Tuesday, October 01, 2019

Kisah Sekor Nyamok.. Itulah Istimewa Islam!

Hukum Membunuh Nyamuk dengan Raket Listrik-dakwah.id
Ungkap Rahsia Yang Maha Agung 

BEGITU lengkap dan terperincinya agama Islam sebagai panduan hidup manusia. Sehingga undang-undang membunuh nyamuk dengan raket elektrik pun diambil perhatian dan perbahasan.
Hasil carian imej untuk Raket Listrik

Satu masalah penting yang timbul ketika musim hujan adalah nyamuk, terutama kepada rakyat di kampung-kampung.. Di dunia kesihatan, nyamuk adalah haiwan pembunuh nombor 1 di dunia. Kerana nyamuk membawa banyak penyakit berbahaya. 

Terdapat demam berdarah denggi. Penyakit Chikungunya. Penyakit filariasis. Malaria dan lain-lain.
Usaha harus dilakukan untuk melindungi masyarakat dari penyakit-penyakit ini. Berdasarkan prinsip fiqh,
الضرر يدفع بقدر الإمكان
"Mudarat dihalang sebanyak mungkin." (Al-Wajiz fi Idhah Qawa'id al-Fiqh al-Kulliyyah, Muhammad Sidqi al-Burnu, 256)

Terdapat pelbagai cara untuk membunuh nyamuk atau hanya mengejar mereka. Membunuh nyamuk boleh dilakukan dengan menggunakan ubat kimia sama ada terbakar atau sembur. Sesetengah orang menggunakan aroma tumbuhan tertentu untuk menghalau nyamuk dari bilik.

Membunuh nyamuk dengan raket elektrik adalah cara yang agak unik. Membunuh nyamuk dengan raket elektrik dianggap sebagai cara paling selamat untuk membunuh nyamuk. Tanpa kesan sampingan. Walau bagaimanapun, sesetengah orang Islam mempersoalkan undang-undang membunuh nyamuk dengan raket elektrik. 

Mereka mengandaikan bahawa membunuh nyamuk dengan raket elektrik sama seperti membakar nyamuk. Bunuh dengan api. Sebenarnya terdapat hadis yang melarang membunuh binatang menggunakan api.
Rasulullah SAW bersabda,
إن النار لا يعذب بها إلا الله
"Sesungguhnya api itu tidak boleh digunakan untuk menyeksa kecuali Allah." (HR. Al-Bukhari No. 2954, 3016)

Membunuh nyamuk dengan raket elektrik = membunuh guna bakaran api?

Nama pun raket atau jaringan elektrik. Sudah tentu apa yang digunakan ialah elektrik. Bukan bakaran.
Tetapi agar kesimpulan menjadi lebih meyakinkan, perlu untuk membongkar isu tersebut. Bermula dengan mengenali prinsip kerja raket elektrik.

Penjelasan mengenai prinsip kerja raket elektrik telah dibincangkan secara meluas. Mudah dijumpai di internet. 

Berikut adalah salah seorang daripada mereka.

'Di dalam raket nyamuk, terdapat litar pengayun voltan tinggi. Litar pengayun ini dibekalkan oleh bateri boleh dicas semula 2.4V. Voltan tinggi dihasilkan oleh pengayun ini kemudian diperbetulkan manakala voltan didarabkan beberapa kali. 
Kemudian diedarkan kepada 3 wire mesh dekat satu sama lain pada jarak kritis. Skrin dalaman/
pertengahan diberi potensi positif, sementara 2 di luar (kiri dan kanan) diberi potensi negatif.

Sekiranya nyamuk memasuki kawasan di antara 2 skrin wayar (luar dan tengah), maka badan nyamuk akan menjadi perantara untuk voltan tinggi antara kedua-dua skrin wayar. Hasilnya akan melompat voltan dari satu wayar ke yang lain melalui badan nyamuk. Nyamuk akan mati kerana mereka telah diserang oleh "kilat" pada skala kecil. (electronicaspot.com)'
komponen raket nyamuk-dakwah.id
Contoh imej komponen raket nyamuk elektrik elektrik.

Dari penjelasan di atas, nyamuk yang melekat pada raket elektrik mati akibat kejutan elektrik. Dengan menggunakan sifat fizikal nyamuk yang boleh menjalankan elektrik. Jadi ia tidak mati dari pembakaran.

Syeikh Muhammad Shalih al-Munajjid menjelaskan,
أما الصعق الكهربائي فإنه يختلف عن النار; لأن القتل بالكهرباء عبارة عن تفريغ شحنات لتدمير الخلايا, وتكسير الدم بشكل سريع, وإذا زادت قوتها إلى حد كبير أحدثت حرارة تظهر على المقتول بتغير لونه وتفحمه, فيبدو كأنه أحرق بالنار, ولكن الواقع أنها الكهرباء وليست النار

Kejutan elektrik berbeza daripada kebakaran. Kerana membunuh dengan elektrik adalah seperti aliran tenaga elektrik yang berfungsi untuk memusnahkan sel-sel tubuh dan darah dengan cara yang cepat. Jika semakin besar tekanan akan menyebabkan haba yang boleh menghangatkan kulit. Jadi kelihatannya ia terbakar dengan api. Tetapi sebenarnya ia adalah elektrik, bukan api.

Oleh itu, pada dasarnya, nyamuk yang mati pada raket pertama terbunuh akibat kejutan elektrik. Kerana voltan begitu kuat, kejutan elektrik menghasil haba. Haba itu menjadikan tubuh nyamuk terbakar. Analogi sederhana ialah jika nyamuk mati dari api terbakar, tentu saja jika ada kertas yang menempel pada raket itu akan segera terbakar. Tetapi kenyataannya tidak seperti itu.


Pendapat Ulama.

Lajnah Daimah Lil Fatwa Saudi pernah membuat liputan mengenai undang-undang membunuh serangga dengan kejutan elektrik. Organisasi fatwa menjelaskan bahawa perkara pertama yang perlu dilakukan adalah membunuh serangga yang mengganggu dengan cara yang terbaik.

Institut fatwa Saudi membenarkan membunuh serangga tersebut dengan kejutan elektrik jika tidak ada cara lain yang lebih baik. Penggunaan setrum listrik merupakan bentuk pengecualian dari perintah dalam memperbagus dalam membunuh kerana darurat. (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah 1, 26/192)

Membunuh nyamuk dengan raket elektrik juga masuk ke dalam perbincangan ini. Asasnya adalah hadith,
خمس من الدواب كلها فاسق لا حرج على من قتلهن: العقرب, والغراب, والحدأة, والفأرة, والكلب العقور
"Terdapat lima jenis binatang yang berbahaya, tidak ada dosa bagi orang yang membunuhnya, iaitu; kalajengking, gagak, helang, tikus dan anjing gila. "(HR Al-Bukhari No. 1828;

Syaikh Muhammad bin Salih al-'Utsaimin juga membahas tentang undang-undang membunuh serangga seperti lalat atau nyamuk dengan menggunakan kejutan elektrik. Beliau membenarkan untuk membunuh nyamuk, lalat atau serangga lain dengan kejutan elektrik jika benar-benar serangga itu mengganggu, atau bawa kemudaratan. (baca: Fatawa Nur 'ala ad-Darbi, Shaykh Muhammad bin Salih al-'Utsaimin, 24/2)

Syeikh Muhammad Shalih al-Munajjid membuat pendapat Fatwa al-Lajnah ad-Daimah Institute dan fatwa Shaykh Muhammad bin Salih al-'Utsaimin di atas sebagai panduan dalam menjawab soalan-soalan. Shaykh Abdullah bin Abdurrahman al-Jibrin juga berpendapat pendapat yang sama. 
Wallahu a'lam 
[Suntingan: Sodiq Fajar/dakwah.id]

Hibur Hibur Sikit..
Video:
Nyamok terbang layang sesekali hinggap....
Ebiet G Ade -Cerita Cinta Suminah dan Tukang Sapu

Ebiet G Ade:

Nasihat Pengemis Untuk Istri Dan Doa Untuk Hari Esok Mereka




E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails