Friday, July 11, 2014

Aliran Ahmadiah Sambut Ramadhan Di Sini.. Ajaran Sesat?

Marshallese Muslims at Ramadan prayers in Majuro.Umat Muslim di Kepulauan Marshall menunaikan ibadah. Foto: Imam Matiullah Joyia.

SILA baca berita ini diangkat dari  ABC Radio Australia hari ini (Diperbaharui 10 July 2014, 14:20 AEST) .

Suasana Ramadan di Kawasan Pasifik
Suasana Ramadan terasa juga di Kepulauan Marshall, yang terletak di kawasan Pasifik, meskipun yang merayakannya hanya sekitar 150 orang. Itulah jumlah anggota komunitas Islam di negara kepulauan tersebut.


Di Kepulauan Marshall, waktu berpuasa dimulai sekitar jam 5 pagi dan berakhir jam 7 malam. 

"Selama siang hari, selain tidak makan dan minum, umat Muslim dilarang menyombongkan diri, bertengkar, berkelahi, atau apapun yang di bawah harga diri seseorang yang benar-benar beriman," jelas Matiullah Joyia, imam masjid di Majuro.
"Yang berpuasa merasakan sendiri lapar, kemiskinan, kesepian dan ketidaknyamanan yang dialami anggota masyarakat yang kurang beruntung."
Marshallese Muslims at prayer
Anggota komunitas Muslim Marshall. Foto: Imam Matiullah Joyia. 

Komunitas Muslim di kepulauan Marshall mengikuti aliran Ahmadiyah, yang berawal di tahun 1889. Aliran ini percaya bahwa Allah mengirim penyelamat dalam bentuk manusia Mirza Ghulam Ahmad untuk mengakhiri perang agama dan membawa kedamaian

Gerakan Ahmadiyah dibawa ke kepulauan Marshall pada tahun 1990an oleh sejumlah pemuka agama dari Fiji. Pada tahun 2001, aliran ini diakui secara resmi oleh negara. Masjid pertama komunitasnya dibuka tahun 2012. Menurut Joyia, awalnya penduduk setempat ketakutan melihat pembangunan Masjid pertama, tapi keadaannya makin baik.

"Penduduk setempat mulai sadar bahwa ada umat Muslim yang mendakwah dan mempraktekkan Islam untuk menjadi agama yang toleran," ceritanya.

Tips Joyia untuk umat Muslim yang berpuasa di udara tropis kepulauan Marshall adalah banyak minum air saat sahur, agar tidak dehidrasi.

"Dan makan sebanyak mungkin. Bukan berarti rakus, tapi makan secukupnya," ucapnya.

Joyja menjelaskan ucapan 'Ramadan Mubarak' pada ABC. "Ramadan Mubarak berarti Selamat, sudah Ramadan. Pada dasarnya, kami menyelamati karena kami bersemangat menyambut ini, dan juga berkah yang dibawanya." 

Members of the Marshall Islands' Muslim community
Anggota komunitas Muslim Kepulauan Marshall. Foto: Imam Matiullah Joyia

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebenarnya mereka bukan 'Komunitas Muslim' tetapi ajaran sesat asalnya ciptaan penjajah Inggeris di India dulu. Apa komen anda? (IH)

Lihat..

7 comments:

cucu mamak kutty said...

senang2 je kau mengatakan sesat,kau dapat wahyu dari jibril ke yg mengatakan org2 ahmadiyah ni sesat,takut2 klu kau men gkapirkan org tapi kau yg kapir nanti

Pengigit akar kayu said...

Kenapa PAS tak hantar misi dakwah ke sana dah tahu mereka tidak mengikut ajaran sunnah atau syiah.

maae said...

Dulu di Kg Nakhoda Batu Caves, ada surau dan pusat Ahmadiah. Kemudian mereka di dapati mengamalkan ritual yang berlawanan Sunnah WalJamaah dan akhir Pejabat Agama Islam mengharamkan aliran dan fahaman Ahmadiah.

Banyak ajaran sesat yang menyesat. Pejabat Agama Islam mempunyai butiran dan Ahmadiah satu dari nya...

Anonymous said...

Kepada Pengigit akar kayu -

a ] Kenapa PAS ? Bukankah UMNO-BN lebih layak menjalankan misi dakwah memandangkan UMNO-BN mempunyai kemampuan dari segi kewangan dan logistik ?


Kepada Cucu Mamak Kutty -

b ] Sesatnya Ahmadiyyah atau Qadiani telah disepakati oleh semua ulama Islam. Tiada sesiapa pun yang mengingkari sesatnya Qadiani ini.

Ini berdasarkan kepada hakikat mereka menolak Rasulullah saw sebagai nabi yang terakhir sebagaimana yang telah dirakam di dalam Al-Quran dan Hadis Shahih.

Maka itu, sesatnya Qadiani bukanlah atas kata para Ulama tetapi atas kata Allah swt dan Rasulullah saw.

cucu mamak kutty said...

wakakah...kau org boleh lihat majlis fatwa boleh kejap halal,kejap haram,dulu heboh se heboh2nya keluar fatwa syiah kapir kapir kapir,sesat sesat sesat.......tapi tiba2 dlm musabaqah antarabangsa jemput pulak wakil dari iran yg memang syiah,klu syiah tu kapir boleh masuk musabaqah pulak tu,kemudian majlis fatwa keluarkan pulak fatwa bahawa syiah itu islam cuma syiah bukan ahlussunnah...jadi haram org menyertai isis dlm memerangi syiah.....apa pulak ni tentang qadiani nanti...mcm coklat cadbury...heboh haram haram haram....tiba2 jadi halal.....apa hal dgn ulamak2 yg hebat boleh keluar fatwa....kejap kapir ...kejap islam...kejap haram...kejap halal....wakakakah....biaq lah aku gelaq besaq

Hentam Habis said...

Anon 12.04 sebab PAS mengaku organisasi Islam. UMNO adalah organisasi melayu. Hukumnya berdosa sekiranya tiada pihak yang sanggup pergi betulkan akidah mereka tu. Orang PAS ni kadang-kadang terlalu taksub macam dia aje paling Islam ada guarantee letter ke dari Allah yang kata PAS nilah satu-satunya pejuang Islam kat dunia.

Salahuddin Ayyubi said...

Anonym tulis:

Maka itu, sesatnya Qadiani bukanlah atas kata para Ulama tetapi atas kata Allah swt dan Rasulullah saw.

hebat sangat:
tunjukkanlah di mana dan bagaimana bunyinya firman Allah dab Sabda Rasul yang menyentuh tentang Qadiani Sesat?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails