Tuesday, July 17, 2018

Terengganu Teroka Bidang Tenaga Diperbaharui..

Terengganu Teroka Bidang Tenaga Diperbaharui

KEMAMAN – Kerajaan Terengganu bertekad untuk menerokai bidang tenaga diperbaharui seperti tenaga solar bagi menjana pendapatan dan menyediakan peluang pekerjaan.

Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata bidang itu sudah lama bertapak di luar negara tetapi agak baru di Malaysia kerana kekangan beberapa faktor termasuk kepakaran tenaga mahir yang terhad.
Hasil carian imej untuk Terengganu Teroka Bidang Tenaga Diperbaharui..
“Sebelum ini kebergantungan lebih kepada sumber asli seperti arang batu, petroleum dan sebagainya. Dalam menggunakan tenaga diperbaharui, dengan sendirinya membantu bukan sekadar untuk memahami teknologi tetapi juga sediakan peluang ekonomi kepada rakyat.
“Terengganu antara yang terlibat dalam bidang berkenaan dan tenaga diperbaharui ini banyak termasuklah tenaga solar dan tenaga angin yang kita kenal pasti boleh diterokai,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Pelancaran Loji Janakuasa Tenaga Solar Berkapasiti 18.5 megawatt di Teluk Kalong di sini hari ini.
Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad (EPIC), Noor Fadzil Mohamed Nor.
Ahmad Samsuri berkata Projek Loji Janakuasa Tenaga Solar Berkapasiti 18.5 megawatt yang dibangunkan EPIC itu adalah terbesar di Malaysia.
Kawasan berkeluasan 28 hektar itu dibangunkan dengan kos RM68 juta dan beroperasi secara rasmi pada 23 Mac lepas.
“Pembangunan sistem solar berskala besar ini dijangka memberi manfaat kepada sistem bekalan elektrik dan dijana daripada sumber mesra alam.
“Melalui teknologi ini juga ia mampu memacu pertumbuhan ekonomi di mana inovasi dalam bidang ini bukan sahaja diguna pakai oleh industri malah membawa manfaat kepada pengguna,” katanya. –BERNAMA

25 comments:

Ibnu hasyim said...

Sila duduk dan jgn lari, kahkah

Anonymous said...

sila duduk jgn lari... lari derhaka sumpah jd batu walaun semua.

patut dijadikn cogan kata parlimen..

SILA DUDUK JANGAN LARI

Anonymous said...

Kiki galak sgt org2 bodoh, rasa gembira tgk kelakuan bodoh org2 melayu skrg, sptutnya org2 melayu merasa sedih melihat kebodohan melayu,takde gunanya kau gelak kau ingat melayu yg kau sokong lebih cerdik dr melayu yg kau hina sdgkan kdua2 sama2 bodoh

Anonymous said...

lagi ibnu Hasyim tiruan..

Anonymous said...

Bagi aku, melayu yg menyanjung bangsa cina kafir dap dan menganggap mereka lebih baik drod org islam yg korup,,,inilah melayu paling bangang,,jika melayu pas yg terbukti didalam parlimen tiada kes rasuah,,,kenapa tak mahu pilih? Tidak lain tidak bukan,,samada melayu tu :
- cina kapir yg berlakon melayu.
- melayu sungguh, tapi bodoh mcm lembu.
Quran pun bgtau org kafir tu musuh org islam,,tapi melayu bodoh ni yakin, dia lebih bijak drpd quran iaitu dgn bersekongkol dgn org kafir . Apa beza mereka dgn umno? Sama ja. Tapi, mereka canangkan pas sedondon dgn umno,,ini fitnah. Jika benar sekalipun, umno itu org islam. Tapi meteka sah bersama kapir dap....

Anonymous said...

setuju dan sokong mb trengganu.
tak macam dulu bila pas menang habis jahanam tregganu.balas dendam, buang imam masjid yg tak sokong pas.

semasa PR menang 5 negeri dulu pas di beri amanah jaga masjid.habis hancur buang semua imam bukan pas.paling sedih orang tabligh yg jadi imam pun ramai yg kena buang.depan khalayak ramai kata sokong tabligh tapi tikam belakang.
ada satu masjid baru cat.bila pas pegang terus di cat baru warna hijau.membazir itu sadara syaitan.

harap sangat MB tregganu tadbir dgn penuh kebijaksanaan keadilan dan kebaikan dan bawa pada kemakmuran BUKAN macam MB pas dulu.sebab itu lepas satu penggal rakyat tregganu u-turn.

Kejora Bapuk Bodo said...

Sgong pon benci mp pas dan umno...hopkrit..

Kejora Bapuk Bodo said...

Yg kalah lah bodoo...kalo cedik mesti menang....pengundi sudah cedik pilih yg cedik..

Anonymous said...

Tak de sape yg sanjung DAP...cuma dap ahli gabongan untuk tumbangkan prompak yg di sokong oleh pas...

Anonymous said...

Tadika kemas dirampas...JSR jaga pejabat Daerah..

Anonymous said...

tkde sapa nk mnyamar ibnu la.. penyokong geng lari. haha

Anonymous said...

cina yg berlakun melayu ialah dr reduan tee... tkdpt nk buang wajah cina dia hihi

Anonymous said...

pas letak calon ada yg kapir jg... dungu walaun ni

Anonymous said...

Yang paling penting kerajaan terengganu sudah membenarkan pelancong asing berbikini dipantainya.

Ini yang kami ahli pas mahu. Mereka akan kami dekati utk berdakwah dan bertukar tukar fikiran

Anonymous said...

Hasrat mb gganu nak teroka tenaga dari angin dan air memang bagus...tapi kerajaan gganu mana ada duit nak buat...caranye kena swastaakan....bila swastakan ada pihak yg tak puashati..

Anonymous said...

Elok jugak dakwah kpd mek salleh berbikini...meleleh air lior tengok body mek salleh....kopiah dan serban boleh terbang mcm tontowi..

Anonymous said...

Calon kapir pas turut baca baiah pas...kelakar pas...

Anonymous said...

Calon KAFIR PAS diberi keistimewaan macam calon Islam, kenapa PAS memuliakan orang KAFIR? Kenapa hanya nampak parti lain yg memuliakan orang KAFIR?

Anonymous said...

Nik Abodo ketar lutut, akan ditahan dibawah OSA? Kan ia agen CIA?

Anonymous said...

“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan hadi awang ogos 1980].


Kami ahli pas amat berpegang kuat dgn tuan guru kami hj hadi.

Anonymous said...

Betul ke mcmtu yg menang skrg kbnyakannya dulu selalu kalah,mcm kau jugaklah tak boleh bezakan yg mana betul yg mana salah

Kejora Bapuk Bodo said...

Kerjasama tapi tak akan bergabung dengan Umno - Hadi

Anne Muhammad
17 Jul 2018, 1:27 tengahari (Dikemaskini 17 Jul 2018, 1:44 tengahari)


A A
Persoalan berkaitan kerjasama Umno-PAS terus timbul, terutamanya selepas mereka sehati sejiwa keluar Dewan Rakyat semalam kerana tidak puas hati dalam isu pelantikan speaker.

Ditanya sekali lagi soalan itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang terus memberikan jawapan lazimnya.

“Kita kerjasama dengan semua dalam perkara yang membawa kebaikan kepada rakyat,” katanya kepada media di lobi parliman selepas perasmian serentak Persidangan Penggal Pertama Parlimen ke-14 oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Hadi bagaimanapun menegaskan kerjasama dimaksudkannya tidaklah sampai ke tahap bergabung dengan Umno.


“Kita tak akan bergabung dengan Umno,” katanya.

Hadi diminta mengulas “kemesraan” kedua-dua parti, terbaru susulan langkah protes terhadap pelantikan Datuk Mohamad Ariff Md Yunos sebagai speaker.

Semalam hampir semua wakil BN dan PAS - kecuali Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Datuk Seri Anifah Aman – keluar dewan.

Anonymous said...

Selama ni tak ade orang cakap pas nak bergabong dgn umno...tanda2 yg ada pas kerjasama dgn umno...lobai nafikan...hari ni mengaku plak...

Ape jenis lobai pas ni?...lobai konar baring..

.

Anonymous said...

betul betu betul.masa pas perintah dulu bersihkan hutan nak buat highway terbantut tapi balak semua hilang nak tanya siapa? mana hilang balak dan duitnya.nak tanya tgha atau cikgu pa atau Bun Ian.

Anonymous said...

Kau susah ht sgt knp bapok, diorang nk bergabung ke bercerai suka hati diaorang, yg kau sibuk2 knp kau bukn sokong pas atau umno. Kau jaga puak kau sendiri, mana yg kurang kau tegur mana yg baik kau sokong, jd mnusia yg berguna sikit dr terus jd mnjdi anjing yg dok menyalak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails