Friday, March 21, 2014

Ini, 2 Pulau Terpencil Sempadan Rusia-AS..

UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG
http://www.athba.net/
Jom mengembara ke hujung dunia untuk mengungkap rahsia Yang Maha Agung! (siri 1)

Kepulauan Diomede adalah sepasang pulau berbatu, terletak di tengah-tengah Selat Bering antara daratan Alaska dan Siberia. Kedua pulau hanya berjarak 3.8 km. Ia dipisahkan oleh garis Tanggal Internasional yang juga menandai perbatasan internasional antara Rusia dan Amerika Syarikat (AS).

Diomede besar dimiliki oleh Rusia dan Diomede kecil dimiliki oleh AS. Kedua pulau itu, datar pada bahagian atasnya tapi sangat curam pada tepinya. Sangat terisolasi, dengan laut kasar, oleh kabut yang selalu menyelimuti kedua pulau selama bulan-bulan hangat dan selama musim dingin yang membeku.

Kadang-kadang bongkahan ais yang bergerak menyumbat di perairan terbuka membentuk jambatan ais yang menghubungkan antara dua pulau tu. Pada saat seperti itu praktis orang-orang dapat berjalan antara AS dan Rusia. Tentu saja, ini hanya dalam teori. Menyeberangi Selat Bering tidak diizinkan secara perundangan. 
http://www.athba.net/
Nampak Pulau diomede besar milik AS di sebelah kiri dan diomede kecil milik Rusia di kanan
http://www.athba.net/
Pulau-pulau yang awalnya dihuni oleh Yupik Eskimo selama 3,000 tahun yang lalu. Orang Eropah pertama yang mencapai pulau-pulau adalah penjelajah Rusia Semyon Dezhnyov pada 1648. Lapan puluh tahun kemudian, ia kembali ditemui oleh Navigator Denmark Vitus Bering pada 16 Ogos 1728, hari di mana Gereja Ortodoks Rusia merayakan memori Martir St Diomede.

Ketika AS membeli Alaska dari Rusia pada tahun 1867, itu termasuk Little Diomede. Swmpadan baru ditarik antara dua Kepulauan Diomede.

http://www.athba.net/

http://www.athba.net/
Desa Asli diomede kecil yang sangat terpencil
Sementara Diomede kecil berkembang menjadi sebuah komuniti kecil dari sekitar 75 orang, dengan gereja dan sekolah, dan Diomede besar menjadi pangkalan militer Rusia. Setelah Perang Dunia II penduduk pribumi ditolak dari pulau untuk menghindari kontak melintasi perbatasan.. Dan setiap penduduk kecil Diomede yang tersesat di perairan terlalu dekat dengan Diomede besar akan ditangkap oleh Rusia. 

http://www.athba.net/

http://www.athba.net/

Sekarang diomede besar tidak memiliki populasi tetap, tetapi itu adalah situs dari sebuah stasiun cuaca Rusia dan basis pasukan penjaga perbatasan Rusia.

Diomede kecil masih ada penduduk Eskimo dengan gaya hidup subsisten, mencari ikan dan ketam, berburu paus beluga, walrus, anjing laut dan beruang kutub.

Kehidupan bangsa Eskimo..

Di sana bagi orang yang mempunyai mata hati akan tersingkap ungkap rahsia kebesaran Yang Maha Agung. (IH/athba.net)

Bersambung..

Lihat..
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails