Sunday, August 12, 2018

Solidariti Buat Dr Ilyani. YB Siti Zailah.




PUAN Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi, seorang doktor perubatan telah menyuarakan prinsip tegasnya mempersoalkan hak-hak yang dikatakan dituntut oleh golongan LGBT dalam satu surat terbuka dituju kepada Cik Puan Marina Mahathir.
Kelantangan ini menggusarkan pihak-pihak tertentu sehingga tindakan beliau telah diadu kepada Biro Pengaduan Awam menggesa agar beliau dikenakan tindakan tatatertib oleh pihak majikan iaitu Kementerian Kesihatan, Kerajaan Malaysia.
Dalam surat terbuka tersebut, beliau secara jelas telah menyatakan bahawa dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang doktor, pesakit LGBT tetap akan diberikan rawatan terbaik. Sikap ini adalah selaras dengan profesion kedoktoran yang disandang dan menunjukkan sikap Profesionalisme yang tinggi dalam melaksanakan kewajipan beliau.
Beliau juga telah melalui surat terbuka tersebut meluahkan pandangan peribadi dan kebimbangan beliau terhadap gejala songsang yang boleh merosakkan anak bangsa. Ini menunjukkan sikap keprihatinan yang tinggi beliau dalam pembinaan negara bangsa sesuai dengan tugas beliau sebagai penjawat awam.
Dalam hal ini, sebagai seorang rakyat Malaysia, bahkan mewakili suara majoriti rakyat Malaysia dan polisi semasa negara, saya percaya beliau dijamin hak menyuarakan pandangan secara bebas dan terbuka. Beliau juga dalam menyuarakan pandangannya sama sekali tidak menolak keperluan dakwah dan pemulihan kepada golongan LGBT ini.
Sikap beliau sebagai seorang profesional yang berani ke hadapan menyatakan pendirian adalah suatu sikap yang selayaknya dipuji bahkan diberi perhatian khusus oleh pihak kerajaan.
Kami menggesa Kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia agar tiada sebarang tindakan tatatertib mahupun apa-apa tindakan pentadbiran diambil ke atas beliau kerana kami percaya aduan tersebut tidak berasas dan merupakan satu usaha menyekat hak beliau untuk menyatakan pandangan secara terbuka.
Sehubungan itu, kami, Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan menyatakan sokongan dan solidariti kami terhadap prinsip yang diperjuangkan oleh Dr Nur Ilyani dan menyeru agar seluruh rakyat Malaysia dan NGO yang berada pada prinsip yang sama turut menyatakan sokongan dan solidariti.
Solidariti Dr NurIlyani
Sejahtera Bersama Islam
YB SITI ZAILAH MOHD YUSOFF
Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan
Merangkap 
Ahli Parlimen Rantau Panjang
Bertarikh : 30 Zulkaedah 1439H / 12 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 12/8/2018

56 comments:

Anonymous said...

sokong bela dr ilyani... bkn sokong pas

Azezuhaleem mat yazid said...

Rakyat berhak menegur...jangan diambil tindakan yg boleh menjejaskan kita yg kita berada dalam Malaysia Baharu Di bawah kerajaan PH

Anonymous said...

Kita sokong Dr Ilyani kerana beliau berani bercakap benar secara terbuka menentang LGBT yang sedang dibela dan disokong oleh KERAjaan pakatan dan puak munafik liberal dan puak kafir harbi. Tindakan Dr Ilyani adalah jihad !

Soalan: Mengapa puak munafik liberal dan puak kafir harbi bersungguh-sungguh membela dan menyokong LGBT?

Jawapan:

LGBT adalah pembawa penyakit kelamin yang sangat berbahaya seperti AIDs, Hiv, Siplis, Hepatitis dll dan aktiviti LGBT boleh merebakkan penyakit-penyakit berbahaya tersebut di kalangan kaum Melayu yang jahil murakkab yang akan menyebabkan mereka menjadi orang-orang yang tidak produktif kerana mereka mengidap penyakit yang sangat bahaya dan seterusnya mereka akan hidup menderita sebelum mereka mati.

LGBT adalah satu cara untuk melemahkan dan mengurangkan populasi kaum Melayu di negara ini.

Untuk melindungi manusia dari bahaya LGBT, Allah dan RasulNya telah melaknat dan mengharamkan puak LGBT dan aktiviti LGBT dan menyediakan hukuman mati untuk orang-orang yang melakukan aktiviti LGBT.

ted manoff said...

Kalau betul ada tindakkan dari kerajaan amat tidak wajar..atau nii hanya sandiwara utk promosi diri sendiri..marina nii dh lama aku geram tapii apa yg disuaraknnya kita lihat dari sudut kemanusiaan..marina patut jaga maruah tun selaku pm..

ted manoff said...

Kepala toya ko..tak habis2 kapirharbi..ko sapa nk nilai org..

Anonymous said...

si bodoh 8.02 ni tk baca artikel harakahdaily tu.

tgk perkataan lgbt terus maki kerajaan ph. inilah jenis allien khawarij cia yg ada dlm pas yg mnjahanamkn pas dr dalam.

artikel tu ckp ada pihak buat aduan melalui pengaduan awam minyak KKM ambil tindakan kpd dr ilyani. tidak dinyatakan siapa buat aduan.

dipihak lain meminta supaya KKM jgn ambil tindakan dgn sbb aduan itu.

KKM kerajaan ph belum buat keputusan pun lg. tp kita yakin tiada tindakan dikenakn kerana tiada kesalahan dlm knyataan dr ilyani.

kpd puak khawarij dlm pas.. kamu xblh nyorok. umat kenal kamu sebb kamu bau busuk. kami tau uncle sam dibelakang kau dn cia pak penakan kamu yg nk huruharakn umat islam dn malaysia.

org pas jgn mudah terbodoh oleh golongan anjing neraka.

Anonymous said...

Mamat ni kenal pondan jer...orang sebut lgbt dia pon ikut sebut lgbt jugak...kalo suruh tunjuk yg mana satu gay dan lesbian haram tak kenal...entah2 dia yg gay..

Anonymous said...

Wah barua-barua ternakan parti kafir harbi biaDAP telah mula meroyan gila babi memarahi kita yang menentang LGBT. Maklumlah barua-barua ini juga tergolong kepada puak LGBT juga kerana mereka suka menghina ajaran Islam dan perjuangan Islam dan menafikan hak umat Islam !

Anonymous said...

Kata2 doktor ni memang betul pasal akibat lgbt tapi sape yg kenal lgbt?...

Hiv paling tinggi di kelantan negeri pas...adekah kerana lgbt ramai di kelantan?...pas gagal mendidik orang kelantan ikut islam...lobai pas hentam duit rompakan 1 mdb...

Anonymous said...

Nampaknya barua roket 8:30 PM sudah biasa dengan puak LGBT termasuk puak kunyit ! Kamu ahli kelab kunyit jugakah?

Anonymous said...

Mayat bayi lelaki berbalut tuala ditemui

Bernama
12 Ogs 2018, 7:07 malam (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 7:08 malam)

A A
Mayat seorang bayi lelaki yang telah tanggal tali pusat dan berbalut tuala ditemukan tertanam di belakang sebuah gudang, dekat Kampung Santong, di Dungun, awal hari ini.

Mayat ditemui pada kira-kira jam 8 pagi oleh seorang penduduk kampung, Jasmi Mohd, 32, yang datang untuk berjumpa rakannya yang bekerja di gudang itu.

Jasmi yang pada mulanya ternampak sebuah beg berwarna biru sebahagiannya tertanam di permukaan tanah yang kelihatan baharu digemburkan. Dia terdorong untuk menggali tanah berkenaan dan menemui mayat tersebut.

Ketua Polis Daerah Dungun, Supt Baharudin Abdullah berkata, pihaknya telah menerima panggilan daripada saksi kejadian dan sepasukan penyiasat ditugaskan ke lokasi terlibat.

Anonymous said...

Ape dah jadi dgn negeri pas gganu?...ini kerana lgbt?...

ted manoff said...

Juboq nepall..bila komen terus dilabel dap..ko nk aku toron juboq ko kerr hanatt..

Anonymous said...

Barua dungu lobai tak boleh jawab kenape kelantan tinggi hiv...kenape pas gagaldidik orang kelantan..hihihi.

Anonymous said...

8.32.. ini lg ciri2 anjing neraka yg Nabi saw sabda.

Anonymous said...

buat himpunan klantan tganu terancam oleh lgbt. salah dap? dap makan babi..klntan tganu pulak yg byk lgbt

atau khawarij yg makan babi diam2

Anonymous said...

Kalo pas perintah malaysia tak ade lgbt?...lelaki tak boleh duduk serumah...tak boleh lepak bersama....perempuan jugak tak boleh duduk serumah dan tak boleh lepak2...akan di cop gay dan lesbian oleh penganut ugama pas.....

Anonymous said...

Virus beguk serang madrasah di Besut

Bernama
12 Ogs 2018, 6:38 petang (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 6:40 petang)

A A
Madrasah Moden Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) Besut di Terengganu ditutup empat hari mulai esok hingga Khamis berikutan penyebaran virus Beguk.

Sehubungan itu, seramai 560 pelajar di madrasah itu dibenarkan pulang hari ini.

Pengetua madrasah itu Jusoh Mat berkata lebih 20 orang pelajar lelaki sekolah berkenaan dijangkiti penyakit Beguk sejak tiga minggu lalu.

“Penyakit Beguk disebabkan oleh virus ‘paramyxovirus’ yang menyebabkan keradangan dan sakit pada kelenjar air liur (parotid).

“Setelah disiasat penyakit ini kita dapat kesan bermula daripada seorang pelajar lelaki Tingkatan 1 yang dijangkiti virus itu selepas melawat bapa saudaranya yang dijangkiti virus tersebut di Kota Bharu, Kelantan pada 27 Julai lalu sebelum kembali ke sekolah,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di madrasah itu di Kampung Padang Landak, Jertih di Terengganu hari ini.

Anonymous said...

dungun kat penang kan?

Anonymous said...

Mcm2 masalah dinegeri pas gganu...ini kerana lgbt?...

Anonymous said...

JARINGAN: K'jaan Kelantan beri pelbagai alasan tuntutan warta tanah adat

Bernama
12 Ogs 2018, 5:36 petang (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 5:47 petang)

A A
Jaringan Kampung Orang Asli (JARINGAN) Kelantan menafikan pihaknya dihasut badan bukan kerajaan (NGO) untuk menuntut tanah adat kepunyaan mereka di negeri ini.

Pengerusinya Mustafa Along berkata Orang Asli bangkit menuntut hak mereka atas kesedaran mempertahankan tanah adat yang diwarisi daripada nenek moyang mereka daripada diceroboh sehingga menyukarkan kehidupan masyarakat tersebut.

"Kami sedih kerana kerajaan negeri bagi pelbagai alasan berhubung tuntutan kami untuk mewartakan tanah adat itu," katanya ketika ditemui pemberita di sekatan Kampung Kaleg, Pos Tohoi di Gua Musang, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan semalam yang dilaporkan menyebut tidak ada istilah tanah adat Orang Asli di Kelantan dan masyarakat tersebut bangun menentang kerajaan negeri Kelantan selepas dihasut NGO tertentu.

Mustafa berkata masyarakat Orang Asli akan tetap meneruskan sekatan di tiga laluan utama pembalakan iaitu di Pos Bihai, Tohoi dan Pasik.

"Masyarakat kami tidak pernah gentar dengan pelbagai ugutan daripada pihak tertentu selepas dua kali berlaku kekecohan di sekatan Kampung Kaleg baru-baru ini," katanya

Anonymous said...

Pas kelantan adalah contoh kerajaan yg tidak ikut islam...cakap aje lebih kerana nak kussa...

Anonymous said...

Bimbing LGBT kembali ke identiti asal - Mahfuz

12 Ogs 2018, 3:51 petang (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 3:56 petang)

A A
Golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) seharusnya dibantu untuk kembali semula ke identiti asal dan bukannya membangkitkan isu untuk mengiktiraf hak golongan itu secara total, kata Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar.

Beliau berkata daripada sibuk mengecam golongan LGBT dengan mengatakan mereka sebagai ancaman kepada masyarakat, tumpuan seharusnya diberi kepada usaha untuk mendekati dan mendidik golongan itu agar kembali kepada fitrah asal mereka.

“Saya fikir isu ini tidak harus dilihat dalam satu kerangka yang salah, kita harus melihat dalam konteks mendidik bagaimana nak bawa mereka balik kepada identiti yang normal, yang sebenarnya, itu yang harus dilakukan.

“Dekati mereka (LGBT) secara lemah lembut, dan bawa sifat Rahmatan Lil Alamin (rahmat bagi seluruh alam semesta) kerana Islam agama yang sangat menghormati setiap manusia,” kata Mahfuz yang juga timbalan menteri sumber manusia kepada pemberita selepas merasmikan Hari Kecemerlangan Pelajar Sekolah Kebangsaan Convent di Alor Setar, hari ini.

Anonymous said...

KKM Tak Diskriminasi LGBT, Kata Ketua Pengarahnya
By MalaysiaKini On 12 Aug 2018
11

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) maklum mengenai surat terbuka seorang pegawai perubatan yang mempersoalkan hak golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT).

Bagaimanapun, Ketua Pengarahnya Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

“KKM mengambil maklum mengenai seorang doktor yang menyatakan pendiriannya berkenaan LGBT di laman facebook beliau.

“Adalah dimaklumkan KKM berpegang pada prinsip tidak ada diskriminasi ke atas mana-mana agama, bangsa mahupun kumpulan masyarakat dalam menyampaikan perkhidmatan kesihatan,” katanya menerusi laman twitter beliau.

Menerusi hantaran yang dimuat naik pada 6 Ogos lalu, Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi mengkritik aktivis sosial Marina Mahathir yang mahukan golongan LGBT diberikan hak yang sama seperti rakyat lain negara ini.

Hantaran Dr Ilyani yang bertugas di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) itu mendapat lebih 4,000 tanda suka dan 2,700 perkongsian di Facebook.

‘Kami juga punya hak’

Antara lain Dr Ilyani menulis : “Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang”.

“Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

“Sehingga kini walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka.

“Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?” tulisnya.

Katanya, pada masa ini golongan LGBT tidak dibenarkan menderma darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi.

“Adakah cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga cik?

“Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang,” tulisnya.

Bagaimanapun, hantaran itu ‘dipadamkan’ tidak lama kemudian dipercayai selepas menerima laporan di Facebook.

Pendapat disuarakan Dr Ilyani itu turut menerima kritikan seorang profesor dan dekan perubatan penyakit berjangkit Universiti Malaya, Dr Adeeba Kamarulzaman.

Dr Adeeba yang mengetuai Yayasan AIDS Malaysia menasihati Nur Ilyani untuk membaca lebih lanjut mengenai kemajuan dalam rawatan HIV.

“Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,” katanya dalam jawapannya kepada hantaran Nur Ilyani.

Kejora Bapuk Bodo said...

Kalo ade pihak yg menggesa dikenakan tindakan tatatertib tidak mestinye di turuti kementerian...

Tindakan disiplin hanye boleh diambil jika berlaku salahlaku yg ditetapkan oleh perintah am bab D...

Surat terbuka kpd marina ...bukan kutuk kerajaan...

Ade plak yg ambil kesempatan nak cari publisiti murahan...

Anonymous said...

Apabila umat Islam berjuang menegakkan agama Islam dan menentang kemungkaran dan kesesatan seperti LGBTQ supaya semua manusia selamat dari kemungkaran dan kesesatan seperti LGBTQ, barua-barua ternakan abang besar kafir harbi roket pula sibuk memaki hamun umat Islam dan melabelkan umat Islam sebagai Kepala toya ko, gay, Juboq nepall, anjing neraka, Barua dungu lobai dll.

Mengapa barua-barua roket itu merasa sangat marah terhadap umat Islam yang menentang LGBTQ ? Sebab barua-barua ternakan abang besar roket terdiri dari puak LGBTQ !

Anonymous said...

Bahkan barua-barua dedak roket juga menfitnah dan melabelkan umat Islam yang menentang LGBTQ sebagai puak khawarij kerana barua-barua dedak roket terasa begitu terdesak mahu membela puak LGBTQ yang dilaknat oleh Allah dan RasulNya. TIndakan barua-barua roket ini adalah amat memalukan !

Anonymous said...

Barua 8:33 PM ternakan abang besar roket telah membuat dakwaan yang tidak berasas Hiv paling tinggi di kelantan negeri pas

Kita cabar barua roket ini menunjukkan sebarang bukti kukuh yang disokong oleh statistiks rasmi untuk menyokong dakwaan karut marutnya ! Tanpa bukti, barua roket ini telah menfitnah rakyat Kelantan.

Anonymous said...

Berita
Parlimen
Pilihan Editor
Sukan
Seni & Hiburan
Global
Kolum
Surat
Laporan Khas
Ulasan
Wawancara
Lensakini
TV

Mayat bayi lelaki berbalut tuala ditemui
Bernama
12 Ogs 2018, 7:07 malam (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 7:08 malam)

A A
Mayat seorang bayi lelaki yang telah tanggal tali pusat dan berbalut tuala ditemukan tertanam di belakang sebuah gudang, dekat Kampung Santong, di Dungun, awal hari ini.

Mayat ditemui pada kira-kira jam 8 pagi oleh seorang penduduk kampung, Jasmi Mohd, 32, yang datang untuk berjumpa rakannya yang bekerja di gudang itu.

Jasmi yang pada mulanya ternampak sebuah beg berwarna biru sebahagiannya tertanam di permukaan tanah yang kelihatan baharu digemburkan. Dia terdorong untuk menggali tanah berkenaan dan menemui mayat tersebut.

Ketua Polis Daerah Dungun, Supt Baharudin Abdullah berkata, pihaknya telah menerima panggilan daripada saksi kejadian dan sepasukan penyiasat ditugaskan ke lokasi terlibat.

“Kami juga telah memanggil pasukan forensik dari Ibu Pejabat Polis Negeri Terengganu (IPK) untuk menjalankan siasatan,” katanya ketika dihubungi.

Penemuan bayi berkenaan adalah kes kedua seumpamanya di daerah ini, selepas penemuan seorang mayat bayi lelaki yang masih bertali pusat di tempat pelupusan sampah pada 4 Jun lalu.

Anonymous said...

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia.
Sesungguhnya manusia itu amat ZALIM dan amat BODOh

kalau orang islam tak peduli hinaan terhadap islam
lebih baik salin pakaian pakai kain kapan
apa tugas pihak kesihatan
selidik punca penyakit
kalau dah taua puncanya selain ubat ynag paling baik
cegah punca penyakit
bukan galak punca penyakit

ini yang dikatakan dunia sedang dipimpin oleh orang gila
galak punca penyakit
lepas tu buat kempen cegah penyakit
macam sial aja pemimpin jenih ni

Anonymous said...

Malanglah seorang dekan perubatan yang mempunyai pandangan serong terhadap doktor yang berani bercakap benar tentang LGBT sedangkan doktor tersebut telah merawat pesakit normal dan pesakit LGBT dengan layanan yang sama, adil, dedikasi dan sebaik-baiknya.

Bukankah ini bererti dekan perubatan telah bersikap prejudis terhadap doktor tersebut?

Anonymous said...

Gelaran puak pejuang islam palsu okey?...

Anonymous said...

Menentang pejuang islam palsu dan lobsi tonggang islam daa..

Anonymous said...

Program bersih masjid tarik masyarakat bukan Islam

Bernama
ShareTweetPinMail

Pengerusi MACMA Muar Edi Tan Abdullah berkata, program itu menjadi jambatan persaudaraan antara masyarakat Melayu dan mualaf dengan masyarakat Cina. (Gambar Bernama)

TANGKAK: Program bersih Masjid Sultan Ismail, Tanjung Agas, di sini yang pertama kali dianjurkan turut menarik minat penduduk bukan Islam daerah ini untuk bersama-sama membersihkan kawasan masjid itu.

Pengerusi Pusat Aktiviti Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) cawangan Muar Edi Tan Abdullah berkata, program itu menjadi jambatan persaudaraan antara masyarakat Melayu dan mualaf dengan masyarakat Cina.


“Bagusnya ada program ini, kita dapat melakukannya dalam suasana muafakat dan muhibah tanpa mengira agama dan bangsa.

“Pendekatan seperti ini akan membantu mereka memahami lebih mengenai Islam dan menangkis persepi negatif selama ini,” katanya kepada Bernama pada program itu di sini, hari ini.

Program disertai lebih 300 sukarelawan itu bermula 8 pagi dianjurkan dengan kerjasama pelbagai pihak antaranya Majlis Daerah Tangkak, Jabatan Bomba dan Penyelamat Tangkak, Pejabat Kadi Daerah serta beberapa badan bukan kerajaan (NGO) termasuk Persatuan Anak Jati Muar dan Lions Club.


Seorang daripada sukarelawan, Kong Jit Hong, 30, berkata beliau mengambil peluang itu kerana mahu terlibat dalam aktiviti kesukarelaan terutamanya yang menjurus kepada aspek menjaga kebersihan dan alam sekitar.

Anonymous said...

Cabar kapla bapak ko..

dalam negeri

ARKIB : 16/09/2011
Kelantan paling tinggi hidap HIV, AIDS
KOTA BHARU 15 Sept. - Jumlah penghidap HIV dan AIDS di Kelantan pada tahun lepas adalah tertinggi di Malaysia jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain.

Statistik Kementerian Kesihatan mendapati setiap 28.8 bagi setiap 100,000 penduduk Kelantan telah dijangkiti penyakit yang tiada ubat itu.

Pemegang Amanah Majlis AIDS Malaysia, Dr. Illias Adam Yee berkata, ia diikuti dengan negeri Pahang dengan 24 daripada 100,000 penduduknya dijangkiti HIV, Kuala Lumpur (18) dan Johor (15.5) serta kesemua negeri ini melebihi dari kadar jangkitan HIV keseluruhan di Malaysia iaitu 12.9.

Beliau berkata, jumlah jangkitan baru HIV di Kelantan dari Januari sehingga Disember tahun lalu ialah sebanyak 462 orang manakala kematian disebabkan AIDS ialah 88 orang.



Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0916&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm#ixzz5NyJwXiRi
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...

Mujahid Yusof Akan Tercatat Dalam Sejarah Sebagai Menteri Agama Berfikrah Liberalisme Yang Membunuh Islam Di Malaysia

Kalau di Turki, pemimpin sekular Mustafa Kemal Atatük di catit dalam sejarah sebagai pemimpin yang membunuh sistem pentadbiran Islam, Mujahid juga mahu mencatatkan nama sebagai jaguh yang membunuh Islam di Malaysia...

Anonymous said...

SINAR
KELANTAN

Thailand bukan alasan kes HIV tinggi di Kelantan

ROSMIZA KASIM
2 MAC 2017
Ahmad Jazlan Yaakub

A- A+ (Ubah saiz teks)
KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan diminta tidak menjadikan kedudukan negeri itu yang dekat dengan Thailand sebagai alasan peningkatan penularan virus HIV.

Timbalan Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata, amat melucukan apabila Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah memberikan jawapan balas tidak berasas seperti itu dalam isu tersebut.

Menurutnya, punca terbaharu yang dikenal pasti penyumbang kepada peningkatan jumlah HIV di Kelantan itu adalah perkara yang serius dan perlu pencegahan segera.

"Sudah ditakdirkan kita bersempadan dengan Thailand. Saya nak tanya beliau kalau berjiran dengan perompak, kalau anak dia mencuri adakah dia nak salahkan jiran atau dia tidak tahu jaga anak," katanya kepada media, hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan Hari Terbuka Asrama Kolej Poly-Tech Mara Kota Bharu di sini yang turut dihadiri Pengarah Kesihatan Kelantan, Datuk Dr Ahmad Razin Datuk Ahmad Mahir.

Jazlan yang juga Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mahukan kerajaan negeri menjelaskan perkara tersebut di dalam Sidang Dewan Dun Kelantan yang berlangsung pada bulan ini.

"Kerajaan Kelantan mesti bertanggjawab. Kita nak kalau boleh Exco Kesihatan atau menteri besar sendiri selaku ulama tolong jawab soal ini.

Anonymous said...

SINAR
KELANTAN

Thailand bukan alasan kes HIV tinggi di Kelantan

ROSMIZA KASIM
2 MAC 2017
Ahmad Jazlan Yaakub

A- A+ (Ubah saiz teks)
KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan diminta tidak menjadikan kedudukan negeri itu yang dekat dengan Thailand sebagai alasan peningkatan penularan virus HIV.

Timbalan Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata, amat melucukan apabila Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah memberikan jawapan balas tidak berasas seperti itu dalam isu tersebut.

Menurutnya, punca terbaharu yang dikenal pasti penyumbang kepada peningkatan jumlah HIV di Kelantan itu adalah perkara yang serius dan perlu pencegahan segera.

"Sudah ditakdirkan kita bersempadan dengan Thailand. Saya nak tanya beliau kalau berjiran dengan perompak, kalau anak dia mencuri adakah dia nak salahkan jiran atau dia tidak tahu jaga anak," katanya kepada media, hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan Hari Terbuka Asrama Kolej Poly-Tech Mara Kota Bharu di sini yang turut dihadiri Pengarah Kesihatan Kelantan, Datuk Dr Ahmad Razin Datuk Ahmad Mahir.

Jazlan yang juga Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mahukan kerajaan negeri menjelaskan perkara tersebut di dalam Sidang Dewan Dun Kelantan yang berlangsung pada bulan ini.

"Kerajaan Kelantan mesti bertanggjawab. Kita nak kalau boleh Exco Kesihatan atau menteri besar sendiri selaku ulama tolong jawab soal ini.

Anonymous said...

Buat fitnah plak...ape bukti?..

Anonymous said...

HANASUVA
BULETIN

Kota Bharu Bandar Paling Ramai Penagih Dadah

Laporan terbaru mendedahkan, aktiviti penyalahgunaan dadah di Kelantan bagi tempoh sembilan bulan pertama tahun ini meningkat dengan catatan 6,653 Orang Kena Pengawasan (OKP) berbanding 4,410 OKP tahun lalu

Memetik laporan Bernama, jajahan Kota Bharu merekodkan jumlah OKP paling tinggi iaitu 1,476 orang diikuti Bachok (977 OKP) manakala golongan belia berusia 20 hingga 39 tahun merupakan pengguna dadah teramai.

Pil kuda merupakan dadah paling popular dan menjadi pilihan dalam kalangan penagih di negeri ini pada 84 peratus berbanding bahan terlarang yang lain.

Pada tahun 2015, Kelantan terus mencatat jumlah peratusan penagih dadah Methamphetamine atau pil kuda paling tinggi iaitu sebanyak 76.6 peratus berbanding negeri-negeri lain.

Permintaan dadah jenis itu mendapat permintaan tinggi di negeri ini walaupun kadar harga dadah berkenaan lebih tinggi berbanding jenis yang lain kerana mudah diperoleh dari negara jiran, Thailand.

SUMBER

Anonymous said...

Seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga pimpinan parti AMANAH sebelum ini, menyatakan bahawa golongan LGBT di Malaysia berhak menikmati hak yang sama sebagai warganegara ini dan mereka tidak seharusnya didiskriminasi dalam sebarang bentuk termasuk di tempat kerja. Transgender boleh guna tandas wanita katanya.

Anonymous said...

Berpuluh tahun pas perintah...pas buktikan gagal perintah cara islam...masalah sosial tak berkurang...

Pas hanye nama parti islam yg tonggang islam..

Anonymous said...

Habis tu nak bunuh lgbt ato penjara?...kelantan tak ade lgbt?...

Anonymous said...

Dan terhadap para wanita yang mengerjakan perbuatan keji, hendaklah ada empat orang saksi di antara kamu (yang menyaksikannya). Kemudian apabila mereka telah memberi persaksian, maka kurunglah mereka (wanita-wanita itu) dalam rumah sampai mereka menemui ajalnya, atau sampai Allah memberi jalan yang lain kepadanya.

Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah syetan yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah

ikut hukum Allah ada barokahnya

Anonymous said...

1. Mengapa kadar hiv tertinggi di Negeri2 PAS Terengganu dan Kelantan?

2. Mengapa Kerajaan PAS Kelantan menindas hak2 kaum asal Asli Gua Musang dan mengenakan tindakan penguatkuasaan zalim dan tiada belas kasihan?

3. Mengapa Kerajaan PAS Terengganu membenarkan Pakatan bukak aurat habis bikini kpd pelancong2 bukan Islam dan tidak mengenakan pakaian sopan? . Dasar liberal ini juga akan menjemput pelancong 2 berduit banyak tapi pro-liberal, pro-LGBT, pro- seks bebas, pro- minum arak dan pelbagai gejala bukan Islamik demi duit pelancongan.

3. Cakap berdegar2 org lain takrifi, barua DAP, penyembah makan babi tapi sendiri Allah uji bagi kuasa politik, fikir dan bertindak tidak Islamik jugak mcm sekular.

4. Sama je mcm parti2 lain cuma letak nama Islam dan berlagakje

Anonymous said...

Woi barua kepala bapak kau 9:54 PM ternakan abang besar kafir harbi roket, kamu mendakwa konon Hiv paling tinggi di kelantan negeri pas dan dakwaan karut kamu ini dibuat dalam tahun 2018 ini tetapi malangnya kamu menggunakan laporan akhbar tahun 2011 yang berdasarkan laporan KKM tahun 2010 untuk menyokong dakwaan kamu tentang kes HIV dalam di Kelantan dalam tahun 2018 !

Mana statistiks KKM tahun 2018? Ini jelas menunjukkan kamu adalah pembohong yang cuba menipu orang ramai dengan menggunakan laporan akhbar 8 tahun dahulu yang sudah ketinggalan zaman untuk menyokong dakwaan karut marut kamu !

Inilah akibatnay apabila barua-barua roket suka menyondol dedak cap roket ! Babi pun cemburu melihat barua menyondol dedak !

Anonymous said...

Jawapan untuk barua dedak roket 11:14 PM

1. Mana bukti dan statistiks KKM yang menyokong dakwaan kamu? Tidak ada kan.

2. Mana bukti kononnya Kerajaan PAS Kelantan menindas hak2 kaum asal Asli Gua Musang dan mengenakan tindakan penguatkuasaan zalim dan tiada belas kasihan ?

Siapakah yang berkuasa ke atas hutan di negeri Kelantan mengikut undang-undang Malaysia? Kerajaan negeri atau orang asli? Tindakan orang asli menceroboh hutan dengan hasutan NGO keparat telah melanggar undang-undang Malaysia !

3. Wah puak pakatun bertindak melampau mencabuli hak pelancong2 bukan Islam untuk memakai pakaian. Adakah puak pakatun mahu mereka semua berbogel mengikut selera puak pakatun?

PAS telah menunjukkan sikap bertoleransi yang baik terhadap hak asasi orang kafir kerana tiada paksan dalam beragama!

3. Wah barua ini mengulangi no 3 sekali lagi ---> barua dedak roket mabuk todi daun ketum !

4. Parti Islam PAS yang menjadikan Al-Qur'an, Sunnah, Qias dan Ijma' sebagai perlembagaan dan garis panduan perjuangan PAS sudah pasti berbeza dengan parti-parti politik yang menjadikan ideologi sesat buatan manusia sesat sebagai ideologi politik mereka.

Bahkan pejuang Islam yang memperjuangkan Islam adalah amat berbeza dari khadam parti kafir harbi biaDAP seperti kamu yang menjadikan dedak cap roket sebagai perjuangan perut kamu sendiri untuk menegakkan kebatilan !

Anonymous said...

Ini tiada kaitan dengan pembangkang.

Ia ada kaitan dengan pemerintah cakap tak serupa bikin

Anonymous said...

Cakap nak pi depan, ropa2 mengundur ke belakang: beri pandangan yang menusuk ke hati akan dihadapkan ke depan penjaga moral. Itu selepas PRK Sg Kandis. Pasca PRK seri Setia entah apa pula peraturan baru yang akan dijelmakan.

Anonymous said...

Kenapa ada kes HIV di pantai timor? Adalah sama dengan pertanyaan apakah tidak ada puak2 haprak di pantai timor?

Meskipun tanpa statistik, kebarangkaliannya ialah kes2 ini bukan penyokong Pas. Dan kalau bukan Pas ia adalah di pihak sana... puak2 haprak.

Puak puak haprak ini sepatutnya ambil berat akan nasib yang menimpa rakan yang sama waktu meskipun di mana berada. Usah lepas tangan.

Anonymous said...

Maruah masyarakat lebih perlu dijaga dari maruah individu.

Maruah atok kau tu dah lama hilang di zaman reformasi.

Anonymous said...

Atok deDap tu cakap kemain produktif. 10 juta perkataan selama berdekad2... setakat ini satu tak boleh pakai.

Anonymous said...

Kalau kau boleh kenal duit 1mdb, masakan profesional tak kenal LBGT. Mengarutlah bro.

Anonymous said...

Jom tanda tangan petisyen solidariti bersama Dr Ilyani kerana ada pihak lapor kepada Biro Pengaduan Awam gesa ambil tindakan ke atas Dr Ilyani.

Tajuk: SOLIDARITI BUAT DR ILYANI
Anjuran: Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia PAPISMA


Sila lawat website berikut untuk menulis sokongan tuan-puan kepada Dr Ilyani:

https://www.gopetition.com/petitions/solidariti-buat-dr-ilyani.html

Anonymous said...

Yang tinggi tu terpengaruh dengan kehidupan bebas. Tentunya bukan Pas yang dipangkah tetapi yang satu lagi.

Anonymous said...

Kat pulau mutiara itu juga ada kes sumbang tapi bukanlah rahsia bahawa ada cara untuk 'sembunyikan' kes. Kau pun tahu kaedahnya tapi sengaja buat2 tidak tahu. Dan satu donia tahu kes2 sumbang kat pulau itu jauh lebih tinggi dari keseluruhan di pantai timor.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails