Sunday, July 13, 2014

Ulama Australia Ditahan di Filipina. Militan?

Musa Cerantonio (memakai jubah putih) dikawal oleh polis rahsia semasa tiba di lapangan terbang domestik Manila.

Polis Filipina telah menahan seorang ulama asal Australia, yang didakwa penyokong garis keras militan Islam di Iraq dan Syria. Musa Cerantonio, 29 tahun, yang bermukim di Filipina, ditahan di bandar Lapu-Lapu, Filipina tengah, dan dibawa ke Manila.

Musa, yang lahir di Melbourne dari keluarga keturunan Itali, menjadi seorang Muslim pada usia 17 tahun dan kini merupakan salah satu ulama dalam talian paling popular, yang menyokong kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS).

Polis Federal Australia mengesahkan bahawa pihak berwajib di Filipina telah melakukan penahanan terhadap Musa, yang bulan ini mengumumkan sokongan terhadap Negara Islam versi militan, yang menyita perhatian awam Iraq beberapa minggu belakangan ini.

Ketua Polis Regional Filipina, Prudencio Banas, berkata, jaminan penghantaran pulang dari pegawai imigresen, yang mengintip minggu terakhir, telah dikuatkuasakan bagi MusaTimbalan Regional Polis Filipina, Inspektor Ketua Conrad Capa, menyebut, Musa ditahan di sebuah apartmen berkamar tidur satu, yang diyakini ditempatinya bersama seorang perempuan Filipina.

"Dia telah berada di Cebu sejak bulan Februari, sebahagian besar waktunya dihabiskan di bilik, hotel atau pangsapuri. Kami tak dapat menyampaikan secara pasti apakah ia mempunyai hubungan dengan kumpulan Muslim tempatan, "ungkap Inspektor Conrad.

Ia menambah, perempuan berusia 32 tahun yang mendamping Musa juga diintip polis kerana kes penipuan, yang tak ada hubungannya dengan kes lelaki berjanggut tersebut, dan ditahan pada Jumaat 11 Julai. Timbalan Regional ini mengutarakan, Musa dan pasangannya telah berpindah-pindah secara berkala di sekitar Cebu, dan perempuan ini bertugas untuk membeli makanan serta persediaan lain bagi Musa.

Seorang pegawai perisikan polis Filipina yang terlibat dalam operasi ini berkata, Musa sempat ke Mindanao, walau belum ada indikasi sama ada ia berusaha untuk merekrut orang atau telah berhubungan dengan militan Islam di wilayah tersebut.

"Orang ini ... punya tapak dan ia mempropaganda melalui ajaran ekstrem serta menganjurkan jihad dan menyeru kepada sesame Muslim untuk pergi ke Syria dan Iraq berjuang bersama ISIS," ujar perwira yang tak mahu disebut namanya itu. Musa berjanji akan bergabung dengan para pejuang di Syria

Bulan lalu, Menteri Luar Negeri Julie Bishop berkata, ia, dengan cadangan daripada agensi intel, telah membatalkan beberapa pasport warga Australia yang diketahui berjuang bersama para ekstrimis. Awal bulan Julai, ulama berjanggut ini mengumumkan di Twitter bahawa ia menuju Syria, dan minggu lalu ia berkata telah sampai di sana.

Musa juga menghantar twitter yang mengandungi sokongan kepada Abu Bakr Al-Baghdadi, Presiden Negara Islam tersebut, yang telah diisytiharkan sebuah Kekhalifahan termasuk beberapa wilayah seperti Iraq dan Syria.

"Kadang-kadang ia menyebut Kerajaan Filipina [di website-nya], tetapi tidak dipanggil untuk kekerasan," kata pegawai perisikan itu, seraya menambah bahawa Musa tak mempunyai niat jahat di Filipina.

Filipina mempunyai penduduk minoriti Muslim yang besar di Mindanao, tempat kelahiran militan Muslim dan tempat di mana militan Islam yang berkaitan dengan Al-Qaeda beroperasi. (IH/ABC)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails