Wednesday, March 19, 2014

As-Salamu 'Alaikum.. Mai Kenal Muslim Tatar Krimea. (siri 1)

0226-ukraine-protests_full_600
SIAPA MEREKA? 
AS-SALAMU 'ALAIKUM... Mai Kenal Muslim Tatar Krimea. Mereka adalah 'kita'. 

MEREKA adalah saudara kita, kaum Tatar dihantar pulang oleh diktator Soviet Stalin tetapi dibenarkan kembali oleh kerajaan pasca perang Soviet . ( Reuters ) 

Di Kesatuan Soviet , tidak lagi mungkin untuk menggunakan nama etnik Crimean Tatar . Pihak berkuasa Soviet menegaskan bahawa tidak ada hal seperti itu , hanya Tatar pada umumnya . Oleh kerana itu , Tatar Crimea mendapat tekanan untuk hanya memakai Crimea . Bahkan , ada gerakan yang memanggil dengan Tatar Crimea ( Qirimtatar , plural Qirimtatarlar ) . 

Mereka cukup menggunakan " Crimeans " atau bahkan " Tavreans " ( Tavry ) selepas nama Yunani " taurica " untuk wilayah yang lebih luas . Kata " Crimea " berasal dari Crimea Tatar kata Qirim . Hal ini mencerminkan gagasan bahawa Tatar Crimea sebenarnya konglomerat multi - etnik . Sesiapa yang mengamalkan Islam di Crimea pada zaman pertengahan secara automatik menjadi Crimean Tatar .


SEJARAH 
Mai Kenal Muslim Tatar Krimea. Mereka adalah 'kita'. 


Crimea mempunyai sejarah multi-etnik yang panjang , Tatar Crimea adalah kekuatan yang dominan antara keluarga Haci Giray "Crimean Khanate" pada tahun 1441 dan pembukaan Rusia pada tahun 1783 . 

Keluarga Giray mengaku keturunan dari Jengiz Khan sendiri , tetapi membentuk kerajaan yang berasingan setelah Golden Horde yang mulai hancur di separuh kedua abad ke - 14. Faktor terbesar kerana serangan Tamerlane , itu bukan kemenangan Rusia pada Pertempuran Kulikovo lapangan pada tahun 1380 . Sejarawan berbeza pendapat sejauh mana Crimean Khanate menjadi " perisai " daripada Empayar Uthmaniyyah pada tahun 1475 . 

Sejarawan Rusia berpendapat bahawa Tatar Crimea telah meninggalkan " peradaban " yang berfungsi selain menjadi kuda tapi juga hamba yang ditanggung peniaga untuk Ottoman . Tatar Crimea mendakwa ketahanan negara mereka dan memang berkembang sampai 1783 , seperti yang ditunjukkan oleh istana Girays di Bakhchisarai , masjid Cuma Cami yang megah dan madrasah di Zincirli Medrese .

Yevpatoria, mosque Cuma Cami
Photo : Yevpatoria, mosque Cuma Cami
A picture of 'Yevpatoria, mosque Cuma Cami', this photo is taken in the destination of Yevpatoriya in the state of Crimea in the country of Ukraine. All pictures on this site are displayed according to Panaramio's Copyright Policies. You can add your photo(s) to this gallery via the link below, or you can click here to see more photos of Yevpatoriya, Ukrain 

Keluarga Khanate juga mengalahkan semua pemain sisa - sisa lain dari Golden Horde , seperti Kazan dan Astrakhan yang ditawan oleh Ivan IV masing - masingnya pada tahun 1552 dan tahun 1556. Tentera Khanate itu mungkin sesuai untuk dan sering menjadi ancaman serius bagi Moscow , sebahagian daripada yang dibakar oleh Tatar Crimea pada tahun 1571 . Tidak kurang dari 83 peratus dari penduduk Crimea terdiri dari Tatar Crimea pada saat itu aneksasi di tahun 1783. 

Berturut - turut gelombang imigresen , terutama pada saat Perang Crimea pada tahun 1850 , mengurangkan penduduk Crimea Tatar menjadi 26 peratus pada 1921 , tetapi mereka masih cukup kuat untuk mendirikan sebuah perhimpunan , Qurultay , selepas Revolusi Bolshevik di November 1917 . Bolshevik dipaksa untuk mengakui penciptaan sebuah Republik Soviet Crimea , yang merupakan wilayah tetapi tidak satu etnik . Namun , itu mengakibatkan tempoh singkat pembahagian kuasa antara etnik Rusia , Ukraine dan Tatar Crimea pada tahun 1920 . 

Perang Dunia Pertama membawa bencana . Stalin dan Beria menuduh Tatar Crimea bekerja sama dengan Jerman , dan Tatar dihantar pulang secara besar-besaran ke Asia Tengah pada 18 Mei 1944 . Beberapa 188,000 dihantar pulang secara paksa , hampir setengah meninggal pada laluan atau beberapa masa selepas itu . Walaupun kempen protes bermula pada tahun 1960 , mereka boleh kembali ke Crimea hanya ketika Kesatuan Soviet runtuh pada awal 1990an . 

Kebanyakan Tatar Crimea terus melihat ke Khanate sebagai satu - satunya yang mungkin Tatar Crimea akui sebagai " Golden Age " walaupun beberapa melewatkan tahun 1920 .Menariknya , bagaimanapun , ada juga teori bahawa Tatar Crimea moden keturunan dari Kipchaks atau Polovtsians yang mendominasi Eurasia selatan dari abad ke - 9 sampai kekalahan mereka oleh bangsa Mongol pada tahun 1241 . 

Sebahagian besar tuntutan mereka bercakap dalam bahasa Turki Muslim. Tapi ada juga versi sejarah yang mengatakan bahawa mereka " bercakap dalam bahasa Turki Arian " , yang direka untuk melukis Tatar Crimea secara mendalam , cahaya semi - Eropah yang lebih Slav dan bersahabat. Keluarga Kipchaks itu mendakwa mempunyai peradaban yang lebih maju bahawa Kazakh nomad atau Kalmyks . 

Bersambung.. 

Lihat sebelum ini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails