Tuesday, October 26, 2010

Itali: Pakai Skirt, Dedah Tubuh Didenda.

NAPLES: Sebuah bandar di pesisir pantai selatan Itali bercadang melarang pemakaian skirt pendek atau pakaian menjolok mata dalam usaha pentadbirannya menjaga akhlak penduduk setempat.

Datuk Bandar Castellammare di Stabia, Luigi Bobbio, berkata jika peraturan itu dilanggar, pesalah boleh dikenakan denda di antara RM97 dan RM2,000. “Peraturan ini dikhususkan kepada individu yang gemar berperangai buruk atau sukar mengawal diri sendiri,” katanya, semalam.

Castellammare di Stabia adalah bandar terbaru di Itali yang cuba mengawal perlakuan penduduknya daripada kegiatan tidak bermoral, seperti meminum arak di jalanan, bermain bola sepak di tempat awam atau menghina tuhan.

Turut bakal dilarang adalah berjemur di pantai. Di beberapa bandar lain, amalan bercium dalam kenderaan, memberi makan kucing terbiar dan memotong rumput pada hujung minggu turut dilarang. - Agensi

1 comment:

Anonymous said...

Di negara kita sendiri pun apa kurangnya. Dunia akhir zaman!!
Ibarat berpakaian tapi telanjang.
Contoh pakaian wanita (maaf bukan mengutuk tetapi sama-sama berfikir) pakaian sopan dengan bertudung tetapi ketat sehingga nampak bentuk batang tubuh.
Pakaian tudung sekarang lebih kepada fesyen bukan untuk menutup aurat semata-mata.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails