Monday, August 13, 2018

Buat Malu! Dana GST M/Kewngan Akui Salah Lapor.. Ha ha ha!




ISU DANA GST: GUAN ENG AKUI SILAP LAPOR
KUALA LUMPUR: Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, memohon maaf kepada Dewan Rakyat kerana tersalah lapor mengenai baki dalam Tabung Bayaran Balik Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang diumumkan minggu lalu.
Beliau berkata, jumlah sebenar baki tabung itu adalah RM148.6 juta dan bukannya RM1,486 juta (RM1.48 bilion) seperti dinyatakan.
Dengan itu, katanya, jumlah kekurangan dana dalam Tabung Bayaran Balik GST adalah lebih besar berbanding dilaporkan sebelum ini.
“Jumlah kekurangan dana dalam Tabung Bayaran Balik GST adalah RM19,248 juta (RM19.24 bilion) dan bukannya RM17,911 juta (RM17.91 bilion), ” katanya dalam sesi Penerangan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.
Ketika membentangkan Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Cukai Perkhidmatan 2018 minggu lalu, Guan Eng menyebut baki sedia ada dalam Tabung Bayaran Balik GST adalah RM1.48 bilion.
Beliau dilaporkan berkata, angka itu bermakna kekurangan dana dalam tabung itu adalah RM17.91 bilion.
Guan Eng yang diberi laluan membuat penjelasan oleh Speaker, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof, turut berterima kasih kepada Dewan kerana memberinya ruang membetulkan angka berkenaan. Katanya, kesilapan itu tidak disengajakan oleh pegawainya kerana silap menempatkan titik perpuluhan.
“Saya ingin memohon maaf kepada Tuan Yang Dipertua atas kesilapan ini, akan tetapi adalah lebih baik kami telus, jujur dan berterus-terang dengan Dewan daripada menyembunyikan perkara sebegini seperti kerajaan lalu.
“Tunggakan bayaran balik adalah disebabkan kelemahan aliran tunai Kerajaan Persekutuan akibat kekurangan disiplin fiskal, pembaziran yang berleluasa dan pertambahan hutang yang besar.
“Apa yang dilakukan oleh pentadbiran lama adalah pemalsuan akaun dan penyelewengan tunggakan bayaran balik cukai untuk kegunaan lain atau untuk menutup defisit supaya mereka dapat menunjukkan keadaan lebihan,” katanya.
Guan Eng berkata, rekod Jabatan Kastam DiRaja Malaysia yang disahkan menunjukkan jumlah tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST lebih daripada dua minggu adalah RM19.2 bilion sehingga 31 Mei lalu.
Daripada jumlah tunggakan itu, sejumlah RM9.2 bilion adalah dari 2018, RM6.8 bilion (2017), RM2.8 bilion (2016) dan RM600 juta dari 2015. (Wowberita)

37 comments:

Anonymous said...

mak aiiii makin banyak la ea hutang gst lom d bayar balik.. aduiiiii.

ted manoff said...

Nak malu apa..rasuah dan menyeleweng duit rakyat tak malu plk..sekurang2nya dia akui kesilapan dn memohon maaf..sdg tuan ibnu buat silap jgn katakan maaf muka pun sombong..puii..

Anonymous said...

ted manoff
Ha ha ha Anjing tunggangan, mesti jaga tuan.
kadang lebih tuan dari tuan.
Ha ha ha
salak lah..

Kejora Bapuk Bodo said...

Betul bro ted...bukan silap lapor kekurangan jadi lebihan malah bertambah kurang...pas tak rasa silap sokong kemungkaran najib dan umno....malah bertambah rapat...

Anonymous said...

Ko tu anjing tunggangan lobai dan umno...jho lo pon tonggang ko..hihihi..

Kejora Bapuk Bodo said...

Maaf saya silap, jumlah bayaran balik GST diseleweng lebih besar'
13 Ogs 2018, 1:47 tengahari (Dikemaskini 13 Ogs 2018, 2:01 tengahari)

A A
Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini menjelaskan bahawa kementeriannya tersilap mengumumkan jumlah kekurangan dana dalam Tabung Bayaran Balik GST yang sebelum ini didakwa diseleweng oleh kerajaan pentadbiran BN.

Bercakap di dalam Dewan Rakyat, Lim berkata jumlah kekurangan sebenar adalah lebih besar daripada yang didedahkannya sebelum ini iaitu sebanyak RM19.248 dan bukannya RM17.911 bilion.

Kejora Bapuk Bodo said...

Ibnu hasyim tak lapor fakta yg sebenar...

Anonymous said...

Ibnu hasim ni teruk,sekecil kuman kesilapan ph dikoreknya,ibnu macai tegar pas,mana berani kritik umno sekarg

Anonymous said...

Barua-barua LGE ibarat cicak.
Kepala dah penyet tarapit pintu, menggelupur mampus..
cuma ekornya yang jatuh, tapi masih terkodek-kodek.

Yang bising membela LGE terkodek-kodek, itulah ekor cicak tadi. Kepala sudah penyet mengaku kalah, tinggal baruanya iaitu ekornya maih terkodek-kodek.

Kesian, di akhirat termasuk orang yang rugi..

Anonymous said...

Tiada gst. Mcm mana kerajaan berbelanja. Takpe boleh berbohong. Duit tu najib dah balon. Sebenar dibalon oleh ph. Nak belanja, ongkos takde sebab gst zero. Jd songlap duit mana yg ada lepeh tu tuduh najib balon. Macai ph pun percaya bila wali dap yang bercakap.

Anonymous said...

Hal negara boleh silap. Parah ni. Tapi bila wali dap yg bercakap puak macai pan, wala habis.

Anonymous said...

Mana pegi tabung harapan. Sonyap ajo. Sapa yang menyumbang ikhlas, berantailah kejahatan membiayai kejahatan dap terhadap Islam dan melayu. Puak pan banyak menyumbang sebab boss dap yang suruh.

Anonymous said...

Anonymous said...
Ibnu hasim ni teruk,sekecil kuman kesilapan ph dikoreknya,ibnu macai tegar pas,mana berani kritik umno sekarg

August 13, 2018 at 5:06 PM

Seeloknya pas bersama umno menentang pan dan dap. Pan barua dap. Ketua pan sabu the licker dan boss sabu guan eng the pig eater.

Anonymous said...

KERAJAAN setuju menangguhkan cadangan menghapuskan tol sehingga keadaan ekonomi stabil.

Menteri Kerja Raya Baru Bian berkata, penangguhan itu dipersetujui selepas kerajaan menimbangkan kesan pemansuhan terhadap kedudukan kewangan negara.

Katanya, pemansuhan tol di negara ini akan menyebabkan kerajaan membayar pampasan melebihi RM400 bilion kepada syarikat konsesi tol.

“Berdasarkan kedudukan kewangan semasa, kerajaan berpandangan lebih baik ditangguhkan sehingga kedudukan ekonomi benar-benar stabil dan keadaan mengizinkan,” katanya menjawab soalan asal Datuk Jalaluddin Alias (BN-UMNO Jelebu) pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, hari ini

Pulak dah. Banyaklah berbongek menteri pakatan.

Anonymous said...

MODUS OPERANDI PAKATUN MENFITNAH PARTI LAWAN

Pemimpin-pemimpin pakatun dan barua-barua ternakan mereka mencipta pelbagai dakwaan yang tidak berasas @ fitnah terhadap parti lawan kemudian mereka buat heboh di seluruh negara dengan pelbagai dakwaan karut marut tersebut untuk menfitnah dan memburuk-burukkan parti lawan dan mengelirukan rakyat yang masih pening lalat selepas PRU14.

Bila dah kecoh seluru negara, maka berkatalah abang besar roket and his gang konon salah lapor !!! Maka tidak hairanlah pakatun yang selama ini menuduh konon abang jib terlibat dalam kes 1MDB tetapi akhirnya abang jib tidak didakwa dalam kes 1MDB oleh abang besar roket dan khadam-khadamnya ! Nampak jelas puak pakatun adalah pembohong !

Inilah KERAjaan yang disokong oleh pengundi-pengundi naif yang mudah terpedaya dengan pelbagai janji bulan dan bintang palsu !

Anonymous said...

Kejora Bapuk Bodoh dan Ted Munaffik adalah saudara kembar siam LGBT yang suka menjilat dedak cap roket dan abang besar roket dan menghina, menfitnah dan memaki hamun parti Islam PAS dan perjuangan Islam.

Anonymous said...

amat tinggi harga diri org yg minta maaf selepas melaku kesilapan. kita tk pasti adakah laporan silap titik perpuluhan itu warisan yg disengajakn dpd najib hari tu.

dn amat buruk perangai selepas byk jenayah yg sengaja dn sedar bila ditnya dijwab tk tau tak tau . harap lps ni ada yg buat lagu muka najib..tk tau tak tau.

dn pas tkde hak nk membesarkn isu ini.. sebb pas sangat P.uas H.ati dgn kerajaan dulu maka tentulah dgn kerajaan diterajui org islam PH yg amanah lbh2 lg puashati.

so walaun jgn cuba mndahului imam dlm mmberi komen. dimana wala kamu? kamu nk jadi munafik haraki ke lbh sudu dr kuah pemimpin kamu?

isu kewangan jgn walaun sibuk. sibukkn diri dgn isu lgbt yg amat mngancam islam melayu dlm negara ini.

Anonymous said...

Pas islamm pukimak

Anonymous said...

Barua kafir harbi 6:26 PM telah menulis islamm pukimak untuk menghina Islam dan umat Islam maka terbuktilah puak kafir harbi adalah musuh Islam yang perlu ditentang oleh umat Islam. Orang Islam tulen tidak akan menghina Islam maka terbuktilah barua kafir ini sedang menyamar sebagai orang Melayu untuk menghina Islam.

Hanya puak jahil murakkab yang bahlul dan puak munafik sahaja yang mengundi puak kafir harbi dan menjadi barua ternakan kafir harbi !

Anonymous said...

Barua dedak roket 6:06 PM menulis lawak pakatun amat tinggi harga diri org yg minta maaf selepas melaku kesilapan besar sehinggakan menjadi fitnah besar terhadap parti lawan seperti PAS dan UMNO dll ! Imej parti lawan telah jatuh di mata rakyat akibat fitnah ciptaan pakatun.

Telah menjadi kebiasaan puak pakatun tuduh parti lawan dulu, selepas itu baru sibuk cari bukti. Bila tiada bukti, pauk pakatun berpura-puran mohon maaf sambil menitiskan air mata buaya. Esok buat fitnah baru pula !

Dulu pakatun tuduh abang jib terlibat dalam kes 1MDB tetapi hingga sekarang pakatun masih gagal mendakwa abang jib dalam kes 1MDB ! Nampak pakatun ni pembohong !

Maka kita tidak merasa hairan melihat pakatun memenangi PRU melalui pelbagai strategi kotor seperti menabur janji palsu untuk menipu rakyat dan mencipta dan menyebarkan fitnah terhadap parti lawan seperti PAS dll.

Inilah kerja pemimpin dan barua ternakan pakatun menfitnah parti lawan seperti parti Islam PAS dan UMNO dll. Besar kemungkinan KERAjaan pakatun akan lingkup dalam PRU yang akan datang !

Anonymous said...

Itula ted len kali jgn exited sangat...tak kira la mintak maaf ke tak...yg penting guan eng jgn main nak hentam je dlm parlumen. Mntk maap pedehal modal air liur jer. Tapi yg guan pi taram kerajaan lepas dgn base pada maklumat salah tu ada ke dia mntak maappppppppppp hihihi

Kpd penyokongnya kejora bapuk yg buta nombor....apa yg bertambah kurang tu ialah input tax refund payable bukannya receivable. Maknanya bertambah baik la untuk kerajaan.....wadddduhhhh la penyokong ph....bukan main tebal bebalnya

Tak malu ke korang buat komen rupa ni. Patut la komen2 carutnta lebih

Anonymous said...

dia silap tulis bro.. u pejuang islam mestilah blh maafkn.

yg dia maksud ialah pas pukimak.. tk mungkin dia mnghina islam.

tp bila org marah pas sebb perangai pas buruk..islam terbabit sama.

u nk pejuang islam tulis elok2lah. jgn suka membinatangkn org..yshudi je yg suka samakn org dgn binatang.

Anonymous said...

yg penting... ph berkuasa. alhamdulillah.

hanya kerana silap satu titik kecil..hancur akhlak walaun.

tp walaun buta dgn kapal yg besar..bellion yg hilang..hsrta karun berguni2

maka puak yg nampak titik...titik bengik amat sesuai paku diri mereka di kerusi pembangkang selamanya.

mari walaun berpesta kemenangan islam kerana satu titik telah tersilap. islam dh menang walaun.

Anonymous said...


Pembangkang terutama MP PAS langsung tak sedar kesilapan tersebut. Jika di diamkan pun tidak ada sesiapa yang sedar dan LGE boleh senyap-senyap perbetulkan angka tersebut sambil lalu semasa berucap di dalam parlimen.

Kenyataan LGE...“Saya ingin memohon maaf kepada Tuan Yang Dipertua atas kesilapan ini, akan tetapi adalah lebih baik kami telus, jujur dan berterus-terang dengan Dewan daripada menyembunyikan perkara sebegini seperti kerajaan lalu."

Walaupun tidak ada pembangkang yang mempersoalkan angka tersebut, LGE berani mengakuinya dan memohon maaf tanpa berdolak-dalih...

Anonymous said...

janji yg kami mahu ialah janji mo1 diheret ke mahkamah. janji ke2 kami mahu ialah janji walaun khawarij kalah.. see u nxt 5 years.. not now i am busy...u go n settle the lgbt people around your town.

Anonymous said...

Variancenya 2 billion je kejora bapuk. Tapi cuba tengok berapa variance baki gst tu ialah 147 billion. Yg menjadi masalah bukan input tax refund payable tu tapi ialah kemampuan kastam untuk bayar balik. Kalau dgn maklumat salah baki 1.48 billion memang la nmpk mcm tak mampu. Tapi... baki sebenar ialah 148 billion! Ofcoz la takde masalah!

Yang mahal dan patut guan eng kena mintak maap ialah tuduhan dia pada kerajaan prvs salah guna duit gst tu dengan berlandaskan fakta yg salah.

Kalau tak reti baca figure or know the purpose better jangan buat kesimpulan ye bapuk. Terserlah sangat bangong nanti pun susah

Anonymous said...

bab angka manalah walaun nk faham..puashati apapun. agaknya depa ingat 2.6b tu 2.6 tin biskut kot.

tp jgn cita bab lgbt...bangun depa dpd tidur tengah malam search foto2 lgbt.

Anonymous said...

Depa dah gelong..
tembak lagi Pak Asim.. ajar sikit geng anti Islam ni
ha ha ha
ha ha ha

Anonymous said...

Korang baru nk ketawa ? Kita orang dh lama dh ketawakan korang . Lpas pru bila dpt 18 mp dan dpt jadi coffee maker. Lpas tu kita org ketawa lagi lpas sg kandis . Lpas ni Balakong ,pastu seri setia. Hahahahahaha tepuk

Anonymous said...

Macam mana pak mentori pilih pegawai sampaikan titik perpuluhan pun tak boleh diletakkan di slot yang betul. Juta dan bilion tu jauh bezanya. Jangan klepet yer.

Anonymous said...

Lojik ke subordinate yang salah letak titik walhal so bos yang sepatutnya terlebih dahulu melihat baki dalam lejer.

Anonymous said...

Tiga bulan tax honeymoon. Belanja sampai tak ingat dunia dalam tempoh 3 bulan. Bila honeymoon sudah habis baru sedar kad kena rejek dan declined. Mengong. Hahhahhah.

Anonymous said...

Mula dari sekarang jangan percaya bulat titik perpuluhan yang dibentangkan oleh Guano Bendahara Kang. Panggil akauntan bebas untuk sahkan.

Anonymous said...

Mana tak senyap sepinya kalau duit masuk poket hanya 143 juta rupee, hutang baru 20 bilion rupee tak termasuk Yen. Tak lama lagi balik zaman jepun... guna duit pokok pisang untuk beli ubi kayu buat makan tengah hari... ueekk!

Anonymous said...

Hok eleh 13 kerusi pun nak cakap besar piiirah. Kalau tidak kerana Pak Sheikh ambil PHD kat Bamboo River U, 13 kerusi tak ada gunapun. Buat kayu api jer boleh...kahkahkah.

Anonymous said...

Juta dan bilion tu jauh bezanya. Sama macam flat mewah ada swimming pool dan flat mewah tiada swimming pool adalah jauh bezanya.

Anonymous said...

I'm sorry kejora bapuk. My mistake overlook on the wrong said amount being declared by guan eng. Its 148 mil not bill. So the previous gov definitely answerable for the shortfall.

Terpedaya sikit dgn tajuk article as if guan has made big mistake then i tersilap interprate on million and billion. But no worries I'm not blaming you ibnu. Its clearly my mistake. Sorry all

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails