Tuesday, August 14, 2018

Harga Getah Jatuh: 194,571 Penoreh &Pekebun Kecil Terjejas. Ini Cadang PUGBM..




KUALA LUMPUR – Kira-kira 194,571 pekebun kecil dan penoreh getah di seluruh negara yang mengambil upah mengusahakan kebun milik individu lain merupakan golongan paling terjejas daripada sumber pendapatan akibat penurunan harga komoditi itu.
Presiden Pertubuhan Usahawan Getah Bumiputera Malaysia (PUGBM), Kameruzaman Ab. Rahman berkata, sekiranya harga getah di paras RM2 sekilogram se­perti yang dihadapi ketika ini, rata-rata golongan pekebun kecil dan penoreh getah itu hanya akan memperoleh pendapatan kira-kira RM450 sebulan.
Sehubungan itu, katanya, PUGBM mencadangkan agar harga lantai getah ditetapkan pada kadar RM3 sekilogram sekali gus dapat membantu meningkatkan pendapatan golongan terbabit selain di­lihat lebih munasabah dan mampu dilaksanakan oleh kerajaan.
“Purata keluasan kebun yang diusahakan oleh pekebun kecil ini adalah kira-kira dua hektar dengan anggaran pengeluaran getah sebanyak 30 kilogram sehari. Secara purata juga mereka akan mempe­roleh pendapatan sebanyak RM30 sehari selepas dibahagi dua dengan pemilik kebun terbabit dan sekiranya hasil pengeluaran hanya 15 hari dalam sebulan, mereka hanya mampu memperoleh sebanyak RM450 sebulan.
Walaupun harga lantai getah telah ditetapkan pada kadar RM2.20 sekilogram oleh Lembaga Getah Malaysia (LGM) sebelum ini, namun melihatkan kos sara hidup yang semakin meningkat saya rasa wajar kadar tersebut dina­ikkan kepada RM3 sekilogram,” kata­nya ketika dihubu­ngi di sini hari ini.
Semalam, Presiden Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil Malaysia (PKPKM), Datuk Aliasak Ambia mencadangkan kerajaan menetapkan harga lantai bagi getah sebanyak RM4 sekilogram iaitu harga yang dianggap munasabah memandangkan kos pengeluaran komoditi itu kini mencecah RM3.20 sekilogram.
Dalam pada itu, tambah Kameruzaman, harga lantai getah pada kadar RM4 sekilogram yang dicadangkan oleh Aliasak agak tinggi dan dilihat sukar untuk dilaksanakan oleh kerajaan.
“Secara peribadi saya bersetuju dengan cadangan jumlah tersebut namun realitinya bebanan kewangan yang ditanggung kerajaan ketika ini adalah sangat besar. Oleh itu bagi saya, cada­ngan RM4 sekilogram bagi harga lantai getah itu adalah terlampau tinggi,” katanya.
Sementara itu, tambahnya, bagi menampung kos sara hidup seharian, majoriti golongan pekebun kecil dan penoreh getah yang terjejas terpaksa melakukan pelbagai pekerjaan sampingan dan tidak hanya menumpukan hasil getah semata-mata.
“Walaupun menyedari harga getah semakin menurun, mereka tetap setia untuk mengambil upah menoreh kerana itulah sumber utama pendapatan, namun bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat, mereka terpaksa membuat kerja-kerja tambahan lain termasuk mengambil upah menebas dan meracun kebun tetapi masih tidak mencukupi,” katanya. – UTUSAN


16 comments:

ted manoff said...

Apa yg baikk kita sokong..harga kangkong turun kenapa tk puji kerajaan kata2 najib suatu ketika dahulu...

Anonymous said...

Islam yang memang baik saja, lu tak sokong. Kerana lu jilat juboq LGE.
Ha ha ha.

ted manoff said...

Harga getah turun kerana dap..?

Anonymous said...

Sumbangan terbesar KERAjaan pakatun kepada rakyat:

(1) menipu rakyat dengan memungkiri pelbagai janji dalam manifesto pakatan kecuali UEC dll yang menguntungkan puak china.

(2) membuat heboh seluruh negara dengan membuat pelbagai dakwaan karut marut yang tidak berasas terhadap parti lawan seperti PAS, UMNO dll yang bererti pakatun tuduh @ fitnah parti lawan dulu selepas itu barulah nak cari 'bukti' atau cipta 'bukti'. Contoh, pakatun menuduh abang jib terlibat dalam kes 1MDB tetapi hingga sekarang abang jib tidak didakwa dalam kes 1MDB.

(3) menurunkan harga kelapa sawit dan harga getah supaya rakyat hidup miskin.

(4) selalu putar belit dan buat u-turn untuk menipua rakyat.

(5) selalu mengeluarkan air mata buaya berpura-pura mohon maaf kepada parti lawan kerana konon 'maklumat salah'. Esok pakatun cipta fitnah baru pual untuk menfitnah parti lawan.

(6) Dll

Nampaknya barua-barua ternakan biaDAP yang suka sondol dedak cap roket selalu menyokong pakatun menipu rakyat, menjilat pemimpin liberal dan kafir harbi yang memusuhi Islam dan umat Islam dan menghina dan menfitnah parti Islam PAS kerana PAS berusaha berjuang menegakkan ajaran Islam dan membela hak umat Islam.

Bahkan barua-barua bangsat ini telah menulis pelbagai komen untuk menghina ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam, jemaah Islam seperti PAS dan umat Islam yang cintakan Islam.

Anonymous said...

Pembetulan komen 3:58 PM:

(1) menipu rakyat dengan memungkiri pelbagai janji dalam manifesto pakatun kecuali UEC dll yang menguntungkan puak china.

Anonymous said...

Ko yg bodoh dungu....bilamasa PH janji dgn ko?...sg kandis kata ok...

Anonymous said...

amno pakatan tak peduli sangat nasib penoreh getah
hnaya peduli toke toke besar termasuk toke judi
kuasa lulus ruu matde rampas dari agong
tak mau bagi balek
apa kuasa yang tinggai kat agong
matde pembelittt

Anonymous said...

Pejuang2 islam palsu telah menghina agama islam dgn menyokong kemungkaran..lobai tonggang islam..

Anonymous said...

Kenape najib perintah 9 tahun tak bagi balik kuasa agong?...lobai hadi tak pernah desak kawan baik dia serah balik kuasa agong..

Walaun bodooh pandai merapuu dan merepek aje..

Anonymous said...

Harga getah bergantung kpd permintaan...masalah harga getah bukan baru tahun ni...dikelantan kerajaan pas boleh bagi kerja lain kpd penoreh getah sejajar dgn ajaran islam yg dilaung2kan oleh lobai dan walaun pas......

Budak 11 tahun yg kawin adalah anak penoreh getah di gua musang kerana miskin...

Takkan ibnu hasyim tak boleh sampaikan kpd lobai pas kelantan...

Anonymous said...

Walaun dan lobai hadi nak jilat semula jubo dap..tak sedar diri..

Anonymous said...

Pejuang islam palsu adalah taliban pas..

Anonymous said...

Beberapa pepatah Melayu untuk PAS
FMT

Oleh Moaz Nair

PAS dan Amanah masing-masing ada prinsip perjuangan mereka tersendiri dalam sistem demokrasi di negara ini. Namun demikian, PAS tidak perlu iri hati melihat tokoh-tokoh Amanah yang pernah dicemuh oleh PAS sebelum ini, kini berada dalam kerajaan persekutuan.


Tokoh Amanah yang dilantik sebagai menteri dan exco adalah mereka yang berkebolehan dan dianggap sebagai peneraju Islam progresif, sesuai dengan selera masyarakat Muslim di kurun ke-21.

PAS yang tidak mesra Amanah dan Pakatan Harapan (PH) akhir-akhir ini dilihat sudah mengubah haluan berpolitik dan ini memeningkan ahli parti dan penyokong bawahan. Mungkin juga bagi pemimpin atasan PAS, Umno sekarang sudah suci bersih.

Tiada akan licin katak puru, jika sentiasa berhujan sekalipun


PAS pada persepsi masyarakat amnya hanya menggunakan agama sebagai perhiasan politik. Ceramah PAS banyak berfokus kepada isu-isu agama dan mereka beranggapan bahawa lebih banyak dihiasi dengan agama maka lebih Islamik parti PAS. Tetapi kata pepatah Melayu, tiada akan licin katak puru, jika sentiasa berhujan sekalipun.


Sebelum PRU14, PAS pernah menyarankan supaya anggota Amanah menyertai DAP atau PKR jika Amanah mahu sangat bersekutu dengan mereka. Namun, Amanah dilihat oleh masyarakat sebagai sebuah parti yang lebih matang dalam pendekatan politik dan agama.

Parti ini berperanan sebagai sebuah parti tersendiri berasaskan al-Islam (to submit to what is essentially a scriptural but universal discipline) dan Islam sebagai tariq al-haya (way of life).

PAS pula tidak pernah disaran oleh Amanah untuk bersama atau menyertai Umno walaupun PAS dan Umno mewakili kaum yang sama.

Amanah membiarkan kedua-dua parti ini menentukan prinsip perjuangan mereka masing-masing. Tetapi akhir-akhir ini, mungkin kerana desakan politik, PAS dan Umno kelihatan sanggup bersama kerana mereka memusuhi PH. Luka lama antara Umno dengan PAS sanggup dilupakan kerana mahu mengejar kuasa politik.

Kini setelah PAS dan Umno tewas di peringkat persekutuan, kedua-dua parti ini sedang mencari pedoman bagaimana mereka boleh kekal relevan dalam arena politik tanah air.

PAS sekarang mengharapkan Umno dan nampaknya Umno pun mengharapkan PAS untuk meneruskan hayat politik mereka. Umno sudah tiada keyakinan lagi untuk bersama parti MCA dan MIC, dua buah parti yang bersama mereka sejak Merdeka.

Prinsip perjuangan parti selama ini sanggup digadai demi kepentingan kuasa dan politik. Tetapi dalam berpolitik tentu sekali hasrat mana-mana parti adalah untuk memenangi pilihan raya dan mendapat kuasa. Ini memang pun politik ala Machiavellian di mana matlamat itu menghalalkan cara.

Mungkin juga falsafah Barat ini tidak sesuai dengan pendekatan Islam, tetapi kini kelihatan sudah menjadi “halal” bagi PAS.

Pagar yang baik kerana kukuh ikatnya

Kata pepatah Melayu, pagar yang baik kerana kukuh ikatnya. Kendatipun begitu, “kahwin cerai” dalam politik memang pun menjadi kebiasaan bagi PAS. Prinsip in sudah pun tersimpang dari perjuangan asal PAS yang pernah dilaung-laungkan sebelum ini mahu bersendirian untuk “menegakkan Islam” kononnya.

PAS merupakan satu-satunya parti di negara ini yang tidak konsisten dalam persepakatan politik dan sering mengamalkan prinsip “bersatu dan bercerai” dalam perjuangannya.

PAS ditubuhkan pada 1951 setelah berpecah dengan Umno kerana mahukan sebuah parti yang berteraskan Islam.

Pada peringkat awal penubuhannya, PAS dilihat sebagai sebuah parti Melayu yang memperjuangkan hal ehwal Islam melebihi apa yang dilaksanakan oleh Umno. PAS pernah bersama Umno atau Barisan Nasional selepas tahun 1969 dan kemudian bercerai pada tahun 1978.

Anonymous said...

Surat kepada CIA: Polis ambil keterangan bekas KP MEIO

Bernama
ShareTweetPinMail

Polis juga akan mengambil keterangan beberapa pegawai MEIO di Washington, kata Fuzi Harun. (Gambar Bernama)

KUALA LUMPUR: Polis mengambil keterangan bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO) Datuk Hasanah Abdul Hamid berhubung surat yang ditulisnya kepada Agensi Risikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat.

Tanpa mendedahkan bila keterangan Hasanah diambil, Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya juga sudah memanggil beberapa lagi pegawai MEIO bagi membantu siasatan berkenaan.


Katanya polis juga akan mengambil keterangan beberapa pegawai MEIO di Washington.

“Kemudian kita akan hantar kertas siasatan kepada timbalan pendakwa raya untuk tindakan lanjut,” katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan Bulanan Peringkat Bukit Aman, hari ini.

Surat Hasanah bertarikh 4 Mei itu ditujukan kepada Pengarah CIA Gina Haspel meminta Amerika Syarikat menyokong pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sekiranya Barisan Nasional memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lepas.

Anonymous said...

Lobai abuduh dah lama kenal ejen CIA..

Anonymous said...

dulu paktan kata amano niaga ngan yahudi
lani paktan niaga lagi ka dah berhenti
amnaopaktan tetap jadi amba yhaudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails