Sunday, August 12, 2018

Mahathir Sahkan Tiada Kenaikan Gaji Penjawat Awam.




‘Sepatutnya pada bulan Julai tahun ini semua penjawat awam sudah menerima kenaikan satu tangga gaji KGT sebagaimana diumumkan oleh bekas Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib dalam MAPPA 2018 pada 4 April 2018.’
KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kerajaan tidak akan menaikkan gaji penjawat awam di negara ini walaupun 100 hari kerajaan PH berkuasa.
Kata Perdana Menteri, ini kerana jumlah kakitangan awam yang ada hari ini adalah ramai iaitu 1.6 juta orang selain faktor kekangan kewangan.
“Sekarang bukan masa tepat untuk kita memberi gaji lebih tinggi kepada penjawat awam.
“Kami mempunyai dasar dan tidak dapat melakukan dengan segera. Kami majikan yang besar,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Kepemimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) di Yayasan Selangor.
BACA: Penjawat Awam Yang Sokong Mahathir Ibarat Sedang Gali Kubur Sendiri http://pakdin.my/penjawat-awam-yang-sokong-mahathir-ibarat-sedang-gali-kubur-sendiri/
Dr Mahathir berkata, peningkatan gaji juga perlu seiring dengan peningkatan produktiviti.
Kenyataan Dr Mahathir adalah konsisten sebagaimana tulisan beliau dalam blognya Chedet pada 2 Mei 2012 bahawa beliau menyatakan Malaysia sudahpun mempunyai gaji yang tinggi di ASEAN setelah Singapura dan menaikkan gaji minima akan menyababkan pelabur dan orang asing memindahkan kilang mereka keluar dari Malaysia.
Sepatutnya pada bulan Julai tahun ini semua penjawat awam sudah menerima kenaikan satu tangga gaji KGT sebagaimana diumumkan oleh bekas Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib dalam MAPPA 2018 pada 4 April 2018.
Sementara itu kerajaan PH melalui Menterinya Kulasegaran mengumumkan kadar janji gaji minimum baharu sektor swasta kepada RM1,500 sebulan sebagaimana yang termaktub dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam tempoh 100 hari ditangguhkan dan diselesaikan dalam tempoh 5 tahun agar tidak membebankan majikan.
“Kita bukan naikkan RM1,500 sekali gus. Jika kita lakukan sedemikian akan menyusahkan syarikat swasta kerana pendapatan mereka akan berkurangan sehingga menyebabkan perniagaan tidak boleh beroperasi,” katanya.

12 comments:

Anonymous said...

Inilah musibah yg ditinggalkan Kerajaan Klepto yg membangsat Bangsa, Agama dan Negara dgn merompak Khazanah negara dan meninggal hutang sampai RM1 trillion termasuk bayaran2 kpd syarikat2 bogus kroni Klepto mengikut DOJ dan bayaran berganda IPIC kerana konspirasi wang gubahan.

Apa2 hasil negara samada dulu GST dan sekarang SST, semua diguna utk bayar interest hutang dan mematikan hutang yg paling menonjol 1MDB.

Mengbangsat kan bangsa Melayu dan rakyat kerana rakyat terbeban terpaksa menanggung sama mcm dlm kes ini tiada kenaikan gaji penjawat awam.

Kerajaan PH terpaksa mencuci berak2 Klepto ini.

Anonymous said...

Ajib umum naik gaji dengan naikkan harga minyak....barang pon turut naik rega...kerajaan dapat pungut lebih banyak gst...

Kakitangan awam tak merungut pon kerana dah tahu bala yg akan timpa kepala mrreka...

Kejora Bapuk Bodo said...

Perkasa mahkamah syariah tak boleh tinggalkan RUU355'

N Faizal Ghazali
12 Ogs 2018, 3:15 petang (Dikemaskini 12 Ogs 2018, 3:22 petang)

A A
Hasrat kerajaan persekutuan untuk memperkasakan mahkamah syariah secara menyeluruh disambut baik kerajaan PAS Kelantan.

Bagaimanapun menurut Ketua Dewan Ulama PAS negeri, Datuk Hassan Mohamood pelaksanaannya tetap perlu dilakukan melalui Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355.

"Kita setuju memperkasakan (mahkamah syariah) tapi RUU355 tetap perlu diutamakan upaya masalah-masalah gejala sosial yang berlaku dapat dikurangkan dan dihapuskan. Salah satu caranya dengan RUU355," katanya ketika ditemui media di Kota Bharu, hari ini.

Anonymous said...

Pas masih nak guna Aryuyu 355 untuk modal...4 tahun era najib kenapa tak selesaikan?...bodoh lobai Pas..

Anonymous said...

negara rugi sejak matde pm 22 tahun melarat smapai lani
bila rakayt bagi paktan mennag dah cakap depa majikan besar
dah mula tunjuk lagak
dulu masa jib denagr cakap dia tak da pong ynag salah
bila jib lawan dia macam macam
dia katakan tak elok
matde pembelit
pru 15 tolak paktan amano

Anonymous said...

RUU355 Sessi Parliamen lepas. Pelakon Wanita Dan Lelaki Terbaik -Azalina. Pembantu2 Terbaik - Hadi dan Speaker Bloodyful.

Anonymous said...

Bodoh tersangat bodoh pandangan anon5.18pm.
Sebenarnya kerajaan baru ni adalah kerajaan yg sembang besar macam tin kosong tapi tak reti nak buat kerja. Mula dari pm mnteri kewangn hinggalah mnteri2 badut di bawah semuanya tak kreatif. Yg mereka pndai hanya menipu rakyat. Banyak berhelah jika tak dpt melksanakn janji. Ini kerja yg mnteri2 krjaan baru ini boleh buat. Kemudian projek2 dn program kerajaan lama mereka tukar nama dgn mendkwa program dn projek mereka. Langsung tak popular.
Kita puji najib. Kebiasaannya najib ni kita lihat jarang sangat dia nak mungkir janji. Selalunya apa yg dijanjikannya pada rakyat dia tunaikan.najib sebelum diluluskan sesuatu janji kpd rakyat dia akan pastikan samada janji tersebut boleh dilaksana atau tidak.bukan janji hentam kromo saja utk sedapkan hati rakyat utk meraih sokongan. Ini antara kebaikan pemerintahan najib. Jika dibandingkan dgn kerajaan baru ni aduuuhhh jauh bezanya..semua harapan habis masuk longkang. Langsung tak boleh harap....akhirnya rakyat juga yg kecewa. kerajaan yg sepatutnya menjaga kebajikan rakyat tapi nampak macam dah nak terbalik pula.... rakyat pula kena jaga kerajaan.rakyat nak kena ikat perut.barang mahal.gaji rendah. apa guna rakyat menyokong kerajaan baru...? Lebih baik rakyat mendesak supaya diadakan pilihanraya baru..

Anonymous said...

Mcmnilah bapok penipu,apakata amanah pula yang merangka dan membentangkan ruu Islam untk dilaksanakan,habis cerita dah takde ruu Islam yg lain lg,

Anonymous said...

Anon 5.27pm....
Bala zaman najib hanya gst. Ttpi bala zaman kerajaan baru ni lagi dahsyat berlipat ganda. Kita tengok sikit hari lagi bukan sekadar harga barang lebih mahal dari era najib bahkan bayaran2 lain spt cukai2 tarif air dan api parkir hrga minyak meningkat dan segala2nya akan memberi bebanan yg berlipat ganda kpd rakyat terutama org2 melayu yg kebanyak makan gaji dan petani nelayan yg pendapatan kais pagi mkn pagi.cuba periksa akaun simpanan org melayu di mana2 bank kita dapati jauh bezanya dgn simpanan org cina. Kenapa...? Cina byk berniaga.pendptan mereka berganda dari org melayu. Setiap kos meningkat mereka akan serap nilai tersebut dlm perniagaan mereka. Pengguna terutama org melayu yg akan terbeban menanggungnya.... cuba panjangkan akal yg tuhan bagi tu dan jgn terlalu mempercayai pandangan org lain terutama pihak yg berkepentingan. Kita sebagai rakyat biasa akan condong kpd pihak yg boleh membela rakyat bukan hanya nak menjatuhkan seseorang. Bila hasrat mereka tercapai kita rakyat tetap seperti dulu bahkan lebih teruk lagi...

Anonymous said...

Mahathir Sahkan Tiada Kenaikan Gaji Penjawat Awam ! Padan muka penggundi-penggundi pakatan !

Anonymous said...

Madrasah Moden Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) Besut di Terengganu ditutup empat hari mulai esok hingga Khamis berikutan penyebaran virus Beguk.

Sehubungan itu, seramai 560 pelajar di madrasah itu dibenarkan pulang hari ini.

Pengetua madrasah itu Jusoh Mat berkata lebih 20 orang pelajar lelaki sekolah berkenaan dijangkiti penyakit Beguk sejak tiga minggu lalu.

“Penyakit Beguk disebabkan oleh virus ‘paramyxovirus’ yang menyebabkan keradangan dan sakit pada kelenjar air liur (parotid).

“Setelah disiasat penyakit ini kita dapat kesan bermula daripada seorang pelajar lelaki Tingkatan 1 yang dijangkiti virus itu selepas melawat bapa saudaranya yang dijangkiti virus tersebut di Kota Bharu, Kelantan pada 27 Julai lalu sebelum kembali ke sekolah,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di madrasah itu di Kampung Padang Landak, Jertih di Terengganu hari ini.


Menurut Jusoh, sekolah itu ditutup selepas mendapat nasihat Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Besut bagi mengelak penularan penyakit tersebut selain memberi ruang kepada kerja membersihkan beberapa kawasan seperti surau, kantin dan asrama dengan bahan kimia yang disyorkan PKD.

Tambah beliau lagi hampir setiap hari pihak sekolah terpaksa menghantar pelajar yang terkena virus mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Padang Luas dan mereka akan dikuarantin.

Anonymous said...

Kalau tak naik tahun ni takpe, tapi tahun depan tun M asterpiece, mesti naikkan gaji saya, gaji saya cuma RM4,491.00 sebulan, tun m punya gaji 5 kali ganda lagi banyak. Tahun depan tak naik saya tak pangkah PH dah, ingat tu!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails