Tuesday, March 18, 2014

Mana MH370 Ditelan 'Segitiga Bermuda' Asia, Lu Caya Ke?



SAMADA percaya atau tidak, salah satu mitos yang menggemparkan kini, adalah, mitos adanya 'Segitiga Bermuda' di sekitar Laut China Selatan. Lokasi yang diduga tempat hilangnya pesawat Malaysia Airlines MH 370.

Bahkan seorang yang menggelar dirinya sebagai Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP di Malaysia, mahaguru Ibrahim Mat Zin dilapor mengatakan pesawat tersebut disembunyikan oleh makhluk ghaib.

Bahkan situs berita ternama Livescience memberitakan Rabu (12/3/2014), bahawa tempat menghilangnya pesawat MH 370 milik penerbangan Malaysia tersebut persis berada di 'sudut lain Segitiga Bermuda'.

Soalnya, benarkah segitiga bermuda itu ada di Asia?

Istilah Segitiga Bermuda sendiri muncul pada tahun 1964 dan mulai populer setelah salah seorang penulis bernama Charles berlitz menuliskannya. Seorang penulis lainnya juga menulis bahawa kawasan Segitiga Bermuda menyimpan sebuah energi yang sangat dahsyat sehingga mempunyai daya tarik (medan magnet) bagi apapun yang melintas diwiliyahnya.

Seorang wartawan Larry Kusche pernah melakukan sebuah riset dikawasan segitiga bermuda pada tahun 1970. Dia mengatakan bahawa penulisan tentang Segitiga Bermuda banyak yang disalah ertikan kerana menyadur dari tulisan-tulisan sebelumnya.

Mitos tentang Perairan laut Vietnam yang persisi berada di sisi bumi lain dari segitiga bermuda pun tidak benar. Kalau ditarik garis dari Segitiga Bermuda 'asli' sejatinya, Laut Karibian lah yang menjadi 'Segitiga Bermuda Sisi Bumi Lain'nya.


Lalu apakah hilangnya MH 370 secara misterius dan 'disembunyikan' di alam lain?. Janganlah berfikir seperti itu. hanya Pencipta Langit, Bumi dan makhluk lainnya yang tahu. Kita perlu berdoa dan berusaha.

Segitiga Naga di perairan Jepun.

Pernah dengar kisah tentang segitiga Naga di Jepun?

Tuan-tuAN semua pasti pernah mendengar Segitiga Bermuda yang berada di Samudera Atlantik. Kawasan ini memang sangat dikenal dengan misteri tempat menghilangnya beberapa kapal, bahkan bangkai kapalnya pun tidak ditemuI. Nah di perairan Jepun sendiri, ada sebuah titik dimana hal yang hampir sama sering terjadi di Segitiga Bermuda.

Kawasan perairan tersebut dikenal dengan Segitiga Naga. Kawasan perairan Segitiga Naga juga biasa dikenal dengan The Formosa Triangle dan The Devil's Sea. Nama segitiga Naga ini muncul dari legenda Cina tentang Naga yang hidup di dalam laut selama berabad-abad. Daerah Segitiga Naga ini mencakup Garis Segitiga dari Jepun Barat lalu ke Guam hingga ke Taiwan.

Laporan tidak berfungsinya alat Navigasi dan komunikasi diperairan ini juga menjadi momok yang sangat mengerikan.
Zon perairan ini juga dinyatkan sebagai zon berbahaya di wilayah perairan Jepun. Charlez Berlitz menyatakan bahawa, antara tahun 1952-1954 Jepun kehilangan lima kapal militernya di perairan tersebut. Ada sekitar 700 anak kapal di lima kapal militer tersebut.

Kemudian pemerintah Jepang pun mengirim sejumlah peneliti untuk mencari keberadaan kapal tentera yang hilang tersebut. Namun nahas kapal ini pun ikut lenyap di Segitiga Naga tersebut. Sejak saat itu kawasan ini ditandai sebagai zon bahaya oleh pemerintah Jepun. Kawasan Segitiga Naga ini merupakan salah satu dari 12 Vile Vortices.

Cukup setakat ini dulu, ada masa kita sambung lagi..
 (IH/Pelbagai sumber)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails