Saturday, July 21, 2018

Hanya 3 Kilang Padi Di T'ganu, 40 Di Kedah. Kenapa?




KETIDAKSAMARATAAN pembangunan antara Pantai Timur dan Pantai Barat memang sangat ketara.
Lori padi yang menunggu nak buang padi di Kilang Bernas Bukit Kenak Besut terpaksa beratur sampai sehari semalam menunggu giliran. Kita di Terengganu hanya ada 3 kilang padi yang beroperasi sedangkan di Kedah ada 40 kilang padi.
Jumlah kilang padi di seluruh negara sebenarnya mencukupi, tapi taburannya tak mengikut keperluan. Akibatnya di Kedah kilang tak cukup padi nak diproses sementara di Terengganu padi tak cukup kilang.
Padi di Terengganu terpaksa dihantar dengan lori ke Kedah dalam jumlah yang banyak untuk diproses. Naik bukit turun bukit Jalan Raya Timur Barat baru sampai ke Kedah. Kemudian orang Terengganu terpaksa pula beli beras dari Kedah. Sekali lagi beras terpaksa naik bukit turun bukit untuk mari ke Terengganu. Main pergi mari yang memerlukan kos tinggi untuk pengangkutan. Inilah antara punca kenapa harga beras mahal.
YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu - HARAKAHDAILY 20/7/2018

8 comments:

Mohammad Azren said...

Bila kerajaan Pusat salurkan hasil royalti nanti. Pandai-pandai lah urus ye Bhai!. Jangan sibuk tambah bini mengejar puki. Apatah puki yg belum tumbuh bulu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Inilah balasan allah terhadap rakyat terengganu kerana mengangkat pemimpin yg mengakui syiah sbg mazhab dlm islam. Hadi menyokong pembunuhan anakW syria. Pro iran syiah.

Sekrg allah beri balasan kpd rakyatbterengganu.

Marilah kita bersama sama menyokong jemaah islam yg sebnarnya iaitu parti hamim.

Kejora Bapuk Bodo said...

Ibnu dan ecvo pas kena tanye BN...dulu tak berani tanye takut umno tak bagi duit...sekarang baru berani nak tenyeh BN...bosoo oas ni..inbu hadyim pon jadi bodoo.

Kejora Bapuk Bodo said...

Pas masihtaku umnp..umno tak bagi pas tanding 3 penjutu oas pon tak tandi g 3 penjurudi sg kandis...dulu umno siruh tandi pas pon tanding..

cik siti said...

Kenapa pengomen2 diatas ni tak beradap? Tak ada akhlak dalam menulis.

Anonymous said...

tkde pun maki hamun... tkde kapir mngkafir memunafikkn org.. kira ok komen2 tu semua.

Anonymous said...

Kenapa emosi sangat komen-komen di atas ya, kesian penulis, dia sekadar bertanya tu, kalau dia tak faham, mereka yang tahu tu tolonglah tunjukkan, barulah Malaysia Baharu akan maju dari segi ekonomi, sosial dan lebih penting inteletual. Kepada Penulis, saya ni bukan pakar pun dalam bidang pertanian padi ni, tapi cukuplah unutk faham bahawa Kedah tu jelapang padi negara, maka seharusnya keluasan sawah yang diusahakan di negeri itu lebih luas dan hasil padi jauh lebih banyak berbanding negeri Terengganu. Negeri-negeri lain disekitar seperti Perak, Pualu Pinang dan Perlis turut menghasilkan jumlah padi yang banyak, maka kerana itulah kilang padi di negeri-negeri utara tersebut lebih banyak.

Satu lagi, daripada kenyataan penulis di atas, bunyinya seolah-olah padi di Malaysia dituai dan dihasilkan pada masa yang di seluruh negeri. hakikatnya, padi di Malaysia dihasilkan dan dituai mengikut musim yang berbesa-besa mengikut zon bagi membolehkan negara mempunyai hasil padi yang mencukupi sepanjang tahun dan padi boleh ditanam dan dituai dua kali setahun. Adalah menjadi kebiasaan unutk padi yang dituai dihantar ke kilang-kilang di negeri lain untuk diproses sekiranya berlaku lebihan pada musim-musim tertentu.

Pendek kata, kerajaan bukan menganaktirikan mana-mana negeri dalam hal ini tetapi lebih bersifat praktikal dalam membina infrastruktur mengikut keperluan bagi memastikan tiada kilang-kilang yang beroperasi di bawah kapasiti dan menanggung kerugian.

Marilah kita melihat perkara-perkara sebegini dari aspek kepentingan ekonomi dan bukannya dari pandangan politik semata-mata.

Sekian.

Anonymous said...

Apa salahnya orang Terengganu makan beras kedah, orang negeri lain pun makan keropok Terengganu jugak, sama-samalah kita Tuan. Semangat kenegerian yang menebal sangat ni. Harga beras tempatan standard je di seluruh Malaysia, RM26.00 10 kilo, kerajaan dah tetapkan begitu, tak kiranya beras negeri mana pun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails