Monday, August 13, 2018

Hak Asasi Manusia Mesti Selari Dengan Syariat Islam

 Mohd Norkhuzaini menyampaikan ucapan dalam forum tersebut. 

Oleh: Siti Ainum Amijudin

Hak asasi manusia perlu berperanan selari dengan syariat Islam yang digariskan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. 

Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Sumber Manusia, Industri Mikro dan Hal Ehwal Penjaja negeri, Mohd Nurkhuzaini Ab Rahman berkata, ianya selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri Terengganu yang disampaikan oleh Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

"Kita beri peluang untuk rakyat menyuarakan pendapat mengenai isu-isu yang berkaitan perniagaan dan hak asasi manusia khususnya isu-isu setempat," tambahnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Forum "Mempromosi dan Mengaplikasikan Prinsip Panduan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Mengenai Hak Asasi Manusia dan Perniagaan" di Duyung Marina Resort, semalam. Mohd Norkhuzaini Ab Rahman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera berkata, antara objektif utama forum ini adalah untuk memperkenalkan Prinsip Panduan PBB mengenai Hak Asasi Manusia dan Perniagaan (UN Guiding Principles on Business and Human Rights).
"Program ini juga bertujuan untuk meningkatkan pemahaman terhadap UNGP dan bagaimana ianya boleh diaplikasikan.

"Selain itu untuk mengenal pasti dan mempromosi amalan baik dalam pelaksanaan UNGP," ujarnya.

Matlamat forum juga adalah untuk menyediakan peluang kepada pelbagai pihak berkepentingan termasuk agensi kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan pertubuhan masyarakat.

Beliau berharap Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) dapat terus meneruskan kerjasama dengan kerajaan negeri pada masa akan datang untuk memberi kesedaran berkaitan hak asasi kepada rakyat.  (Teganukita)

43 comments:

Anonymous said...

bagus jg mb tganu.. tulah penting profesional mentabdir.. mereka profesional

klu lobai hnya pakar tandas lgbt saja. tiba2 sgt perihatin kt mana lgbt nk kencing.. hahahahaha. dr smlm hamba sakit perut tgk walaun kalut risau lgbt tkde tandas sendiri.

Anonymous said...

bagus jg mb tganu.. tulah penting profesional mentabdir.. mereka profesional

Yang tak bagusnya PM M'sia, jahil agama, otak dijajah budaya sekular, tangan berlumuran darah rakyat Mamali, mengaut kekayaan untuk keluarga, jauh dari kepimpinan Rasulullah SAW.

Balacinya? Labih teruk lagi, jadi babi tunggangan.

Anonymous said...

Sudah lah.. pi lah..

Bagi peluang rakyat menyuarakan pendapat mengenai isu-isu yang berkaitan perniagaan dan hak asasi manusia khususnya isu-isu setempat.. konon.

Bila kaitkan dengan hadis dan Quran hentam orang dengan menuduh cuba nafikan hukum Islam dan suruh diam sebab tak ada ilmu agama macam Lobai PAS.

Husaini Ayu said...

Benda bagus kita kata bagus...klu tajuk dan isi yg takde provoke mcm ni teman sokong...tp walaun yg komen kt atas ni msih berperangai babi

Anonymous said...

Kerajaan gganu nak bagi hak asasi ape?...tanah dan balak?..

Anonymous said...

Macam mana nak komen terus, kena sikit dah melemting.
Memang babi-babi tunggangan anti Islam ni tak mampu berhujah secara rasional.
Apa lagi berdasarkan Quran Hadis menurut garis Islam.

Jahil murakkab!

Anonymous said...

LGbt ade hak asasi ato tidak ikut guideline pbb?..

Anonymous said...

Panduan hak asasi manusia dari PBB nak disama acuankan dgn islam???

PBB tu sapo blkg dia

Anonymous said...

Bagaimana pula kerajaan pas kelantan mengenai hak asasi orang asli?..kata takiyudin tanah2 hak kerajaan...kerajaan pahang wartakan tanah adat hak orang asli untuk kehidupan orang asli..

Anonymous said...

Ber`bekini` di pantai kelab med pantai rantau abang tu kira hak asasi dlm perniagaaan? ke kira guane? P A S (Pokai Akhlak Sokmo) kira serba buleh lah dok?

Ayu Husaini..... mu tok `ayu` sebak `berperangai babi`, supo kato mu sediri tuh!

Anonymous said...

Hak saya untuk tengok filem porno di dalam bilik hotel.

Ketua penerangan pas
Nasarudin alpornowi

Anonymous said...

Kelantan - Creed or Greed ?

11 August 2018 13
We all know that once you cut down primary jungle a rare and precious natural heritage of ancient plant and animal life is lost to the world forever, to be converted into plain old ringgit for a handful of people, who somehow recommended themselves to be granted a licence, in return (one assumes) for a royalty to the state.

In the modern world, where there is so little left of such rare and precious natural resources as genuine primary jungle, to make such a decision to destroy it almost defies belief. So, what possible reason or motive could there be for any governing body to make such a monstrous decision, is the first question that anyone would wish to put to the Kelantan state government?

Someone is profiting greatly, but it is not the indigenous people to whom the Kelantan State Government owes a duty of trust
Someone is profiting greatly, but it is not the indigenous people to whom the Kelantan State Government owes a duty of trust

We all know what has motivated the authorities in places like Sarawak and Sabah to do such a terrible vandalism to their own regions, as the growing wealth and ostentation of certain of their ruling figures have born testimony.

This was deforestation driven by political corruption.

But, what has persuaded the state rulers of Kelantan to champion the loggers over the established indigenous rights of the Orang Asli, who have for generations protected the jungle with a wisdom that the cultural supremacists in the PAS state government appear to lack?

Whilst these PAS politicians are fond of claiming that their own beliefs and opinions are superior and more holy than anyone else’s, it seems they are prepared to dismay the very God, who put this beautiful example of life on our earth, by vandalising and destroying it in return merely for some cash to the state.

The people PAS look down upon as Orang Asli, on the other hand, are seeking to protect their extraordinary region out of respect for this wonderful remaining example of ancient life, and wish only to continue to live as they have done for hundreds of years, humbly but in harmony with God’s earth.

Kelantan's government are listening to loggers instead of voters - why?
Kelantan’s government are listening to loggers instead of voters – why?

Compare them to many of the big wigs among PAS, who prefer to drive expensive cars and build bigger houses, whilst calling themselves more godly than others.

How dare they ignore their duty of trust towards the humble Orang Asli, who are just asking for their basic human rights to be recognised, along with their land rights: rights which are being blatantly ignored by the incoming loggers reaping the profits from destroying their territories?

Kelantan Must Spell Out And Justify Its Logging Policies
Takiyuddin Hassan
Takiyuddin Hassan

The suave and dapper PAS political bigwig Takiyuddin Hassan, has this weekend brushed aside all the indigenous and traditional land rights of the native Temiar community, whose timber is being snatched.

He claimed their lands ‘belong to the Kelantan state government’ rather as if it was one of his own fancy cars, free for him to drive as he likes.

Anonymous said...

Oooo itu yang hang meluru keluar dari tandas .. ropa2nya hang termasuk tandas lbgoat. Kwikkwikkwik.

Anonymous said...

The many NGOs and others, who have protested this disgusting attititude on behalf of the Orang Asli communities, are pointing out a basic principle, that this smartly attired modern looking politician appears to fail to understand. Those who are elected into the role of governance under a democratic system (such as exists in Malaysia) are not in a position of ownership but in a position of trust.

The Kelantan state government does not rule the people, it represents them, and they act as the stewards, not the owners, of the assets of the state. That duty of trust extends to all the people in the state, including those who might not have voted them and who might not even subscribe to PAS’s cultural and religious beliefs. The duty of the government in a modern democracy (the system that has given authority to PAS in Kelantan) is to make decisions fairly and in the interests of all the people…. and not to treat the place as if they owned it, because the people do.

Therefore, it is for the state government to present the reasons behind their decisions and to show that they have proceded according to due process and proper consultation with the affected communities. Judging by the years of protests they have failed to do so.

Right To Forage?
Particularly weak in the chain of argument laid out by Takiyuddin this weekend has been the claim that the communities whom his government is depriving of their forests merely have the ‘Right to Forage’ in these territories.

Has he considered what his acceptance of that right entails?

Because, since he and his fellow decision-makers in the state government acknowledge this right to forage, they need to explain what time and consideration they have given to the question of how these traditional folk are going to be able to continue to forage for animals, fruit and the other basic necessities of life when their jungle has been clear felled?

Anonymous said...

Salah satu contoh kegagalan pas menangani orang asal gua musang menurut kaedah islam.

Undang2 pakai british. Tapi cakap nk selesaikan cara isle.

Ptuihh

Anonymous said...

Tunggangan tu kasar sangat... kalau panggangan (barbie panggang) lembut lah sikit ... kehkehkeh.

Anonymous said...

Lobai pas boleh buat hukum bawah hak ijtihad..ikut selera lobai pas..

Anonymous said...

Apa yang ko royankan ... tak faham langsung bro.

Anonymous said...

Lobai di kecualikan dari dosa...boleh kawtim..malaikat pon boleh undi untuk pas kata lobai pas laa..

Anonymous said...

Dah banyak hutan botak..banjir besar plak kelantan..

Anonymous said...

Pernah masuk kandang barbie kot sampai boleh faham perangai hewan tu.

Anonymous said...

Jadilah seperti Ebit Liew

Shazni Munir Mohd Ithnin
13 Ogs 2018, 9:51 pagi (Dikemaskini 13 Ogs 2018, 10:19 pagi)

A A
Serangan bertali arus yang dihalakan kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof berhubung pertemuan dengan wakil transgender tempoh hari jelas bermotifkan politik dan tidak menggambarkan citra dakwah sebagaimana yang dituntut agama.

Pendekatan ala Taliban yang digerakkan golongan ekstremis ini bukan sahaja langkah yang bersalahan dengan agama, bahkan menjauhkan lagi golongan transgender dengan agama.

Nas agama ditunggang semahunya dengan intonasi keras - melaknat misalnya - seolah-olah mahu mengambil alih kerja Tuhan.

Golongan ekstremis ini sewajarnya malu. Ketika tangan dan lidah mereka begitu lancang menghukum neraka terhadap pihak yang tidak sealiran, muncul pendakwah seperti Ebit Lew yang turun mendekati komuniti transgender dengan mesej kasih sayang.


Institusi-institusi agama disarankan agar mengambil langkah proaktif untuk melahirkan lebih ramai lagi 'Ebit Lew'. Dengan metodologi dakwah yang lebih terbuka, hikmah dan bersahabat, uslub ini jauh lebih baik berbanding sesetengah manusia yang hanya tahu berlagak suci dengan pendekatan 'hollier than thou'.

Anonymous said...

Ade jugak ektremis taliban dlm blog ibnu hasyim...pejuang islam palsu

Anonymous said...

Bagi tiap-tiap umat telah Kami tetapkan syariat tertentu yang mereka lakukan, maka janganlah sekali-kali mereka membantah kamu dalam urusan syariat ini dan serulah kepada agama Tuhanmu. Sesungguhnya kamu benar-benar berada pada jalan yang lurus.

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

idup tak ikut syariat jadialh terok dari natang

Anonymous said...

Paham betul2 ayat alquran. Nak dirikan islam ikut sistem islam.

Bukan tipu umat islam dgn sistem yahudi.sistem undi.

Penipu puak serban..makin menjadi.

Anonymous said...

Kepada dedak ph korang apa tau. Hanya pas sahja boleh membimbing rakyat.

Sebab presiden kami dah mimpi jumpa nabi la. Pemimpin parti lain takde punn

Anonymous said...

Komen dah melelong jauh..
Yang ini tak ade yang jawab..

[Anonymous said...
bagus jg mb tganu.. tulah penting profesional mentabdir.. mereka profesional

Yang tak bagusnya PM M'sia, jahil agama, otak dijajah budaya sekular, tangan berlumuran darah rakyat Mamali, mengaut kekayaan untuk keluarga, jauh dari kepimpinan Rasulullah SAW.

Balacinya? Labih teruk lagi, jadi babi tunggangan.
August 13, 2018 at 10:23 PM]

Takutke nak bongkar atau tak tahu nak jawab? Memang tak cerdik pun. Otak bubuh dipungkok, bukan lagi kepala lutut.

Husaini Ayu said...

Tak pyh msuk kandang,tgok walaun pun dh ckup

Anonymous said...

Husaini Ayun..
Memang tak payah masuk kandang,kerana sudah jadi babi tunggangan di luar kandang.
Jadi pecacai musuh-musuh Islam dan musuh PAS.

Husaini Ayu said...

Wahai babi 10.43,tak perlu nk jd babi utk membantai babi,kita kena akui,dlm kebabian mrk tu msih ada manusia dikalangan mrk,bkn semua yg berperangai babi,tp cuma blm dpt hidayah je...jgn ingat bila namanya parti islam maka dh penuh dgn hidayah

Anonymous said...

jauh kamu semua nk dibanding dgn tun. kamu ni kartun. tambah walauuuun.

hebat walaun blh nilai kebutukan tun tp peliknya najib sgt sempurna suci dlm debu lg.

Anonymous said...

jgnlah nk kaitkn guna Rasulullah saw dlm ni. bgtau aku dlm sunnah.. sekali saja yg Nabi saw gelar sahabat dia jebon munafik haraki diperkuda kafir tolol babi dlm bukit.

klu tkde.. ini sudah cukup utk kami menilai kamu perkuda agama. mulit kamu dh label siapa kamu. jeritlah kuat aku pejuang islam. lembu dengar pun gelak.. mmmmmohoooong.... kt lembu

Anonymous said...

ye betul perangai babi tp berkupiah..

depa ni klu tgk luaran huh mesti mengalahkn wali songo... sebenar eali sontot je.

Husaini Ayu said...

Sian kt babi 11.24 sekor ni,akibat marah krn tidak ditunggangi barangkali,habih dituduhnya org lain sbg musuh islam..kikiki

Anonymous said...

penternak babi jaya

Anonymous said...

Yang ini tak ade yang jawab..

[Anonymous said...
bagus jg mb tganu.. tulah penting profesional mentabdir.. mereka profesional
Yang tak bagusnya PM M'sia, jahil agama, otak dijajah budaya sekular, tangan berlumuran darah rakyat Mamali, mengaut kekayaan untuk keluarga, jauh dari kepimpinan Rasulullah SAW.
Balacinya? Labih teruk lagi, jadi babi tunggangan.
August 13, 2018 at 10:23 PM]

Takutke nak bongkar nanti bos marah atau tak tahu nak jawab? Memang tak cerdik pun. Otak bubuh dipungkok, bukan lagi kepala lutut.
Bengong!

Anonymous said...

walaun...perangai pun tk ikut islam..inikan pulak nk ikut islam bab mntadbir..

ngaku2 pejuang islam...lembu pun blh.

Anonymous said...

ye ebit lew contoh terbaik pendakwah... walaun hnya minat bab tandas lgbt saja... parti tandas lgbt semalaysia.

Anonymous said...

macamna nk buat tandas lgbt ye.. jika mereka tkde tandas nnti islam dn melayu terancam.

we want tandas for lgbt

inilah perjuangan suci walaun. syukurlah

Anonymous said...

Tulisan puak pan dan red army dap takde value. Sesuai difahami murid sekolah rendah. Banyak mudharat dafipada ilmiah. Lebih kurang sama nilai dengan ringgit yang diteroma sebagai upahan kerana memburuk2kan pas dan ust dan tghh.
Pakai kereta mewah pun tak guna bila hasil dari ringgit upahan dap.

Anonymous said...

anon August 13, 2018 at 10:46 PM

Biar saya guna bahasa malaysia n BI: Kebajikan orang asal/asli sudah ada gover agency yg handle hak2 mereka ada dalam perlembagaan..mcm juga hak islam,raja2 melayu dan dll.Jangan cuba
nak khianat..Yg khianat ialah kalangan parti/NGO pendesak yang manipulate org asal supaya memberontak..ini adalah satu kesalahan yg serius..kedaulatan undang2 malaysia adalah tinggi sebelum mahadeva mula mcmpuri judiciary ..kehakiman..itu lebih besar issuenya..

Anonymous said...

Ade bukti ngo hasutorang asli?...sungai dah keruh mcm mana orang asli nak hidup...hutan dah gondol mcm mana orabg asli nak cari makan...orabg asli bukan bertani..

Anonymous said...

Orang asli dah bermercedes.bmw pun ramai, berbungalow mewah dsb, yg masih dihutan tu ciput je, ramai dah bermukim dipekan&kg2,
Beridentiti melayu pun dah ramai terutama ethnik 'pangan', yg rautwajah sama mcm melayu dgn ketinggian yg sama malah ada yg lebih tinggi dari kebanyakkan melayu.
Jadi persoalan ni sebetulnya kecit saja sbb kalau dikelantan rasanya orang asli ni dah asimilate dgn melayu.
Ngo haprak je yg buat hal nak tunjuk care,
Orang asli boleh je berburu dihutan dari apa jenis yg ada,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails