Friday, March 21, 2014

Ukraine Rancang Tarik Pasukannya Dari Crimea


Ukraina berencana tarik pasukannya dari Krimea
Militer Rusia di Crimea. ©REUTERS/Baz Ratner

Kerajaan Ukraine berkata pihaknya merancang untuk menarik pasukannya dari Crimea , selepas Rusia mengambil kawalan rasmi wilayah itu dan merebut markas tentera Ukraine . 

Setiausaha Dewan Pertahanan dan Keselamatan Negara Ukraine , Andriy Parubiy , semalam berkata Ukraine akan mencari sokongan Pertubuhan Bangsa - Bangsa ( PBB ) untuk mengubah Crimea ke sebuah zon demiliterisasi di saat pihaknya berupaya memindahkan angkatan bersenjata mereka ke daratan utama , seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Fox News , Khamis 20 Mac. 

Tentera Ukraine , yang sangat kalah jumlah di Crimea , telah berada di bawah tekanan yang meningkat sejak wilayah itu menyatakan bergabung ke dalam Persekutuan Rusia dua hari lalu. Pasukan bertopeng berbahasa Rusia semalam mengambil alih kawalan atas markas angkatan laut Ukraine di Bandar Sevastopol . 

 Seorang komander angkatan laut Ukraine juga ditahan selama operasi itu .Rampasan markas di Sevastopol , tempat pelabuhan bagi Armada Laut Hitam Rusia , datang di saat Menteri Pertahanan Ukraine Ihor Tenyukh berkata pasukannya tidak akan mundur dari Crimea walaupun kalah jumlah . Pihak berkuasa Crimean pro - Moscow dilaporkan menyekat Tenyukh dan beberapa pegawai Ukraine lain dari perjalanan ke kawasan semenanjung itu untuk cuba melepaskan ketegangan .

 " Mereka tidak diterima di Crimea , " ujar Perdana Menteri Crimea Sergei Aksyonov , dikutip pejabat berita Interfax
 "Mereka tidak akan dibenarkan masuk ke Crimea . Mereka akan dihantar kembali . 
"Puluhan ribu pasukan bersenjata Rusia dan pasukan pro - Rusia sekarang dilaporkan telah membuat rondaan di Crimea . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails