Thursday, March 20, 2014

As-Salamu 'Alaikum.. Mai Kenal Muslim Tatar Krimea. (siri 2)

crimea(3)

Sejarah, Identiti, Kependudukan dan Islam.
AS-SALAMU 'ALAIKUM... Mai Kenal Muslim Tatar Krimea. Mereka adalah 'kita'. 

Demografi 

Prinsip dari politik Crimean Tatar adalah "Deklarasi Nasional Kedaulatan Crimean Tatar." Banci 2001 tercatat 243,400 orang Tatar Crimea di Crimea - ditambah 11,000 lain yang menyebut diri mereka Tatar . Hampir semua 248,200 Tatar Crimea tercatat di Ukraine secara keseluruhan . Jumlah yang sama tetap berada di Asia Tengah . 

Di Crimea , Tatar Crimean membentuk 12 peratus daripada penduduk tempatan , naik 1.9 peratus dari pada tahun 1989 , berbanding dengan etnik Russia yang 58.3 peratus . Crimea adalah satu - satunya daerah di Ukraine dengan majoriti etnik Rusia - dan Ukraine dengan 24.3 peratus .Minoriti lain sekitar 3 peratus . Dan tidak seperti beberapa kumpulan minoriti di Ukraine yang lain , dimana "Russification " adalah umum , sebahagian besar dari Tatar Crimea , 93 peratus mengenalpasti bahasa mereka sendiri sebagai " bahasa ibunda " mereka walaupun 5.9 peratus mengatakan itu Rusia dan 0.5 peratus mengatakan itu adalah bahasa Ukraine .

Namun , dalam praktiknya , "bahasa ibunda" merupakan penunjuk yang buruk dari penggunaan bahasa yang sebenarnya kerana kebanyakan Tatar Crimea terbiasa untuk bercakap bahasa Rusia selama bertahun - tahun di pengasingan . Diaspora orang - orang Crimea Tatar yang diduga angkanya menyampai enam juta walaupun angka terbesar , lima juta , yang sepatutnya di Turki , yang secara sejarah - dalam tradisi Kemalis - belum mengumpul data demografi minoriti .Masyarakat kecil Crimean Tatar berada di Romania , Poland , Finland dan Amerika Syarikat .  

Adapun angka pastinya mereka , kehadiran diaspora membolehkan Tatar Crimea sekarang di Crimea untuk mendakwa bahawa status minoriti mereka saat ini adalah buatan dan sebuah sejarah politik.
Prinsip politik Tatar Crimea ' adalah " Deklarasi Nasional Kedaulatan Crimean Tatar People " yang diterima pakai pada musim panas 1991 di hari - hari terakhir Kesatuan Soviet . Deklarasi tersebut menyatakan bahawa Crimea adalah rumah yang sah Tatar Crimea, di mana mereka sendiri mempunyai hak untuk menentukan nasib sendiri melalui beberapa jenis kebangsaan kenegaraan . 
9555306
Tatar Crimea juga menuntut agar majlis terpilih yang mengeluarkan resolusi , yang Qurultay dan satu - satunya yang diakui sebagai suara yang sah oleh rakyat Tatar Crimea . Dalam amalan , walaupun Deklarasi mempunyai status dokumen pengasas dan sukar untuk diabaikan , tetapi Tatar Crimea ditekan untuk beberapa pembagian kekuasaan , kerana mereka hanya 12 peratus daripada penduduk setempat .Yang terbaik yang boleh mereka lakukan adalah 14 dari 100 kerusi - reserved , Majlis tempatan Crimean , tapi hanya untuk satu set pilihan raya , antara tahun 1994 dan 1998 . 

Dalam kes apapun , Ukraine mengurangkan kuasa Majlis setelah nasionalis Rusia , dalam perlembagaan negara yang diterima pakai pada tahun 1996 , terutama memenangi pilihan raya tahun 1994 . " Dewan Perwakilan Rakyat Crimean Tatar Orang Melekat Presiden Ukraine " - dalam amalan para pemimpin Qurultay ditubuhkan selama masa jabatan kedua Presiden Kuchma  (1999-2004 ) .Malangnya , itu berurusan dengan soalan tentang sosio - ekonomi dan telah diabaikan oleh Presiden Yushchenko . 

Kebanyakan Tatar Crimea sekarang mempunyai kemudahan asas , tapi banyak yang masih tinggal di tempat kotor , dengan angka pengangguran yang terus melonjak . Tatar Crimea dibantu dari pengenalan mereka pada perwakilan suara berkadar untuk pilihan raya tempatan pada tahun 2006 . Mereka bergabung dengan blok Rukh yang memenangi 6.3 peratus suara , dan mereka memilih lapan anggota , enam di antaranya adalah Tatar Crimea .Islam di Crimea dan UkraineDirektorat Keagamaan Muslim Crimea ( DUMK ) dan Direktorat Keagamaan Muslim Ukraine (dumu adalah badan elektif yang berkaitan dengan kongres Crimean Tatar mereka ditubuhkan pada tahun 1992) . 

The Spiritual Centre of Muslims of Ukraine ( DTsMU ) berasaskan di Donbas , di mana ia ditubuhkan pada tahun 1994 oleh Volga Tatar gangster Akhat Bragin ( alias Alik Yunani ) yang dibunuh oleh bom di stadium bola sepak kelab , Shaktar Donetsk . Pada tahun 1997 , DTsMU mendirikan Parti Muslim Ukraine , tapi setelah hasil yang mengecewakan , dilipat ke dalam Parti Kawasan pada tahun 2006 .Ar - Raid adalah gabungan dari sepuluh organisasi kemasyarakatan yang berdaftar pada tahun 1997 .  
Ukraine Protests

The Tatar Khan Mosque is located in the fortified city of Gözleve, along the southwest coast of the Crimean peninsula.
Kumpulan - kumpulan antarabangsa radikal mempunyai kehadiran yang jauh lebih kecil di Ukraine , namun Hizbut Tahrir ( Parti Pembebasan ) telah beroperasi di Crimea sejak akhir 1990 - an , di mana ia telah memperoleh ceruk kecil menyerang penyumbang dan nasionalis kongres sekular .Sejak tahun 2003 , Hizbut Tahrir gelisah terhadap peranan AS di Iraq , yang disokong oleh Ukraine . Sejumlah madrasah beroperasi di Crimea , dengan 180 pelajar , 40 di antaranya adalah perempuan . The dumu mewakili " Islam rasmi " yang dipimpin oleh seorang warga Lubnan , Sheik Ahmad Tamim , Mufti gadungan Ukraine yang patuh mengutuk semua manifestasi dari ekstrimis Wahhabi . 

Islam di Ukraine seperti sesuatu dari cengkerang kosong .Telah ada usaha sedikit untuk menghidupkan kembali tradisi reformis tempatan diakhir era Tsar . Sekali lagi , ini mungkin kerana kongres pada awalnya ditubuhkan sebagai gerakan nasionalis anti - Soviet . Ar - Raid tidak rasmi radikal , tetapi merupakan kempen organisasi dakwah terhadap dekaden Barat , yang mana Ukraine juga disertakan . Akibatnya , Universiti Islam di Donetsk adalah tunduk pada penutupan de facto pada tahun 2003 . (IH/Ibrahim/Lasdipo)

Lihat sebelum ini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails