Sunday, August 03, 2014

Sepupu Menhan & 2 Pengganas Israel Diculik/Bunuh Hamas.


Tentara diduga diculik Hamas adalah sepupu Menhan Israel
Letnan Hadar Goldin haramjadah pengganas Israel (kiri). dailymail.co.uk

Kerajaan Israel semalam menuduh Hamas melanggar gencatan senjata 72 jam, yang diperantarai PBB dan Amerika Syarikat, selepas menyerang pasukan Israel ditempatkan di dekat Jalur Gaza.

Israel juga menyatakan telah kehilangan kenalan dengan seorang askarnya, Leftenan Hadar Goldin, selepas anggota Hamas melancarkan serangan komando pada Jumaat pagi waktu setempat terhadap lokasi tentera Israel di dekat Rafah.

Leftenan Hadar Goldin, 23 tahun, diyakini sebagai sepupu ketiga Menteri Pertahanan Israel Moshe Yaalon. Dia didakwa diculik oleh Hamas dalam serangan yang turut menewaskan dua orang lain, kurang dari dua jam selepas gencatan senjata bermula, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail, Sabtu (2/8).

Hadar, yang sempat dikhabarkan baru bertunang beberapa minggu sebelum dihantar ke Gaza, sebelum ini dikhabarkan merupakan warga Inggeris keturuan Israel. Tetapi Kementerian Luar Negeri Israel mengatakan mereka tidak mempunyai maklumat yang menunjukkan bahawa Hadar adalah seorang warga negara Inggeris.

Namun, dia dipercayai telah tinggal selama beberapa tahun di Bandar Cambridge, Inggeris, dengan saudara kembarnya pada dua kesempatan, yakni saat berusia enam tahun dan 15 tahunAyahnya menghabiskan masa cuti panjang sebagai seorang ahli akademik di Universiti Cambridge dan keluarganya memainkan peranan aktif dalam komuniti Yahudi. Ini kata temannya kepada surat khabar the Jerusalem Post.

Rabbi Reuven Leigh, rohaniawan di Universiti Cambridge, menulis di Twitter


"Saya terkejut mendengar berita penculikan Hadar Goldin, dia menghabiskan beberapa tahun tinggal di Cambridge bersama keluarganya, sila berdoa untuk kembalinya dia dalam keadaan selamat".

Jurucakap tentera Israel Leftenan Kolonel Peter Lerner berkata penculikan itu berlaku ketika sejumlah lelaki bersenjata Palestin muncul dari rangkaian terowong mereka, dengan sekurang-kurangnya satu pejuang meletupkan jaket bahan letupan. Dalam kekacauan seterusnya, Leftenan Goldin rupanya ditangkap dan dibawa kembali ke Gaza melalui terowong itu, sementara dua tentera lain tewas.

"Kami mengesyaki dia telah diculik," kata Kolonel Lerner.

Laporan penculikan itu menimbulkan reaksi kemarahan dari Israel, di mana bekas Timbalan Menteri Pertahanan, Danny Danon mengatakan "Jika kita tidak mendapatkan askar kita kembali dalam beberapa jam kita harus mula meratakan Gaza".

Sementara pemerintahan Obama menggambarkan penculikan Leftenan Goldin jelas sebagai tindakan 'tidak bertamadun' dan menyeru 'pembebasan tanpa syarat'.  Presiden Amerika Barack Obama mengatakan dalam sebuah jumpa pers, "Saya ingin memastikan (Hamas) mendengar, jika mereka serius tentang menyelesaikan situasi ini askar itu mesti dibebaskan tanpa syarat. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails