Saturday, October 05, 2019

5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019 -Mehmed Aezhad,


Oleh Mehmed Aezhad,
JIKA kita membuat carian di internet, pasti kita akan terjumpa dengan pelbagai bahan bacaan seperti artikel dan mungkin juga video yang menerangkan secara spesifik rumah yang baik untuk dibeli.
Atau pun mungkin rumah yang sesuai untuk persaraan, pelaburan dan juga untuk diduduki bersama keluarga tersayang.

“Ada ke rumah yang rugi kalau beli? Bukankah beli rumah itu menguntungkan?”

Bagaimana pula dengan rumah yang rugi jika dibeli? Adakah semua rumah itu  akan menguntungkan pembeli jika dibeli? Adakah terdapat elemen – elemen lain yang menjadikan sesebuah hartanah itu rugi untuk dibeli?

Jawapannya ya. Terdapat 5 jenis hartanah yang akan merugikan bakal pembeli jika tersalah beli.

1. Above Market Value

Pada kebiasaannya, bakal pembeli rumah akan mencari rumah atau membuat tawaran harga rumah di bawah harga pasaran. Sekiranya hartanah yang kita beli adalah jenis above market value, kita secara automatik telah rugi.
Baca : 4 Tips Beli Rumah Bawah Harga Pasaran

Sebagai contoh, sebuah rumah teres dua tingkat di Gombak telah dinilai oleh bank dan bernilai RM300,000. Namun begitu, pemilik rumah ingin menjualnya pada harga RM350,000.

Sungguhpun kita berjaya mendapatkan 100% pinjaman perumahan dari bank, bank hanya membiayai RM300,000 tersebut sahaja.

Memandangkan harga rumah yang kita beli adalah RM350,000, baki RM50,000 tersebut kita tetap perlu bayar kepada pemilik rumah walau apa cara sekalipun.

Rumah jenis above market value seperti ini sangatlah rugi jika dibeli lebih – lebih lagi sekiranya rumah tersebut adalah rumah subsale.

Sekiranya kita berhasrat membeli rumah di bawah harga RM300,000, sila semak nilai hartanah di bank sebelum terbeli rumah melebihi pembiayaan bank.

2. Kes Non-Performing Loan di Kawasan Perumahan

Kes Non-Performing Loan (NPL) pada kebiasaannya banyak terjadi di kawasan-kawasan seperti Rawang, Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa.

Lambakan kes ini berlaku kerana pembangunan yang dijanjikan seperti bandar mega dan sebagainya tidak menjadi menyebabkan ramai pembeli menjual semula rumah tersebut di bawah harga pasaran.
Baca : 4 Jenis Hartanah Yang Boleh Buat Kita Rugi


Kes-kes seperti ini dilihat semakin menjadi barah di negeri-negeri seperti Johor, Pulau Pinang dan Sabah yang sedang pesat membangun.

Sebagai langkah berjaga-jaga, kita boleh semak kadar purata hartanah yang dilelong di kawasan tersebut untuk mengelakkan kes NPL seperti ini.

3. Pemaju Bermasalah

Kes pemaju bermasalah ini berlaku hampir di setiap negeri di Malaysia. Dengan jumlah pemaju hartanah yang melebihi 500 pemaju di seluruh negara, kita perlu semak senarai pemaju yang dikeluarkan KPKT untuk mengelakkan diri daripada terbeli unit hartanah dari pemaju yang bermasalah.
Baca : Nak Beli Rumah? Semak Dulu Senarai Hitam Pemaju

Masalahnya timbul apabila pemaju tersebut mempunyai tunggakan liabiliti yang menyebabkan mereka tidak membayar cukai.

Kesannya, pembeli rumah tidak mampu menukar nama pada unit rumah dan permohonan untuk pinjaman perumahan gagal.

Pemaju tersebut harus membayar secara lump sum atau ansuran hutang tersebut, barulah urusan pinjaman perumahan kita akan lulus sekaligus kita mampu menukar nama pada geran rumah.

4. Tanah Lot

Pada asasnya, rumah jenis ini tidaklah merugikan kita. Pemilik tanah dan hartanah biasanya akan membeli tanah dan membina unit rumah di atas tanah tersebut.

Akan tetapi, majoriti daripada rumah jenis tanah lot ini tidak mempunyai sebarang CCC dan CF mahupun surat kebenaran dari Pihak Berkuasa Tempatan.

Dalam erti kata mudah, apabila sesebuah hartanah tidak mempunyai sebarang CCC dan CF, hartanah ini tidak selamat diduduki.Oleh yang demikian, pihak bank hanya akan menilai harga tanah tersebut dan bukan unit rumah di atas tanah tersebut.

Walaupun pemilik ingin menjual rumah tersebut pada harga RM300,000 dan tanah pada harga RM200,000, bank hanya akan membiayai RM200,000 yakni harga tanah tersebut.

Baki RM300,000 berkemungkinan kita perlu tambah dan cukupkan menggunakan modal persendirian.

5. Tiada Booster Hartanah

Booster hartanah bermaksud nilai yang menaikkan harga hartanah seperti lebuhraya, kedai makanan segera seperti McDonald dan KFC, bank, hospital swasta, sekolah antarabangsa, LRT dan juga MRT.

Apabila kita membeli hartanah di kawasan yang tidak mempunyai sebarang booster hartanah, kita berkemungkinan perlu menunggu 10 – 20 tahun untuk sesebuah kawasan tersebut matang dan harga pasaran kawasan tersebut meningkat.
Baca : Booster Yang Meningkatkan Nilai Hartanah

Pastikan kita membuat kajian yang menyeluruh tentang kawasan perumahan tersebut dalam radius 5KM, bagi memastikan terdapat booster hartanah yang membantu kita untuk membuat pelaburan seperti sewaan atau dijual selepas tempoh pembiayaan pinjaman tamat.

Kesimpulannya, masih terdapat lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia. Untuk rekod, di Johor sahaja terdapat 51,000 unit rumah tidak terjual bagi suku pertama tahun 2019.

Dengan ilmu dan kajian yang mendalam, kita mampu mengelakkan diri daripada terbeli unit rumah yang salah dan menanggung penderitaan yang berpanjangan.
Ditulis oleh Mehmed Aezhad, beliau merupakan seorang Digital Marketing Specialist yang berpengalaman luas dalam bidang pemasaran digital hartanah.


Setinggan 'Kebal' Masih Ada Di S'ngor? Ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails