Tuesday, July 17, 2018

Berita Gembira PH? Cukai SST 16% Meliputi Cukai Jualan 10% dan Perkhidmatan 6% Berkuatkuasa Bulan Depan




KUALA LUMPUR – Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mengumumkan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) akan dikuatkuasakan pada kadar 10% untuk jualan dan 6% untuk perkhidmatan, apabila rang undang-undang berkenaan cukai itu dijangka diluluskan di Parlimen bulan depan.
Dalam ucaptamanya pada Persidangan Cukai Kebangsaan 2018 di KLCC hari ini, beliau berkata SST dijangka memberikan hasil sebanyak RM4 bilion.
Kerajaan sebelum ini berkata SST akan menggantikan 6% cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada 1 September.
Negara dijangka kehilangan RM21 bilion hasil tahun ini selepas GST berkadar sifar pada 1 Jun lalu.
Bagaimanapun, pengenalan semula SST, ditambah dengan kenaikan harga minyak mentah dan dividen tambahan daripada syarikat berkaitan kerajaan, ia dijangka memberi hasil tambahan sebanyak RM14.4 bilion pada tahun ini.
Untuk mengisi jurang yang ditinggalkan GST, Lim menambah, Kementerian Kewangan mengenal pasti langkah penjimatan berjumlah RM10 bilion, termasuk mengurangkan dan menghapuskan program bertindih dan tidak penting.
Projek mega yang terlalu mahal juga dibatalkan atau ditangguhkan, katanya.
Dalam ucapannya, beliau juga berkata projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) perlu dikurangkan kerana isu 1MDB dan skandal kewangan lain.
Beliau menambah tidak akan ada lagi serbuan oleh pegawai bersenjata api di syarikat yang didakwa mengelak cukai.
“Tiada lagi taktik kasar seperti dahulu. Taktik sedemikian hanya untuk orang jahat,” katanya. – Fmt
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Adakah ini berita gembira untuk PH dan pengundi-pengundinya?

16 comments:

Anonymous said...

sama aja bn pakatan dalam bab ni
rakyat jugak yang akan susah
rakyat yang jadi adun ap menteri senang banyak
gaji elaun makan tak abeh

patut elaun yang belebihan untuk depa ni di tarek balik
depa yang reka macam macam elaun untuk depa sendiri
termasuk untuk ketua jabatan

cis cilako punya pemimpin jenih ni
tak kira dari pati mana pung sama jugak
bial bab gaji elaun depa diam

nampak sangat gaji depa melampau
bila pencen dapat macam macam pulak tu
betoi melampau

Anonymous said...

ini kadar lama sebelum GST.

Alhamdulillah, harga dedak gerenti turun.
Dapatlah puak-puak parti aku telan kedarah dedak banyak-banyak.
Ada dedak perisa Musnag King lagi....

Syukur !

Anonymous said...

Kita tunggu dan lihat,dulu ramai pakar yg menyatakan gst punca brg mahal,syukurlah dgn adanya sst harga barang pasti akan jd terlebih murah,jgn pula lepas ni ada org yg sama cakap gst lebih murah dari sst,apa2 pun terjadi tetapkan pendirian harga barang mahal kerana gst

Anonymous said...

Kalaulah najib mmerintah, islam lebih terjaga. Harga barangan lama kelamaan akan turun walau ada beribu gst.

Kami ahli pas agak yakin semasa umno,mca,mic (bn) memerintah. Islam lebih terjaga sikit. Dan umno agak lebih mesra dgn pas.

Insyaallah pru15, kita pas dan umno akan bersatu. Najib dilihat lebih berkebajikan. Dia layak pm

Anonymous said...

“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan hadi awang ogos 1980].


Kami ahli pas amat berpegang kuat dgn tuan guru kami hj hadi.

Anonymous said...

11:55

kote hadi awang tak mau pegang ker?

Anonymous said...

Kamu makan babi,perumpaan sama juga boleh dibuat oleh sesiapa saja,kamu mmg bodoh perkara yg buruk aja yg ikut,tp byk lg perkara baik yg baik disampaikan kamu tak mahu ikut,jgn nak salahkan org lain sdgkan kamu mmg myukai perkara yg jahat dan buruk

Anonymous said...

memang nampak PH mainkan pembangkang. betul kerana kecelaruan tersebut nampak di sengaja kan.

UMNO kena bersedia kerana berkira penting nya mematuhi PERATURAN sedangkan UMNO telah melanggar peraturan parti dan Ros.

PAS pun kena patuh peraturan parlimen dalam susunan pembentangan hudud.

kena game lah kau orang..

Anonymous said...

Itu sebabnya ibnu perlu tutup ruangan komen,jgn biarkan org yg rendah martabat berkeliaran mencarut dan mencaci

Anonymous said...

Jgn dibiarkan tghh difitnah oleh sang pemfitnah. Lebel pan kaki fitnah dan tali barut dap memang sesuai.

Anonymous said...

Gst adalah sistem percukaian yg diiktiraf terbaik dan palung sistematik. Tetapi, ph ambil kesempatan drpd harga barang yg naik,,menyalahkan bn demi utk berkuasa. Siapa yg menaikkan harga secara gila2 ,,sedangkan gst hanya 6% ? Contoh, pampers utk org dewasa sekitar rm18 , selepas gst 6%, harga naik kepada rm 19.20 lebih kurang,,tetapi saya beli dgn harga rm22. Kenapa,? Ya,,kerana peniaga2 cina telah bersepakat ,,menaikkan harga dgn bertujuan menyalahkan kerajaan bn yg umno adalah tunjang utama kerajaan. Jadi, senang utk cina2 yg sememangnya satu hati ,tak kira mca,gerakan atau dap,,semua meteka berazam daripada dahulu untuk menguasai malaysia. Mereka pergunakan org2 melayu yg bodoh ,lalu mereka mengkhianati parti dan bangsa mereka sendiri. Sekarang,,cina sudah menguasai pemerintahan,,,tun m hanya kuda tunggangan cina kapir dap.kita hanya mampu mununggu dan melihat sahaja,,,,bodoh sungguh politik org melayu. Saya nak pesan,,banyak netizen dlm ruang komen ibnu hashim ini bukan org islam,,mereka hanya berlakon sebagai " org melayu yg benci melayu " supaya org melayu tertipu....dan mereka berjaya. Org melayu tolong org cina menjatuhkan org melayu islam pada pru14 yg lalu.

Anonymous said...

Jgn dimarah org yg mencarut dan kuat memaki sebab emak bapak dia setiap hari kejut diorang bangun pagi "Oii babi oii bodoh oii barua bangun". Tu sebab sampai tua tetap perkataan ini mereka suka dan dah sebati.

Mohammad Azren said...

Rupa nya golongan LOBAI CINTA GST. Macam Chief Lobai tak ada pendirian dalam isu pemulauan lantikan speaker Parlimen. Unta padang pasir pun tak sebodoh golongan Lobai Auta.Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Komen Spesis Lokman Noor Adam. Ketua cawangan Umno boleh lah terima hujah macam ini. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Mohammad azreen,,,,he he,,hang jika bodoh sampai tak boleh faham maksud drpd sesuatu tulisan,,,duduk diam saja lah. Anon tu kata barang2 mahal kerana peniaga cina menipu. Bukan 100% kesan gst,,,bodoh betul la hang ni,

Anonymous said...

Haji Hadi

“Saudara-saudara sekalian, percayalah. Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails