Monday, July 16, 2018

Gamis Anjur Himpunan Aman, Langkah Dangkal PH Iktiraf UEC.



KERAJAAN Pakatan Harapan sekali lagi mengambil langkah dangkal mengiktiraf UEC sebagai sijil akademik yang sah di Malaysia. Pengiktirafan ini bukan sahaja memecahkan perpaduan kaum, malah menimbulkan kegusaran ramai pihak sejauh mana kerajaan Pakatan Harapan serius menjadikan pendidikan sebagai simbol penyatuan masyarakat majmuk di Malaysia.
Seperti sedia maklum, UEC atau Sijil Peperiksaan Bersepadu adalah sijil yang dikelolakan sebuah badan bukan kerajaan, Dong Jiao Zong (Gabungan Lembaga Pertubuhan Sekolah-Sekolah Cina). UEC dilihat tidak selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan kerana ianya diasaskan berdasarkan kepada sistem pendidikan Taiwan yang tidak mengikuti sukatan Kementerian Pendidikan malah hanya menggunakan Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar mata pelajaran.
Oleh hal yang demikian, kami melihat keperluan UEC untuk diiktiraf sebagai sijil di Universiti Awam adalah tidak berasas dan menimbulkan lagi jurang sosio-masyarakat Malaysia. Hal ini berdasarkan laporan seramai 604 peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) daripada kaum Cina dan India langsung tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu. Statistik tersebut didedahkan oleh Pensyarah Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Teo Kok Seong melalui kajian dibuat dalam kalangan 14,000 pelatih di 79 kem PLKN di seluruh negara pada 2010. Jumlah ini kemungkinan bertambah sekiranya UEC terus degil untuk dilaksanakan.
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk menyatakan bantahan penuh pelaksanaan UEC. Kami sedia bersemuka dengan Menteri Pendidikan Malaysia dan wakil Dong Jiao Zong bagi menyatakan hasrat kemarahan terhadap isu pelaksanaan UEC ini.
Satu himpunan aman akan dianjurkan dalam masa terdekat menghimpunkan mahasiswa seluruh Malaysia bagi menyatakan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan yang hanya mementingkan manifesto sampingan tetapi mengabaikan manifesto utama yang perlu dilaksanakan dalam tempoh 100 hari pemerintahan.
"Istiqamah Bersama Islam"
YAZID KHAIRUL AZMAN
Pengerusi Majlis Politik Nasional,
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) - HARAKAHDAILY 14/7/2018

9 comments:

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Habis lah PH, GAMIS ada 3 juta ahli, PAS ada 4 juta ahli.....Syiah Iran gerenti akan bantu PAS .....

Anonymous said...

Pengikut Ajaran Syiah = PAS ?

Inilah sebab utama PAS kalah di pantai barat. Kelakuan pemimpin PAS sebijik macam pemimpin Syiah Iran.

Anonymous said...

Puak ph ni jenis anti islam dan org melayu tu yg mesti apa2 hal pas dipersalahkan. Dasar puak2 kaki kenching. Janji 100 dln banyak2 janji untuk rakyat uec aja yg ph buat dan berjuang bersubgguh2 mcm benda tu untuk kepentingan rakyat cuma nak ikut telunjuk dap aja. Pada macai2 puak ph kalau melayu islam lah kamu sebenarnya menghina bangsa dan agama sendiri. Kalau non muslin dan bukan melayu ikut perlembagaan yg telah dipersetujui.

Anonymous said...

Macai dah mainkan fitnah pas syiah pulak sudah2lah nacai ph lagi kamu fitnah lagi terbuka niat jahat kamu yg anti islam.

Anonymous said...

Puak ph buat lawak anti islam. Puak ph macai dap macai dap macai dap.

Anonymous said...

Teruskan tuan ibnu blok tuan telah banyak membuka sikap anti islam macai2 ph yg barua dap dan mereka adalah red bean army syber trup dap.

Anonymous said...

Tujuan mereka supaya tuan tutup blok ini jng takut biar mereka sendiri yg akan dedahkan sikap anti islam dalam blok ni dan org ramai akan menilai sapa sebenar yg memerintah kerajaan boneka dap.

Anonymous said...

Hadiah undi PH. Terima lah skrang....!

Apa bising2 lagi. Orang beri hadiah pun salah ke...?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails