Friday, August 17, 2018

Komitmen K'jaan Kelantan Laksana Manifesto, 100 Hari..


DALAM tempoh hampir 100 hari selepas PRU14, Kerajaan Negeri Kelantan telah berjaya melaksanakan beberapa janji dalam manifesto yang lalu. 

Antaranya ialah bagi merancakkan lagi sektor pelancongan, Kerajaan Negeri telah berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu.

Kerajaan Negeri juga telah mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik Ketua Pegawai Eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri. Antara projek yang sudah dijalankan adalah Projek Pertanian Rock Melon bagi menghasilkan jus Rock Melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita.

Program Perternakan Lembu Pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai Naimbif. Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat.
Bagi penggal ini, Kerajaan Negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama Kerajaan Negeri hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada 3 fokus utama untuk dicapai iaitu:-
(a)     Bagi menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.
(b)     Bagi menjayakan Program Kebersihan, Keceriaan Bandar dan Penghijauan.
(c)     Bagi menangani gejala sosial dan aktiviti maksiat.
Walaupun Kerajaan Negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat Negeri Kelantan.
YAB USTAZ DATO’ HAJI AHMAD YAKOB
(Dato’ Bentara Kanan)
Menteri Besar Kelantan
4 Zulhijjah 1439H/16 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 
16/8/2018

KOTA BHARU: Sehingga sekarang kerajaan negeri belum lagi menerima maklum balas serta cadangan daripada Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) bagi mewartakan kawasan Orang Asli untuk bercucuk tanam.











21 comments:

Kejora Bapuk Bodo said...

Hahaha..manipesto pas sediakan 10 buah beca untuk pelacong telah ditunakan..ini bukan manipesto.......bila nak maju kerajaan pas..

Anonymous said...

Kejayaan Kerajaan PAS Kelantan ialah menzalimi orang asal dengan merampas hak mereka memiliki tanah adat.

Di mana penempatan mereka selama ini ?

Tetapi PAS bersedia mendekati dan membantu LGBT seperti yang di katakan oleh Idris Ahmad.

Nak tanya dengan 10 buah beca bermotor tu macamana boleh merancakkan sektor pelancungan ? Berapa pelancung yang boleh naik untuk sebuah beca ? PAS sebenarnya telah menyebabkan merosakkan kualiti alam sekitar...

Letak dua buah beca... satu bermotor PAS punya, satu lagi berhias PH punya ... yang mana pilihan pelancung ?

Anonymous said...

Tak apelah...orang buat manipesto pas pon ade manipesto yg kecik2... Rakyat kelantan kena hijrah ke negeri PH untuk cari makan...kal nak kawin pegi terengganu yg ade manipesto nikah kawin...lepas kawin kena cabut carinmakan di negeri PH..

Bodoo lobai pas..

Anonymous said...

Manipesto tersembunyi pas gondol hutan ambik balak...orang asli mati pon tak pe....banjir pon rakyat yg derita bukan lobai bodoo..

Anonymous said...

Ibnu hasyim manusia tak guna tak bantu pas bukak minda bagaimana nak majukan negeri ikut syiar islam...

Anonymous said...

Minda kamu penentang PAS pun berkarat.. syok sendiri.
Ha ha ha

Penjelasan.
KOTA BHARU: Sehingga sekarang kerajaan negeri belum lagi menerima maklum balas serta cadangan daripada Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) bagi mewartakan kawasan Orang Asli untuk bercucuk tanam.
Timbalan Menteri Besar, Dato’ Mohd Amar Abdullah berkata, tanah tersebut terletak di jajahan Jeli dan Gua Musang.
Katanya, kerajaan negeri akan mewartakan tanah terbabit termasuk kawasan bercucuk tanam supaya tidak diganggu program pembangunan.
“Kelantan hanya akan mewartakan tanah berdasarkan pelan yang dikemukakan Jakoa dan bukannya melayan tuntutan Jaringan Kampung Orang Asli Kelantan,” katanya di sini semalam.
Menurutnya juga ada beberapa masalah teknikal sehingga ia agak lambat untuk digazetkan.
“Jadi apabila selesai isu teknikal kita akan gazetkan seperti mana yang dicadangkan Jakoa. Cuma masalah ini agak kelam kabut apabila ada parti politik campur tangan,” katanya. – HARAKAHDAILY 14/8/2018

Berita selain ini, fitnah!

Anonymous said...


Fitnah kepala hotak ko bodoo

Dah berapa lama dibiarkan orang asli merana baru nak warta?...walo pon tak warta kerajaan boleh siasat dan jauhkan aktiviti balak dari kawasan orang asli dlm tempoh pewartaan....kenape bodoh sangat?...tunggu hutan gondol baru warta

Anonymous said...


ok..k marilah kita betulkan bacaan alfatihah kita..demi membetulkan solat kita yang merupakan
tiang/pilar, alfatihah adalah rukun..solat tak betul macam mana nak maju..kan

solat itu adalah istilah dan maknanya..??yakni tunduk dan patuh akan perintah Allah..

kalau perkara asas dan tiang agama tak tepat..wajib kita betulkan ..alquran adalah rahsianya

wahai orang yang beriman marilah sama2 kita bersama Allah dan rasul..islam is the way of live

Anonymous said...

Tuan ibrahim kata gred D pencaaian manipesto PH..

Manispesto Pas tunai gred A tapi manipesto pas gred Z...perancangan kerja jabatan jadi manipesto pas...tak reti dan tak paham apebenda manipesto...

Baik jangan jadi kerajaan lah Pas...

Polis syariah mana?...polis syariah kat mana?...maksiat tak tunggu lepas 100 hari..

Anonymous said...

Bacaan ko dah betul ker?...ini bukan kelas ugama..ko bukak blig dakwah...ajak pas berdakwah ..berhenti jadi oarti politik...asik menipu.

Anonymous said...

Bila tengok cermin....terpapar muka kita
Bila meludah ke langit jatuh ke muka kita
Bila menepuk air di dulang mercik ke muka kita......

Pak Ibnu......astagfirullah

Anonymous said...

Wala`onta2 hamPAS memang tak berguna
Tanah adat orang asli gondol dilapah
Banjr 2 tahun lepas Kelantan merana!
DAP bantu dan simpati,tak minta upah

Anonymous said...

Banjr 2 tahun lepas Kelantan merana!
DAP bantu dan simpati,tak minta upah
Cuba cek imbas kot2 ada yg tak cakna
Khuatir upeti terletak bawah kopiah!

Anonymous said...

kerajaan negeri blum trima cadangan org asli... org asli kt nk jumpa pm lbh mudah dr mb klantan... sibuk tahnik budak hari2.

nk cadangan apa...org asli nk hak atas tanah mereka semula.. apahal kerajasn tnya cadangan cucuk tanam pulak.

masa bg balak kt tokeh ada tnya cadangan org asli.

manifesto klntan hnya berjaya beberapa saja. tak semua. kira munafik lh jg kerajaan parti islam ni klu ikut puad zakarshe.

yg hebatnya pengundi ph tk melakak pun desak manifesto pas. walaun yg melalak minta manifesto ph.. undi tknk...ingat manifesto ni dedak ke.

Anonymous said...

Cuba cek imbas kot2 ada yang tidak cakna
Dikhuatir upeti terletak dibawah kopiah!
Maklumlah kita manusia, bisa saja terpana
Dek hati yg rosak rebah dek nafsu lawamah

Anonymous said...

Islam sedang melalui membantaian oleh red army dap. Mereka terus menerus membantai Islam dan ulamak, serta menggantikan dengan liberal sekular dan lgbt.

Anonymous said...

nak mampos klu titm bg ph markah A? Terus digelar jebon tolol dibeli munafik haraki babi dlm bukit.

tk tergamak kita klu titm kena gitu..mahu lompat ke mca titm

Anonymous said...

hahah solat subuh tadi bengkak le kepala kau kena bantai red bean ye . ... nmpk sgt kau ni mr.bean

Anonymous said...

DALAM tempoh hampir 100 hari selepas PRU14, Kerajaan Negeri Kelantan telah berjaya melaksanakan beberapa janji dalam manifesto yang lalu.

...BEBERAPA....maknanya belum 100%. Jadijanganlah dok mengata kat org lain.....Ni nak bagi gred apa....A+ ok tak?

Anonymous said...

Bila kulup PH menjilat tahi palat bersuara dan menulis akibat mendapat kemanisan kencing yg berterusan dari big brother kulup dap...kulup adalah lelaki yg x bersunat...punyainya penuh dgn tahi palat.

bunbinban said...

10 biji beca beb..! berjaya tanam tembikai! ada bas pelancung sebiji!.WOWWWW!...Aku bagi A++ dengan pencapaian peringkat tadika PASTI. kahkahkah...weiii...mesti jadi contoh pada negara2 maju seperti zimbabwe, nigeria...kahkahkah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails