Saturday, July 19, 2014

MH17: PBB Tuntut Siasatan Penuh, Menyeluruh



Ahli-ahli Majlis berdiri selama satu minit, dan diam sebagai memperingati mereka yang kehilangan nyawa dalam nahas MH17.
(Ubah saiz teks)

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Majlis Keselamatan PBB pada Jumaat menuntut siasatan antarabangsa yang penuh dan bebas terhadap pesawat Malaysia yang jelas ditembak di Ukraine sehingga mengorbankan 298 orang di atas kapal.

Ahli-ahli Majlis berdiri selama satu minit, dan diam sebagai memperingati mereka yang kehilangan nyawa dalam kemalangan pada Khamis oleh pemberontak di timur Ukraine, pada permulaan mesyuarat tergempar mengenai nahas itu.

"Ahli-ahli Majlis Keselamatan memanggil siasatan antarabangsa yang penuh, menyeluruh dan bebas terhadap kejadian itu mengikut garis panduan penerbangan awam antarabangsa dan akauntabiliti yang sesuai," kata majlis itu.

"Ahli-ahli Majlis Keselamatan seterusnya menekankan keperluan untuk semua pihak memberikan akses segera kepada penyiasat ke lokasi kemalangan untuk menentukan punca kejadian itu," katanya.

Majlis mengucapkan takziah mereka kepada keluarga mangsa, kepada rakyat dan semua kerajaan negara yang mempunyai mangsa yang terbunuh dalam kemalangan itu.

Majlis Keselamatan berkata mahu meningkatkan permintaan global untuk mencari mereka yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Boeing 777.

Pesawat terhempas di ladang jagung di kawasan yang dikuasai kumpulan pemisah, menyaksikan serpihan dan mayat bertaburan di sekitar beberapa kilometer.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails