Saturday, March 22, 2014

Jengok Kehidupan, Agama, Masjid Bangsa Eskimo.

eskimo

UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG 
 
KITA teruskan.. Jom mengembara ke hujung dunia untuk mengungkap rahsia Yang Maha Agung! Kita intip kehidupan Bangsa Eskimo, bagaimana agama mereka..(siri 3)
 
Kini terungkap sudah keagungan Yang Maha Agung hingga dikutub-kutub utara pun wujud komuniti Muslim dan masjid-masjid.

Satu: Masjid Nurd Kamal (Norlisk – Rusia)
Bandar Norilsk (Норильск)

Bandar Norilsk (Норильск) berada di negara bahagian Krasnoyarsk Krai , Persekutuan Rusia , terletak di antara sungai Yenisey dan semenanjung Taymyr . Norilsk adalah bandar paling utara di Siberia dan bandar terbesar kedua di dunia selepas Murmansk Rusia untuk wilayah di pesisir lingkaran Arctic (Antartika) .

Sebagai bandar yang berada di lungkaran kutub utara , maka wajar bila cuaca di bandar ini boleh boleh sangat sejuk , sampai 50 darjah Celsius di bawah sifar . Namun , hal yang menarik dari bandar Norilsk ini terdapat sebuah Masjid Nurd Kamal, yang dibina pertama kali oleh Mukhtad Mekmeyev pada tahun 1998 . Hal, menunjukkan adanya komuniti muslim di bandar ini yang di antaranya membentuk Muslim Eskimos Community Center ( beralamat di 3 Amundsen Scott Station South Pole , South Pole - Amundsen - Scott Station South Pole , Antartica )


Walau sepi jamaah, Masjid Nurd Kamal tetap buka (Catatan Majalah Gatra di Norilsk, 16 April 2007, 15:52)
Datuk mukum Sidikov meninggalkan Norilsk setelah selamat dalam kem buruh yang dibina diktator Soviet Joseph Stalin . Sidikov adalah orang Russia pengurus masjid di Kutub Utara , yang mengikuti jejak datuknya mencari penghidupan lebih layak di tempat paling utara di muka bumi ini . 

Menurutnya , dianggarkan bandar itu dihuni kira-kira 50 ribu Muslim , atau seperempat penduduk wilayah itu yang berjumlah 210 ribu jiwa . Mereka umumnya dari Azerbaijan dan Republik Dagestan, Rusia , dan bekerja sebagai peniaga atau pekerja bangunan .

"Namun , tahap gaji yang tidak setanding dengan bandar - bandar Rusia lain dan sukarnya memasuki Nurislk bagi warga asing , membuat kaum Muslim tak lagi mendatangi bandar ini , " kata Sidikov. "Penduduknya kian menyusut . Orang - orang meninggalkan bandar ini , " ujar Sidikov , 40 tahun , yang dilahirkan di Uzbekistan dan besar di Kyrgizstan .


Masjid bernama Nurd Kamal itu terletak di pinggir bandar moden Norislk , yang suhunya 50 darjah Celsius di bawah sifar . Angin kutub mendera bumbung emasnya dan tumpukan salji mengancam dinding batu pirusnya di musim sejuk .


"Orang - orang bekerja untuk sesuap nasi . Mereka datang ke sini dan hilang kesihatan mereka . Setiap saat ada orang sakit , " kata Sidikov .



 

Sebuah bandar yang dibina di atas sebuah kawasan lombong logam terkaya dunia , kilang peleburan logam pertama Norislk dibina oleh para tahanan Gulag pada tahun 1930 - an , dan kini tiga kilang mengeluarkan asap tebal yang mengandungi sulfur ke udara .

Bandar ini pada tahun silam dimasukkan sebagai salah satu daripada 10 bandar paling tercemar di dunia oleh kumpulan persekitaran hidup bebas , Blacksmith Institut . Syarikat induknya , Norislk Nickel , telah mengeluarkan banyak dana untuk mengurangkan pelepasan .


Di Rusia terdapat 20 juta warga Muslim , kira-kira 14 peratus daripada jumlah keseluruhan 140 juta penduduk negeri itu . Warga Muslim Asia Tengah dan Dagastan umumnya penganut Sunni , sementara yang lain dari Azerbaijan umumnya Syi`ah. Tidak ada permusuhan antara mazhab mazhab tersebut di Norislk dan Muslim Soviet, tidak termasuk mereka yang rajin menjalankan ajaran Islam . 


" Di sana banyak Muslim , tapi hanya segelintir yang mendatangi masjid . Mereka bekerja seharian dan pada malamnya mereka capek , " papar Sidikov.

Masjid itu yang dibuka pada 1998 dibina oleh Mukhtad Bekmeyev , seorang etnik Tartar, dan warga asli Norilsk kini bermukim di bandar Laut Hitam , sichi , kira-kira 4,000 km dari tempat itu . Dia memberi nama masjid itu selepas ibu bapanya membiayai pemugarannya pada tahun ini . Sidikov , yang berkepala gundul dan memakai kopiah berwarna biru , meninggalkan bandar Kyrtyz , Osh , untuk mencari kerja .  


Dia pernah menjalani latihan ketenteraan Soviet di Rusia dan tinggal di dua bandar Siberia , sebelum menetap di Norilsk sejak tujuh tahun silam . Gaji yang relatif tinggi berbanding kawasan lain di negara itu menarik minat para pekerja dari seluruh Kesatuan Soviet untuk ke Norilsk ketika usaha perlombongan dan peleburan logam tumbuh .  

Sidikov berkata , gaji rata - rata setiap bulan antara 25,000 - 30,000 roubel ( 962 dolar - 1.154 dolar ) tidak cukup untuk hidup layak . Bukan hanya warga Muslim yang pergi meninggalkannya , penduduk tetap Norilsk berkurang sekitar 5,000 orang setiap tahun . Warga non - Rusia , umumnya dari Azerbaijan dan bekas - bekas republik Soviet di Asia Tengah , telah merasakan lebih sukar memasuki Norilsk sejak 2002 selepas larangan perjalanan bagi warga asing dikuatkuasakan .  

Mereka ini memerlukan izin khusus untuk melawat Norilsk . Meski Norilsk Nickel dan bekas pemimpin eksekutif Mikhael Prokhorov telah mendedahkan rancangan menahan para pekerja terlatih bandar itu dan menarik wajah - wajah baru , Sidikov berkata , tidak ada tindakan khusus telah dilakukan untuk membantu warga Muslim . Namun warga Muslim Norilsk , katanya , telah berbaur secara baik dengan komuniti luas dan tidak mengalami banyak diskriminasi .  

Selama beberapa generasi , sejumlah pendatang dari kawasan Kaukasus Rusia telah memeluk Kristian Ortodoks , kata warga tempatan . Sidikov tetap membuka masjid itu hingga larut malam setiap hari untuk memberi peluang bagi mereka yang ingin belajar al - Quran . Sekitar 500-600 orang kelihatan melakukan solat Jumaat . 

"Warga Muslim seharusnya mendatangi masjid sekurang-kurangnya sekali seminggu . Kita tidak mencari di sini , " kata seorang warga . [TMA, Ant]

Dua: Masjid An-Nuur Reykjavik Iceland (Iceland)


 


Iceland (Iceland) adalah sebuah negara pulau di belahan kutub utara yang tanahnya banyak dipenuhi gunung berapi aktif dan suhunya relatif sangat sejuk kerana termasuk dalam lingkaran Antartika .Komuniti muslim di Iceland lebih banyak tertumpu di ibu negara negara ini , Reykjavik. Terdapat dua organisasi muslim di Iceland iaitu Islamic Cultural Centre of Iceland ( ICCI ) dan Félag Muslima á Íslandi (Islamic Association of Iceland ) . 


 

Terdapat sebuah masjid yang dikendalikan oleh Félag Muslima á Íslandi di bandar Reykjavik , An - Nuur Moskan í Reykjavík (Masjid An - Nuur Reykjavik). Menurut maklumat dari pengelola masjid ini , jumlah komuniti muslim di Iceland berjumlah kira-kira 1,200 orang , 300 di antaranya merupakan penduduk asal Iceland , sedangkan selebihnya kebanyakan pendatang atau warga asing yang jadi mualaf . 

Sebuah foto lain yang juga memperlihatkan sebuah masjid di bandar Reykjavik namun tidak ada maklumat terperinci mengenai masjid ini..

SEKRETARIAT DKM AN - NUUR REYKJAVIK DAN KOMUNITI MUSLIM ICELAND: Alamat : Ármúli 38 , 3rd floor ( entrance from Selmúli ) , 108 Reykjavik , IcelandPresident / Imam : Salmann Tamimi ( pendatang dari Palestin )Telefon : +354 895-1967Email : salmannt@gmail.com , islam@islam.isWebsite : http://www.islam.is


Tiga: Masjid Tawheed (Greenland)


 

Greenland adalah sebuah pulau di Lautan Atlantik bahagian utara di arah timur laut Kanada. Penduduk asal Tanah Hijau adalah orang Inuit atau Eskimo . Sementara ada pula orang Denmark dan campuran antara orang Inuit dan Denmark yang disebut sebagai Orang Tanah Hijau . Agama yang paling banyak dianut penduduknya adalah Kristian Protestan aliran Lutheran , sama seperti di Denmark. 


Tapi tahukah anda bahawa terdapat sebuah Masjid di Bandar Nuuk yang bernama Mosque of Tawheed, terletak di Denmark Street , Nuuk , Greenland. Phone : 0039-3476693003. 

Di tempat ini selain untuk beribadah kaum muslim , juga terdapat madrasah untuk orang yang ingin mempelajari al-Qur'an . 

Urban life on the main street of Nuuk

Empat: Masjid Alnor Senter ( Norway ).


Troms termasuk bandar paling utara di Norway yang merupakan ibu negara daerah Troms . Bandar ini termasuk bandar kuno bahkan habitat di bandar ini sudah ada sejak akhir zaman ais . Peradaban pertama yang muncul di bandar ini disebut Sámi . Sebagaimana diketahui , Norway termasuk negara-negara Scandinavia yang terkenal dengan kaum Viking .
Troms Norway

 Tak disangka di Tromsø terdapat sebuah Masjid yang semula bernama Masjid Al Noor kemudian pada tahun 2006 berganti nama menjadi Masjid Alnor Senter .  

Bangunan Alnor Senter

Suasana Sholat Jumaat
 
Ruang Madrasah Lelaki
 
Ruangan Khusus Wanita
 
Ruang Makan

Selain masjid , komuniti mulsim di bandar tersebut membentuk pula Islamic Center yang bernama Tromsø Islamske Senter . Tromsø Islamske Senter kemudian bertukar menjadi sebuah Alnor Foundation ( beralamat di Storgata 132 , Postbox 3447 , 9276 Tromsø ) Bangunan alnor Senter, Suasana Solat Jumaat, Ruang Madrasah Lelaki, Bilik Khas Wanitaruang Makan. 

Sebenarnya komuniti muslim tersebar di Norway di antaranya seperti di bandar Oslo , Møhlenpris , Bergen , dan lain-lain . Komuniti Islam di bandar Bergen yang mencapai 2,500 orang . Salah satu masjid di bandar Bergen , Norway , 'Bergen Mosque, berada di Jekteviksbakken 27 , Bergen , Hordaland 5006 , Norwa.

Lima: Masjid Alaska.

Alaska adalah salah satu negara bahagian Amerika Syarikat . Menurut luas wilayah , Alaska adalah negara bahagian AS yang terbesar , dan terkaya sumber alamnya . Muslim di Alaska berjumlah kira-kira 2,000 hingga 3,000 dan dalam masa tidak lama lagi di Alaska akan dibina sebuah Masjid pertama di Anchorage, Alaska . Selama ini umat muslim di Alaska beribadah di sebuah Mushola kecil di Anchorage . 

Selain Mushola , di Alaska terdapat restoran dan kedai yang menjual makanan halal .


Sungguh menakjubkan bahawa di belahan bumi paling utara pun Masjid tetap ada sebagai tempat umat Islam melakukan ibadah shalatnya . Bahkan terdapat pula tempat belajar mengajar (Madrasah ) bagi mereka yang berminat mempelajari Al - Qur ` an dan Islam secara lebih mendalam .Untuk itu saudaraku , tanyakan lagi pada diri kita ( yang Islam ) tentang setakat mana tahap kecintaan kita dalam memakmurkan masjid ? 

Apa saja yang telah kita lakukan untuk menebarkan kebaikan cinta dengan memakmurkan masjid ? Minimal dengan sering solat berjemaah di masjid dan bukan hanya solat Jumaatnya saja . Kerana jika tidak , maka masjid pun tidak lebih hanya sebagai simbol yang tidak akan ada ertinya . 




Sumber:

Lihat..
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

2 comments:

mdnasiridris said...

Salam pak ibnu hashim. Masih ingat lg ke pertemuan kita di Medan Dec 2011 dulu.

Alhamdulillah, ana dan rakan2 dah sampai di Arctic circle. Dah sampai Narvik, Norway Nov 2016, juga dah sampai Kiruna, Sweden lbh kurang 800km lg utk sampai ke murmansk, Rusia. Namun kami tak blh masuk Rusia kerana tiada visa.

Cdg thn depan nak jelajah Rusia. Jom ikut kami.

mdnasiridris said...

Kami tidur 2 mlm di masjid Narvik, Norway. Esuknya kami ke Arctic circle

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails