Monday, July 16, 2018

Mengapa Durian Termasuk Musang King, Turun Harga?



Durian Turun Harga Kerana Musim Besar Pengeluaran -FAMA

PENURUNAN harga durian termasuk Musang King ketika ini disebabkan ‘musim besar’ pengeluaran raja buah itu, kata Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Ahmad Ishak.
Beliau berkata, pihaknya tidak menganggap ia sebagai lambakan buah bagi pasaran negara, sebaliknya memberi peluang kepada orang ramai untuk menikmati durian yang berkualiti tinggi.
Malah, katanya, durian Musang King kini berharga antara RM20 hingga RM30 sekilogram berbanding RM60 hingga RM70 sekilogram, sebelum ini.
“Rakyat sekarang menjadikan musim durian sebagai pesta makan buah dan dengan musim pengeluaran besar raja buah ini, ia memberi pilihan kepada mereka untuk menikmatinya,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Hari Bertemu Pelanggan di pejabat FAMA Kelantan di RTC Kelantan di Tunjung, hari ini.Dalam pada itu, Ahmad berkata, Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Kelantan mencatat nilai jualan yang paling tinggi berbanding 10 RTC lain di Malaysia, dengan rekod RM287 juta untuk Januari hingga akhir Jun lalu.
Beliau berkata, perolehan itu akan membolehkan RTC Kelantan capai sasaran RM300 juta, akhir tahun ini.
“Untuk Ramadan dan Aidilfitri lalu, jualan cecah RM21 juta dan kita dapati RTC ini menjadi kompleks pemasaran kekal yang mampu menjana jualan tinggi setiap tahun.
“Malah, kewujudannya membawa pelbagai kemudahan kepada usahawan industri asas tani termasuk dalam memperkembangkan rantaian perniagaan mereka.
“Kita harap RTC Kelantan boleh dijadikan pusat pemasaran serunding memandangkan produk itu terkenal di sini,” katanya.
RTC Kelantan adalah pusat kegiatan pemborongan, peruncitan, penyimpanan dan pembungkusan produk pertanian yang menempatkan 754 usahawan, selain dikunjungi empat juta pengunjung. – Hmetro

21 comments:

Anonymous said...

Musang King jatuh harga sebab dah tak ada GST...itupun korang tak tahu?

Anonymous said...

Alhamdulillah, kalau BN masih memerintah dengan punasihatnya presideng PAS tak merasalah aku durian Musang King. Kini bolehlah aku beli dua biji.

Masa Bn perintah, sebiji durian Musang King mencecah lebih seratus ringgit, kini antara RM15 hingga Rm50 sahaja.

Anonymous said...

Selamat Pagi Tuang Presideng. Ketua Barua Mat Sabu naik Jet Sukhoi, Tuang Presideng mesti naik Buraq kan kan kan kan....
Ingatlah, mengundi PAS atau menjadi ahli PAS bukan tiket ke syurga kalau berebut-rebut patuk dedak yang ditabur UMNO pada waktu sebelum PRU14 dulu...
Tiket ke syurga bermula di hati dan diikuti amalan....nilailah sendiri ketaqwaan, keimanan, kebajikan, keehsanan dsb nilai suci kat diri kita. Orang pakai jubah kuat berzikir, kamu pakai jubah kuat memaki hamun orang...inikah ulama yg disanjung? Buat malu ISLAM sahaja....perangai sebijik macam puak-puak Syiah!

Ibnu Hasyim said...


Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

ted manoff said...

Ok lah tuu..biar semua boleh rasa..zaman ph barang2 keperluan rakyat turun harga..bkn sedap sgt pun musangking nii..

Anonymous said...

Lg 1..beli musang king sumbat je jubo nasaruddin tontowi

Anonymous said...

Bersyukurlah ibnu hasyim..dpt jg anak bini ko merasa

Kejora Bapuk Bodo said...

Tahun lepas dan seblmnye pon durian berlambak2 jugak...harga tetap mahal...faktornye najib eksport ke china...tahun ni mungkin kurang eksport kerana tahun lepas telah heboh di cina durian malaysia beracun...

Anonymous said...

RTC kelantan dibina oleh PAS?...lobai Pas reti pasak hukum hakam saje...

Anonymous said...


Meluat dengan kaki merapu anti Islam meroyan. Bodoh sombong! Tembak lagi Ibnu Hasyim.. Banyak lagi isu-isu baru, jangan di layan isu basi itu. Biar makin sasau mereka! Ha ha ha.

ted manoff said...

Bkn tuan ibnu dah komen tadii kerr..apasal delete lps tuu jadii anon plk..sidang parlimen dh bermula hadii ponteng lagii..mengapa..?mengapa..??

I said...

Puak syiah pun tak teruk macam setengah2 puak PAS terutama walaunnya. Pandang orang lain hina dan rendah...

Anonymous said...

Cai bertopeng islam dah meluat....tak boleh nak putarbit lagi...lobang2 dah kena tutup..

Kejora Bapuk Bodo said...

2,000 anggota Umno Kalabakan keluar parti, sertai WARISAN
Bernama
15 Jul 2018, 9:36 malam (Dikemaskini 15 Jul 2018, 9:41 malam)

A A
Kira-kira 2,000 anggota Umno di kawasan Parlimen Kalabakan, hari ini sebulat hati mengumumkan keluar parti bagi menyertai Parti Warisan Sabah.

Tindakan tersebut diketuai tujuh Anggota Jawatankuasa Bahagian Umno Kalabakan yang baru dilantik pada pemilihan mesyuarat bahagian lalu, termasuk Pengerusi Tetap Umno kawasan iaitu Mohd Nazri Durahman.

Dalam pada itu, Anggota Dewan Undangan Negeri Sebatik, Datuk Abdul Muis Picho berkata perkara itu membuktikan rakyat mahukan angin perubahan kepimpinan selain memastikan kebajikan penduduk terbela.

"Saya yakin lebih ramai lagi anggota Umno membabitkan anggota jawatankuasa dan di cawangan akan keluar parti untuk menyertai Warisan dalam tempoh terdekat ini," katanya kepada pemberita dalam majlis pemimpin bersama rakyat di Tawau, hari ini.

Kejora Bapuk Bodo said...

Tambah banyak hasutan makin ramai ahli umno lari...ahli2 Pas senyap2 masuk Amanah..

Anonymous said...

musang is king not cash

Anonymous said...

ko marah ibnu napa.. ketagih berita sexual dr ibnu ke. ok ibnu layan la walaun sekor no... cr la apa2 berita sexual. binatang pun tkpe

Anonymous said...

Ibnu hasyim putarbelit...

Anonymous said...

No cash no musang and king...lobai pas need cash...lobai is also just a normal human being...like musang

Anonymous said...

Sebab apa musang king turun? Sebab pas jadi musang king fucker

Anonymous said...

Buraq Hadi mabuk makan durian Musang King, sebabtu Hadi tersesat dan tak masuk parlimen....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails