Saturday, October 05, 2019

Saudi Buka Pintu Pelancong (16). Ini 7 Tempat Lawat..

Ruins of the ancient city of Mada'in Saleh

UNTUK pertama kalinya Arab Saudi membuka pintunya untuk pelancong asing dari 49 negara. Langkah tersebut belum pernah terjadi sebelumnya kerana selama ini visa Saudi terbatas pada visa umroh dan haji, pembisnis, dan pekerja asing.


Meski demikian, Mekkah dan Madinah tetap tertutup untuk non-Muslim. Lantas apa yang dapat dilihat pelancong di Arab Saudi?


1. Kawah vulkanis Al Wahbah
Landscape view of Al Wahbah Crater - a large crater with a salt field within
Di tengah padang pasir, sekitar 250 kilometer dari Kota Taif, terdapat Al Wahbah—Kawah Vulkanis yang besar dengan ladang garam di tengahnya.

Dalam beberapa tahun terakhir, Al Wahbah kian populer di kalangan pendaki. Namun, lantaran kedalamannya mencapai sekitar 250 meter, pendaki yang berpengalaman perlu dua-tiga jam untuk turun ke kawah dan kembali ke atas.

Tempat ini juga populer bagi mereka yang ingin mendirikan khemah dan menikmati pemandangannya.

2. Kota kuno Mada'in Saleh
Ruins of the ancient city of Mada'in Saleh

Mada'in Saleh adalah bandar kedua terbesar Nabateans - orang yang tinggal di seluruh Arab dan Lembah Jordan sehingga kerajaan mereka telah dilampirkan oleh orang Rom pada 106.

Sekarang di antara runtuhan terdapat kompleks pengebumian yang memegang 130 kubur, mezbah kecil zaman sebelum Islam, dan sejumlah rumah yang terbuat dari tanah.

Mada'in Saleh ditahbiskan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Unesco pada 2008 - tempat pertama di Arab Saudi untuk mendapatkan status ini.

3. Bandar lama Jeddah dan Gate ke Mekah
Makkah Gate in Historic Jeddah

Satu lagi Tapak Warisan Dunia Unesco adalah Gateway to Mecca, yang terletak di bandar lama Jeddah. Pada abad ke-7, Jeddah merupakan pelabuhan penting di laluan perdagangan Lautan India serta pintu masuk untuk umat Islam ke Mekah.

4. Kubu Masmak di Riyadh
Masmak Fortress in Riyadh

Benteng Masmak di ibu negara Arab Saudi, Riyadh, mula didirikan pada tahun 1865. Walau bagaimanapun, bangunan itu terkenal 37 tahun kemudian.

Pada tahun 1902, anggota keluarganya, Abdulaziz bin Abdul Rahman bin Faisal Al Saud, pulang ke kampung halamannya di Riyadh dan mengambil alih lembu jantan ini.

Dengan ibu pejabat di Masmak, ia kemudian menaklukkan beberapa kerajaan di kawasan sekitarnya dan kemudiannya menyatukannya ke Kerajaan Arab Saudi.

5. Air Pancut Raja Fahd
People looking at King Fahd's Fountain as the sun sets
Air pancut King Fahd di Jeddah dikatakan sebagai mata air tertinggi di dunia.




Anggaran konservatif menganggarkan bahawa air pancut didermakan oleh Raja Fahd lewat ke bandar Jeddah dalam penyemburan air laut setinggi 260 meter - walaupun anggaran lain mengatakan ketinggian itu dapat mencapai 304 meter.

Pada waktu malam, air pancut dinyalakan oleh lebih daripada 500 lampu.

6. Umluj -alias Maldives Maldives
Umluj beach at sunset with pink sky and palm trees
Pantai Umluj - sering dirujuk sebagai Maladewa Arab Saudi - terletak di pantai Laut Merah.
Dari pantai, pengunjung dapat melihat gunung dan gunung berapi yang tidak lagi aktif. Berdekatan, ada ladang mangga.

7. Seni era Neolitik, Jubbah dan Shuwaymi
Jubbah rock art
Menurut Unesco, dahulu terdapat tasik berhampiran batu-batu ini, yang menjadi tempat perhimpunan penting bagi manusia dan haiwan.
Seni era neolitik dilihat dalam batu-batu ini dalam bentuk gambar kuno.
(IH)


Lihat Sebelum Ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails