Monday, July 16, 2018

Memelihara Agama: Mengapa Rasulullah Hancurkan Berhala?


Ka'bah Berhala


1. KETIKA berjaya menguasai Mekah, Rasulullahﷺ mengarahkan para sahabat supaya meruntuhkan semua berhala. Menurut al-Bukhari terdapat hampir 360 buah berhala dan Rasulullahﷺ sendiri yang memukulnya dengan tongkat Baginda. Apakah Rasulullahﷺ tidak menghormati hak kemanusiaan Quraysh untuk beragama?
2. Malah Rasulullahﷺ memerintahkan para sahabat untuk meruntuhkan berhala disekitar Mekah. Khalid al-Walid meruntuhkan berhala terbesar iaitu al-Uzza yang terletak di Nakhlah (HR al-Nasai’i & al-Bayhaqi). Saidina Amru al-As pula menghancurkan berhala Suwa’ (Ibn Sa’d, al-Tabaqat), manakala Sa’d ibn Zaid pula menghapuskan berhala Manah.
3. Mengapa Rasulullahﷺ mengarahkan sahabat untuk menghancurkan berhala sembahan Qurasyh? Apakah Bagindaﷺ tidak menghormati dan memberi hak beragama Quraysh? Atau apakah iman para sahabat senipis kulit bawang? Takkan tengok berhala sahaja boleh menyebabkan mereka ingin kembali kepada kekufuran?
Berhala Ka'bah
Berhala Ka'bah sembah
Ka'bah
4. Dari satu aspek, al-Imam Ibn Hajar menjelaskan bahawa arahan Rasulullahﷺ ini adalah bagi memelihara Muslim itu sendiri dari terpedaya atau terpesona untuk kembali kepada kekufuran. Lihatlah bagaimana sahabat yang mempunyai keimanan yang tinggi tersebut masih boleh terdedah kepada fitnah aqidah ini. Sekalipun Bagindaﷺ ada di sisi mereka, Bagindaﷺ memastikan agama seorang Muslim itu terpelihara dahulu.
5. Dengan sebab itu ketika mana Saidina Umar membawa Taurat dan dibaca di sisi Rasulullahﷺ, Baginda menjadi marah dan berkata: Apakah engkau terpesona dengannya wahai Ibn al-Khattab? (HR Ahmad & al-Nasai’i). Menurut al-Qurtubi, larangan Rasulullahﷺ ini bagi mengelakkan mereka yang tidak mahir dengan agama lain daripada terpengaruh sehingga meninggalkan Islam. (al-Qurtubi, al-Jami’ li Ahkam al-Quran).
6. Lihatlah bagaimana Bagindaﷺ mengutamakan memelihara agama dan aqidah Muslim itu sendiri dengan tindakan yang sangat tegas. Bukan kerana iman sahabat Nabi itu senipis bawang, tetapi kerana langkah pemeliharaan aqidah itu sangat utama.
Mudah-mudahan Allah memelihara umat Islam.
Dr Ahmad Sanusi Azmi 
Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

13 comments:

Anonymous said...

Sepatutnya anda perlu kaitan teknik2 berdakwah zaman sekarang sesuai dengan saranan Nabi Mohamad saw melalui hadis baginda.

Anonymous said...

Bodoh la kau ibnu hasyim...habis tu kau sarankanlah supaya robohkan berhala besar di kelantan.berhala duduk,yg terbesar di asia tenggara dibina semasa nik aziz

Ibnu Hasyim said...


Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Kamu berdua ni bukan bodoh tahu agama islam tapi sanggup hina agama sendiri kamu ni pernah belajar agama islam ke atau kamu bukan islam. Ulamak pewaris nabi kami umat islam beriman dengan kitab al quran dan kitab2 yg diturun oleh allah pada nabi2 yg terdahulu. Pernahkah kamu tengok umat islam membakar kitab injil kitap taurat seperti yg penganut agama lain pernah buat menghina kitab.

Anonymous said...

Islam tidak memelihara ugama mereka tapi mereka sendiri yg perlu memelihara agama mereka selagi mana mereka tidak mengangu kepentingan agama islam.

Kejora Bapuk Bodo said...

Babi hancurkan berhala yg kelili g kaabah tapi nabi tak paksa mereka2 nasuk islam...nabi hanye bagi syarat kpd kapir dan larang orang islam ganggu hak2 orang kapir..

Kejora Bapuk Bodo said...

Pembetulan ...Nabi hancurkan berhala.

Anonymous said...

8.07 buta dakwah islam...kaki putarbelit

Anonymous said...

Buktikan paksa masuk Islam. Mana statement tentang paksaan.
Jangan terus-menerus fitnah.

Anonymous said...

Nama pun kejora bapuk bodo. Tak ilmiah langsung.

Anonymous said...

Kalau buat dalam masjid mestilah kena roboh. Cakap kau bodoh marah, kata stupid senyum.

Anonymous said...

Kesian buddha kat kelantan. Habis berhala kena runtuh.

Anonymous said...

Teknik dakwah cara kit siang adalah semasa. Bodoh punya pan. Bebal x belajo Islam sampai pandai. Dah beso nyusahkan org.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails