Tuesday, March 18, 2014

MH370:: Usaha Pencarian Paling Gagal Dalam Sejarah Penerbangan .

Pengamat penerbangan: Malaysia terlalu banyak buang waktu

Ketidakjelasan maklumat serta lambatnya kerajaan Malaysia dalam mendedahkan maklumat penting berkaitan hilangnya pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 , membuat usaha pencarian ini dianggap oleh beberapa pemerhati penerbangan sebagai pencarian paling gagal dalam sejarah penerbangan .

Geoffrey Thomas , pemerhati penerbangan asal Australia berkata , Malaysia tidak memberikan keterangan yang jelas berkaitan hilangnya pesawat tersebut . Terlebih , berkaitan keterangan mengenai pemancar pesawat yang dimatikan secara sengaja .

" Saya kira ini adalah proses pencarian paling gagal dalam sejarah penyelidikan pesawat di dunia . Kerajaan Australia seharusnya menegaskan , bahawa Kerajaan Malaysia tidak berkompeten untuk melakukan penyelidikan , " ungkap Thomas .
" Pihak Malaysia perlu waktu satu minggu untuk mengumumkan bahawa pemancar pesawat dimatikan secara sengaja . Padahal , maklumat tersebut dihantar secara langsung dan sangat penting dalam usaha pencarian pesawat , " Thomas menambah , seperti yang dilaporkan oleh ABC Australia , Isnin ( 17/3/2014 ) .

Menurut dia , pihak Malaysia terlalu banyak membuang masa dalam pencarian pesawat tersebut . Thomas mempersoalkan , mengapa diperlukan satu minggu untuk mendedahkan hal sesensitif itu .

" Masa sudah terbuang di sini . Keluarga penumpang benar - benar disiksa kerana pencarian dilakukan di tempat yang salah , " tegas Thomas . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails