Wednesday, July 16, 2014

Syarat Genjatan Senjata Haram Jadah Pengganas Israel

Netanyahu Syarat Gencatan Senjata Netanyahu: Hamas Tidak Boleh Punya Militer
Kepala pengganas.

ISRAEL setuju untuk melakukan gencatan senjata dengan Hamas di Jalur Gaza dengan syarat bahawa gerakan perlawanan Palestin itu tidak lagi menyentuh wilayah tentera. Jika tidak, maka Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu akan meningkatkan serangan ke Gaza. Demikian dikatakan Netanyahu pada hari Selasa (15/7/2014).

"Kami sepakat pada cadangan Mesir untuk memberikan kesempatan bagi demiliterisasi Gaza-dari peluru berpandu, roket dan terowong-melalui cara-cara diplomatik," katanya kepada wartawan.

"Tapi jika Hamas tidak menerima cadangan gencatan senjata, seperti sekarang seolah-olah akan menjadi kes, Israel akan mempunyai semua legitimasi antarabangsa untuk memperluaskan operasi ketenteraan untuk mencapai ketenanganyang diperlukan," tandas Netanyahu.

Israel menyatakan bahawa mereka bersetuju dengan perjanjian Mesir akan gencatan senjata Selasa kelmarin, tapi Hamas mengatakan bahawa mereka tidak diajak berunding sama sekali oleh pihak Kaherah.

Sayap bersenjata Hamas menyatakan bahawa mereka tidak akan mengendurkan seranganke Israel.Pejuang Palestin masih melancarkan roket ke Israel pada hari Selasa dan pemimpin Hamas berkata kumpulan itu masih ragu-ragu sama ada akan menerima gencatan senjata. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails