Saturday, March 22, 2014

Bangsa Eskimo Asal Asia Penghuni Daerah Kutub..

UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG 
 
KITA teruskan.. Jom mengembara ke hujung dunia untuk mengungkap rahsia Yang Maha Agung! Kita intip kehidupan Bangsa Eskimo di Daerah Kutub. (siri 2)

'Eskimo' adalah kata Indian Amerika yang diterjemahkan menjadi 'pemakan daging mentah.'  Ironisnya , ahli sains meletakkan India dalam kategori antropologi berasingan, sedangkan Eskimo dianggap lebih dekat dengan penduduk asal Asia utara. Orang - orang Eskimo awalnya berasal dari Asia melintasi sebuah jambatan tanah (yang sekarang tidak ada lagi) ke bahagian utara Amerika (sekarang disebut Alaska).  

Mereka secara beransur-ansur tersebar di seluruh wilayah Artik benua . Akhirnya mereka datang untuk tinggal di empat Negara iaitu : 
  1. Kesatuan Soviet ; 
  2. Amerika Syarikat (Alaska) ; 
  3. Kanada dan 
  4. Greenland .  
Mereka tidak menggunakan kata 'Eskimo' ketika bercakap tentang diri mereka sendiri . Sebaliknya mereka menggunakan istilah yang bermakna (kepada mereka) hanya  'orang'. Di Kanada kata itu adalah 'Inuit', sedangkan di Alaska Eskimo menyebut diri mereka sebagai ' Inupiat' dan 'Yupik'. Kata 'Yuit' digunakan di Siberia.

Orang Eskimo mempunyai ciri-ciri fizikal yang sama : kulit coklat muda , rambut hitam lurus , mata gelap , dan wajah lebar dengan tulang pipi tinggi . Bahasa yang digunakan pada dasarnya sama di seluruh wilayah . Eskimo tinggal di beberapa kawasan di dunia yang paling sejuk di dekat Lingkaran Artik .Cuaca ekstrem dan Air yang sejuk dari Kutub Utara memberikan orang - orang Eskimo banyak makanan .  

Mereka makan daging singa laut (bahagian paling penting dari makanan mereka) , salmon , ikan kod , paus , dan kehidupan laut yang lain . Di darat , karibu dan kapas selama musim panas (anda perlu pergi ke kawasan pedalaman untuk mencari karibu) . Selama musim sejuk, mereka memburu beruang kutub, musang , dan arnab . Makanan kegemaran adalah mereka singa laut dan daging karibu, hati anjing laut, dan kulit ikan paus .Orang Eskimo umumnya hidup mengembara mengikuti penghijrahan mereka . 

Umumnya , mereka akan mempunyai rumah musim panas dan musim sejuk . Khemah yang diperbuat daripada kulit ( cap atau karibu ) disediakan tempat perlindungan makanan selama bulan - bulan musim di musim panas .Ketika Musim sejuk tiba mereka membina rumah di atas salji dan diperbuat daripada blok salji dan dibina berbentuk kubah dibina oleh beberapa kumpulan sebagai tempat perlindungan sementara semasa dalam perjalanan atau memburu . 
Orang Eskimo menggunakan kulit binatang sebagai pakaian mereka . Bahan pakaian kegemaran mereka terbuat dari karibu kerana hangat dan ringan . Gayanya berbeza dari kawasan ke kawasan , tetapi semuanya dengan kombinasai yang sama : sebuah tudung jeket , seluar panjang atau seluar, sarung kaki , kasut bot , dan sarung tangan . Kadang - kadang mereka memakai cermin mata yang diperbuat daripada kayu atau tulang yang haus .

Di musim sejuk ada dua set pakaian yang digunakan . Lapisan dalam akan mempunyai bulu sedangkan luarnya tidak , Lapisan kedua akan mempunyai bulu di luar . Kedua lapisan bahan itu membantu menjaga suhu tubuh supaya tetap normal .( IH/Visited 377 times , 13 visits today )

Cara Hidup Penduduk Di Greenland

[tupik.jpg]
Bersambung..

Lihat..

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails