Wednesday, March 19, 2014

Jika Mereka Menekan , Kami Akan Melawan -Muslim Tatar Di Cremia


DI TENGAH keriuhan di seluruh Crimea saat rakyat merayakan bergabungnya mereka dengan Rusia, masih ada bunyi - bunyi kebimbangan dari kumpulan minoriti muslim Tatar. Kumpulan muslim Sunni Tatar takut mereka akan mendapat tekanan dari Moscow dan tidak boleh mendapatkan hak kebebasan beragama . Ketidakpastian melingkupi mereka .

Bagi muslim Tatar , Crimea adalah rumah mereka . Pada Perang Dunia Kedua kerajaan Soviet mengusir mereka ke Asia Tengah . Sebahagian mereka dipaksa menjadi tentera Russia . Sebahagian lagi meninggal kerana penyakit atau kelaparan . Mereka merasa lebih selesa dengan Ukraine , seperti yang dilaporkan oleh the Moscow Times , hari ini .


Keengganan mereka bergabung dengan Rusia ditunjukkan dengan boikot referendum Ahad lalu . Sekitar 97 peratus suara referendum menyatakan rakyat Crimea ingin bergabung dengan Russia . Protes mereka tidak bermakna .


Tatar Krimea
Tatar Crimea
Majoriti Muslim Tatar menolak dan memboikot referendum . Menurut CNN , warga Tatar lebih memilih mengisi kesibukan di rumah atau tempat kerja berbanding mendatangi tempat - tempat pengundian . Muslim Tatar telah mengalami masa - masa pahit ketika Kesatuan Soviet berkuasa di mana mereka diusir dari tanah kelahiran .

Muslim Tatar mengaku lebih menikmati menjadi wilayah autonomi dengan pemerintahan sendiri seperti yang sudah berjalan saat ini . Kewujudan mereka pun diakui sebagai sebahagian dari bangsa Ukraine , walaupun majoriti penduduk Crimea keturunan Rusia .


Dari 2 juta penduduk tempatan , 52 peratus berbangsa Rusia . Etnik Ukraine mencapai 25 peratus dan Islam antara 12-15 peratus . Penolakan etnik Tatar juga sudah ditunjukkan dalam aksi - aksi di Kiev , Ibu Kota Ukraine , sejak peningkatan politik meningkat di negeri itu . Muslim Tatar termasuk penyokong aksi penggulingan rejim pro Moscow dan menyokong kemasukan Ukraine ke dalam masyarakat Eropah .


Angin ketidakpastian bagi muslim Tatar
Mustafa Asaba. ©the Moscow Times

"Kenapa saya tidak ingin menjadi sebahagian dari Rusia ? " tanya Mustafa Asaba , pemimpin kaum Tatar di Crimea . "Kerajaan Rusia sukar dijangka kerana pemimpin mereka diktator , " kata dia menyebut Vladimir Putin .

Rabu lalu Putin berusaha meyakinkan warga Tatar dengan mengatakan mereka tidak akan mengalami diskriminasi dan bahasa Tatar akan menjadi salah satu daripada tiga bahasa rasmi di Crimea , melainkan bahasa Rusia dan Ukraine .


Namun lelaki 58 tahun itu berkata dia takut para penyokong Rusia di Crimea akan mencabut identiti muslim Tatar dengan melarang budaya dan agama mereka .


" Kami selama ini menikmati kebebasan berekspresi , " kata lelaki berkopiah bulu hitam itu . " Dan saya fikir jika mereka menekan , maka kami akan melawan , " kata Asaba kepada pejabat berita Reuters dalam rumah seorang rakannya di Bandar Belogorsk , kira-kira 50 kilometer sebelah timur Simferopol , ibu kota Crimea .


Asaba berkata sebahagian besar warga muslim Tatar akan tetap tinggal di tanah mereka apa pun risikonya .


" Crimea adalah tanah air kami . Tak ada tempat lain , " ujar Asaba .


Warga Tatar Krimea, warga pribumi muslim di Ukraina saat menggelar aksi protes di luar gedung parlemen Krimea di Simferopol (26/2). 
Warga Tatar Krimea, warga pribumi muslim di Ukraina saat protes di luar\
bangunan parlemen Krimea di Simferopol (26/Feb 2014).   
Mereka tidak menyokong pengambilalihan Semenanjung Krimea oleh Rusia. 
Demikian ungkapan Refat Chubarov, ketua Majlis Nasional Tatar.
Surga dunia versi Rusia 
 Selama ini Rusia memandang Crimea sebagai kawasan ganti Mesir
 sebagai pusat pelancungan, selain sumber daya alam 
seperti minyak dan gas di lautan Crimea. 
Seperti lapor Reuters, dua hari lalu. 
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails