Monday, August 04, 2014

Inggeris Terlibat Bekal Senjata Israel Bunuh Rakyat Gaza.

Inggris diduga terlibat dalam mempersenjatai Israel

Beberapa dokumen terbaru mendedahkan bahawa kerajaan Inggeris mengambil bahagian dalam membekalkan senjata tentera Israel, yang telah menewaskan ribuan warga Palestin sejak awal serangan negeri Zionis itu terhadap Jalur Gaza hampir sebulan lalu. Ini seperti dilaporkan laman dari surat khabar asal Inggeris the Independent dua hari lalu.

Dokumen-dokumen yang diperolehi oleh Campaign Against Arms Trade (CAAT) di bawah Freedom of Information Act itu menunjukkan bahawa senjata yang digunakan oleh Israel terhadap Gaza mengandungi komponen buatan Inggeris, seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya, Sabtu (2/8).

Mereka juga mendedahkan bahawa permit eksport senjata bernilai lebih dari 70 juta dolar Amerika telah diberikan kepada 130 pengeluar pertahanan Inggeris sejak tahun 2010 untuk menjual peralatan ketenteraan kepada Israel.

Di antara pengeluar itu ada dua syarikat Inggeris yang membekalkan komponen untuk pesawat intai tanpa awak bernama Hermes, yang dijelaskan oleh Israel sebagai "tulang belakang" dari misi-misinya. Pesawat tanpa awak Hermes adalah salah satu pesawat intai paling banyak digunakan oleh tentera Israel, khususnya di Jalur Gaza.

Dokumen itu juga mendedahkan bahawa puluhan syarikat pertahanan Inggeris yang sangat khusus telah mengamankan kesepakatan dengan rakan kongsi Israel dan tentera IsraelIsrael adalah salah satu pelanggan terbesar untuk eksport Inggeris yang disebut sebagai "pengguna ganda" peralatan, seperti dilaporkan laman itu.

Selepas merosot situasi di Gaza, kerajaan Inggeris sedang mempertimbangkan kembali penjualan senjata mereka dengan Israel.

"Pada masa ini kami sedang mengkaji semula semua permit eksport yang ada untuk Israel. Semua permohonan untuk permit eksport dinilai berdasarkan kes per kes terhadap kriteria yang ketat. Kami tidak akan mengeluarkan permit jika ada risiko yang jelas bahawa peralatan boleh digunakan untuk penindasan di dalam negeri, atau jika ada risiko yang jelas bahawa peralatan itu akan menimbulkan atau memanjangkan konflik, "kata kerajaan Inggeris dalam satu kenyataan.

Ini bukan pertama kalinya bahawa Inggeris sedang menghadapi tuduhan tersebut.

Pada tahun 2009, Menteri Luar Negeri David Miliband mengatakan bahawa beberapa peralatan dari Pasukan Pertahanan Israel (IDF) yang digunakan di Gaza pada tahun itu telah "hampir pasti" mengandungi komponen yang disediakan Inggeris.
(IH)

1 comment:

Anonymous said...

inggeris juga adalah kafir yg membantu israel merampas palestin utk jadi negara israel.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails