Friday, December 03, 2010

Kesihatan: Anda Perlu Makan Cicak Kering?,


Cicak yang akan dikorbankan Sugiyanto

SAYA ikut berburu cicak atau 'tokek' hingga ke Pulau Jawa? Tidak pernah saya fikirkan sebelum ini..

"Cak, cak. cak" bunyinya, mungkin kerana itu dipanggil cicak. Dikatakan juga kata ini merupakan sebuah onomatope. Cecak atau cicak adalah haiwan reptelia yang biasa merayap di dinding atau pohon. Cecak berwarna abu-abu, tetapi ada pula yang berwarna coklat kehitam-hitaman. Cecak biasanya berukuran sekitar 10 centimeter.

Cecak bersama dengan tokek dan sebangsanya tergolong ke dalam suku Gekkonidae. Cecak ada banyak jenisnya. Di lingkungan rumah kita saja ada sekitar tiga jenis (spesies) yang sering ditemui, yakni..

Satu: Cecak tembok (Latin Cosymbotus platyurus), yang kerap ditemui di tembok-tembok rumah dan sela-sela atap. Cecak ini bertubuh pipih lebar, berekor lebar dengan jumbai-jumbai halus di tepinya. Bila diamati di tangan, dari sisi bawah akan terlihat adanya lipatan kulit agak lebar di sisi perut dan di belakang kaki.

Dua: Cecak kayu
(Hemidactylus frenatus), yang bertubuh lebih kurus. Ekornya bulat, dengan enam deret tonjolan kulit serupa duri, yang memanjang dari pangkal ke ujung ekor. Cecak kayu lebih menyukai tinggal di pohon-pohon di halaman rumah, atau di bahagian rumah yang berkayu seperti di atap. Terkadang didapati bersama cecak tembok di dinding luar rumah dekat lampu, namun umumnya kalah bersaing dalam memperoleh makanan.

Tiga: Cecak gula
(Gehyra mutilata), bertubuh lebih kecil, dengan kepala membulat dan warna kulit transparan serupa daging. Cecak ini kerap ditemui di sekitar dapur, kamar mandi dan lemari makan, mencari butir-butir nasi atau gula yang menjadi kesukaannya. Sering pula ditemukan tenggelam di gelas kopi di rumah kita. Cecak batu (Cyrtodactylus marmoratus) dan lai-lain. Ada Cecak terbang (Draco spp.)? Sebetulnya itu bukan 'cecak' (suku Gekkonidae) melainkan termasuk suku kadal agamid (Agamidae), seperti halnya bunglon.

"Kita buru cicak kering dulu!" kata Zulkifli kawan saya itu. Kereta kami berhenti di sebuah rumah kedai pinggir kota Surabaya. Kami berkenalan dengan pengusahanya.

Seorang pengusaha dikenali sebagai Sugiyanto, 38, di Probolinggo dekat sini memberitahu, haiwan eksotik itu telah lama menembusi pasaran rantau Asia Tenggara terutama Singapura selain Jepun, China dan Taiwan.

"Setiap bulan, kami hanya mampu memproses 3,000 ekor cicak." kata Sugianto.

Rupanya, perniagaan cicak di Indonesia kini sudah menjadi bahan komoditi eksport ekoran permintaan tinggi di luar negara. Dia memperoleh bekalan daripada penduduk tempatan. Lihat, ini perusahaannya..

Gambar di atas: Tempat memproses cicak yang dikeringkan. Gambar bawah: Saya dan Zulkifli bergambar dengan pengusahanya.
Apa khasiat cicak kering ini?

"Khasiatnya, pertama, untuk mecantikkan kulit. Kulit jadi halus, menghapuskan penyakit kulit seperti gatal-gatal, sopak, kurap, kudis buta, luka dan lain-lain. Kedua, mengubati penyakit asma dan sesak nafas. Ketiga: Memulihkan daya ketahanan badan (antibody). Keempat: Melancarkan perjalanan darah. Kelima: Menguatkan tenaga batin lelaki." kata kata Sugianto.

"Di kampung isteri saya di Kediri, semasa dia kecil-kecil dulu terkenal dengan memakan tokek untuk mengubati pelbagai penyakit, seoerti penyakit kulit yang susah sembuh dan lain-lain." Suadara Zul pula menambah. ".. dan memang menurut kepercayaan orang Cina tokek ini berasal spesis naga mempuyai khasiat perubatan yang hebat."

Menurut orang Bali, cecak adalah manifestasi dari Dewi Saraswati, iaitu dewi yang melindungi percakapan dan tulisan. Dikatakan menurut sejarah Islam, saya kurang yakin jelas, cicak-cicak perlu diberantas, kerana binatang ini dianggap suka mengganggu manusia. Ada dua kisah tentang cicak, diantaranya adalah..

Satu: Riwayat awalnya adalah dijelaskan bahawa disaat Nabi Ibrahim dilemparkan ke dalam api oleh mustakbirin Namrud, maka semua haiwan berusaha memadamkan api yang mambakar Ibrahim itu kecuali cicak. Dikisahkan bahawa "Dahulu cicak itu meniup-niup (api agar semakin berkobar membakar) nabi Ibrahim." (Hadits riwayat Imam Bukhari)

Dua: Pada waktu Nabi Muhammad SAW dikejar oleh kaum musyrikin Arab dan beliau bersembunyi di gua Tsur, tiba-tiba ada cicak memberitahu musuh Nabi itu dengan bunyinya, mengisyaratkan, ada orang di dalam gua, yakni itulah Nabi dan sahabatnya yang sedang bersembunyi. Maka Muhammad SAW memerintahkan supaya membunuh haiwan ini dimanapun dijumpai. (Rujuk Tafsir Imam ibn Katsir juz 3 hal.185, & Tafsir Imam Attabari Juz 17 hal 45) (Hadits shahih Imam Muslim no.2238)

Muhammad SAW bersabda "Barangsiapa yang membunuh cicak dengan satu pukulan maka baginya 100 pahala, dan bila dengan dua pukulan maka terus berkurang dan berkurang"(Hadits Shahih Muslim no.2240.) Ummu Syarik berkata: 'Nabi telah menyuruh membunuh cecak'. (Hadits riwayat Imam Bukhari-Imam Muslim no.1443 (hal.792). Muhammad memberinya julukan 'fuwaisiqa' yang bererti si kecil yang fasiq. (Hukum membunuh cecak) .

Ulama juga telah menegaskan bahawa, tokek adalah satu spesies dengan cicak, dengan demikian hukumnyapun sama. (As Syaukani menyatakan: "Cicak itu termasuk binatang melata yang mengganggu manusia, dan tokek adalah salah satu spesies darinya yang berbadan lebih besar." (Nailul Authar 8/200)

Lanjutnya sla lihat juga...
Tanya-jawab tentang hukum jual-beli tokek di situs web Pengusahamuslim.com Jika ada kesempatan akan dibincangkan hukum memakan, menyembeleh dan lain-lain.

Untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai cicak kering ini bagaimana untuk mendapatnya, terutama di Malaysia atau melalui pos di mana-mana, bagaimana memakannya, buat kapsul, bakar, buat sup, bagaimana menternak atau mengeringkan, harga dan sebagaiya...

Sila hubungi Haji Zulkifli Hj Ismail
+60176348172 (Malaysia)
+6282165375800 (Indonesia)

Mari kita berburu lagi dan kutip meklumat mengenai cicak atau tokek besar, yang dikatakan sampai boleh jadi jutawan. Wassalam.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
3 Dis, 2010

Surabaya

Catatan perjalanan sebelum ini...

15 comments:

Anonymous said...

Thank you, I have recently been searching for information about this topic for ages and yours is the best I have discovered so far.

blogsyarih said...

Isk..apa lah saja nak dimakannye. Nih orang islam ke dia orang tu?

Anonymous said...

I know this web site offers quality depending articles
and extra information, is there any other web page which gives such data in quality?



Here is my web-site - social bookmark

Anonymous said...

We are a bunch of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with helpful information to work on.
You have done an impressive activity and our entire community will likely
be grateful to you.

My blog post: League Of Legends Download

Anonymous said...

Excellent, what a weblog it is! This weblog provides valuable information to us, keep it
up.

my web blog; Going to www.youtube.Com

Anonymous said...

Thankfulness to my father who stated to me on the topic of this web site,
this website is truly amazing.

my weblog - World Of Tanks Hack

Anonymous said...

Wow, this piece of writing is good, my sister is analyzing these kinds
of things, therefore I am going to tell her.

Also visit my web-site Starcraft 2 Heart Of The Swarm Hack

Anonymous said...

What's up every one, here every person is sharing these knowledge, so it's nice to
read this weblog, and I used to pay a quick visit this webpage daily.


Feel free to visit my blog; get rid of stretch marks

Anonymous said...

Some foods above are very important for your health needs.
These blisters are filled with a large quantity of fluid and are quite distracting to
yourself and those visiting with you. Clutter steals workers' motivation because they expend all their energy just trying to find what they need to begin a task.

Review my site; cold sore remedies

Anonymous said...

Hеllo, I wish for to subscribe for thіs ωeb sitе to obtain most up-to-datе updаtes,
so where can i do it plеase help.

Herе is my webpage ... DiamondLinks

Anonymous said...

Hi there, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just wondering if you get a lot of spam responses? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise?
I get so much lately it's driving me crazy so any assistance is very much appreciated.

my web page :: Eco Sanctuary

Anonymous said...

This site was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me. Thanks a lot!

Feel free to visit my webpage Dragon City Cheat Engine

Anonymous said...

It's very easy to find out any matter on web as compared to books, as I found this post at this web site.

Feel free to visit my website: Psn Code Generator

Anonymous said...

Very good blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?
I'm hoping to start my own blog soon but I'm
a little lost on everything. Would you propose starting with a
free platform like Wordpress or go for a paid option?

There are so many choices out there that I'm totally confused .. Any recommendations? Appreciate it!

Stop by my website - Psn Code Generator

Anonymous said...

Incredible points. Great arguments. Keep up the amazing effort.


My web blog ... Minecraft Crack

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails