Sunday, July 13, 2014

Mujahid: ISMA Lebih Perkauman Dari PERKASA














Ahli Parlimen Parit Buntar dari PAS, Datuk Dr Mujahid Yusof yang menganggotai Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) berpandangan NGO Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) bersifat perkauman melampaui NGO PERKASA dan menurutnya lebih merbahaya.

Menurutnya, PERKASA sekurang-kurangnya berterus terang dengan agenda perkauman mereka namun ISMA, bersifat perkauman tetapi cuba bersembunyi di sebalik pengaruh agama.

Tindakan ini kata Mujahid, memberikan gambaran buruk kepada agama Islam yang sentiasa menyeru kepada keharmonian.

"Bagi saya ISMA ini lebih perkauman daripada PERKASA, sekurang-kurangnya PERKASA beritahu orang ramai yang mereka ini perkauman.

"Perkara yang bagus tentang PERKASA ini mereka berterus terang tentangnya.

"Saya katakan orang yang menggunakan agama untuk menyembunyikan dogma perkauman mereka ini lebih merbahaya," katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Beliau yang juga merupakan pengerusi biro perpaduan nasional PAS berkata demikian sewaktu diminta mengulas pendirian pro-Melayu Islam yang dianuti ISMA.

Pertubuhan itu sebelum ini menggelarkan warganegara Malaysia berketurunan Cina sebagai 'pendatang' dan kemudiannya mempertahankan kenyataan itu sebagai satu fakta sejarah.

Terkini, presiden ISMA, Abdullah Zaik Abdul Rahman (kiri) dituduh menghasut di bawah Akta Hasutan 1948 pada 19 Jun lalu.

Beliau tidak mengaku bersalah dan akan dibicarakan pada 19 Julai ini.

Mengulas perkara ini, Mujahid menegaskan sekali lagi akan pendiriannya yang tidak bersetuju Abdullah Zaik dibicarakan kerana menghasut.

"Saya akan berhadapan dengan beliau dengan cara yang lebih beradab, berdialog dengannya dan bertanyakan apa sebenarnya yang beliau mahukan," kata Mujahid.

Beliau turut menolak konsep mengutamakan orang Melayu bagi memimpin Muslim di Malaysia seperti digagaskan Abdullah Zaik dalam bukunya "30 Soal Jawab Melayu Sepakat Islam Berdaulat".

"Adakah anda mengatakan di Malaysia, Islam hanya untuk orang Melayu? Tidak, itu sudah satu kesalahan.

"Islam itu untuk semua - bukan semua perlu jadi Islam tetapi kebaikan Islam itu untuk semua.

"Inilah yang saya katakan Malaysia memerlukan Islam yang rahmat untuk semua.

"Kalau saya orang Melayu, maruah diri saya adalah apabila saya membela hak yang ditetapkan ke atas kaum lain," katanya.

Menurutnya, rakyat Malaysia kini perlu membuat pilihan sama ada untuk terus kekal takut dengan momokan perkauman atau mendakap sebuah Malaysia yang harmoni.

"Rakyat Malaysia tidak mahu negara ini ada orang yang prejudis, benci atas nama kaum - negara ini tidak perlu kepada golongan ekstrem yang berwajahkan agama.

"Keputusan ini penting dan semua pihak kena jujur menyokong harapan bahawa inilah Malaysia yang aku idam-idamkan - Malaysia tanpa ekstremis, Malaysia tanpa rasis, Malaysia tanpa prejudis," katanya mengakhiri wawancara.

Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar yang dipengerusikan Mujahid di bawah MKPN baru selesai merangka draf tiga rang undang-undang yang akan menjadi sebahagian daripada pelan induk perpaduan negara.

Tiga draf itu adalah Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Rekonsiliasi, Rang Undang-undang Kebencian Kaum dan Agama serta Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Rekonsiliasi.

Ketiga-tiganya kini dibuka untuk maklum balas orang ramai.


Wawancara dilakukan oleh Ram Anand, Ahmad Fadli KC dan Zulaikha Zulkifli(MK)

1 comment:

maae said...

Kadang-kadang aku tertanya-tanya, apa yang di perjuangkan Mujahid sehingga menolak diri nya berada dalam jamaah Islamiyah kebanyakkan di Malaysia ini.

1. Beliau amat cenderung dengan sekularisma kerana bersama kristian yang Seolah nya agama kristian itu sama dengan Islam ! Jika ada pemikiran beliau begini, sayang sekali.

2. Kita tidak menganggu agama ini tetapi mereka sendiri melakukan kebiadaban terhadap Islam Malaysia dengan perkara provokasi. Pengaruh politik pembangkang seperti Mujahid dan lain nya menjadikan ini lebih menjadi perkauman seperti nya Dap dan Mca dengan kaum cina. Cara mereka ialah menyalahkan Umno rasis ! Kini Mujahid menyatakan ISMA rasis ! Nauzubillah min zalik ....

3. Amati kerangka RUU. Apa yang tersirat dan apa tersurat. Bodoh sangat kah Melayu sehingga boleh menerima bulat perencanaan kafirun harbi ini ? Kenapa apa termaktub di Perlembagaan Malaysia di sentuh dan ingin di ubahsuai ?

Sessungguh nya, pandangan peribadi, Mujahid umpama nya menjamu selera di meja bulat, penuh makanan dan minuman berbaur halal haram. Beliau cuba memilih konon nya yang halal-halal, mungkin kah?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails