Thursday, July 19, 2018

Cukai Lebih Tinggi Berbanding GST Akan Dilaksana

Cukai Lebih Tinggi Berbanding GST Akan Dilaksana


MENTERI Kewangan Lim Guan Eng mengumumkan cukai jualan sebanyak 6 peratus dan cukai perkhidmatan 10 peratus akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Cukai menggantikan GST itu bakal dilaksanakan pada 1 September.
Jumlah itu mengatasi kadar 6 peratus cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang telah ditetapkan pada kosong peratus dan bakal dimansuhkan.
Beliau mengumumkan kadar cukai baharu ini dalam ucaptamanya di Persidangan Cukai Kebangsaan di KLCC hari ini.
Menteri kewangan itu berkata rang undang-undang berkaitan dijangka dibentangkan di Parlimen bulan depan.
Menurut Guan Eng, cukai menggantikan GST itu dijangka menghasilkan pendapatan sebanyak RM4 bilion, jumlah yang lebih rendah berbanding kutipan hasil GST.
Penetapan kadar GST pada kadar sifat telah mengurangkan pendapatan negara sebanyak RM21 bilion.
Pakatan Harapan (PH) sebelum ini mendakwa GST sebagai punca kenaikan harga barangan dan menyebabkan peningkatan kos sara hidup rakyat.
Kerajaan PH mengalami masalah melaksanakan janji-janji pilihan rayanya yang memerlukan belanja besar akibat tindakan menamatkan kutipan GST yang menyusutkan pendapatan kerajaan. – FMT/Mynewshub.tv

25 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu si batuapii..nk jerr makii tapii sabarr..berita tk benar pun disebar..pungkoq nepall..insaflah tuan ibnu tua2 pun nk sebar fitna..islamkah tuan ibnu..😞😖😞😖😝😝😜

Anonymous said...

berita di atas pun menipu!pendapatan GST 41Billion bukan 4billion.
,(andaikata kerajaan yg ada sekarang busuk mcm bn,tentu sekali blok ini akan diheret ka mahkamah di atas 'BERITA FALSU'


Lebih banyak barangan akan dikecualikan SST



rakyat diminta tidak keliru dengan propaganda yang dimainkan pihak tertentu apabila mendakwa kerajaan akan mengutip 16 peratus daripada pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).


Menjelaskan perkara itu, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming berkata dua kategori iaitu jualan dan perkhidmatan adalah berbeza dan tidak bercampur.
“Ada banyak yang keliru mengenai SST, di mana cukai jualan adalah 10 peratus dan cukai perkhidmatan 6 peratus.

“Sebenarnya kedua-dua cukai itu mempunyai perbezaannya. Cukai Jualan hanya akan dikenakan ke atas produk yang dibuat di kilang sementara Cukai Perkhidmatan hanya dikenakan untuk perkhidmatan.

“Jadi, kita tidak boleh mencampurkannya menjadi 16 peratus,” katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.

Ahli Parlimen Bangi itu turut menjelaskan wujudnya perbezaan ketara antara cukai SST dan cukai GST enam peratus yang pernah dilaksanakan kerajaan terdahulu.

Melalui cukai GST ujarnya, kerajaan menjana pendapatan sekitar RM42 bilion setahun manakala melalui pelaksanaan cukai SST, kerajaan hanya dijangka mengutip sebanyak RM21 bilion.

“Saya fikir ini akan memberi manfaat kepada rakyat kerana (perbezaan) dikembalikan kepada rakyat,” katanya.

Tambah Kian Ming, kesan keseluruhan pelaksanaan cukai SST bakal menjadikan kos sara hidup lebih rendah kerana terdapat banyak barangan yang sebelum ini dikenakan cukai di bawah sistem GST akan dikecualikan di bawah SST.

Ibnu hasyim said...

Fitnahlah bagus!! Dengan buat fitnah kita boleh tumbangkan kerajaan islam ph!! Ajaran pas??

Anonymous said...

oi perkhidmatan tu untuk apa
dikecuali sst apa itu barang
bagi tau la

pakatan pung kuat membelit
humban pakatan pru 15 angkat pas pulak

Unknown said...

bila berkuatkuasa nanti, belilah buku Akta SST. ini asyik sibuk sebar fitnah org.

Anonymous said...

SST bukan benda baru...berpuluh tahun rakyat bayar SST sehingga digantikan dgn GST oleh Najib...Gst kutip 41 billion tapi SST hanye kutipv21 billion...separuh sahaja..

Banyak barang dannperkhidmatan yg tidak dikenakan cukai sepertibGST

SST tidak kenakan vukai kpd barang letrik makanan dan minuman siap sedia...insurans kereta tak kena...topup pra bayar ambik wang dari ATM berlainan tak kena SST..

Jadi SST tak bebankan rakyat...beli kete dan perabut kena cukai 10%... Tapi barang ni bukan beli tiap bulan...makan kfc dan kedai mamak 6%....kedai yg jualan 500000 keatas tiada SsT...ade cafe dan kedai nasi lemak yg kena GST tiada lagi cukai..

Anonymous said...

Buku gst ade ker?..

Anonymous said...

Najib, BN tak tolong Melayu, kalau ada cuma Ali Baba, kata DPMM
Shakira Buang
18 Jul 2018, 8:00 pm (Dikemaskini 18 Jul 2018, 8:24 pm)

A A
Pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib tidak membantu orang Melayu dan jika adapun ia dalam bentuk Ali Baba, jelas Naib Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Fauzi Hassan.

Fauzi memberikan contoh pemberian projek-projek balak sebelum ini.

“Tanya menteri-menteri besar Umno dan PAS, berapa banyak projek balak diberi kepada Melayu?

“Yang memberi balak ini adalah kuasa menteri besar, selama 60 tahun mereka memerintah di Terengganu, Kedah dan negeri-negeri lain berapa banyak pembalak Melayu? Kalau ada pun (cara) Ali Baba sahaja,” katanya menjawab soalan mengenai nasib Melayu tertindas di bawah kerajaan HARAPAN seperti yang didakwa sesetengah pemimpin Umno.

Mengulas lanjut isu perniagaan Ali Baba ini, Fauzi juga mendakwa pemimpin Umno sebelum ini bijak dalam memperdayakan orang Melayu untuk dipergunakan sebagai proksi pihak yang membuat keuntungan sebenar.

“Ini cara pemimpin Umno. HARAPAN baru pimpin 65 hari dah dipertikai, kenapa mereka yang pimpin 60 tahun tak dipertikai?" Soal Fauzi.

Siapa dapat tanah di Johor?

Bekas Presiden DPMM Datuk Syed Ali Alattas juga bersetuju bahawa dakwaan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) menindas Melayu adalah tidak benar.

Sebaliknya, beliau mendakwa pihak yang menindas kaum Melayu adalah pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan BN.

“Yang menindas adalah Datuk Seri Najib dan kumpulan menterinya.

“Di Johor, siapa yang dapat tanah? Projek pasang papan tanda, siapa dapat? Seorang Melayu pun tak dapat dan jangan haraplah, kena marah pula lagi ada.

“Ahli saya, orang Melayu datang ke majlis perbandaran kena marah, bukan kata nak beri tender kena galah pula lagi. Siapa yang dapat?" Tanya beliau dalam sidang media di Ampang, Selangor, hari ini.



Bahkan, Syed Ali (gambar, atas) berkata pihaknya kini sedang mengumpulkan maklumat bagi mengenal pasti mereka yang mendapat tender kerajaan.

“Kita juga akan senaraikan nama-nama peniaga yang dapat dan malukan mereka, siapa pun mereka dan dari atas hingga akar umbi kita akan namakan mereka,” katanya.

Sebelum ini, Najib yang juga bekas perdana menteri mendakwa Melayu menjadi mangsa penindasan kerajaan baru Pakatan Harapan.

Malah, Najib yang juga bekas presiden Umno menyifatkan, orang Melayu kini menjadi terbangsat di negara sendiri, sejak parti itu kehilangan kuasa pada pilihan raya umum ke 14 lalu.

ted manoff said...

Benar bro..kwn pegi johor kelmarin terkejut tanah2 dijohor kini dikuasai cina..dari dusun buah hingga kelapa sawit semua cina punya..nk ckp lebih2 takut masuk dlm plk..

Anonymous said...

Dari SST ke GST ..

Kalau merugikan BN tak kan buat GST ..

Masa mula-mula GST, alasan dan hujah menteri macam orang tak sekolah.

Langsung tak buat perbandingan dengan SST. Balik-balik kutipan akan di kembali kan pada rakyat. Ada. Satu tu kah di canang .. BR1M.

Pembangkang kena beringat.. GST lah yang buat Kerajaan BN dulu kuat dan berduit.

Adakah pembangkang mahu PH meneruskan GST ?

Anonymous said...

Petikan yang SALAH. Ibnu siar kenyataan bahawa LGE akan hidangkan [pengguna Malaysia dengan cukai jualan 6% dan cukai perkhidmatan 10%. Silaptu

Malaysia akan buat SST 10%
dan cukai perkhidmatan 6% . Cukai perkhidmatan ini seperti restoran2 besar dan bukan semua premis niaga buat cukai perkhidmatan ini.

SST hanya kena bila ada urusniaga dengan pelanggan (satu level) manakala GST dikenakan bila barangan berubah pemilik yang melibatkan pemborong tunggal, pemborong kebil, peruncit dsb (berbilang level). Katakan 3 pertukaran pemilik X 6% GST, maka tambahan harga sekurang2nya meningkat 18%.

Eh, malas aku nak terang. Kalau tak tahu percukaian, tak payah nak tulis. Bloger BODOH!

Anonymous said...

BANGI, 5 Zulkaedah 1439H, Rabu – PAS menyifatkan rancangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sebanyak 10 peratus dan enam peratus mulai 1 September ini, sebagai pengkhianatan terhadap manifesto parti itu serta penipuan kepada rakyat Malaysia.

“Bermula dengan manipulasi hutang RM1 trilion, tidak mengurangkan kadar tol serta harga petrol, menaikkan tarif elektrik bukan domestik, melakukan u-turn pembayaran PTPTN, melakukan u-turn projek mega ECRL dan LRT3 dan yang terbaru memperkenalkan semula SST sebanyak 10 peratus dan 6 peratus.

“Apa beza Pakatan Harapan dengan Barisan Nasional? PH tandus idea untuk membina semula ekonomi negara,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sumber: https://www.ismaweb.net/2018/07/18/sst-ph-khianat-manifesto-tipu-rakyat/

Anonymous said...


Wah nampaknya barua-barua mangkuk ayun ternakan pakatan sibuk membela kezaliman, salah laku dan penipuan KERAjaan pakatan. Barua-barua inilah yang menjilat kaki pemimpin kafir harbi DA-Pig sambil menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam , institusi Islam, jemaah Islam seperti parti Islam PAS dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

Kita tidak akan merasa terkejut jika barua-barua mengkuk ayun ini makan babi panggang dan minum arak kerana kecenderungan mereka menghina perjuangan Islam.

Anonymous said...

Woi barua-barua mangkuk ayun ternakan pakatan, mengapa kamu semua terlalu bodoh dalam bidang matematik? Kamu ponteng kelas matematik di sekolah ya?

Jika kamu barua mangkuk ayun makan makanan di sebuah restoran dengan harga RM50.00 , maka kamu akan dikenakan:

(1) cukai jualan = RM50 x 6% = RM3.00

(2) Cukai perkhidmatan = RM50 x 10% = RM5.00

Maka jumlah yang kamu perlu bayar ialah = RM50 + RM3 + RM5
= RM58.00

Ini bererti KERAjaan pakatan yang kamu sokong itu telah menjadi lintah darat untuk menambahkan beban rakyat supaya rakyat hidup lebih menderita!

Anonymous said...

12.00 am. Next time klu x tau apa gst atau vat jgn cakap orang lain bodoh sedang anda sendiri x faham apa itu tax invoice. Sbb tulah kamu ckp 18%

Kamu faham tak gst tu hanya applied to incremental value of the goods utk each level supply chain. Itu sbb dinamakan tax invoice. Maksud dia nilai cukai di split dlm invoice. Jadi bila peniaga markup, ianya akan base pada gross amount before tax. Pada invoice yg dikeluarkan setelah markup akan dinyatakan jumlah tax yg baru which is output tax. Apabila input tax bagi kos belian tu diclaim semula drpd kastam, maka dimana wujudnya double taxation ie yg kamu cakap 18% tu?

Klu sst tu ya mmg betul 10% tax tu akan dimarkup pada setiap level supply chain. Sbb tax tidak dislpitkan dgn harga barang. Dgn kata lain telah menjadi sebahgian drpd harga kos barangan.

Peniaga yg paling dpt benefit drpd sst. Sbb peningkatan markup tidak diketahui kerajaan dan berapa banyak dia nak naikkan pun tak payah bayar tax. Gov hanya akan collect keuntungan hasil markup tu drpd corp tax sahaja. Corp tax ni memang banyak loophole, byk cara utk peniaga play around with the figure utk declare untung minimal.

Kesimpulannya gst dan sst adalah mechanism of tax collection. Objektifnya sama ie utk collect cukai. Variable factornya ialah tax percentage. Itu yg perlu di monitor. Cuma gst adalah sgt efisyen utk monitor peniaga2 kapitalis drpd menipu dlm tax declaration. Sesuka hati markup price tapi declare profit ciput. Berkawan kawan lah dgn auditor, accountant dan tax consultant. Jwp mereka semua sama. Kesilapan gst di malaysia ialah percentage yg agak tinggi bukannnya technical of gst. W.pun keje accountant bertambah tapi mereka tetap akui gst will always better.

Anonymous said...

Peningkatan kutipan cukai drpd gst adalah disebabkan pengurangan fake declaration oleh peniaga which is bagus utk govmnt. Bukannya sebab drpd harga barang naik. Harga barang naik adalah disebabkan faktor2 ekonomi spt supply and demand, unethical markup price oleh peniaga, efficiency of supply chain, transportation such as petrol yg merupakan faktor makro, currency etc. Bukan nya sebab gst. Cuba sst tu di tulis dalam invoice drpd awal proses edarannya produk hingga sampai ke tangan pengguna apa jadi? Sst jelas dimasukkan dlm harga kos barangan drpd first level of supply chain. Jadi klu dapat dinyatakan dlm invoice maka ianya akan plus minus at least sama atau high possibility LEBIH drpd gst bergantung kpd berapa level of markup supply chain.

Anonymous said...

pemalas walaun.. pi la search sendiri. blog ibnu bukan blog senarai harga barang. disini pun dh nmpk pemalas dn kurang akal. taunya mempilkudakn org lain je

Anonymous said...

gst ada buku pun walaun bkn nk bc.. puashati semua...asalkn dr najib.

Anonymous said...

pemikiran ibnu dn walaun semuanya

bunbinban said...

Yg kalut x tentu pasal ni pehal. Sst dgn cukai perkhimatan dah dlu sebelum gst. Sst di gantikan dgn gst dan skang gst akan di mansuhkan di ganti balik dgn sst. Jadi nak tanya mangkuk2 hayun walaun2 ni, time hila tiba2 barang naik, time gst ke time sst?. Dan dlu sebelum gst, sst brape %?. Service tax brape %?. Mmg betul la, walaun2 ni membaca malas, tapi seme nak hidang dpan mata. Nak amik alih negara pun nak tunggu PH settle hutang khalifah islam walaun dlu...kahkahkah...dasar pemalas.

Anonymous said...

Dulu ingatkan penyokong ph ni cerdik. Rupanya yg cerdik hanya pemimpin2 diorang. Cerdik menipu dgn jadikan gst sbg bahan kempen. Walhal gst lebih baik

Anonymous said...

Barua-barua ternakan memang teramat bodoh kerana mereka menyokong pakatan menindas rakyat secara membabi buta kerana mereka suka menyondol dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi.

bunbinban said...

Aik gst lebeh baik pulak dah. Dlu lebai bertempik kata gst menindas sbb x kira kaya miskin kena cukai yg mana dlm islam adalah di larang kerana menindas org miskin. Zalim terhadap org miskin. Skang ni ok pulak dah. Ada ayat Al Quran yg baru turun pulak ke?. Sikit2 roket dapigs...rindu sgt ke kat cina kapir tu....kahkahkah...kalau rindu sgt, gi pindah ramai2 kat penang...kahkahkah...

Anonymous said...

Wah penjaja fitnah ternakan pakatan sibuk menjaja fitnah terhadap ulama Islam.

Anonymous said...

Hey 11.33. Its not about party you idiot. Its about professional thought and the best for rakyat. It goes beyond any parties. Do you think that pakatan or bn or pas is always right? Oh pls dont become a dumbass you ignorant prick. As I said previously. Go ask the big 4 if you have any friends working there.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails