Thursday, July 19, 2018

Tidak Tutup Aurat Boleh Jejas Gred Kedai Makan. Antara Tarbiah Dalam Bisnes.



Untuk memastikan pekerja kedai makan memakai pakaian yang mematuhi syariat, Majlis Perbandaran Kota Bharu bercadang untuk memasukkan kod berpakaian Islam dalam penilaian gred premis makanan.
Memetik laporan The Star, majlis itu memberitahu peluang untuk mendapat kategori A bagi kebersihan premis boleh terjejas jika pekerja kedai makan tidak menutup aurat.
“Untuk mendapat Gred A, kedai makan mesti mematuhi semua syarat, termasuk kod pakaian,” kata presiden MPKB Ahmad Robert Abdul Rahim.
Beliau berkata pihak berkuasa tempatan kini sedang menggred 3,018 operator makanan berlesen dalam daerah tersebut.
Setakat ini 239 premis diperiksa. Gred A (sangat bersih) diberi kepada 22 premis, B (bersih) 107 premis dan C (kurang bersih) 110 premis.
Jika dilihat pada jumlah premis yang diperiksa, boleh dikatakan banyak kedai makan berada ditahap yang kurang memuaskan dan kotor. (wowberita)
Komen Blog Ibnu Hasyim: Itulah hebatnya Islam, dalam bisnes pun ada tarbiah. Ada perkiraan halal haram dapat pahala.. Bukan macam puak-puak sekular, asal dapat duit tidak peduli halal -haram lagi, seolah-olah tiada Hari akhirat..
Na auzubillahi minzalik.

12 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu hasyim kaki putar alam..insaflah tuan ibnu..💰💰

Anonymous said...

Putaq kena kepala tak betul kamu, itulah dakwah!
cuma nak betulkan aje. Biasalah, tak perlu marah-marah..
Boleh terima? Al-hamdulillah!

Kejora Bapuk Bodo said...

Dah berpuluh tahun perintah baru nak tarbiah kedai makan...hebat ape tu?..kebersihan bukan ajaran islam?...tengok kfc dan mc dee yg bukan milik islam yg menetapkan semua franchisee jaga kebersihan dan kod berpakaian sejak berpuluh tahun dulu....

ted manoff said...

Ini tak perlu layan Pak Ibnu, nama pun bapuk bodo.
Dahla bodo bapuk pula.

bunbinban said...

Bagus la camtu. Kebersihan di utamakan. Tuntutan dlm Islam jugak tu. Tapi klau jenis hati kotor mcm lebai2 yg suka membaruakan org yg x sependapat dgn gang dia lgi teruk. Kahkahkah..jenis suka maki hamun 'nate beruk' kat musuh politik atau yg tegur silap dia tu lgi la plak...kahkahkah...hati kotor tu, gred E pun x lepas....kahkahkah...

Anonymous said...

Ted manoff jangan kurang ajar.

ted manoff said...

Tuu penyamar punya kerja..kerja tuan ibnu rasanya..😡😡

Anonymous said...

Salahke buat perkara baik, tarbiah.

Anonymous said...

""bunbinbanJuly 19, 2018 at 6:58 AM
Bagus la camtu. Kebersihan di utamakan. Tuntutan dlm Islam jugak tu. Tapi klau jenis hati kotor mcm lebai2 yg suka membaruakan org yg x sependapat dgn gang dia lgi teruk. Kahkahkah..jenis suka maki hamun 'nate beruk' kat musuh politik atau yg tegur silap dia tu lgi la plak...kahkahkah...hati kotor tu, gred E pun x lepas....kahkahkah...""

Ini contoh ayat maki hamun. Lebai kut mamat ni.?

Anonymous said...

""bunbinbanJuly 19, 2018 at 6:58 AM
Bagus la camtu. Kebersihan di utamakan. Tuntutan dlm Islam jugak tu. Tapi klau jenis hati kotor mcm lebai2 yg suka membaruakan org yg x sependapat dgn gang dia lgi teruk. Kahkahkah..jenis suka maki hamun 'nate beruk' kat musuh politik atau yg tegur silap dia tu lgi la plak...kahkahkah...hati kotor tu, gred E pun x lepas....kahkahkah...""

Ni contoh ayat maki hamun. Lebai juga kut.

Anonymous said...

""bunbinbanJuly 19, 2018 at 6:58 AM
Bagus la camtu. Kebersihan di utamakan. Tuntutan dlm Islam jugak tu. Tapi klau jenis hati kotor mcm lebai2 yg suka membaruakan org yg x sependapat dgn gang dia lgi teruk. Kahkahkah..jenis suka maki hamun 'nate beruk' kat musuh politik atau yg tegur silap dia tu lgi la plak...kahkahkah...hati kotor tu, gred E pun x lepas....kahkahkah...""

Ini contoh ayat maki hamun. Lebai juga kut..

bunbinban said...

Aku sumpah x paham. Kahkahkah...sokong aku ke?. Kutuk aku ke?...sumpah aku x paham dan aku x peduli pun...kahkahkah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails