan seharusnya tidak menjejaskan kepentingan awam dan bercanggah dengan prinsip moral. YB Menteri Agama juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa himpunan mempertahankan hak LGBT telah menyalahgunakan ruang demokrasi dan tindakan tegas ke atas mereka mesti diambil. Tambahan lagi, YB Hanipa mesti merujuk Seksyen 15 Akta Perhimpunan Aman yang berkaitan dengan sekatan-sekatan dan syarat-syarat perhimpunan.
Timbalan Menteri di JPM juga memaklumkan bahawa himpunan ini mematuhi sub seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012. Sub seksyen tersebut adalah mengenai pemberitahuan perhimpunan mestilah dilakukan 10 hari sebelum tarikh berhimpun. Jelas jawapan Timbalan Menteri bercanggah dengan kenyataan asal Ketua Polis Daerah Dang Wangi pada 9 Mac 2019 yang mengatakan bahawa tiada permit dikeluarkan bagi perhimpunan itu berikutan notis dikemukakan kepada polis kurang 10 hari.
Saya mendesak supaya jawapan Timbalan Menteri ditarik balik kerana ia bercanggah dengan peruntukan undang-undang dan kenyataan polis. Jawapan tersebut dilihat tidak menjawab isu sebenar dan boleh mengelirukan orang ramai. Golongan LGBT perlu dirawat dan tidak dibiarkan terus berleluasa sehingga boleh menjejaskan kemaslahatan awam. Ia juga selaras dengan penegasan YAB Perdana Menteri yang menolak sekeras-kerasnya budaya songsang LGBT diamalkan di negara ini.
Sekian, terima kasih.
TUAN IBRAHIM TUAN MAN 
Timbalan Presiden PAS 


Ahli Parlimen Kubang Kerian

16 Zulkaedah 1440 | 19 Julai 2019 – HARAKAHDAILY 19/7/2019


China Promosi Pelancong, Muslim Dikurung. Pemimpin M'sia Sokong..



Ketika muslim dikurung, China promosi pelancongan di Xinjiang. Komuniti minoriti Uyghur hidup dalam ketakutan mungkin ditangkap
CHINA, 16 Zulkaedah 1440H, Jumaat – Daripada bukit pasir yang luas di Gurun Taklamakan hingga ke puncak bersalji di Tianshan, pihak berkuasa China ‘menjual’ wilayah konflik Xinjiang sebagai destinasi pelancongan, mengalu-alukan pelawat, walaupun mereka sendiri menghantar penduduk tempatan ke kem tahanan.
Kerajaan China dilaporkan menangkap sehingga sejuta etnik minoriti muslim Uyghur dan umat Islam yang bercakap menggunakan bahasa Turki, dan menempatkan mereka di kem-kem tahanan kawalan ketat di wilayah barat laut negara itu.
Namun, ia juga telah mewujudkan suasana yang biasa kepada pelawat – hanya menunjukkan versi adat dan budaya tradisi sahaja.
Di Kashgar – bandar lama di laluan sutera – penjual makanan tersenyum menghidangkan satey daging kambing berlada, sementara anak-anak bermain di jalanan.
“Ia tidak kelihatan bagi saya – kecuali anda diambil dan diletakkan di dalam kem – bahawa komuniti Uyghur kelihatannya hidup dalam ketakutan.
“Itu adalah tanggapan saya,” kata William Lee, yang mengajar di universiti China selama 10 tahun dan melawat wilayah Xinjiang, Jun lalu.
Xinjiang – wilayah di mana keganasan etnik berlaku pada 1990-an hingga 2005 menyebabkan tahap kawalan ketat yang belum pernah terjadi sebelumnya telah dikenakan – adalah salah satu kawasan yang paling pesat berkembang untuk pelancongan di China.
Kawalan ketat polis serta pemeriksaan berkala, tidak pernah mengurangkan kehadiran pelancong di wilayah itu, di mana statistik menunjukkan pada 2018 jumlah pelawat meningkat 40 peratus daripada tahun ke tahun – kebanyakannya pelancong domestik – mengatasi purata statistik kebangsaan sebanyak 25 peratus.
Perniagaan berkembang sejak beberapa tahun lalu, terutama kerana ‘Xinjiang sangat stabil’, kata Wu Yali, yang mengendalikan agensi pelancongan di rantau itu.
Umat Islam Uyghur Banyak tempat ibadat di Kashgar, Xinjiang, ditutup, tidak seperti masjid di bandar China yang lain.
 Kem tahanan Uyghur Gambar yang disiarkan dalam akaun WeChat Pentadbiran Kehakiman Xinjiang menunjukkan tahanan Uyghur mendengar ucapan ‘pemulihan’ di kem tahanan di daerah Hotan, di barat daya Xinjiang pada April 2017.
Walaupun pelancong pada mulanya tidak dikenakan tahap keselamatan yang tinggi, ‘mereka akan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan kawalan selepas beberapa hari berada di Xinjiang, katanya.
Namun, pelancong dilarang daripada melawat beberapa bahagian di Xinjiang yang penuh kontroversi – rangkaian kem tahanan yang dibina di wilayah itu, kebanyakannya berada di luar hub pelancongan dan dipagari dengan tembok dan kawat berduri.
Dalam kunjungan selama enam hari di wilayah itu bulan lalu, wartawan AFP bertembung dengan satu sekatan jalan raya dan diarah berpatah balik oleh pasukan keselamatan berhampiran sebuah kem tahanan.
China menyifatkan kem tahanan itu sebagai pusat pendidikan vokasional, di mana etnik Uyghur dan umat Islam lain yang berbahasa Turki diajar bahasa Mandarin dan kemahiran.
“Keganasan yang dilakukan terhadap diri etnik Uyghur dan umat Islam lain… dijadikan supaya tidak kelihatan. Bagi pelancong yang melawat sekitar laluan yang telah ditetapkan, ia kelihatan baik belaka.
“Semua sangat tenang, dan itu adalah kesan daripada keganasan yang dilakukan terhadap penduduk tempatan,” kata Rachel Hariis yang belajar kebudayaan dan muzik Uyghur di Sekolah Pengajian Oriental dan Afrika, Universiti London.
Menurut akhbar propaganda Parti Komunis, kerajaan tempatan menawarkan subsidi pengembara bernilai 500 yuan (AS$73) seorang pada 2014, selepas sektor pelancongan merudum susulan serangan di barat daya China yang dituduh dilakukan kumpulan pemisah Xinjiang.
Menjelang 2020, Xinjiang menyasarkan sejumlah 300 juta pelancong dan meraih 600 bilion yuan (AS$87 bilion), kata biro pelancongan tempatan.
Tasek Karakul atau Karakuli di China. Tasek Karakul atau Karakuli terletak 196 kilometer di barat daya Kashgar, Xinjiang, diperkenalkan sebagai salah satu tempat pelancongan di China.
Walaupun pelancong pada mulanya tidak dikenakan tahap keselamatan yang tinggi, ‘mereka akan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan kawalan selepas beberapa hari berada di Xinjiang, katanya.
Namun, pelancong dilarang daripada melawat beberapa bahagian di Xinjiang yang penuh kontroversi – rangkaian kem tahanan yang dibina di wilayah itu, kebanyakannya berada di luar hub pelancongan dan dipagari dengan tembok dan kawat berduri.
Dalam kunjungan selama enam hari di wilayah itu bulan lalu, wartawan AFP bertembung dengan satu sekatan jalan raya dan diarah berpatah balik oleh pasukan keselamatan berhampiran sebuah kem tahanan.
China menyifatkan kem tahanan itu sebagai pusat pendidikan vokasional, di mana etnik Uyghur dan umat Islam lain yang berbahasa Turki diajar bahasa Mandarin dan kemahiran.
“Keganasan yang dilakukan terhadap diri etnik Uyghur dan umat Islam lain… dijadikan supaya tidak kelihatan. Bagi pelancong yang melawat sekitar laluan yang telah ditetapkan, ia kelihatan baik belaka.
“Semua sangat tenang, dan itu adalah kesan daripada keganasan yang dilakukan terhadap penduduk tempatan,” kata Rachel Hariis yang belajar kebudayaan dan muzik Uyghur di Sekolah Pengajian Oriental dan Afrika, Universiti London.
Menurut akhbar propaganda Parti Komunis, kerajaan tempatan menawarkan subsidi pengembara bernilai 500 yuan (AS$73) seorang pada 2014, selepas sektor pelancongan merudum susulan serangan di barat daya China yang dituduh dilakukan kumpulan pemisah Xinjiang.
Menjelang 2020, Xinjiang menyasarkan sejumlah 300 juta pelancong dan meraih 600 bilion yuan (AS$87 bilion), kata biro pelancongan tempatan.
Gurun Taklamakan, laluan sutera lama Gurun Taklamakan, laluan sutera lama, kini diperkenalkan sebagai salah satu destinasi pelancongan di Xinjiang, China.
Pakej pelancongan ke Xinjiang sering memaparkan keindahan alam semula jadi yang kaya di rantau ini, daripada kebiruan air Tasik Karakul hingga Tianshan, Tapak Warisan Dunia UNESCO.
Ramai yang ditawarkan pengalaman ‘etnik’, kebiasaannya daripada persembahan tarian, dan sesetengah pengusaha pelancongan memasukkan pakej melawat rumah etnik Uyghur.
Walaupun pihak berkuasa China berusaha memasukkan minoriti muslim di rantau ini, mereka menguasai budaya etnik – walaupun versi mudah itu, kata pakar.
“Kebudayaan Uyghur telah dilenyapkan, kecuali nyanyian dan tarian. Yang menyedihkan ialah apa pengakhirannya jika hanya ada bahagian tertentu budaya Uyghur yang dikekalkan semata-mata demi pelancongan,” kata Josh Summers, warga Amerika Syarikat yang tinggal di Xinjiang sejak lebih sedekad lalu dan menulis panduan perjalanan di rantau itu.
Tindakan penguatkuasaan Beijing juga menyukarkan pemasaran pisau kecil yang dikeluarkan kota Yengisar. Sejak peraturan ketat dikuatkuasakan di Xinjiang, hanya beberapa kedai sahaja yang menjual pisau yang dijadikan cenderahati.
Kerajaan komunis China mahu etnik muslim Uyghur menunjukkan persembahan nyanyian dan tarian dengan cemerlang, walaupun mereka hidup dalam sekatan dan peraturan terhadap agama, kata Summers.
Namun, sementara nyanyian dan tarian etnik dipersembahkan kepada pelancong, Uyghur tetap dihalang daripada menunjukkan budaya mereka sendiri.
Sejak beberapa tahun lalu, pemimpin kebudayaan komuniti Uyghur ‘hilang’, meningkatkan kebimbangan mereka ditangkap dan dikurung di kem tahanan.
Februari lalu, Kementerian Luar Turki mendakwa penyair dan pemuzik Uyghur terkenal, Abdurehim Heyit meninggal dunia di dalam penjara China – menyebabkan Beijing menerbitkan bukti video seorang banduan yang mengesahkan dia adalah Heyit.
Menurut laporan media sosial dikirim anaknya, Arslan Hidayat, seorang pelawak terkenal, Adil Mijit, juga dikatakan hilang.
Dan sekalipun pelancong disekat daripada mengetahui bahagian paling buruk mengenai keselamatan Xinjiang, ia tidak sukar untuk bertemu dengan banyak garis merah di rantau itu.
Pelancong dari Asia Tenggara menyifatkan sekatan dihadapinya apabila cuba bersolat di masjid.
Banyak tempat ibadat di Kashgar ditutup, tidak seperti masjid di bandar China yang lain.
Di Masjid Idkah – masjid pusat Kashgar – pelancong berkenaan diberitahu bahawa dia tidak boleh bersolat di dalamnya, tetapi dia perlu membeli tiket untuk memasukinya.
“Mereka mahu memisahkan pelancong dan penduduk tempatan. Banyak hal mengenai Xinjiang yang hendak saya ketahui. Namun, saya berharap Xinjiang akan kekal sebagai Xinjiang sebelum ini,” katanya.
Kongres Uyghur Sedunia (WUCs) pula menggesa komuniti antarabangsa memberi tekanan terhadap China, supaya kebenaran tanpa had diberikan kepada pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi memasuki Turkistan Timur, khususnya di kem tahanan di mana etnik Uyghur ditahan.
“Kita tahu China mahu menunjukkan kejayaannya. Tetapi kenapa mengambil masa terlalu lama untuk membenarkan pemerhati bebas memasuki Turkistan Timur?
“Jika ia dipanggil pusat latihan vokasional yang dibuka mulai 2017, kenapa kita baru sahaja mendengar mengenainya sekarang?
“Adalah jelas permainan China sudah berlaku lama dahulu. Komuniti antarabangsa mesti berhati-hati supaya tidak jatuh di dalam permainan ini,” kata Presiden WUCs, Dolkun Isa.
China membuka kem indoktrinasi politik secara meluas pada April 2017 dan telah didokumenkan oleh orang awam, wartawan, ahli akademik, selain masyarakat Uyghur sendiri yang menjadi saksi ketika testimoni.
Tahanan di kem itu tidak didakwa di mahkamah, sebaliknya mereka ditahan kerana melakukan lawatan atau belajar di luar negara, terutama di negara Islam, atau membuat kenyataan berhubung sentiman agama.
Mereka juga ditangkap kerana melanggar undang-undang, seperti mengamalkan cara hidup Islam, menyimpan janggut, belajar al-Quran, memakai hijab, atau belajar bahasa Arab.
Di kem itu terdapat sesi pembelajaran ideologi, paksaan menolak kepercayaan terhadap Islam, selain tahanan dipaksa menyanyi mengagungkan Parti Komunis China.
Bekas tahanan dalam testimoni mereka mengatakan berlaku penderaan, cubaan bunuh diri dan kematian misteri. Kem-kem yang diwujudkan itu juga adalah kemuncak usaha China untuk membudayakan semula keseluruhan etnik Uyghur supaya mengikut ideologi komunis China.
Namun, malangnya ada pemimpin Islam Malaysia yang menyokong tindakan kejam China komunis terhadap umat Islam di Xinjiang. – AFP/Agensi/Ismaweb

Di bawah, gambar kenangan, Ibnu Hasyim semasa melawat pasar malam di Urumqi Xinjiang beberapa tahun lalu.


Lihat Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim Di China.

I. E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan 

II. E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan Ke China Bersama Datuk Husam

 E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

Friday, July 19, 2019

Dari Granada Ke Makkah. Sejarah Perjalanan Haji Ibnu Jubair (1)


Granada Spanyol. Dari kota inilah Ibnu Jubair memulai perjalanan haji pertamanya pada tahun 578 H atau 1183 M. (Foto: klook.com)

Pada masa lalu, mayoritas umat Islam asal Andalusia yang hendak pergi menunaikan ibadah haji lazimnya berziarah dulu ke kota Maghrib, Mesir, dan Syam. Dalam perjalanan panjangnya ini para calon haji asal Andalusia berkesempatan untuk mengelilingi sejumlah negeri Islam. Seorang calon tamu Allah asal Andalusia yang memiliki reputasi tinggi pada abad keenam Hijriyah adalah Ibnu Jubair.

Nama lengkapnya Muhammad bin Ahmad bin Jubair al-Kannani. Ia lahir pada tanggal 10 Rabiul Awwal tahun 540 H/ 1145 M di kota Valencia dan wafat di kota Alexandria pada tahun 612 H/1217 M.

Ibnu Jubair merupakan seorang tokoh yang mendapatkan banyak pujian dari kalangan ulama. Al-Muqri dalam karyanya berjudul Nafhu Thayyib Min Ghasnil Andalus ar-Rathib mengatakan, “Ia belajar dari ayahnya, Abu Abdullah al-Ashili, belajar ilmu qiraat (melantunkan Alquran) dari Abul Hasan bin Abi ‘Aisy. Ia memiliki kepakaran di bidang sastra. Karya-karya puisi dan tulisan lainnya bernilai tinggi”.
Ibnu Jubair melakukan tiga kali perjalanan dari Timur dan membukukan kisah perjalanan pertamanya dalam bentuk catatan harian yang diberi judul Tadzkirah bil Akhbar ‘an Ittifaq al-Asfar. Kemungkinan ia menuliskannya pada tahun 852 H/1186 M. Karya Ibnu Jubair ini diterbitkann pertama kali oleh seorang orientalis asal Inggris W. Wright pada tahun 1852 M. Kemudian dicetak ulang pada tahun 1907 M dengan suntingan baru dari orientalis Belanda De Goeje.
Raghib As-Sirjani dalam tulisannya berjudul Ibnu Jubair, Al-Jugrafi al-Fadhil, mengatakan:
“Ibnu Jubair memulai perjalanannya dari kota Granada pada tahun 578 H. Ia hendak pergi ke Makkah untuk menunaikan ibadah haji. Ia pergi ke Sabtah/Ceuta, sebuah eksklave milik Spanyol yang terletak di Afrika Utara, ujung utara Maghreb, di pesisir pantai Mediterania dekat Selat Gibraltar.
Dari sana ia melanjutkan perjalanan ke Sardinia, pulau terbesar kedua setelah Sisilia di Laut Tengah. Sardinia terletak di antara Italia, Spanyol dan Tunisia, di sebalah selatan Pulau Korsika.Di kota itu ia melihat para tahanan muslim dijual di pasar budak. Apa yang dilihatnya itu menggugah kesadarannya bahwa apa yang dialami oleh kaum muslim di sana merupakan akibat dari terpecah belahnya dunia Islam saat itu.
Ia ingin mencatat apa yang dilihatnya agar dibaca oleh kaum Muslim sekaligus untuk mengetahui sejauh mana dan seberapa banyak kaum muslim yang ingin menyatukan kata-kata mereka, dan memperbaiki kondisi mereka, sehingga mereka dapat menghadapi bahaya yang mereka hadapi”.
Kemudian Ibnu Jubair tiba di Aleksandria dan memasuki kota. Ketika dia melihat mercusuar tinggi Aleksandria, dia terlihat tertarik dengannya. Setelah delapan hari tinggal di sana, dia kemudian meninggalkan Alexandria untuk pergi ke Kairo dan kemudian pergi ke Mesir Hulu.
Dia tiba di Qus, yang melewati gurun timur ke Laut Merah. Untuk melepas sebuah kapal dari pelabuhan Ayyamab, pelabuhan biasa bagi para peziarah di Laut Merah untuk menuju ke Jeddah. Bersama rombongan kafilah ia tinggal di Makkah sekitar setengah tahun, lalu menziarahi kota Madinah.
  1. Perjalanan keduanya dilakukan pada tahun 585 H/1189 M saat dimana ia mendengar kabar penaklukan Baitul Makdis oleh Shalahudin Al-Ayyubi. Pelancongan keduanya ini dilakukan selama kurang lebih dua tahun. [A’lam al-Jughrafiyyin]
  2. Perjalanan ketiga dilakukan pada tahun 601 H/1204 M dimana usianya sudah mencapai tujuh puluh tiga tahun. Ia tidak pernah kembali ke tanah kelahirannya. Bahkan sejak saat itu hingga sekitar sepuluh tahun lamanya ia bolak-balik mengunjungi Makkah, Baitul Maqdis dan Alexandria. Ia menyibukkan dirinya dengan belajar hingga ia wafat pada tahun 614 H/1217 M di kota Alexandria.
Penulisan Kitab Rihlah Ibnu Jubair
Salah satu hal yang paling penting (jika tidak dikatakan terpenting) dari kisah perjalanan yang dilakukan oleh Ibnu Jubair ini adalah bahwa kisahnya ditulis dalam bentuk catatan harian. Ia menuliskannya  dengan mengisahkan apa yang dilihatnya: tentang kota-kota yang dilewatinya, masyarakatnya, dan kondisi sosial yang mengitarinya.
Ibn Jubair tidak menulis perjalanannya dalam bentuk sebuah buku utuh dan khusus melainkan dalam lembaran-lembaran terpisah yang kemudian dikumpulkan oleh salah seorang muridnya dan diterbitkan dalam sebuah buku berjudul Tadzkirah bil Akhbar ‘an Ittifaq al-Asfar (Pengingat Cerita Tentang Perjalanan) yang di masa kemudian dikenal dengan nama Rihlah Ibn Jubair (Kisah Perjalanan Ibnu Jubair).
Gaya atau sistematika penulisan yang dituturkan Ibnu Jubair cukup runtut. Ia menuliskannya lengkap dengan waktu, tempat beserta tanggalnya. Bahkan dalam beberapa kisahnya ia menambahkan penanggalan kalender masehi.
Ibnu Jubair memulai penulisan dengan menceritakan kondisi laut yang dilewatinya. Perahu yang ditumpanginya harus menghadapi bahaya gelombang besar dan angin kencang. Ia menuturkan:
“Kami harus menghadapi gelombang besar dan angin kencang. Alhamdulillah kami masih diselamatkan oleh Allah. Hujan deras mengguyur di pagi hari tersebut. Kapal yang kami tumpangi berputar-putar di sekitar laut Sardinia hingga Rabu, satu hari setelahnya. Berhari-hari kami terombang ambing di samudera dalam keadaan yang mencemaskan. Bahkan ditambah hujan deras yang membuat kami tidak bisa membedakan mana arah barat ataupun timur. Kami menumpang kapal milik orang Rum”.

Bagian terpenting dari catatan perjalanan Ibnu Jubair adalah ulasannya tentang Makkah, Masjidil Haram, Manasik Haji dan Ziarah Madinah. Ia menuliskan tentang hal tersebut hingga mencapai sepertiga dari seluruh isi kitabnya. [Zakki Muhammad Hasan, Ar-Rahhalah al-Muslimun fil ‘Ushur al-Wustha]
Tiba di Jeddah
Sebagaimana disinggung di atas, bahwa catatan perjalanan Ibnu Jubair lebih banyak menuturkan daerah di sekitar Makkah. Dan ini wajar mengingat ia tinggal di sana sekitar setengah tahun.
Perjalanan panjang yang ia tempuh di atas lautan akhirnya mendaratkan kapal yang ditumpanginya ke Jeddah. Ia sampai di Jeddah pada siang hari Selasa tanggal empat bulan Rabiul Akhir. Artinya sekurangnya perjalanan yang ditempuhnya dari Andalusia hingga sampai Jeddah sekitar enam bulan. Sebuah perjalanan haji yang bukan hanya Panjang dan melelahkan, bahkan sangat mencemaskannya. Ia menuliskannya:
“Di waktu Duhur hari Selasa tanggal empat bulan Rabiul Awwal bertepatan dengan tanggal dua puluh enam bulan Juli kami sampai di kota Jeddah seraya memuji kepada Allah Azza wa Jalla. Kami bersyukur kepada-Nya atas keselamatan yang diberikan-Nya kepada kami dari gelombang besar di laut Firaun (Laut Merah) selama delapan hari….kami merasa seperti mati dan kembali dihidupkan berkali-kali. Segala puji bagi Allah atas segala penjagaan-Nya, kekuatan dan ketegaran yang diberikan-Nya kepada kami semua. Tidak ada Tuhan kecuali Dia.”
Dalam mengisahkan kondisi sosial sekitar Jeddah Ibnu Jubair menuturkan:
“Jeddah merupakan sebuah daerah yang berada di dekat pantai. Kebanyakan rumah di sana adalah ihshash. Di sana juga terpadat pemondokan yang dibangun dengan batu dan tanah…kebanyakan penghuni di Jeddah adalah keturunan Alawiyyin; dari jalur Sayyidina Hasan, Sayyidina Husain, dan Sayyidina Jakfar…”
Di Jeddah ia menyaksikan banyak hal yang tidak ia lihat di Andalusia sebelumnya. Kondisi pemukiman warga, struktur dan kondisi sosial-politik masyarakat Jeddah yang ia lihat dituliskan dalam catatan perjalanannya ini (SI).  (Bersambung)
Muhammad Idris
Oleh
Muhammad Idris
Kamis 11 Juli 2019

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails